AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jeg var på et jobbintervju her om dagen. De spurte om jeg så for meg ferie i sommer, om jeg helst ville jobbet enda mer enn stillingen som var utlyst, og om jeg kunne startet opp med en gang. Jeg svarte ja på alt, spesielt den med ferie, da jeg tenkte at det var negativt å si at man vil ha ferie etter 1 måned i ny jobb. Fikk mail om at de hadde valgt noen andre. Sitter igjen med følelsen av at det var masse lurespørsmål. Skulle jeg vært mer kravstor? Sagt at jeg ønsker ferie? Kanskje spurt om lønn? For jeg bara sa ja og ha og at jeg var ivrig på å jobbe. De tok det kanskje som at jeg er «svak» og ikke har noe motstand. Viktig for meg å vite til neste gang.. Anonymkode: f1608...d66
ekkoet Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Det kommer jo an på hva jobben gikk ut på og om varigheten var utover sommerjobb. Jeg tolker det som at du sa "nei" til ferie i sommer? (du skriver litt motstridende). Jeg tror en arbeidsgiver ønsker en som tilpasser seg, feks: -Du MÅ ikke ha ferie, men dersom det er rom for det kan du ta fri en periode i ferien. -Du MÅ ikke jobbe mer enn det som er utlyst, men dersom det er mulighet for det og det kan hjelpe bedriften er du selvsagt positiv til det. Jeg tror det er noe annet som gjør at noen andre fikk jobben - du kan ha vært like god som en annen, så måtte de bare velge en. Kanskje tilfeldig, kanskje var det noen som kjenner noen som kjenner sjefen, kanskje var det noe annet - umulig å si. Jeg tror ikke du hadde økt dine sjanser for jobb ved å kreve ferie etter en mnd og være for opptatt av lønn på intervjuet. 1
Taluno Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Hvorfor tror du dette med ferie var det eneste avgjørende i prosessen? Vanligvis har de flere gode kandidater inne til intervju, og gjør en helhetsvurdering av svarene på alle ulike spørsmål, kompetansen personen har, om man tror personen vil passe inn i miljøet, on hvordan personen presenterer seg selv og sine erfaringer, og masse andre ting. Jeg har aldri hørt om at feriespørsmålet har vært det eneste og avgjørende spørsmålet i en utvelgelse-prosess.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Dette er vel helt vanlige spørsmål å få under jobbintervjuet, og jeg tviler på at det ble sagt for å lure deg. Jeg har selv sittet på begge sider av bordet under jobbintervjuer, og tenker at nok var noe annet som var utslagsgivende! Husk at det ofte ikke er noe galt med de som blir innkalt til intervju, men som ikke fikk jobben - det betyr bare at det var noen andre ble oppfattet som enda mer riktig i stillingen. Det synes jeg er viktig å huske på, for det er jo lett å miste motet etter å ha fått et avslag. Det er også lett å overanalysere det som skjedde i intervjuet. Igjen tror jeg det er greit å huske på at i de fleste tilfeller er det et helhetsinntrykk som avgjør. Ikke om man svarte "feil" på ett lite spørsmål, glemte å spørre om lønn eller slike ting. At man er fleksibel og motivert for jobben er som regel positivt. På den type spørsmål svarer jeg som regel noe litt vagt - men er tydelig på at jeg er fleksibel. "Det har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg er åpen for å diskutere det meste og vil strekke meg langt for å være fleksibel i forhold til hva dere trenger". Selvsagt uten å lyve da - det er dumt å si man kan starte før oppsigelsestiden er ute, hvis du ikke vet om det er tilfelle. Anonymkode: 25feb...8af 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 ekkoet skrev (6 timer siden): Det kommer jo an på hva jobben gikk ut på og om varigheten var utover sommerjobb. Jeg tolker det som at du sa "nei" til ferie i sommer? (du skriver litt motstridende). Jeg tror en arbeidsgiver ønsker en som tilpasser seg, feks: -Du MÅ ikke ha ferie, men dersom det er rom for det kan du ta fri en periode i ferien. -Du MÅ ikke jobbe mer enn det som er utlyst, men dersom det er mulighet for det og det kan hjelpe bedriften er du selvsagt positiv til det. Jeg tror det er noe annet som gjør at noen andre fikk jobben - du kan ha vært like god som en annen, så måtte de bare velge en. Kanskje tilfeldig, kanskje var det noen som kjenner noen som kjenner sjefen, kanskje var det noe annet - umulig å si. Jeg tror ikke du hadde økt dine sjanser for jobb ved å kreve ferie etter en mnd og være for opptatt av lønn på intervjuet. Beklager, skrev feil. Ja, jeg sa at jeg selvfølgelig ikke tenker på sommerferie ettersom jeg kommer til å starte i jobben når det allerede er sommer. Og var veldig ‘på’ til å jobbe mye og ta på meg alle vakter. Tenkte i ettertid at dette kanskje var litt teit, at jeg burde vært mer realistisk og sagt at jeg kan godt tenke meg ferie, og kanskje spurt om lønn osv for å virke mer interessert og ikke bare ‘ute etter en hvilken som helst jobb.’ Det var ikke så mange spørsmål som ble stilt så derfor tenkte jeg at på disse spørsmålene burde jeg kanskje svart annerledes.. Men men Anonymkode: f1608...d66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå