Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, litt komplisert spørsmål; men min mor arvet et verneverdig og unikt hus (som på sikt nok blir fredet pga høy kulturminneverdi). Saken er at dette bygget krever umiddelbart restaurering og min mor er pensjonist og har ikke egenkapital i form av oppsparte midler til å dekke dette uten lån (har til evnt nok egenandel, men 300 000 er ikke nok til reperasjoner). Pga lav pensjon ser jeg for meg at hun ikke vil få vanlig boliglån. Kan det hende hun kan få et via husbanken? Til tross for at hun er 70 år? Inntekt er ca 20 000kr pr mnd netto, men kan økes noe med høyere utleie inntekter som hun nå vurderer (leie ut en mindre del). 

Anonymkode: fc10c...63d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo søke om seniorlån. Det betjenes ikke, rentene samler seg opp gjennom årene og nedbetale når huset selges. Så inntekten har ikke noe å si så lenge hun har nok sikkerhet I huset.

Anonymkode: 1b1e8...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hun kan jo søke om seniorlån. Det betjenes ikke, rentene samler seg opp gjennom årene og nedbetale når huset selges. Så inntekten har ikke noe å si så lenge hun har nok sikkerhet I huset.

Huset er verdt antakelig 4 ganger mer enn kostnadene ved reperasjon. Det har aldri vært lån på huset, siden det har gått i arv siden 1840.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for godt råd!

AnonymBruker
Skrevet

Vurder rammelån. Det er billigere enn seniorlån og man betaler heller ikke ned på lånet, betaler bare renter. 

Anonymkode: 1fcf4...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal hun selv bo der?

Hun vil få lån med pant i boligen.

Anonymkode: b079d...76a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan hun søke støtte til renoveringen hos ulike instanser?

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/tilskudd

Anonymkode: 83a59...1d0

Takk, vi søker støtte- men det er slik at man får 1/3 dekket, så 2/3 må vi skaffe 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vurder rammelån. Det er billigere enn seniorlån og man betaler heller ikke ned på lånet, betaler bare renter. 

Anonymkode: 1fcf4...201

Men er det ikke inntektskrav? Altså til rammelån 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...