AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Hei Sønnen min er 2.5 år gammel. Mannen min handler av og til, jeg handler mest. Barnet vårt starter bhg til høsten så siden han ble født har han alltid vært med meg overalt. Vi går på butikken nesten daglig. Både jeg og mannen spiser godteri/is veldig sjeldent. Derfor har sønnen vår aldri visst hvordan en pakke med sjokolade/godteri ser ut. Eller hvor i butikken de har godteri og is. Det har alltid vært så lett å ta med han til matbutikken. Han pleier selvfølgelig å få litt godis og en is men kun på lørdager. Men nå i det siste har han begynt å forstå mer og mer. Hver gang han er med på å handle så vil han ha is. Vil ikke gi han hverdag. Kjøper jeg ikke der og da så begynner han å gråte. Jeg ønsker at han må forstå at slike ting spiser man ikke hver eneste dag. Hvordan er barna deres? Når begynte de å forstå at slike ting spiser man på lørdager? Anonymkode: 8d1f2...b00
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 De forstår det rundt 3,5 år. Slutter og forhandle om det kan bli unntak fra regelen når de er…. Aner ikke. Vår eldste er 8 og argumenterer fremdeles om det. Det er helt normalt at barn maser om ting og tang når de er på butikken. Bare si nei og ALDRI gi etter. Gir du etter en gang skjønner de at det er mulig. Anonymkode: cf6c7...a24 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Det må bare gjentas om og om igjen, i omkring 18 år. Mine er fire og fem, de er meget innforståtte med at søtsaker skjer på lørdager (og søndag hvis de sparer) - is skjer på varme dager, hvor vi trenger å kjøle oss ned litt. Jeg lager is selv, så er omtrent som å spise en smoothie eller et lite glass sukkerfri saft, samt at jeg fryser druer, så vi har isdruer. Sistnevnte får de kjeske så mye de vil, unntatt like før måltider eller som erstatning for måltider. Anonymkode: 978e3...b01 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Du snakker med ham før du går inn i butikken, og forbereder. Spør om f.eks hvilken dag er det idag - er det godteri/dagen? hvilken dag er det vi har is/godteri? Så idag skal vi bare kjøpe mat, frukt og grønnsaker. Kanskje han vil velge en frukt? Eller hjelpe til med å finne brød, melk el.l ? Det handler uansett mest om å være i forkant, forberede og inkludere i det vi skal på butikken. Også hva vi ikke skal. Hjalp i hvert fall med vår stae småttis i trassalderen. Anonymkode: e98b8...369 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Jeg sa til ung: du får på lørdag. også distrahere ved at ungen skal gå og hente noe annet, feks mais. Anonymkode: d1456...dce
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det må bare gjentas om og om igjen, i omkring 18 år. Anonymkode: 978e3...b01 Når man blir 18 bestemmer man selv, men det er jo da de virkelige problemene begynner. Hvordan får man sitt voksne jeg til å forstå at det ikke er godis hver dag? Det sitter stadig en liten grønn seigmann på skulderen min i butikken og forlanger godis uansett hvilken dag det er. 👽 Anonymkode: cf13e...c62 23
Cyndaquil Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 (endret) godis og søtsaker er hovedsakelig på lørdager her . Men kan godt hende vi tar en godbit på en onsdag i ny og ne, sykler å spiser is på lekeplassen etter middag . Spør barna og godsaker på butikken får de avogtil ja. Ikke nei uten unntak. Det betyr at de aksepter nei uten drama. De maser ikke om søtsaker og godis . De har et avslappet forhold til det Vi har en barnehage med veldig mange foreldre som snakker om sukker som om det skulle vært gift. På en bursdag nå nylig fråtset de barna til de foreldrene enorme mengder kake og godsaker. Mens mine to ikke spiste halve stykket engang før de gikk å lekte . Et par biter så ville de ikke ha mer de vet godteri finnes . De vet de ikke alltid kan få det. Men de vet også at det kan hende vi koser oss utenfor helgene. Slik at kommer det et nei er det ikke verdens undergang. Det kommer ja en annen gang mitt tips: ikke vær så streng på at godteri kun skal være lørdag Endret 21. juni 2021 av Cyndaquil 12
Cuddlegirl Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er ikke så streng på det der. Min kan få noe flere ganger i uken, så lenge totalen ikke blir veldig mye.. Ønsker ikke å ha det sånn at "godteri spiser vi bare på lørdager", det har jeg aldri vokst opp med. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei Sønnen min er 2.5 år gammel. Mannen min handler av og til, jeg handler mest. Barnet vårt starter bhg til høsten så siden han ble født har han alltid vært med meg overalt. Vi går på butikken nesten daglig. Både jeg og mannen spiser godteri/is veldig sjeldent. Derfor har sønnen vår aldri visst hvordan en pakke med sjokolade/godteri ser ut. Eller hvor i butikken de har godteri og is. Det har alltid vært så lett å ta med han til matbutikken. Han pleier selvfølgelig å få litt godis og en is men kun på lørdager. Men nå i det siste har han begynt å forstå mer og mer. Hver gang han er med på å handle så vil han ha is. Vil ikke gi han hverdag. Kjøper jeg ikke der og da så begynner han å gråte. Jeg ønsker at han må forstå at slike ting spiser man ikke hver eneste dag. Hvordan er barna deres? Når begynte de å forstå at slike ting spiser man på lørdager? Anonymkode: 8d1f2...b00 Du kan lage en kalender, hvor han får se når dere kan handle godteri. Anonymkode: d8484...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når man blir 18 bestemmer man selv, men det er jo da de virkelige problemene begynner. Hvordan får man sitt voksne jeg til å forstå at det ikke er godis hver dag? Det sitter stadig en liten grønn seigmann på skulderen min i butikken og forlanger godis uansett hvilken dag det er. 👽 Anonymkode: cf13e...c62 Men da er du voksen og må ta ansvar selv 😄 Derfor 18 år. Vi rår ikke over barna etter det (om vi noen gang gjorde det før det...) Anonymkode: 978e3...b01 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 'Ikke is i dag. I dag skal vi kjøpe melk. Kan du hjelpe meg å finne melk?' Og la ham nå for all del gråte. Det er helt normalt å gråte når man blir skikkelig skuffet. Å få nei til is på tirsdag for en toåring, tilsvarer for deg å stå i ankomsthallen i Italia og bli sendt på karantenehotell pga positiv C-test. Sett ord på at han er skuffet og fortell ham at det kan bli is en annen dag. Anonymkode: decc6...f8e 5
Forundret.. Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 Her kan jeg si for eks si nei til godteri en ukedag når vi er i butikken men finne på å si det at hvis de vil så kan vi jo handle inn til lørdagen, meeeen at det må spares til da. Det er jo kjempestas, merkelig nok. De er mer tolmodige enn meg, det er sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 Vi ble kvitt problemet ved å begynne å ukehandle. Nå går det ukesvis mellom hver gang ungene er i en matbutikk, utrolig deilig 👍 Anonymkode: 1a4d0...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 Tror ikke du skal forvente at han skjønner det selv. Barn vil alltid ville ha og kanskje også mase. Helddigvis er det du som voksen som bestemmer. Anonymkode: cd381...981 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Det må bare gjentas til det uendelige. Vår løper rett bort til is/kjeks/snop, men han bare peker på alt og sier "det er lørdag. DET er lørdag. Sånn er på lørdag. Ikke lørdag nå." altså forteller alt han gleder seg til. Han får bare en ting til lørdagsgodt når dagen kommer da, men han forstår iallfall at disse tingene er lørdagsting. Endelig Endret 22. juni 2021 av 123 eller noe
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei Sønnen min er 2.5 år gammel. Mannen min handler av og til, jeg handler mest. Barnet vårt starter bhg til høsten så siden han ble født har han alltid vært med meg overalt. Vi går på butikken nesten daglig. Både jeg og mannen spiser godteri/is veldig sjeldent. Derfor har sønnen vår aldri visst hvordan en pakke med sjokolade/godteri ser ut. Eller hvor i butikken de har godteri og is. Det har alltid vært så lett å ta med han til matbutikken. Han pleier selvfølgelig å få litt godis og en is men kun på lørdager. Men nå i det siste har han begynt å forstå mer og mer. Hver gang han er med på å handle så vil han ha is. Vil ikke gi han hverdag. Kjøper jeg ikke der og da så begynner han å gråte. Jeg ønsker at han må forstå at slike ting spiser man ikke hver eneste dag. Hvordan er barna deres? Når begynte de å forstå at slike ting spiser man på lørdager? Anonymkode: 8d1f2...b00 Gå i butikken en dag i uken så ser han mindre av godis. Stå på deres om at lørdag er godis tid. Har en på 3 som har godkjent det fra første stund. I blant koser vi oss en ekstra dag i uken med annet, f.eks kjeks. Anonymkode: 52cd3...242
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 Her kjører vi lørdagsgodt på 2,5åringen, men kan fint få is på en varm ukedag. Om barnet spør i butikken pleier jeg å enten spørre barnet om det er lørdag i dag (gjerne på en tullete måte, da ler det og sier neeeeei), merker jeg det kan bli dårlig stemning sier jeg hen kan få en valgfri grønnsak/frukt istedet. Har også merket at omtrent det kuleste barnet mitt vet er å få «fersk» skalk når vi kjøper brød og kjører det i skjæremaskina. Vi har også regel om kun iPad i helgene, og det har hen full kontroll på. Det er stor stas å se gledesutbruddene når det ENDELIG er den dagen man får det man gleder seg til. Anonymkode: be032...f15
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 Hvordan barnet skal forstå det? ehhhh, vet at du bare gir det på lørdager vel! Men hvorfor må det BARE gis på lørdager? Kan man ikke gi det på en tirsdag? Skjønner ikke det rigide ritualet som gjør godteri så EKSTREMT hellig! Anonymkode: 39727...249 2
Mnjah Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 grease80s skrev (15 timer siden): Skjønner ikke problemet med en is hver dag. Bortsett fra fortrenging av andre viktige mineraler og vitaminer og fettlever fordi sukrosen går rett i leveren, mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå