Gå til innhold

Hvorfor har noen årsstudium så høye opptakskrav?? Det er jo ikke master!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at de aller fleste bachelor og årsstudium krever generell studiekompetanse. Hva er forklaringen på at noen årsstudium krever både bachelor (fra før) og arbeidserfaring? 

Anonymkode: c4650...3da

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser at de aller fleste bachelor og årsstudium krever generell studiekompetanse. Hva er forklaringen på at noen årsstudium krever både bachelor (fra før) og arbeidserfaring? 

Hvilke er dette? 

Gjest 10.54
Skrevet

Hvilke årsstudier er det snakk om da? Jeg regner med beskrivelsen av emnene eller årsstudiet generelt vil kunne gi deg noen hint. Det kan for eksempel være snakk om en form for etterutdanning, eller årsstudium som er tilpasset folk som allerede har vært i jobb, lederutdanning for folk som allerede er ledere eller hva nå enn. 

AnonymBruker
Skrevet
10.54 skrev (1 minutt siden):

Hvilke årsstudier er det snakk om da? Jeg regner med beskrivelsen av emnene eller årsstudiet generelt vil kunne gi deg noen hint. Det kan for eksempel være snakk om en form for etterutdanning, eller årsstudium som er tilpasset folk som allerede har vært i jobb, lederutdanning for folk som allerede er ledere eller hva nå enn. 

Men det samme studium har kun generell studiekompetanse som opptakskrav andre steder, men TO steder krever de bachelor. Helt uforståelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker kanskje på videreutdannelser? 

Anonymkode: 1ed8e...03b

• Liker 2
Gjest 10.54
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det samme studium har kun generell studiekompetanse som opptakskrav andre steder, men TO steder krever de bachelor. Helt uforståelig. 

Og du er helt sikker på at det er snakk om nøyaktig samme studie? 

Det har sikkert en naturlig forklaring, men så lenge du ikke sier noe om hvilke studier det gjelder så er det ganske umulig å si noe om hvorfor det er sånn.

Endret av 10.54
AnonymBruker
Skrevet
10.54 skrev (Akkurat nå):

Og du er helt sikker på at det er snakk om nøyaktig samme studie? 

Det har sikkert en naturlig forklaring, men så lenge du ikke sier noe om hvilke studier det gjelder så er det ganske umulig å si noe om hvorfor det er sånn.

Nøyaktig det samme 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker kanskje på videreutdannelser? 

Anonymkode: 1ed8e...03b

I så fall burde alle skoler kreve utdanning/erfaring 

Gjest 10.54
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nøyaktig det samme 

Ok. Jeg tror ikke det er så uforståelig som du tror, men jeg er ferdig med gjetteleken. Lykke til med opptaket!

AnonymBruker
Skrevet
10.54 skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg tror ikke det er så uforståelig som du tror, men jeg er ferdig med gjetteleken. Lykke til med opptaket!

MÅ jeg virkelig fortelle det? Det spiller jo absolutt ingen rolle. Jeg har fortalt nok 

AnonymBruker
Skrevet

En mulig forklaring er at årsstudium er populære blant folk som akkurat har for lavt snitt til å komme inn på det de egentlig vil studere, så da tar de et årsstudium for å få ekstra poeng til neste opptak. Det var slik der jeg studerte. Det var høyere snitt på årsstudium enn bachelor selv om førsteåret hadde de samme emnene som årsstudiet. 

Anonymkode: 1cb8e...8c6

• Liker 2
Gjest 10.54
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

MÅ jeg virkelig fortelle det? Det spiller jo absolutt ingen rolle. Jeg har fortalt nok 

Neida, du må ikke det. For meg spiller det definitivt ingen rolle.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En mulig forklaring er at årsstudium er populære blant folk som akkurat har for lavt snitt til å komme inn på det de egentlig vil studere, så da tar de et årsstudium for å få ekstra poeng til neste opptak. Det var slik der jeg studerte. Det var høyere snitt på årsstudium enn bachelor selv om førsteåret hadde de samme emnene som årsstudiet. 

Anonymkode: 1cb8e...8c6

Vi snakker egentlig ikke om snittkarakteren for å komme inn, men eventuelle andre krav de måtte ha for opptak, som bachelor eller relevant arbeidserfaring.

Anonymkode: 18cd3...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Etter- og videreutdanning bygger videre på en kompetanse som allerede er oppnådd gjennom bachelor og master, og har et mål om å gi økt kompetanse innenfor yrket. Denne typen utdanning er spesifikt utformet for denne gruppen, og derfor har de disse kravene.

Anonymkode: 3fc89...578

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter- og videreutdanning bygger videre på en kompetanse som allerede er oppnådd gjennom bachelor og master, og har et mål om å gi økt kompetanse innenfor yrket. Denne typen utdanning er spesifikt utformet for denne gruppen, og derfor har de disse kravene.

Skjønner det, men da er det rart at andre skoler spør om kun generell studiekompetanse på akkurat det samme studium 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner det, men da er det rart at andre skoler spør om kun generell studiekompetanse på akkurat det samme studium 

Kanskje de andre skolene ikke har samme «status» da vettu. 

Anonymkode: 667a8...032

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flere studier har samme navn og vil slik ha likheter, men samtidig kunne ha en helt annen oppbygging, annet innhold og en tilnærming til faget som tar utgangspunkt i yrket.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje de andre skolene ikke har samme «status» da vettu. 

Anonymkode: 667a8...032

Omvendt! Den «fancy» skolen krever kun generell studiekompetanse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herre..

Kan du ikke linke til de forskjellige skolene da, så folk kan se selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høyst sannsynlig er det ikke samme studium, selv om navn og fag likner.

Er det krav om bachelor og arbeidserfaring er det mynta på en annen gruppe, og fordypning som bygger videre på eksisterende kunnskap.

Et årsstudium som tilsynelatende likner, men uten samme krav, legger sannsynligvis lista utfra at folk ikke har forhåndskunnskaper, og vil gjerne i praksis bli mer som introduksjonskurs.

Anonymkode: 70e56...c80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...