AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er 6 uker på vei. Ingen plager til nå. Får nok ikke snakket med bedriftsjordmor før etter sommeren. Har et barn fra før. Mannen jobber 08-16, men ca to dager i uken starter han senere og er ferdig 1800. Derfor har det ikke fungert å gå tredelt eller todelt. Da har jeg måtte kommet hjem, levere i barnehage og legge meg. Så har jeg hentet i barnehagen igjen. Fordelen er at det er litt roligere på nettene. I forrige svangerskap slet jeg litt med vann i beina og vond rygg. Men nattevaktene var lettere å komme seg gjennom enn dagvaktene. Anonymkode: b487d...cfe
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Gikk natt, inntil 19 timer, frem til slutten av andre trimester:) gikk bare bra Anonymkode: cb3a3...1df
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Det er vel egentlig ikke anbefalt å jobbe natt pga økt risiko for spontanabort. Jeg fikk tilrettelegging med en gang og gikk over på dag og kveld. Men jeg fikk høyt blodtrykk og hjertebank av nattejobbing i tillegg til ryggsmerter. Fikk i tillegg bekkenløsning tidlig så ble sykemeldt tidlig. Er det nattejobbing som er mest gunstig for deg og du føler det går bra så er det jo bare å jobbe. Men jordmor vil nok si at det ikke er anbefalt. Min jordmor spurte om jeg fortsatt gikk nattevakter for i så fall ville hun søke svangerskapspenger slik at jeg slapp de. Det gjorde jeg ikke på det tidspunktet. Og jobben skal ha mulighet til å gi deg tilrettelegging før du evt får innvilget sv.penger. Anonymkode: b8fe6...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 https://forskning.no/arbeid-svangerskap/gravide-som-jobber-om-natten-rammes-oftere-av-spontanabort/1318381 Anonymkode: b8fe6...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Jeg slapp nattevakter når jeg ble gravid og jobbet heller dag og kveld. Jeg var i full jobb frem til jeg gikk ut i permisjon. Anonymkode: 482aa...10a 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er vel egentlig ikke anbefalt å jobbe natt pga økt risiko for spontanabort. Jeg fikk tilrettelegging med en gang og gikk over på dag og kveld. Men jeg fikk høyt blodtrykk og hjertebank av nattejobbing i tillegg til ryggsmerter. Fikk i tillegg bekkenløsning tidlig så ble sykemeldt tidlig. Er det nattejobbing som er mest gunstig for deg og du føler det går bra så er det jo bare å jobbe. Men jordmor vil nok si at det ikke er anbefalt. Min jordmor spurte om jeg fortsatt gikk nattevakter for i så fall ville hun søke svangerskapspenger slik at jeg slapp de. Det gjorde jeg ikke på det tidspunktet. Og jobben skal ha mulighet til å gi deg tilrettelegging før du evt får innvilget sv.penger. Anonymkode: b8fe6...fe7 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg slapp nattevakter når jeg ble gravid og jobbet heller dag og kveld. Jeg var i full jobb frem til jeg gikk ut i permisjon. Anonymkode: 482aa...10a Som sagt så går ikke dette mtp mannens arbeidstider. Jeg ville begynt 7. Barnehagen åpner 7. Aftenvakter blir også vanskelig. Starter før mannen slutter. Tror også det er verre for meg å snu helt om og begynne så tidlig. Er godt vant med nattarbeid nå. Anonymkode: b487d...cfe
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Ei venninne valgte å jobbe natt i svangerskapet pga slik logistikk. Sykemeldt siste 2 mnd, men hun sa det var lettere å jobbe natt enn dag/kveld. Anonymkode: af860...541 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Jeg jobbet natt, men fikk svangerskapspenger da arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge (flytte meg over på dag/aften) Anonymkode: fa489...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 Tror dessverre ikke du har rett på svangerskapspenger dersom arbeidsgiver tilbyr å la deg jobbe dag, men du insisterer på natt (og svangerskapspenger) for å få familiekabalen til å gå opp. Svangerskapspenger er jo for de som ikke kan jobbe på grunn av manglende tilrettelegging, ikke de som ikke vil jobbe på grunn av dårlig planlegging. Anonymkode: b60b9...563 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Jeg har ikke gått gravid selv, men vi har hatt flere på jobben som har vært det. Om personen har fungert best på et av skiftene dag/kveld/natt så har det blitt tilrettelagt at personen kan få mer av dette ved å flytte på andre personer. Om det har vært en vakt som ikke passer i det hele tatt, som oftest er det natt, så igjen blir det flyttet noen andre til å ta vaktene og de får kanskje lov til å kun gå dag. Jobben har vært veldig fleksibel, da de ønsker å ha personene lengst mulig i arbeid. Tilrettelegging og flytting på folk er kun for en liten periode, og da går det fint Anonymkode: bc012...910
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Jeg jobber som nattevakt. Ble gravid og mistet. Neste graviditet ble å spontanabort. Er gravid nå, og ble tatt rett ut av nattevakter. Ble sykmeldt for en annen risiko, og vært sykmeldt hele svangerskapet. Men hadde jeg ikke blitt det, så hadde jeg blitt satt på andre vakter. Både fastlegen, gynekolog og arbeidsgiver mente det. Anonymkode: 127c9...08f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Ba aldri om tilrettelegging da arbeidsgiver blir så oppgitt på det der. Sa ikke at jeg var gravid engang. Orket ikke bli sett ned på. Ble fullt sykmeldt fra uke 25. Anonymkode: ee494...199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå