AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Har en gutt på nettopp fylte 3 år. Kjøpte inn truser og doring i mai, men da han har trengt tid til å vende seg til og sitte på doring, har det ikke vært aktuelt å begynne med bleieslutt før nå. Har ikke ønsket å presse han/gjøre det til en negativ situasjon, så har derfor valgt å vente til han var klar. Nå sitter han mer enn gjerne på doringen, interessen er der og vi kan egentlig begynne å slutte med bleier nå. Er bare litt usikker på om timingen er dårlig, da vi vil ha mye besøk av familie fremover som skal bo hos oss, og vi i tillegg skal på en ukes ferie om et par uker som vil innebære mye kjøring. I morgen får vi besøk av familie som skal være 1,5 uke, en uke etter der, skal vi på denne roadtrip’en, og rett etter vi kommer hjem da, får vi besøk av mer familie som blir i nærmere 2 uker. Da er vi kommet til starten av siste uka på juli, og da vil vi ha et par uker hjemme alene, før vi skal på en tre-dager tur igjen (men denne gangen ikke bil). Har derfor tenkt på om det i det hele tatt er vits å begynne nå, når det er så mye som skjer fremover, og jeg av en eller annen grunn tenker det er best å begynne når det bare er oss, og ingen andre folk og forstyrrelser.. Samtidig vil jeg begynne mens det enda er sommer, og vi slipper mye klær.. Eller hva tenker dere? Er det jeg som overtenker? Skal vi bare begynne, uavhengig av at vi har besøk? Og hva med når vi skal på denne roadtrip’en (12 timers kjøring en vei fordelt på to dager)? Anonymkode: 96912...ae2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Begyn når han er klar. Drit i alt annet. Anonymkode: 33e99...5f9 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Tenker dere fint kan begynne prosessen, ihvertfall. Ha faste rutiner for å gå på do, og se om det kommer noe. Det er egentlig to fremgangsmåter til bleieslutt, enten å fjerne bleia helt, eller la barnet ha bleie og sørge for faste doturer. Når der kommer mer på do enn i bleia, kan man prøve ta den av hjemme, og feks ha bleie på under lange bilturer. Jeg kommer til å gjøre det med min snart treåring i sommer. Med eldste tok vi vekk bleia, men det var ukesvis med masse uhell og tiss overalt. Sett i etterpåklokskapens navn, så tror jeg det hadde vært mer hensiktsmessig å få han til å bruke doen først og få det inn som rutine. Anonymkode: d5016...714 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Bare bruk bleie på lange turer, og ha et tisselaken i bilstolen Anonymkode: 2980a...938 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Ha på trusebleie og ta ham med på do som om han ikke har bleie på. Plutselig en dag skifter dere tørre bleier morgen og kveld - da er det på tide med truser. Anonymkode: 8ee49...01f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ha på trusebleie og ta ham med på do som om han ikke har bleie på. Plutselig en dag skifter dere tørre bleier morgen og kveld - da er det på tide med truser. Anonymkode: 8ee49...01f I ren uvitenhet: hva er trusebleier? Anonymkode: 529ff...8db 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I ren uvitenhet: hva er trusebleier? Anonymkode: 529ff...8db Up and go er et eksempel på trusebleie. Anonymkode: 8ee49...01f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker dere fint kan begynne prosessen, ihvertfall. Ha faste rutiner for å gå på do, og se om det kommer noe. Det er egentlig to fremgangsmåter til bleieslutt, enten å fjerne bleia helt, eller la barnet ha bleie og sørge for faste doturer. Når der kommer mer på do enn i bleia, kan man prøve ta den av hjemme, og feks ha bleie på under lange bilturer. Jeg kommer til å gjøre det med min snart treåring i sommer. Med eldste tok vi vekk bleia, men det var ukesvis med masse uhell og tiss overalt. Sett i etterpåklokskapens navn, så tror jeg det hadde vært mer hensiktsmessig å få han til å bruke doen først og få det inn som rutine. Anonymkode: d5016...714 Ok, så man kan gjøre det sånn også, altså! Hva er målet da? At barnet til slutt skal si selv når det må på do - selv om bleia er på? Eller er det mer for å venne til doen? Trodde det var lite hensiktsmessig å gjøre det med bleia på, siden de da ikke kjenner at de blir våt (på samme måte, hvertfall), men funker det, er det jo gull. Kanskje mindre uhell også da 🙂 Velger vi å gjøre det sånn, betyr det at vi skal ta barnet på do hvert 30. minutt (eller hva som anbefales), som når man slutter når man tar bort bleia - eller kun på morgenen når barnet står opp og etter måltider? Ts Anonymkode: 96912...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ha på trusebleie og ta ham med på do som om han ikke har bleie på. Plutselig en dag skifter dere tørre bleier morgen og kveld - da er det på tide med truser. Anonymkode: 8ee49...01f Hvor ofte er det da meningen at man skal ta barnet med på do? Ts Anonymkode: 96912...ae2 2
Tanuki Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor ofte er det da meningen at man skal ta barnet med på do? Ts Anonymkode: 96912...ae2 Ganske ofte tenker jeg, barn drikker også mer i varmen. Bare et spørsmål, hvorfor ikke begynne med potte? En potte kan man ta meg seg på biltur og. Min sluttet med bleie på dagtid innen han var 3 år, vi hadde alltid potte tilgjengelig og noen ganger en plastkopp i nødstilfelle. Syns prosessen gikk helt greit, å sitte på do kom av seg selv da han var ca 4 år. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor ofte er det da meningen at man skal ta barnet med på do? Ts Anonymkode: 96912...ae2 Morgen og kveld ved stell, før og/eller etter måltid, når du selv kjenner du må på do og noen ganger innimellom/når du ser at noe er på gang. Jeg er nok farget av å ha avvent et barn som nektet å kaste bleia før hun var sikker på å ikke tisse seg ut så dette var metoden som fungerte for oss. Anonymkode: 8ee49...01f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Fjern bleia, spør ofte om han må på do, så går det qav seg selv, er min erfaring. Ikke noe ide å gjøre et stort sirkus ut av det. Anonymkode: acf65...c4a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 Barnet var 3 den sommeren vi tenkte å slutte, men vipps var ferien over. Vi gikk helt inn under nedstengningen i fjor og det gikk over all forventning. Da var barnet 3.5 år. Siden ett års alder lot vi potte stå på badet slik at barnet kunne teste, prøve og bli kjent. Vi kjøpte også doring etterhvert som kunne prøves litt nå og da. Da påsken kom sa vi bare at "nå tar vi bleiene og så får du sykkel. Høres det bra ut?" Barnet ville gjerne ha sykkel så ble glad for det. Vi tok alt av bleier. Må legge til at vi hadde hatt tørre bleier hver morgen i forkant så lenge vi satte Barnet på potten med en gang vi sto opp. Jeg vet at mange barn tisser om natten og bruker derfor bleie fremdeles så tenkte å nevne det. Her ble det for mye styr med doring. Mye lettere for Barnet å gå inn på badet og sette seg på potta. Nå er h*n 5 i sommer og bruker potta enda til tiss. Henter doringen selv for bæsj og har en krakk fra ikea vi bruker på badet til å holde i/ha bena på når h*n sitter på do prøv i det små og forsøk å motivere. Dersom barnet ikke er helt klart oppmuntre til å prøve, og vent en periode til dere eventuelt forsøker igjen. lykke til 😊 Anonymkode: f113a...44d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fjern bleia, spør ofte om han må på do, så går det qav seg selv, er min erfaring. Ikke noe ide å gjøre et stort sirkus ut av det. Anonymkode: acf65...c4a Noen barn har dovegring og hele poenget er at barnet skal kjenne etter om de må tisse. Så vi spør aldri «må du på do», men «må du tisse?» Anonymkode: 4f977...a8d 1
Gjest Albbas Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 Jeg ville fortsatt slik dere gjør nå, ta han på do så ofte han vil, la han gå mye uten bleie når dere er ute. Etter dere har vært bortreist og har de ukene alene kan dere fjerne bleia helt, og bruke ukene på å få inn gode rutiner. Man må bare prøve seg frem. Min gutt NEKTET å prøve do eller noe som helst, så vi måtte bare ta bort bleia til slutt, uten noen tilvenning i forkant. Tok tre dager (med masse uhell dag 1!) , så lærte han seg å holde seg mer. Andre barn funker ikke det på. Vi har en toåring vi skal prøve bleieslutt på i sommer, og vi prøver samme metode som med storebroren. Venter da til vi er hjemme fra ferie. Hun er mer villig til å gå på do da, så vi prøver å ta henne på do når hun er interessert i det. Dessverre er det for kaldt til å gå uten bukse/bleie ute.
Ulrikke Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 Nå er det jo en stund siden, men vi "øvde" uten bleie hjemme i noen dager (ettermiddager etter bhg og en helg vi bare var hjemme). Det var uhell da hun gikk med truse, men da vi tok av trusa og lot henne gå uten den også (hadde kjole på), så husket hun at hun ikke bare kunne tisse som før. Mandagen etter var hun i barnehagen med truse, og det var ikke mange uhell etter det. Dette var tidlig på sommeren, før vi tok ferie, og vi hadde bleie i bilen da vi kjørte 50 mil på ferie, for eksempel, samt i en begravelse vi var i. Det ødela ingenting. Ville prøvd hvis han er klar. Skjønner at det føles litt mer stress når det er mye som skjer, men vips, så får han det til, og da er det så fint å ha gjort det. Men bleie på bilturer og andre steder det er vanskelig å få gått på do er helt ok. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 De siste 2-3 ukene har vi skiftet til truse på ettermiddagen og i helgene når vi har vært hjemme. Hun har hatt bleie i barnehagen, men de har hatt henne på do til faste tider. Det har vært mye vasking og uhell, men de siste dagene har det gått av seg selv og både nr 1 og nr 2 har gått i doen 😊 Kommer fortsatt til å bruke bleie på lengre bilturer og besøk og sånt, men ta henne på do ofte. Blir 3 år etter sommeren. Vil råde deg til å begynne litt og la han kjenne på det, om det så bare er for 1-2 timer i strekk. Anonymkode: a8132...af1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok, så man kan gjøre det sånn også, altså! Hva er målet da? At barnet til slutt skal si selv når det må på do - selv om bleia er på? Eller er det mer for å venne til doen? Trodde det var lite hensiktsmessig å gjøre det med bleia på, siden de da ikke kjenner at de blir våt (på samme måte, hvertfall), men funker det, er det jo gull. Kanskje mindre uhell også da 🙂 Velger vi å gjøre det sånn, betyr det at vi skal ta barnet på do hvert 30. minutt (eller hva som anbefales), som når man slutter når man tar bort bleia - eller kun på morgenen når barnet står opp og etter måltider? Ts Anonymkode: 96912...ae2 Jeg tenker det er lurt å se an eget barn hvilken strategi man velger. Kjenner flere som har gjort det sånn med suksess. Målet for vår del med yngste nå er at barnet får en rutine med å gå på do først, og at det kommer noe i do. Hvert 30 min synes jeg personlig er litt vel hyppig, men ikke mer enn 2 timer mellom ihvertfall. Min eldste brydde seg ikke om han ble våt, ikke alle som gjør det 😅 Anonymkode: d5016...714 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 Ulrikke skrev (5 timer siden): Nå er det jo en stund siden, men vi "øvde" uten bleie hjemme i noen dager (ettermiddager etter bhg og en helg vi bare var hjemme). Det var uhell da hun gikk med truse, men da vi tok av trusa og lot henne gå uten den også (hadde kjole på), så husket hun at hun ikke bare kunne tisse som før. Mandagen etter var hun i barnehagen med truse, og det var ikke mange uhell etter det. Dette var tidlig på sommeren, før vi tok ferie, og vi hadde bleie i bilen da vi kjørte 50 mil på ferie, for eksempel, samt i en begravelse vi var i. Det ødela ingenting. Ville prøvd hvis han er klar. Skjønner at det føles litt mer stress når det er mye som skjer, men vips, så får han det til, og da er det så fint å ha gjort det. Men bleie på bilturer og andre steder det er vanskelig å få gått på do er helt ok. Har prøvd litt med truse innimellom, og det meste har dessverre gått i trusa til nå, så vurderer denne metoden også. Er bare litt bekymret for hvordan det da skal bli om han bæsjer? Er ikke akkurat noe som fanger opp det da 😅 Ja, hadde vært veldig fint å fått startet hvertfall. Han er jo 3 år, så er på tide. Bare litt dumt om det blir masse uhell på ferie, vi ikke får vasket klær osv, men om det går an å ta på bleia denne perioden, og bare fortsette uten bleie når vi kommer hjem, er det jo greit. ☺️ Ts Anonymkode: 96912...ae2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 Tanuki skrev (13 timer siden): Ganske ofte tenker jeg, barn drikker også mer i varmen. Bare et spørsmål, hvorfor ikke begynne med potte? En potte kan man ta meg seg på biltur og. Min sluttet med bleie på dagtid innen han var 3 år, vi hadde alltid potte tilgjengelig og noen ganger en plastkopp i nødstilfelle. Syns prosessen gikk helt greit, å sitte på do kom av seg selv da han var ca 4 år. Har vel bare tenkt at det er enklere med doring, når han ikke har problemer med å bruke den. Hadde det vært fullstendig nekt, måtte vi selvfølgelig gått til innkjøp av potte - og det kan det godt være vi gjør med tiden også, om vi merker behov. På lang biltur vil vi nok bruke bleie uansett, da uhell langt uti gudene-vet-hvor, ikke er til å foretrekke. Ts Anonymkode: 96912...ae2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå