AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jenta mi blir 18 år i desember og går da siste året på videregående. Hun bor 100% hos meg, og møter far på middag max et par ganger i mnd og har ca overnatting hos han max 1 natt i mnd. Jeg får utvidet barnetrygd, skattelettelse som enslig forsørger og barnebidrag fra far. Når hun blir 18, har hun fortsatt ett halvt år igjen på vgs og jeg tror hun kommer til å bo hjemme enda ett år ut over dette, da hun nok må ta opp et par fag for å komme inn på studie hun ønsker. Stopper alt økonomisk når hun blir 18, selv om hun bor hjemme og jeg minst har forsørgerplikt til hun er ferdig med vgs? Og hun ant, må bo hjemme enda ett år ut over ferdig vgs for å ta opp fag? Mister jeg barnetrygd, utvidet barnetrygd, skattelettelse som enslig forelder og barnebidrag fra far den dagen hun fyller 18? Anonymkode: 2fe24...7f1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Begge foreldrene har forsørgerplikt for henne til hun er ferdig på videregående. Ja, du mister all barnetrygd, skattelette og bidrag. Men hun kan legge fram krav om bidrag fra far. Det kan gjøres ved at de blir enige om en sum, eller hun kan gjøre det via Nav. Bidraget kommer da inn på hennes konto. Anonymkode: 2cd29...ab1 18
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Ok, så da kommer evt bidraget inn på hennes konto, skal hun forhandle med far om hvor mye hun skal få? Eller er det satt satser? Jeg kommer jo fortsatt til å ha de samme utgifter til henne som mat, strøm, større bolig enn om jeg var alene, tlf, trening, kollektiv, ferier, forsikringer og andre utgifter. Da må jeg dekke dette selv? Anonymkode: 2fe24...7f1
C-girl Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Utgifter til trening, tlf og kollektivtransport osv bør hun dekke selv med bidraget hun får fra far. 15
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, så da kommer evt bidraget inn på hennes konto, skal hun forhandle med far om hvor mye hun skal få? Eller er det satt satser? Jeg kommer jo fortsatt til å ha de samme utgifter til henne som mat, strøm, større bolig enn om jeg var alene, tlf, trening, kollektiv, ferier, forsikringer og andre utgifter. Da må jeg dekke dette selv? Anonymkode: 2fe24...7f1 Hun kan få NAV til å regne ut hva hun skal ha fra far. Dette vil komme inn på hennes konto, å da burde hun jo selv kunne betale for div. Buss, telefon, trening og klær. Anonymkode: aeb67...30b 7
Million Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Barnetrygd osv forsvinner når hun blir 18, ja, men barnebidraget fra far kan du fremdeles få fordi begge foreldrene er forsørgerpliktige så lenge barnet går på videregående skole. Min eks og jeg ble enige om at han skulle fortsette å betale barnebidrag som før inntil sønnen vår var ferdig. Og det gjorde eksen uten protester. Han så jo logikken i at begge skulle forsørge barnet vårt, det var jo ikke sånn at jeg som mor plutselig skulle stå alene om det økonomiske bare fordi poden fylte 18. 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Hun kan enten forhandle med han, eller la det gå via Nav. Min datter fikk ca 2000,- mindre enn jeg fikk i bidrag. Men nå hadde ikke jeg minstesats, så hun fikk utbet ca 5000,- i mnd. Du kan jo avtale med henne at hun betaler et fast beløp av bidraget til deg. Jeg gjorde ikke det, men lot henne ta lappen for de pengene. Anonymkode: 2cd29...ab1 2
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, så da kommer evt bidraget inn på hennes konto, skal hun forhandle med far om hvor mye hun skal få? Eller er det satt satser? Jeg kommer jo fortsatt til å ha de samme utgifter til henne som mat, strøm, større bolig enn om jeg var alene, tlf, trening, kollektiv, ferier, forsikringer og andre utgifter. Da må jeg dekke dette selv? Anonymkode: 2fe24...7f1 Siden hun da får bidrag fra far, synes jeg jo at det ville være naturlig at hun betaler for sin egen telefon, trening, busskort osv selv, og betaler selv dersom hun skal kjøpe mat/drikke ute. Evt også noe mat og andre felles-ting. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun kan enten forhandle med han, eller la det gå via Nav. Min datter fikk ca 2000,- mindre enn jeg fikk i bidrag. Men nå hadde ikke jeg minstesats, så hun fikk utbet ca 5000,- i mnd. Du kan jo avtale med henne at hun betaler et fast beløp av bidraget til deg. Jeg gjorde ikke det, men lot henne ta lappen for de pengene. Anonymkode: 2cd29...ab1 Hvis du tror faren skal måtte betale 5000 kr i mnd til en som har fylt 18 år, så er du litt vel urealistisk. Det koster ikke akkurat 60,000 å gå 5 mnd på VGs mens man fortsatt bor hjemme. Tror nok faren gledelig sier hun kan flytte inn til han, så kan mor heller betale far/datteren 100,000 i året. Anonymkode: 5faa5...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Det er ikke urimelig å la henne bidra litt når hun blir ferdig med videregående, hvis hun velger å bli hjemme. Alternativet hennes er jo å flytte ut. Hun sparer penger på å bo hjemme hos deg, og hun kan bidra med en liten sum og stå for all maten sin og egen transport. Til hun blir ferdig med videregående gjelder jo det ovenfor. Anonymkode: fd7b8...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du tror faren skal måtte betale 5000 kr i mnd til en som har fylt 18 år, så er du litt vel urealistisk. Det koster ikke akkurat 60,000 å gå 5 mnd på VGs mens man fortsatt bor hjemme. Tror nok faren gledelig sier hun kan flytte inn til han, så kan mor heller betale far/datteren 100,000 i året. Anonymkode: 5faa5...8a8 Tror du virkelig det? Som regel vil de slippe unna med begge deler, og hvis det blir det ene eller det andre er det gjerne pengene det blir. Anonymkode: fd7b8...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 Stemmer dette? Kan lærlinger få bidrag også? Her stoppet alt opp som 18 åring. Ikke lett det. Nå mistet jeg nær 7000 kr mnd pluss skatteletten. 1 inntekt og må bet 4000 meri skatt pr mnd og. Tror jeg må ha 2 jobber. Anonymkode: 89d64...bae 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis du tror faren skal måtte betale 5000 kr i mnd til en som har fylt 18 år, så er du litt vel urealistisk. Det koster ikke akkurat 60,000 å gå 5 mnd på VGs mens man fortsatt bor hjemme. Tror nok faren gledelig sier hun kan flytte inn til han, så kan mor heller betale far/datteren 100,000 i året. Anonymkode: 5faa5...8a8 Det er ikke bare noe jeg tror, men datteren min fikk det av far for 5 år siden. Beløpene jeg førte opp (som vi fikk), var for å illustrere hva man kunne gå ut i fra at far ev kunne betale, da i forhold til størrelsen på bidraget som mor nå får. Anonymkode: 2cd29...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stemmer dette? Kan lærlinger få bidrag også? Her stoppet alt opp som 18 åring. Ikke lett det. Nå mistet jeg nær 7000 kr mnd pluss skatteletten. 1 inntekt og må bet 4000 meri skatt pr mnd og. Tror jeg må ha 2 jobber. Anonymkode: 89d64...bae En lærling får vel lønn? Anonymkode: 2cd29...ab1 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke bare noe jeg tror, men datteren min fikk det av far for 5 år siden. Beløpene jeg førte opp (som vi fikk), var for å illustrere hva man kunne gå ut i fra at far ev kunne betale, da i forhold til størrelsen på bidraget som mor nå får. Anonymkode: 2cd29...ab1 Så han betalte frivillig 5000 kr i bidrag hver måned rett til henne etter hun fylte 18 ? Du kan ikke bruke ytelser som stopper når folk er 18 år, som en rettesnor for hva de ( eller du ? ) Skal ha etter personen er 18 år. Når barnet var UNDER 18 år så hadde han ikke bidragspliktig på 5000 kr da engang, med mulig unntak av om han hadde null samvær, er millionær, og du hadde inntekt på 200,000 i året. Det er iallfall langt mer enn bare datteren på 18 år som han forsørger hvis han overfører netto 60,000 + i året. Det er nesten 100,000 før skatt. Anonymkode: 5faa5...8a8 2
grease80s Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 Hvis hun ikke lykkes la hun bo hjemme så lenge hun må! 1
Brunello Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Dersom jeg hadde hatt barn jeg betalte bidrag for, ville jeg fortalt de at bidraget går til den som har utgiftene. Det vil normalt være den de bor hos og ikke de selv. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/relatert-informasjon/kan-barn-over-18-ar-motta-barnebidrag Anonymkode: 9c15d...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så han betalte frivillig 5000 kr i bidrag hver måned rett til henne etter hun fylte 18 ? Du kan ikke bruke ytelser som stopper når folk er 18 år, som en rettesnor for hva de ( eller du ? ) Skal ha etter personen er 18 år. Når barnet var UNDER 18 år så hadde han ikke bidragspliktig på 5000 kr da engang, med mulig unntak av om han hadde null samvær, er millionær, og du hadde inntekt på 200,000 i året. Det er iallfall langt mer enn bare datteren på 18 år som han forsørger hvis han overfører netto 60,000 + i året. Det er nesten 100,000 før skatt. Anonymkode: 5faa5...8a8 Når barnetrygden og skattefradraget forsvinner blir kostnaden som skal deles høyere. Det er derfor ikke rart om bidraget blir høyere enn det var for en under 18. Man har forsørgerplikt til barnet er ferdig med videregående, og kostnaden deles etter inntekt. Hvis bidraget blir så høyt som 5000 bør selvsagt barnet gi mesteparten til den det bor hos, siden det er der utgiftene er, og som et minimum betale alt det trenger selv ut over mat og tak over hodet. Anonymkode: b2cb5...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 Far har bidragsplikt som tidligere så lenge hun går på vgs. Dere kan avtale at det fortsetter som før, eller far kan avtale med datter, evt via nav. Men om hun får bidraget, må det også dekke utgifter til livsopphold, det er ikke «lommepenger». Anonymkode: 96d6a...2cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå