Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 70%. fast stilling innen helse, gått på ferie i  4 uker, sjekket hvordan jeg skulle jobbe etter ferien.. og ikke fått noen ekstra jobbdager,.. de «ekstra» dagene er gitt til tilkalling og vikarer… er egentlig ganske provosert at faste ansatte ikke får spørsmål om mer jobb…iallefall  bli spurt om de ønsket mer jobb i sommer…

er dette normal praksis? 

Anonymkode: 89333...e31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten være litt på. Tenk hvor oppsøkende tilkallingsvikarene er i forhold til deg som kun belager seg på disse vaktene. 

Anonymkode: 3e36a...20f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ganske vanlig. Mange ledere innen helse vil "holde varm" en helg haug med vikarer så de har noen å ta av når det mangler folk. Du bør jo heller forsøke å øke stillingen din enn å jage ekstravakter om du faktisk ønsker å jobbe mer. 

Anonymkode: a2c63...b59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som har fast stilling skal vel i utgangspunktet få dekt opp til 100% før tilkalling blir spurt. Hør med tillitsvalgt?

Anonymkode: ee167...579

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du blir vel dyrere i drift om du skal jobbe istedet for innkallingsv kar? Med fast stilling på 70% får du overtidsbetaling, mens de får vanlig timebetaling?

Anonymkode: 37d29...23c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du blir vel dyrere i drift om du skal jobbe istedet for innkallingsv kar? Med fast stilling på 70% får du overtidsbetaling, mens de får vanlig timebetaling?

Man har ikke rett på overtidsbetaling hvis man ikke jobber over 100%

Endret av Baktusen
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (Akkurat nå):

Man får ikke overtidsbetaling hvis man ikke jobber over 100%

Ikke når stillingen bare er 70%? Eller er det det at man ikke kan ta på seg overtid når man har 70% stilling? 🤔 😄 Det er ett eller annet med det, i alle fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når stillingen bare er 70%? Eller er det det at man ikke kan ta på seg overtid når man har 70% stilling? 🤔 😄 Det er ett eller annet med det, i alle fall. 

Nei det kalles mertid. Og det skal somregel ofte gjennomsnittsberegnes også, spesielt i helsevesenet. Ofte gjennomsnitts en 6 ukers periode, så kan man ha krav på overtid. Forutsatt at hviletid og timer mer dag osv er innenfor også.

En annen ting mange ikke er klar over, selv om normal arbeidsuke er 37,5t. Så har man ikke krav om overtid før det passerer 40t. Det kalles mertid. Men de fleste med tariff regulerer det så det blir overtid da. Men ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20210622-101310_Chrome.jpg

Anonymkode: 67dab...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Nå bemanner ikke jeg i helsevesenet men her er filosofien den at de faste får sin kontraktsfestede prosent å ekstrahjelper får litt mer i ferier når de faktisk har anledning å jobbe mer. De faste med under 100% stilling får uansett mere timer i løpet av året når ekstrahjelpene ikke har mulighet for å jobbe så mye ekstra.

Anonymkode: 1f4e1...41b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som leder i helsevesenet og vi sørger alltid for at fast ansatte i reduserte stillinger som ønsker å jobbe mer først får fylt opp sin stillingsprosent opp til 100% før vi tildeler resten av vaktene på de som jobber ekstra. Det er vanlig praksis de fleste steder jeg har jobbet. 

Anonymkode: 006a0...fd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overtid med mindre man jobber mer enn 9 timer per dag eller 40 timer per uke, så arbeidsgiver får ikke større kostnader av å bruke noen kostnader ut fra det isolert. Men det kan jo være at de med fast stilling f. eks. har et høyere lønnstrinn, noe som gjør at noen arbeidsgivere velger å bruke billigere arbeidskraft der de kan (f. eks. ekstrahjelp/tilkallingsvakt). 

Anonymkode: 9d2e3...948

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanlig praksis flere steder. 

Mannen min jobbet på et hotell, og hadde vel 70  % stilling, men ønsket å jobbe mer. Allikevel så han stadig at vikarer fikk vakter, selv om han var ledig og ville jobbe....

Anonymkode: d1ed0...f4f

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være for å gjøre det attraktivt å få et ferievikariat der? Jeg takket nei til alt under 100 % da jeg var student.

Anonymkode: 4e126...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke overtid med mindre man jobber mer enn 9 timer per dag eller 40 timer per uke, så arbeidsgiver får ikke større kostnader av å bruke noen kostnader ut fra det isolert. Men det kan jo være at de med fast stilling f. eks. har et høyere lønnstrinn, noe som gjør at noen arbeidsgivere velger å bruke billigere arbeidskraft der de kan (f. eks. ekstrahjelp/tilkallingsvakt). 

En ting til: Kan jo også være at det blir brukt ekstrahjelper for å holde dem interessert. Man gidder jo ikke å jobbe et sted der man aldri får vakter, da går jo ekstravaktene i så fall bare videre så fort muligheten byr seg et annet sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...