Gå til innhold

Gå ifra mannen pga svigermor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker svigerfamilien min sterkt og det er gjensidig. Svigermor ødelegger livet vårt til de grader at jeg nesten føler det ikke er til å holde ut. Hun forskjellsbehandler meg og sin andre svigerdatter, og dessverre også vårt barn og barna til sin andre sønn. Jeg har tålt forskjellsbehandlingen overfor meg ganske greit, har svelget mange kameler, men jeg makter ikke mer når det kommer til barnet vårt. 

Han fylte 1 år og hun nøyde seg med en sms til oss, ingen gave og hun valgte også å ikke møte opp i familiebursdag. Faktisk uteble hele svigerfamilien.  Da ble det selvsagt bare mine foresatte og søsken som var tilstede.  Dette klaget hun høylytt over til mannen min, og sa at jeg utestengte henne. Selvom jeg hadde invitert henne,  men hun valgte å ikke komme. Min ektemann tok selvsagt sin mors parti. Dette er bare ett av utallige eksempler på hvordan hun bevisst stiller meg i dårlig lys, saboterer eller ødelegger for meg. 2 år tilbake fylte jeg 30 år, hun kom i 30 års lag med barn, selvom det var spesifisert i invitasjonen at barn ikke skulle med. Hun passet da barna til sin andre svigerdatter. Dette la en kraftig demper på stemningen.

Nå er vi på hytta vår, hun og svigerfar kommer da på besøk uanmeldt og skal være her i 2 uker. Dette har hun all rett til da dette er hennes sønn sin hytte, ikke min. Hun har vært her siden lørdag og jeg er på gråten allerde sånn som hun kommenterer og plager meg. Det er regelrett mobbing. Hun kan kommentere at jeg er feit (bmi 26). At jeg skjeler og at brillene mine får meg til å se eldre ut. Hun gjør ofte narr av yrke mitt og utdanningen jeg har. Lager jeg middag står hun over meg og kommenterer alt jeg gjør.

Min mann tar alltid henne i forsvar, samme hva det er. Hun har sagt mye til meg opp i gjennom,  mens min mann har vært tilstede, men han tar aldri meg i forsvar. Hun snakker stygt om meg med mannen min og han jatter med. 

Dette fører til at jeg har ett dårlig forhold til min mann. Vi krangler og jeg er sint, lei og skuffet over hvordan han behandler meg og ikke tar meg til forsvar. Jeg har sagt hvordan jeg føler og hvordan hans oppførsel påvirker meg, mange ganger. Utallige ganger har jeg vært lei og grått foran mannen min,  pga ting svigermor har sagt,  som han har vært vitne til. Men han bortforklarer det hele.

Nå vil jeg bare gå ifra han, men føler jeg er egoistisk som gjør det. Han er en fantastisk far for barnet vårt, han gjør sin del av husarbeidet hjemme, har ingen dumme uvaner. Han er godt likt blant folk på jobb, har en god jobb og setter den høyt. Han har mange egenskaper som er helt fantastiske og som jeg verdsetter. Men de havner fort i skyggen, når han overkjører meg totalt sammen med sin mor.

Hva bør jeg gjøre? Gå ifra mannen pga svigermor? 

Anonymkode: 2497d...03e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vurderer å ødelegge din egen familie på grunn av at du ikle greier bli venn med ei random dame som er svigermora di? Se hvor heldig du er, hvis barnet deres arver din mann, kommer ungen til å være like lojal mot deg (mammaen) uansett hva partneren deres oppfører seg i konflikter. Tenk for en gave!

Anonymkode: 936eb...1e5

• Liker 1
Skrevet

Krev at mannen blir med deg i familieterapi hos noen som kan hjelpe han med hvordan han skal forholde seg til egen mors mobbing av deg. Hvis han nekter er det bare å forberede bruddet, dessverre. 

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Www.reddit.com/r/JustNoMIL 

Du er ikke alene. Du har ikke et svigermorproblem (joda, det óg), men et ektemannproblem. Du kan ikke vinne dette. Kom deg vekk fra hele greiene. 

Lenken er til et forum for sånne som deg som har en jævlig svigermor, men også men svak patetisk mann uten ryggrad som ikke evner å krype ut av livmoren. 

Anonymkode: 1eee0...232

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som over her. Du sliter ikke primært pga. svigemor, men for at du har en dritt mann.

Og har dere ikke et forhold hvor du LETT kan snakke med han om det og han LETT forstår dine problemer og tar din side _med en gang_ kan du bare begynne å finne løsning på å avvikle dette. Du tror det ikke nå, men du vil føle en enorm befrielse når du først er ute av det forholdet og fått det litt på avstand. Og lure og angre på hvorfor i allverden du ikke gjorde det før. Og fant deg i alt dette. Lykkke til, du kommer garantert til å få det mye bedre. Hva kan egentlig bli værre? 🤔

Anonymkode: 2cd32...9df

• Liker 12
Skrevet

Er da drastisk å bryte opp familien for svigermors dårlige oppførsel skyld, be henne klappe sammen og tie still om hun ikke har noe hyggelig å si . Og spør om hun også ble trakassert av sin svigermor i sin tid og om hun synes det var hyggelig.?

Også avslutter du med at dere trenger ikke like hverandre ,men at du forventer at hun behandler deg med respekt ,så går du ut av rommet.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vurderer å ødelegge din egen familie på grunn av at du ikle greier bli venn med ei random dame som er svigermora di? Se hvor heldig du er, hvis barnet deres arver din mann, kommer ungen til å være like lojal mot deg (mammaen) uansett hva partneren deres oppfører seg i konflikter. Tenk for en gave!

Ungen kommer da til å få like mye farsarv om mor skiller seg fra det konfliktskye nuddelhuet. Og ved en skilsmisse slipper ungen å få tillært et dysfunksjonelt familieforhold hvor far lar mor bli trakassert av farmor og bli trykket ned psykisk. Det er ikke et sunt mønster for en unge å få tillært når man etterhvert vokser opp og selv skal finne seg en partner i voksen alder. 

Man kan se for seg at det blir noen katastrofale forhold når den voksne ungen skal finne seg kjæreste som kan ende opp med å behandle partneren bedritent fordi det er det eneste de kan om.

Hadde du vært min søster, kusine, venninne eller bare en bekjent, så hadde jeg snakket med deg og forsøkt å hjelpe deg å komme ut av det, om det så hadde vært ved å fortelle heksemor hvor David kjøpte ølet og hvor skapet skal stå. Og den tafatte mannen skulle fått en solid gardinpreken hvor jeg instruerte ham å bytte ut ønskebenet sitt i ryggen med en velfungerende ryggrad, slik at han kunne rettet ut ryggen og gitt heksemor en reprimande om at hun ikke kan behandle sin svigerdatter slik. Her må heksemor få sitt pass påskrevet, en bredside og det glatte lag. Når sønnen her forstår at han har fått ny ryggrad, så vil han bli istand til å stå opp mot  heksemor og si at så lenge heksemor ikke klarer å behandle deg med helt normal og nøytral atferd, så må du skjermes. Barna må også skjermes, for det er skadelig for barn å oppleve at mor bli trakassert av heksemor.

Hvis far ikke klarer å bygge den ryggraden han trenger og bare klarer å henge på knærne foran henne fordi han fortsatt bare har en ønskekvist  som ryggrad, så er det over og ut.

Tro meg, ingen forhold overlever når heksemor trakasserer svigerdatteren, og sønn trekker på skuldrene og lar henne gjøre det. Det ødelegger forholdet til barna når de blir bitre over å oppleve mamma bli behandlet slik. Når kvinnen til slutt går har far bare sin heksemor igjen med bare heksemor som er superfornøyd fordi hun har fått skjødehunden sin hjem igjen og kan knyte navlestrengen tett fast igjen. Etter en stund slår bitterheten hans ut, men så er det for sent, for kona har møtt en god mann og ingen vil tilbake den trakasseringen.

Lykke til! Håper du deler litt når du står i en annen situasjon etterhvert.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fy f for en jævla møkkamann du har! 

Anonymkode: 0b93c...63a

• Liker 13
Skrevet

Det er jo mannen som er verst her som ikke stiller opp for deg! 

Har tenkt på dette mange ganger selv om jeg hadde valgt mannen min «på ny» pga hans manipulerende søster og konfliktsky far, men har funnet ut at siden mannen min er fantastisk og vi sammen står støtt mot disse to hadde jeg gjort det samme igjen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Faen for ei kjerring og for en seigemann! Du må sette hardt mot hardt og få han til å få opp øynene! Bryter du med han, noe jeg innerst inne ikke tror du ønsker ut fra hva du skriver, så får hun viljen sin og du skal f ikke legge deg flat for henne, det har du gjort lenge nok!! 

Anonymkode: 874fe...130

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å stå opp for deg selv mot henne? Eller leker du bare dørmatte, og blir lei deg inni deg?

Det er sikkert veldig komfortabelt for din mann at ting går sånn noenlunde hvis du holder fred, selv om hun lager bråk. At du nøytraliserer situasjonene, på vegne av alle, selv om det gjør deg veldig vondt.

Prøv å endre strategi, og se hvordan det går. Si fra tydelig. Ikke bli lei deg, bli sint og bestemt.

Nei, som jeg sa fra tydelig, så skal det ikke være barn i bursdagen min, dette er en fest. Du må finne en annen løsning, ellers må du gå.

Nei, dere kan ikke bli her på hytta med oss i 14 dager. Fisk og gjester begynner å lukte etter 3 dager, som kjent. (Hvis de ikke drar, så sier du til mannen din orivat at han må velge mellom dere. Velger han sin mor, så tar du med din sønn og drar hjem).

Nå lager jeg middag, og jeg behøver ikke opplæring. Gå og sett deg på stua.

Osv. 

Anonymkode: ba8cb...865

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forlatt en slik mann, fordi han viser at han egentlig driter i deg. Hans mor kaller deg feit, stygg og alt det der, og han står og ser på? Hva faen? Jeg er forlovet med en mann som har sterke meninger om ting og tang. Vi kan diskutere og være uenige hjemme under fire øyne, men utad fremstår vi som enhet. Hvis noen prøver å bølle meg, tar han meg i forsvar med en gang, selv om han er uenig med mitt syn på ting. Jeg har et godt forhold til svigers på grunn av HAM, hvordan HAN posisjonerte meg fra dag 1. Har opplevd det samme som deg tidligere med eksen, og det blir ikke bedre.

Anonymkode: 39506...37b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ungen kommer til å behandle både mor  og fremtidig kjæreste/kone på samme måte som han ser at bestemor og far behandler hans mor. Barn oppdras av omgivelsene sine. Et barn som ser hvordan hans familie trykker ned moren hans, vil oppføre seg på samme måte som voksen.

Anonymkode: 39506...37b

• Liker 12
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mannen din er en drittsekk. LØP⚠️⚠️⚠️⚠️

Skrevet

Hva sier svigerfar da?

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Du går jo ikke pga svigermor, men pga at mannen din er en feig dritt som ikke tar sin kone i forsvar. Hadde gått for lengst om jeg var deg! 

Anonymkode: 12b05...8fa

Enig. Det er ikke pga svigermor men mannens svik. For dette er jo et svik. Kanskje gjør han det for å unngå konflikter med henne fordi det blir mye styr, eller kanskje liker han også å behandle deg dårlig. 

Skrevet
WhisperingWind skrev (5 minutter siden):

Mannen din er en drittsekk. LØP⚠️⚠️⚠️⚠️

This! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker svigerfamilien min sterkt og det er gjensidig. Svigermor ødelegger livet vårt til de grader at jeg nesten føler det ikke er til å holde ut. Hun forskjellsbehandler meg og sin andre svigerdatter, og dessverre også vårt barn og barna til sin andre sønn. Jeg har tålt forskjellsbehandlingen overfor meg ganske greit, har svelget mange kameler, men jeg makter ikke mer når det kommer til barnet vårt. 

Han fylte 1 år og hun nøyde seg med en sms til oss, ingen gave og hun valgte også å ikke møte opp i familiebursdag. Faktisk uteble hele svigerfamilien.  Da ble det selvsagt bare mine foresatte og søsken som var tilstede.  Dette klaget hun høylytt over til mannen min, og sa at jeg utestengte henne. Selvom jeg hadde invitert henne,  men hun valgte å ikke komme. Min ektemann tok selvsagt sin mors parti. Dette er bare ett av utallige eksempler på hvordan hun bevisst stiller meg i dårlig lys, saboterer eller ødelegger for meg. 2 år tilbake fylte jeg 30 år, hun kom i 30 års lag med barn, selvom det var spesifisert i invitasjonen at barn ikke skulle med. Hun passet da barna til sin andre svigerdatter. Dette la en kraftig demper på stemningen.

Nå er vi på hytta vår, hun og svigerfar kommer da på besøk uanmeldt og skal være her i 2 uker. Dette har hun all rett til da dette er hennes sønn sin hytte, ikke min. Hun har vært her siden lørdag og jeg er på gråten allerde sånn som hun kommenterer og plager meg. Det er regelrett mobbing. Hun kan kommentere at jeg er feit (bmi 26). At jeg skjeler og at brillene mine får meg til å se eldre ut. Hun gjør ofte narr av yrke mitt og utdanningen jeg har. Lager jeg middag står hun over meg og kommenterer alt jeg gjør.

Min mann tar alltid henne i forsvar, samme hva det er. Hun har sagt mye til meg opp i gjennom,  mens min mann har vært tilstede, men han tar aldri meg i forsvar. Hun snakker stygt om meg med mannen min og han jatter med. 

Dette fører til at jeg har ett dårlig forhold til min mann. Vi krangler og jeg er sint, lei og skuffet over hvordan han behandler meg og ikke tar meg til forsvar. Jeg har sagt hvordan jeg føler og hvordan hans oppførsel påvirker meg, mange ganger. Utallige ganger har jeg vært lei og grått foran mannen min,  pga ting svigermor har sagt,  som han har vært vitne til. Men han bortforklarer det hele.

Nå vil jeg bare gå ifra han, men føler jeg er egoistisk som gjør det. Han er en fantastisk far for barnet vårt, han gjør sin del av husarbeidet hjemme, har ingen dumme uvaner. Han er godt likt blant folk på jobb, har en god jobb og setter den høyt. Han har mange egenskaper som er helt fantastiske og som jeg verdsetter. Men de havner fort i skyggen, når han overkjører meg totalt sammen med sin mor.

For en tragisk svigermor, men lett å se at eplet ikke faller langt fra stammen! Sønnen hennes er jo en dritt jo!

Anonymkode: 352aa...b46

• Liker 5
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Det er mannen din som er problemet, ikke svigermor. Dette kan dere jobbe med, enten alene eller sammen med en terapeut. Fortell mannen din at dere har problemer i samlivet på grunn av hans måte å håndtere sin mor. Så kan han få muligheten til å tenke over sin rolle før dere går videre og løser problemene i forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...