Gå til innhold

Ekstra tidlig bleieslutt, noen som har lykkes med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har barn som har sluttet "ekstra tidlig" med bleie? Det sies jo at vi i vesten er de som bruker lengst tid på bleieslutt for våre kjære små. 

Det er jo selvsagt mange forskjellige grunner som spiller inn, uten at jeg skal gå mer inn på det. 

Jeg vil vite, hvor gammel var ditt barn da hn sluttet med bleie og hvordan gikk dere frem? Hvordan var barnet ditt? 

Min eldste sluttet helt gjennomsnittlig, da hun var 2,5. Vurderer å begynne litt tidligere her med nr to😊

Anonymkode: bdc0d...c96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lar barna selv bestemme dette. Aldri stresset eller mast. De sluttet innen de var 4 ca.

Hvorfor dette styret? 

Anonymkode: dbe2d...e63

• Liker 3
Skrevet

Da storebror på nesten 4 sluttet, ville ikke lillesøster på litt under to være noe dårligere, så hun sluttet også. Det var faktisk vanskelig  finne truser til så små rumper. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Brødrene mine var tørre ved eitt års alderen, eg var tørr til 2-års dagen. Så det er muleg. Brødrene mine brukte tøybleie, medan eg brukte kjøpebleier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lar barna selv bestemme dette. Aldri stresset eller mast. De sluttet innen de var 4 ca.

Hvorfor dette styret? 

Anonymkode: dbe2d...e63

😂

Det var jo ikke dette jeg spurte om? Ikke alle barn bør bestemme dette selv. 

Pysa skrev (1 minutt siden):

Da storebror på nesten 4 sluttet, ville ikke lillesøster på litt under to være noe dårligere, så hun sluttet også. Det var faktisk vanskelig  finne truser til så små rumper. 🙂

Hehe herlig ❤️ så gøy! 

Storesøster har sagt at hun skal lære lillebror å gå på do, det skal hun selvsagt få lov til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DMS skrev (Akkurat nå):

Brødrene mine var tørre ved eitt års alderen, eg var tørr til 2-års dagen. Så det er muleg. Brødrene mine brukte tøybleie, medan eg brukte kjøpebleier. 

Var det noe spesielt som ble gjort? Tror du tøybleier kan påvirke? Jeg orker rett og slett ikke all den vaskingen, føler jeg vasker meg i hjel, så det blir kjøpebleier her. Har lest noe om at bleiene er såpass bra idag at de er behagelige selvom man tisser i dem for de oppleves tørre. Kjenner man ubehag vil hormonene utvikles raskere til at man blir tørr raskere.. Så kanskje cluet er tøybleier eller bleier med dårligere kvalitet? 😅

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du mener med ekstra tidlig! Ved 15 mnd alder 

Anonymkode: 87554...bb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde kort prosess da barnet var 2 år og 2 mnd. Tok vekk bleiene, og en del uhell de første dagene, men 1 uke senere var hun så godt som tørr

Anonymkode: 1c974...905

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Spørs hva du mener med ekstra tidlig! Ved 15 mnd alder 

Anonymkode: 87554...bb4

Alt utenom gjennomsnittet 😊 fra ca 6 mnd og opp til to år. ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan begynne å holde et spedbarn over doen når det gir tegn til å bæsje. Har lest om dette før, at det er mulig å pottetrene babyer. 

Anonymkode: 99f9f...18c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

😂

Det var jo ikke dette jeg spurte om? Ikke alle barn bør bestemme dette selv. 

Hehe herlig ❤️ så gøy! 

Storesøster har sagt at hun skal lære lillebror å gå på do, det skal hun selvsagt få lov til. 

Så de skal tvinges? Eller hva mener du..?

Anonymkode: 997df...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Niesen min var 10-11 mnd da hun sluttet. Foreldrene utnyttet at det var sommer, for da var det mye mindre styr enn om hun skulle tisset gjennom alle lagene med vintertøy. Det ble jo noen runder med vasking av tiss før hun skjønte det. De kunne se på henne når hun skulle bæsje, så det var det ingen uhell, bare en del "krangling".

Anonymkode: 86edc...c58

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte EC så lenge vi var hjemme i permisjon. Men da permisjon var slutt og barnet begynte i barnehage ble det umulig å følge opp, så begynte med bleier. Så noe å ta med i beregningen om en planlegger dette.

Anonymkode: 62a7a...f02

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min bæsjet på do siden han var 6 måneder, mest fordi han ofte var hard i magen og det hjalp å holde han over doen. Når han var 8 måneder bæsjet han aldri i bleien. Sluttet helt med bleie når han var rundt to år, heldigvis var barnehagen kjempeflinke til å ta han på do flere ganger i løpet av dagen så han slapp bleie 😀

Anonymkode: 8d188...bcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste barnet vårt sluttet akkurat ved fyllte 2 år.. 

mellomste slutttet da hun var 18 mnd, og det gikk helt fint i bhg også.. 

Minstemann sluttet når han var 2,5 år 

har hatt svært lite uhell med alle 3, de har vært klare på de tidspunktene :) 

Anonymkode: 35577...631

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med hun mellomste ble jeg inspirert av et barn på storebrors avdeling som sluttet da han var 9 mnd (moren fra Thailand , og der er det vanlig 😄 

Anonymkode: 35577...631

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Var det noe spesielt som ble gjort? Tror du tøybleier kan påvirke? Jeg orker rett og slett ikke all den vaskingen, føler jeg vasker meg i hjel, så det blir kjøpebleier her. Har lest noe om at bleiene er såpass bra idag at de er behagelige selvom man tisser i dem for de oppleves tørre. Kjenner man ubehag vil hormonene utvikles raskere til at man blir tørr raskere.. Så kanskje cluet er tøybleier eller bleier med dårligere kvalitet? 😅

Jeg har inntrykk av at tidlig bleieslutt er vanligere blant tøybleiebrukere. Ser det er en del der som praktiserer ulike former for elimination communication, og dermed også lar babyer tisse og bæsje i do/vask etc. Noe av grunnen menes å være at tøybleiene kjennes mindre tørre, og dermed kobles følelsen av å tisse med følelsen av at det blir vått. Det skal visst være hensiktsmessig mtp. bleieslutt. Det kan jo også tenkes at foreldre også er litt ekstra motiverte for bleieslutt, når alt av bleier må vaskes.

Anonymkode: a520f...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi satt datteren vår på potte når hun var rundt ett år, og fra hun var 13 mnd bæsjet hun kun på potte. Hun tisset også på potte, men tisset også i bleien frem til hun var 20 mnd- da sluttet hun med bleier på dagtid. Hun brukte bleie på natten lengre kanskje til ca tre år. Også vår mellomste sluttet med bleie før hun var to år, og hun var også tørr på natten før hun var to. Sistemann (gutt) var senere - han var nærmere tre år. Han hadde ikle tålmodighet til å sitte på potten- dermed ble det mye vanskeligere.

Fordelen var jo selvsagt at det var deilig å slippe bæsjebleier!! De hadde også god evne til å gi beskjed en stund i forkant, sånn at vi fant et do. Men selvsagt var det noen ganger vi bare måtte og for å tisse i buskene. Og vi hadde med oss potte på biltur 😀. De brukte også vanlig do med doring, eller at vi delvis holdt de når de satt på do. Fordelene var likevel veldig mye større enn ulempene. 

Anonymkode: e5ab8...470

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere kan begynne å holde et spedbarn over doen når det gir tegn til å bæsje. Har lest om dette før, at det er mulig å pottetrene babyer. 

Anonymkode: 99f9f...18c

Det gjør jeg faktisk noen ganger med sønnen min på tre mnd, han var sår i en periode, og gikk derfor uten bleie. Jeg lærte å lese litt på når han måtte på do, men det ble veldig mye jobb i lengden😅 så nå er det litt her og der bare. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så de skal tvinges? Eller hva mener du..?

Anonymkode: 997df...a3a

Jeg mener at det går an til å fortelle barna at man tisser og bæsjer i do. Når barnet går og leter etter et sted å bæsje, tenker jeg at det er innafor. Når et barn på fem år "ikke vil", synes jeg det er litt drøyt. Mange foreldre gjemmer seg bak unnskyldningen at barnet må føle på dette selv, fordi de ikke gidder selv å følge opp. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Niesen min var 10-11 mnd da hun sluttet. Foreldrene utnyttet at det var sommer, for da var det mye mindre styr enn om hun skulle tisset gjennom alle lagene med vintertøy. Det ble jo noen runder med vasking av tiss før hun skjønte det. De kunne se på henne når hun skulle bæsje, så det var det ingen uhell, bare en del "krangling".

Anonymkode: 86edc...c58

Wow, imponerende 😊 da datteren min var 15 måneder ville hun sitte på do, jeg lot henne, og jaggu kom det både tiss og bæsj. Hun ble så overraska at hun skrek til, men da jeg bare smilte og gratulerte, ble det om til noe veldig positivt. Hun var likevel ikke helt klar, så sluttet ved 2,5 :)

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi brukte EC så lenge vi var hjemme i permisjon. Men da permisjon var slutt og barnet begynte i barnehage ble det umulig å følge opp, så begynte med bleier. Så noe å ta med i beregningen om en planlegger dette.

Anonymkode: 62a7a...f02

Kult 😍 hvor gammel var baby da dere begynte? Og var det hele tiden eller bare i perioder? Brukte babyen bleie når dere gikk ut? 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sønnen min bæsjet på do siden han var 6 måneder, mest fordi han ofte var hard i magen og det hjalp å holde han over doen. Når han var 8 måneder bæsjet han aldri i bleien. Sluttet helt med bleie når han var rundt to år, heldigvis var barnehagen kjempeflinke til å ta han på do flere ganger i løpet av dagen så han slapp bleie 😀

Anonymkode: 8d188...bcb

Ja, når de blir holdt over do eller vask er jo det en ergonomisk riktig sittestilling for bedre tømming (hull i bakken toalett er derfor bedre):) høres fantastisk ut 😊

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med hun mellomste ble jeg inspirert av et barn på storebrors avdeling som sluttet da han var 9 mnd (moren fra Thailand , og der er det vanlig 😄 

Anonymkode: 35577...63

Wow ❤️

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at tidlig bleieslutt er vanligere blant tøybleiebrukere. Ser det er en del der som praktiserer ulike former for elimination communication, og dermed også lar babyer tisse og bæsje i do/vask etc. Noe av grunnen menes å være at tøybleiene kjennes mindre tørre, og dermed kobles følelsen av å tisse med følelsen av at det blir vått. Det skal visst være hensiktsmessig mtp. bleieslutt. Det kan jo også tenkes at foreldre også er litt ekstra motiverte for bleieslutt, når alt av bleier må vaskes.

Anonymkode: a520f...e8c

Ja, samme tenker jeg 😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi satt datteren vår på potte når hun var rundt ett år, og fra hun var 13 mnd bæsjet hun kun på potte. Hun tisset også på potte, men tisset også i bleien frem til hun var 20 mnd- da sluttet hun med bleier på dagtid. Hun brukte bleie på natten lengre kanskje til ca tre år. Også vår mellomste sluttet med bleie før hun var to år, og hun var også tørr på natten før hun var to. Sistemann (gutt) var senere - han var nærmere tre år. Han hadde ikle tålmodighet til å sitte på potten- dermed ble det mye vanskeligere.

Fordelen var jo selvsagt at det var deilig å slippe bæsjebleier!! De hadde også god evne til å gi beskjed en stund i forkant, sånn at vi fant et do. Men selvsagt var det noen ganger vi bare måtte og for å tisse i buskene. Og vi hadde med oss potte på biltur 😀. De brukte også vanlig do med doring, eller at vi delvis holdt de når de satt på do. Fordelene var likevel veldig mye større enn ulempene. 

Anonymkode: e5ab8...470

Vurderte selv å kjøpe potte, men ble doring for eldste. Det var veldig populært da hun fikk en krakk og klatret opp selv 😊 

Synes det er flott at man bare legger til rette for det ❤️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...