Gå til innhold

Sette inn katteluke i borettslag, er det lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet. Har 2 ute katter, så ønsker en leilighet på bakkeplan og ønsker ha en kattedyr montert i døra. De fleste leiligheter som har egen inngang er i borettslag. Slik jeg har forstått så pleier det å bety at fasaden dekkes av borettslaget, typ maling og at det er samme ytterdør osv. 

Kan det hende jeg får nei til å sette inn katteluke? Hva er reglene ang det? Eller burde jeg spørre om dette på hver eneste leilighet jeg vurderer? Ønsker ikke få et halveis ja, søke og så få avslag

Anonymkode: 92614...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør iallefall sjekke om det er lov med katter som går fritt ute... 

Anonymkode: 209e7...625

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De fleste borettslag godtar ikke katter en gang, så ville startet med å undersøke det. Derfra skal det mye til å få lov til å gjøre den type endringer du her foreslår. 

Har katt selv, altså, så forsøker ikke være vanskelig. Har bare vært boligeier og opplevd hvor vanskelig det er å finne noe som tillater katter. 

Anonymkode: 79de3...f9e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange borettslag som tillater katter, heldigvis :) Har alltid bodd i dyrevennlige borettslag :)

Det er også flere som tillater katteluke, ofte heller i en terrasse eller boddør enn i hoveddør, mens andre ikke, men dette må du nok sjekke med hver enkelt borettslaget hvis det er viktig, det er ingen automatikk i det. :) Et tips er å se etter leiligheter som allerede har katteluke.

Anonymkode: 04a99...8fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli veldig vanskelig å få lov å sette inn kattedør. Jeg kjenner noen som bor i ett sameie. Der var det lov med dyr til p begynne med. Nå har de innført regel om at de kattene som bor der i dag skal få bli, men nye katter er forbudt. Jeg skjønner dette veldig godt. Katter tisser og bæsjer overalt til stor frustrasjon for andre beboere. De jeg kjenner har fått både tiss og bæsj på møblene på verandaen siden kattene klatrer på en stolpe opp til 2 etg. På natterstid er det hyling og hvesing av disse katten. De holder folk våkne om natta.

Katter har ikke noe i ett borettslag, sameie, blokk osv å gjøre. De hører til å hus og gjerne på landet.

Anonymkode: 70ea3...953

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Katta til naboen, pisser på verandaen min. Har sagt ifra, men skjer ingenting. Så nå tenker jeg at jeg skal pisde på verandaen til naboen. 

Anonymkode: 0079e...19e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal kjøpe min første leilighet. Har 2 ute katter, så ønsker en leilighet på bakkeplan og ønsker ha en kattedyr montert i døra. De fleste leiligheter som har egen inngang er i borettslag. Slik jeg har forstått så pleier det å bety at fasaden dekkes av borettslaget, typ maling og at det er samme ytterdør osv. 

Kan det hende jeg får nei til å sette inn katteluke? Hva er reglene ang det? Eller burde jeg spørre om dette på hver eneste leilighet jeg vurderer? Ønsker ikke få et halveis ja, søke og så få avslag

Anonymkode: 92614...41f

Jeg er styreleder i borettslag. Her må man ha tillatelse til dyrehold (som kan trekkes tilbake.) Du bør også sjekke/søke borettslaget om tillatelse om å installere kattedør dersom døren din går innunder borettslagets vedlikeholdsplikt - info om det finner du om i vedtektene under vedlikeholdsplikt . Regler om dyrehold finner du som regel i ordensreglene. Flytter du inn og glemmer å sjekke disse tingene får du problemer - det blir som regel tatt dårlig imot dersom man bare "tar seg til rette". Så ja, du bør sjekke vedtekter og ordensregler i hvert borettslag du vurderer å kjøpe leilighet i. 

Anonymkode: fa827...632

• Liker 3
Skrevet

Hos oss er det tillatt med utekatter, og andelseiere kan fritt sette inn kattedør om de ønsker. Styret skal varsles ved dyrehold, men det er ikke snakk om at man må søke, eller få godkjennelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Taluno said:

Hos oss er det tillatt med utekatter, og andelseiere kan fritt sette inn kattedør om de ønsker. Styret skal varsles ved dyrehold, men det er ikke snakk om at man må søke, eller få godkjennelse.

Samme hos oss, vi må si fra til styret hva slags dyr man har med en kort beskrivelse. Syntes det er helt fair, egentlig bare en trygghet at noen vet.

I borettslaget vi bodde i før trengte man ikke registrere dyr. Borettslag der dyrehold ikke er tillatt har vi bare utelukket når vi har sett på boliger. 

Anonymkode: 04a99...8fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan forresten ikke nekte husdyr med mindre det er til ulempe for andre beboere, var en lovendring der for noen år siden. 

Så dersom katten holdes inne bør det gå fint. Og at man har et normalt antall husdyr. Så spørs det jo om man gidder å krangle på reglene da. 

• Liker 3
Gjest Passpartou
Skrevet

Har vært styreleder i to borettslag. Å sette opp katteluke kan du nok glemme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er styreleder i borettslag. Her må man ha tillatelse til dyrehold (som kan trekkes tilbake.) Du bør også sjekke/søke borettslaget om tillatelse om å installere kattedør dersom døren din går innunder borettslagets vedlikeholdsplikt - info om det finner du om i vedtektene under vedlikeholdsplikt . Regler om dyrehold finner du som regel i ordensreglene. Flytter du inn og glemmer å sjekke disse tingene får du problemer - det blir som regel tatt dårlig imot dersom man bare "tar seg til rette". Så ja, du bør sjekke vedtekter og ordensregler i hvert borettslag du vurderer å kjøpe leilighet i. 

Anonymkode: fa827...632

Hjemmelen for dette skulle jeg likt å se.

Anonymkode: e6282...104

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor i borettslag og her er det ingen regler ang. dyr eller katteluke. Jeg har begge deler. Skjønner ikke folk som skal være så vanskelig på sånt. 

Anonymkode: 9ae17...0e3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det pleier å stå i vedtektene at dyr er tillatt bare "så lenge de ikke er til sjenanse for andre beboere". Dermed kan en tillatelse til å holde katt trekkes tilbake dersom katten pisser og driter på steder som er til sjenanse for andre, eller holder hylekonserter om nettene fordi den ikke er kastrert og går på frierferd og slåss med andre katter.

Jeg har lest veldig mange vedtekter fra sameier og borettslag, og det står i alle. Kjæledyr skal ikke være til sjenanse for andre.

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedtekter. Man står fritt til å bestemme.

Hilsen katteeier, og jurist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Kan bli veldig vanskelig å få lov å sette inn kattedør. Jeg kjenner noen som bor i ett sameie. Der var det lov med dyr til p begynne med. Nå har de innført regel om at de kattene som bor der i dag skal få bli, men nye katter er forbudt. Jeg skjønner dette veldig godt. Katter tisser og bæsjer overalt til stor frustrasjon for andre beboere. De jeg kjenner har fått både tiss og bæsj på møblene på verandaen siden kattene klatrer på en stolpe opp til 2 etg. På natterstid er det hyling og hvesing av disse katten. De holder folk våkne om natta.

Katter har ikke noe i ett borettslag, sameie, blokk osv å gjøre. De hører til å hus og gjerne på landet.

Anonymkode: 70ea3...953

Du vet at borettslaget og sameier kan bestå av eneboliger? 

Anonymkode: 314e2...8aa

Skrevet
Taluno skrev (8 timer siden):

Det er det her jeg bor også, og jeg spurte styret om jeg kan sette inn dør hvis jeg skulle finne på å få meg katt. Svaret var et ubetinget ja, men hvis jeg selger leiligheten og kjøper ikke vil ha kattedør, så må man selv dekke kostnaden ved å fjerne den og tilbakeføre dør/vegg til opprinnelig stand.

Passpartou skrev (1 time siden):

Har vært styreleder i to borettslag. Å sette opp katteluke kan du nok glemme.

Det tror jeg nok ikke, nei, se svar på forrige sitat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Katta til naboen, pisser på verandaen min. Har sagt ifra, men skjer ingenting. Så nå tenker jeg at jeg skal pisde på verandaen til naboen. 

Anonymkode: 0079e...19e

Ja, gjør det. Jeg er møkkalei rabalderet og avføringa til en katt i sameiet. Hun som eier den der så beyond crazy at det frister å hive driten jeg får på terrassen min i postkassa hennes. 

Anonymkode: 2c627...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vedtekter. Man står fritt til å bestemme.

Hilsen katteeier, og jurist. 

Jeg er også jurist, og det er vel tvilsomt at et borettslag skal kunne håndheve slike vedtekter på noe vis.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også jurist, og det er vel tvilsomt at et borettslag skal kunne håndheve slike vedtekter på noe vis.

https://www.tv2.no/a/9769287/

Er en del rettsaker på slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...