Gå til innhold

Kostholdsplan, tips? Noen ernæringsfysiologer her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg vil gjerne stramme opp kroppen litt, samtidig som jeg ikke vil bli for tynn. Jeg er i utgangspunktet normalvektig/tynn(?). Når jeg har muligheten går jeg fjellturer og prøver å benytte meg av tredemølla samt noen styrkeøvelser på jogamatten jeg har liggende. Har i de siste uker vært på over 25 fjellturer, men det blir noe mindre fremover ettersom jeg jobber en del. Prøver å få trent minst 3 ganger i uka da. Problemet mitt er at jeg etter en periode med trening merker at kroppen bare HIGER etter noe usunt. Så jeg faller da plutselig nedi godteskåla, spiser meg såpass mett at jeg er oppblåst i flere dager etterpå. Det er jo ikke noe god kombo. Merker at kondisjonen min har blitt betraktelig mye bedre. Jogget her om dagen 7km på 40min på mølla. Brukte 40min opp på fjell på over 500moh, så kondisjonen er ok. 

Jeg er kommet dit nå at jeg tror jeg trenger å følge en kostholdsplan for uka for å nå mine mål. Ellers faller jeg plutselig i den godteskåla mi. Er det noen ernæringsfysiologer eller andre her som kan hjelpe meg med å sette opp en kostholdsplan som jeg kan forholde meg til i ukedager, kombinert med den treningen jeg har? Lørdager må jeg unne meg noe godt, men tenker at jeg må ha noe konkret å forholde meg til resten av uka, ellers blir det fort bare kluss. Vet at kosthold har MYE å si for de resultater en vil oppnå kombinert med trening, så da er det ikke rart at jeg ikke merker "store forskjellen" annet enn at min fysiske form har bedret seg? Vil gjerne oppnå noen synlige resultater også på kroppen, men det funker visst ikke slik jeg gjør det nå. Har trent i flere uker nå.

- Takk på forhånd!

Anonymkode: 9dd8f...e53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan betale en privat ernæringsfysiolog for å få hjelp. F.eks volvat.

Anonymkode: ff108...54c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan betale en privat ernæringsfysiolog for å få hjelp. F.eks volvat.

Anonymkode: ff108...54c

Jeg er student. Har for øyeblikket ikke råd til å betale 2000kr for en kostholdsplan, så tenkte å prøve lykken her :) 

- TS. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Øke volum, men ikke kalorier? Det er lettere å ikke overspise på godteri om man er mett fra før av. Jeg passer alltid på å spise nok frukt og grønt ila dagen, da forsvinner mye av søtsuget. 

Skrevet

Send meg en melding, tror jeg man hjelpe deg :)

AnonymBruker
Skrevet
Elder Millennial skrev (5 minutter siden):

Øke volum, men ikke kalorier? Det er lettere å ikke overspise på godteri om man er mett fra før av. Jeg passer alltid på å spise nok frukt og grønt ila dagen, da forsvinner mye av søtsuget. 

Jeg gikk fra å spise junk og sofagris til plutselig å ha over nærmere 15k skritt daglig i ukesvis. I tillegg har jeg endret matvaner til mer kylling, frukt & grønt. Kjenner meg fortsatt ikke alltid mett, og har ofte søtsug. Problemet blir da at jeg til slutt "knekker", også går det i en slik spiral. Målet mitt er jo en sunn og aktiv livsstil, men jeg trener mye kondisjon og det er derfor viktig for meg å ikke ende opp som en strek. Vil jo dog ikke gjøre det, så lenge den godteskåla sniker seg innpå her, hehe. Jeg vil gjerne beholde formene, men stramme opp litt om du skjønner. Høres så enkelt ut, men i praksis tar det lang tid. 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er student. Har for øyeblikket ikke råd til å betale 2000kr for en kostholdsplan, så tenkte å prøve lykken her :) 

- TS. 

Hørte på podcast hjernesterk om tema hvorfor en blir sulten etter trening. Jeg er lik selv, trener mye, men går ikke ned i vekt. Jeg blir så sykt sulten etter en treningsøkt og spiser sikkert mye mer kalorier enn jeg har forbrent.

Nå har jeg treningsfri i noen uker (går turer og rolige joggeøkter), men fokuserer heller på maten slik at jeg kan gå ned litt i vekt. Akkurat nå har jeg gått inn for periodisk faste. Spiser frokost , lunsj og middag, og faster fra 17:00 til frokosten igjen (og spiser minimalt med karbo, og mer sunn fett osv). 

Gått ned 2 kilo på en uke (har mye vann i kroppen).

Anonymkode: da618...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor driver du med så mye kondisjon om du vil "stramme opp litt"? Jeg er ingen ekspert på trening, men om du vil bli mer tydelig definert så er det vel heller styrketrening du bør drive med. Kanskje på treningstudio?

Hvis du jogger mye og driver mye med kondisjon og fra før av i tillegg er tynn er det ikke noe rart at kroppen "craver" søtsaker. Kroppen forsøker å fortelle deg at du trenger raskt omsettelige karbohydrater. Hva med å ta en banan? Det hjelper i alle fall meg godt. 

Jeg er ingen ernæringsfysiolog, om du ikke gjetta det ;) men jeg tolket det dit hen at du trener for å oppnå et estetisk mål om å "stramme opp" og da lurer jeg på om du må legge fokuset over på en annen treningsform...

Anonymkode: 9c9a7...abf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 23.56):

Hvorfor driver du med så mye kondisjon om du vil "stramme opp litt"? Jeg er ingen ekspert på trening, men om du vil bli mer tydelig definert så er det vel heller styrketrening du bør drive med. Kanskje på treningstudio?

Hvis du jogger mye og driver mye med kondisjon og fra før av i tillegg er tynn er det ikke noe rart at kroppen "craver" søtsaker. Kroppen forsøker å fortelle deg at du trenger raskt omsettelige karbohydrater. Hva med å ta en banan? Det hjelper i alle fall meg godt. 

Jeg er ingen ernæringsfysiolog, om du ikke gjetta det ;) men jeg tolket det dit hen at du trener for å oppnå et estetisk mål om å "stramme opp" og da lurer jeg på om du må legge fokuset over på en annen treningsform...

Anonymkode: 9c9a7...abf

En banan er nok ikke nok det heller.. Spiser banan nesten hver dag. 

Jeg jogger fordi jeg trives med det, elsker å dra på fjellturer så det vil jeg nok ikke slutte med. Planen er å starte med treningsstudio når vinteren kommer. Ser ikke poenget i å dra inn på et studio når naturen og sola er ute. Om vinteren når kulda kommer blir det en annen sak, men jeg går heller gratis i naturen frem til den tid. Å "stramme" opp gjør man vell også med å bevege seg utendørs. Er jo fysisk aktivitet det og, selv om det ikke er vanlig styrketrening på et treningsstudio? Skal ikke drive med bodybuilding, men noen endringer og resultater vil en jo oppnå av å trene styrke hjemme og løpe på fjellet vil jeg tro. 

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...