Gå til innhold

Sletting av renter Lånekassen (avvist pga for mye utbetalt i AAP)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første bilde viser periodene jeg søkte om. Jeg har gått på AAP i 3 år. Hvorfor får jeg avslag fordi jeg har tjent for mye? Har det virkelig noe å si, hvor mye jeg får i AAP? Er ikke reglene at man får slettet renter om man er på AAP? Og jeg har fått samme beløp hver mnd fra nav, så jeg forstår virkelig ikke avslaget. Får utbetalt 19 000 kr i mnd 

siste bildet viser avslaget. Står noe om lover og regler (8-2, 8-4), men jeg er fryktelig dårlig på å lese slikt, så om noen kan forklare meg så setter jeg stor pris på det!

CF8AD845-B23F-4CB8-98F8-7CC70981DE63.jpeg

81365FDF-C5F7-4EF4-B287-EF3AE1651004.jpeg

Anonymkode: 41bd4...c5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh... men her står det jo at du har fått sletting av renter. 

Anonymkode: 867c9...aa0

Skrevet

Du har tjent kr 342 000,-, og det er tydelig vis for mye for å få slettet rentene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh... men her står det jo at du har fått sletting av renter. 

Anonymkode: 867c9...aa0

Jeg søkte om sletting av renter for 2 år, og fikk bare for 2 måneder... 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Du har tjent kr 342 000,-, og det er tydelig vis for mye for å få slettet rentene.

Men hvorfor fikk jeg slettet for 2 mnd? 😩 Og jeg fikk slettet alle renter for 2019. Jeg har hatt samme utbetaling fra Lånekassen hele veien 🤷🏼‍♀️

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor fikk jeg slettet for 2 mnd? 😩 Og jeg fikk slettet alle renter for 2019. Jeg har hatt samme utbetaling fra Lånekassen hele veien 🤷🏼‍♀️

ts

Eller nei, AAP har vell blitt justert opp litt hvert år, men det har ikke vært så mye...

ts

AnonymBruker
Skrevet
§ 8-2.
Krav til eiga inntekt

Ein låntakar som har hatt ei person- og kapitalinntekt per år som er under ei grense i tabellen nedanfor, kan få sletta rentene for så mange månader som er knytte til inntektsgrensa i tabellen, dersom minst eitt av vilkåra i § 8-4 eller § 8-5 var oppfylt desse månadene.

Du har hatt en inntekt på 342404 kr. 
da havner du på lånekassen sin tabell under summen 345132 kr, som gir rett til sletting av renter for 2 mnd. 
https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tilbakebetaling/tb-andredelen-kapittel8/#8-2

Anonymkode: 20b97...506

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller nei, AAP har vell blitt justert opp litt hvert år, men det har ikke vært så mye...

ts

Renten har vært ekstremt lav. Det kan være at man ser på kravet mot inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):
§ 8-2.
Krav til eiga inntekt

Ein låntakar som har hatt ei person- og kapitalinntekt per år som er under ei grense i tabellen nedanfor, kan få sletta rentene for så mange månader som er knytte til inntektsgrensa i tabellen, dersom minst eitt av vilkåra i § 8-4 eller § 8-5 var oppfylt desse månadene.

Du har hatt en inntekt på 342404 kr. 
da havner du på lånekassen sin tabell under summen 345132 kr, som gir rett til sletting av renter for 2 mnd. 
https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tilbakebetaling/tb-andredelen-kapittel8/#8-2

Ja se der ja 🙈 Hm... Jeg trodde at de som var sykemeldt 100% fikk slettet renter uansett jeg 😩

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja se der ja 🙈 Hm... Jeg trodde at de som var sykemeldt 100% fikk slettet renter uansett jeg 😩

ts

Er nok ikke sånn dessverre 😶 vet ikke om de tenker at så lenge man har en inntekt over en viss sum så bør man klare både hverdagslige utgifter i tillegg til lånekassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står veldig klart på lånekassens sider hvor mange måneder man får slettet etter inntekten. Om det er noe trøst, hvis du ender opp som ufør får du slettet deler av lånet. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ts

Beløpsgrensen for sletting endres også hvert år. 

Anonymkode: d019e...e24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ts

Din første feil, er at du trodde…. Du bør gå inn på lånekassens hjemmesider og lese deg opp. Mange tror mye som viser seg å ikke stemme og ender opp meget overrasket, med et negativt fortegn. 

Anonymkode: d019e...e24

• Liker 2
Skrevet

19.000 kr utbetalt i måneden er jo rikelig. Rentefritak er for de som virkelig har lav eller ingen inntekt, som nyutdannede uten rett til AAP eller dagpenger. 

AnonymBruker
Skrevet

For å få utbetalt 19000 i mnd på 342404 kr i året, så har du et skattetrekk på 33%, det tror jeg er urimelig høyt. Får du 19 000 i måneden, eller 9500 hver 14.dag? For det er ikke det samme. 

Anonymkode: 172bb...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å få utbetalt 19000 i mnd på 342404 kr i året, så har du et skattetrekk på 33%, det tror jeg er urimelig høyt. Får du 19 000 i måneden, eller 9500 hver 14.dag? For det er ikke det samme. 

Jeg får 9500 hver 14 dag 😅 
Hvordan er det annerledes? 😮

Og tror du jeg skatter for mye? 😦 Jeg skatter etter tabell... får igjen ca 2000 på skatten hvert år, så jeg har jo ikke turt å justere skatten ned, i frykt for å få baksmell 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og tror du jeg skatter for mye? 😦 Jeg skatter etter tabell... får igjen ca 2000 på skatten hvert år, så jeg har jo ikke turt å justere skatten ned, i frykt for å få baksmell 😕 

ts

når du skatter etter tabell så vil det trekkes en annen sum på de små utbetalingene vs på én stor utbetaling 😛 du skatter nok riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Siden du får hver 14 dag har du 3 utbetalinger noen måneder. Så i snitt har du  20 583 utbetalt hver måned.

Anonymkode: abf66...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 12 500 på AAP, vær fornøyd du

Anonymkode: 4603d...888

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (19 timer siden):

19.000 kr utbetalt i måneden er jo rikelig. Rentefritak er for de som virkelig har lav eller ingen inntekt, som nyutdannede uten rett til AAP eller dagpenger. 

Anonymkode: 4603d...888

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

ts

Det er annerledes på den måten at du får jo 26 utbetalinger i året (52 uker i ett år), men når du regner to utbetalinger som en måned så tilsvarer det jo bare 24 utbetalinger i året. Det er jo bare februar som stort sett består av bare 4 uker. En vanlig måned teller som ca 4,3 uker.

Du har da reell netto noe over 20500 i måneden og ikke 19000 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...