AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Hei! Jeg har blitt tilbudt en liten stilling i en butikk. Tror ikke jeg kommer til å passe så godt til jobben fordi alt er nytt og jeg har egentlig null interesse innen det jeg skal selge, men jeg takket ja siden det er så vanskelig å få jobb. Men jeg venter også på svar fra en annen butikk som jeg vet kan passe mye bedre siden jeg jobbet hos en lignende butikk før. Jeg har ikke skrevet under på kontrakten ennå, men skal egentlig gjøre det denne uken. Jeg skal også få svar på om jeg får den andre jobben denne uken, og jeg tror at jeg har en god mulighet til å få den siden intervjuet gikk så bra. Problemet er jo at jeg har takket ja til den første jobben. Går det an å ombestemme meg før jeg skriver kontrakt hvis jeg får den andre jobben? Den andre jobben lønner bedre, jeg fikk bedre inntrykk av både butikken og de som jobber der og jeg har erfaring innen samme bransje. Hva tenker dere? Er det dumt gjort? Begge butikkene er på samme kjøpesenter...😅 Anonymkode: 23fab...9e4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Jeg vet ikke.. de bruker å sende ut «vi har tilbudt stillingen til en annen kandidat som allerede har takket ja», så om det var flere konkurrenter så har de sikkert sagt nei til resten.. da er det jo kjipt om du ombestemmer deg 😅 Anonymkode: 3371d...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Går det an å kombinere de to jobbene? Om det ene er en veldig liten stilling og den andre ikke er fulltid, så er det kanskje en mulighet? Uansett så må denne arbeidsplassen forstå at du ønsker en større stilling kanskje, og at du selvfølgelig går for det dersom du får mer jobb en annen plass. Ville tatt det opp nå med en gang, på en fin måte. «Hvordan blir det om jeg får en fulltidsstilling en annen plass, kan jeg si opp?» Jeg jobbet hos BR leker i kanskje 1 uke før jeg sa opp.. følte ikke at jeg passet der og sjefen skjønte det og det var ikke noe problem å avslutte. Anonymkode: 3371d...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Jeg ville avventer svar fra den andre butikken før jeg gjorde noe som helst. Du kan like godt få et nei som et ja. Får du et nei er dette ikke et problem. Får du et ja kan du enten kombinere jobbene eller snakke med sjefen på den første butikken og si du har fått et tilbud du ikke kan si nei til. De har alltids flere på lista som ønsker jobb. Anonymkode: 3a083...4a0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Nå vet ikke jeg hvordan prosessen har vært for din del, og hvor lenge siden det er du fikk tilbud, hvor lang tid du brukte på å takke "ja" og så videre. Om du visste du hadde flere søknader inne, når du fikk tilbudet, og du kanskje var mer interessert i en av de andre, burde du bedt om betenkningstid. Altså: "Tusen takk for tilbudet, det var veldig hyggelig å høre at dere var så interesserte i meg. Kan jeg få tilbudet skriftlig, og få noen dager til å tenke på det?". Da kan du muligens få noen dager til å få avklart om du er aktuell til den andre jobben, før du svarer ja til den første. Når du står der du står nå, så tror jeg det eneste riktige, er å være så ærlig som du kan, med begge mulige arbeidsgivere. 1. Gå inn og mas på de du helst vil ha jobb hos. Si du er kjempeinteressert, men har et annet tilbud du må svare på, og at de mister deg hvis de ikke kan gi raskt svar. 2. Gi beskjed til de du egentlig har takket ja til, så fort du vet noe om den andre. (Om mulig, utsett kontraktssignering, f.eks. ved å si at det har kommet opp noe som krever at du trenger noen dager til å avklare om du kan ta jobben likevel.) Dette KAN, dersom du ikke klarer å få de svarene du trenger raskt nok, føre til at du sier ifra deg den ene, og ikke får den andre. Bare så du vet det. Et tredje alternativ, er jo å gå løpet ut med de du har sagt ja til, og så evt. gi beskjed til dem hvis du får den andre, om at du beklager, men du ikke kunne vite at du fikk den andre, og at du føler den er mer riktig for deg. Antagelig vil de la deg gå fort og greit på tross av signert kontrakt. Ettersom ingen vil ha en umotivert medarbeider, og nr 2 på lista sannsynligvis fortsatt er ledig. Anonymkode: 4204e...904
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg har blitt tilbudt en liten stilling i en butikk. Tror ikke jeg kommer til å passe så godt til jobben fordi alt er nytt og jeg har egentlig null interesse innen det jeg skal selge, men jeg takket ja siden det er så vanskelig å få jobb. Men jeg venter også på svar fra en annen butikk som jeg vet kan passe mye bedre siden jeg jobbet hos en lignende butikk før. Jeg har ikke skrevet under på kontrakten ennå, men skal egentlig gjøre det denne uken. Jeg skal også få svar på om jeg får den andre jobben denne uken, og jeg tror at jeg har en god mulighet til å få den siden intervjuet gikk så bra. Problemet er jo at jeg har takket ja til den første jobben. Går det an å ombestemme meg før jeg skriver kontrakt hvis jeg får den andre jobben? Den andre jobben lønner bedre, jeg fikk bedre inntrykk av både butikken og de som jobber der og jeg har erfaring innen samme bransje. Hva tenker dere? Er det dumt gjort? Begge butikkene er på samme kjøpesenter...😅 Anonymkode: 23fab...9e4 Er utrolig kjipt å dårlig gjort av deg å skrive dette innlegget på en sånn side her. Dette er mellom jeg som eier butikken og deg som kanskje får jobben. Håper du ikke får den andre jobbem Anonymkode: 84513...28a
AnonymBrukern Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Altså så lenge du ikke har signert kontrakt har du i utgangspunktet ikke en arbeidsavtale ennå. Så du kan si nei og ikke signere kontrakten. Litt dårlig gjort men sånn er det bare
AnonymBrukern Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er utrolig kjipt å dårlig gjort av deg å skrive dette innlegget på en sånn side her. Dette er mellom jeg som eier butikken og deg som kanskje får jobben. Håper du ikke får den andre jobbem Anonymkode: 84513...28a 😂😂😂😂 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 Takker for svar! :) Jeg føler selv at det er litt dumt å ombestemme meg ja, men jeg føler at den andre jobben passer mens denne jeg er tilbudt passer ikke. Men får jeg ikke den andre jobben, så er det ingen problem. Da signerer jeg kontrakten på den første jobben. Siden begge jobbene er små stillinger, regner jeg uansett med å måtte fortsette å søke videre på større stillinger for å komme meg bort fra Nav og dagpenger. Og til deg som synes det var dårlig gjort å skrive dette innlegget: Jeg har spurt andre folk om råd (samboer og venner), men de visste ikke hva som var "lov" eller ikke. Derfor skrev jeg anonymt på dette forumet hvor folk som oftest hjelper hverandre. Jeg spurte bare her i forkant, så jeg vet hva jeg skal si hvis den andre jobben tilbyr meg jobb. Anonymkode: 23fab...9e4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Det er bare en butikkjobb..Si at du har ombestemt deg. Anonymkode: e5b8e...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå