Gå til innhold

Mage etter fødsel, trening tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Er det slik at man ikke skal trene magen et år etter graviditeten? Jeg har nå tre måneder etter fødsel fortsatt delte magemuskler (de grodde aldri ordentlig sammen igjen etter forrige graviditet for 4 år siden). 

Jeg har altså lagt på meg, måler nå 72 cm rundt livet, mot 63 cm før. Veier også mer enn jeg er komfortabel med. 

Babyen liker ikke å ligge i vogn eller bæresele (blir sikkert bedre når han kan bruke sittedelen), så lange turer er liksom ikke helt mulig. 

Men så kom jeg over en øvelse på tik tok hvor man trener magen, fikk lyst til å prøve den, men litt redd det skal øke diastasen...

Så alle med mammamage, hvordan trener dere? ❤️ Hva hjelper? 

Anonymkode: f1403...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finn bekkenbunnsøvelser hvor du også aktiverer den dype kjernemuskulaturen (få gjerne veiledning av kiropraktor eller osteopat med interesse for kvinnehelse). Unngå planke, situps og øvelser som aktiverer de rette magemusklene før diastasen er rimelig grodd. Unngå øvelser som øker buktrykket inntil bekkenbunnen er godt trent (markløft, knebøy etc.). Søk gjerne på «diastasis recti exercises» på Google eller Instagram, mange gode instruksjonsvideoer der ute!

Anonymkode: bb018...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finn bekkenbunnsøvelser hvor du også aktiverer den dype kjernemuskulaturen (få gjerne veiledning av kiropraktor eller osteopat med interesse for kvinnehelse). Unngå planke, situps og øvelser som aktiverer de rette magemusklene før diastasen er rimelig grodd. Unngå øvelser som øker buktrykket inntil bekkenbunnen er godt trent (markløft, knebøy etc.). Søk gjerne på «diastasis recti exercises» på Google eller Instagram, mange gode instruksjonsvideoer der ute!

Anonymkode: bb018...d14

Tusen takk for tipset ❤️❤️ det skal jeg gjøre 😊

Anonymkode: f1403...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått hjelp av manuellterapeut etter mitt keisersnitt (tre måneder siden). 🙌🏼 måtte innom rimelig kjapt etter fødsel pga smerter gjennom hele ryggen (ikke så rart når man mister all støtte på fremside etter snitt 🙈), og fikk øvelser ganske tidlig for å komme i gang. I starten var det bare fokus på bekkenbunn og litt rygg. Deretter avanserte vi etterhvert som ting grodde, og nå har jeg begynt å trene direkte på magen igjen. Men da har hun også sjekket magen før jeg fikk klarsignal. Per nå går det i de øvelsene fra manuellterapeut, og "gentle pilates for beginners" på YouTube. Øvelsene jeg har fått er egentlig ganske like øvelsene i pilates. 

Men ja, få det sjekket, og få et opplegg tilpasset deg. Ellers har jeg hørt mye bra om hypopressiv trening 🙌🏼

Anonymkode: 47a9e...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvor du bor, men jeg så at Oslo jordmor og kvinnesenter ihvertfall tilbyr trening rettet mot din problematikk, hypopressiv trening som nevnt over. https://www.oslojordmor.no/tjenester/hypopressiv-bekkenbunnstrening/ Det finnes sikkert et lignende tilbud nærmere deg om det blir feil landsdel, eventuelt kan du jo ta kontakt å spørre :).

Anonymkode: 26c20...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd hypopressiv trening for diastase. Var MEGESKEPTISK og hadde IKKE troa, men tenkte det var verdt et forsøk.. Har hatt stor effekt på diastasen😊men det krever at man faktisk følger opplegget og legger inn en innsats ei stund, det må prioriteres  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjærnemusklatur før rette magemuskler. Om øvelsen fra TikTok er ok er jo umulig å si når du ikke sier noe mer om den.

Anonymkode: 61ba8...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...