AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jeg prøver å gjøre det riktige for min baby, men når jeg leser på nett føler jeg alt ender opp med å bli galt. Babyer skal sove flatt på rygg for å unngå krybbedød. Men samtidig står det at slik stilling kan føre til masse gulp og skape kvelningsfornemmelser for barnet og at de kan få flatt bakhode (!) Dermed sitter jeg etter hvert måltid og holder baby oppe i uendelige tider til jeg vet det ikke kommer noe gulp, for så å legge baby på ryggen ( såklart). Men hva mener de med å skrive at baby kan få flatt bakhode? Hva skal jeg gjøre da? Jeg lar han jo ikke sove på magen. Samtidig er min baby ekstremt glad i kroppskontakt og vil ofte sove på brystet mitt. Blir da liggende litt bøyd og i rare stillinger. Det står at du skal la baby sove på brystet og gi nærheten det trenger hvis det er veldig klengete, et annet sted står det at slike sovestillinger kan forstyrre rygg og nakke, og at de ALLTID skal sove flatt. Nok en problemstilling hvor begge deler blir galt. Kjøpte vippestol, men kom fort over en artikkel som sa vippestol kunne føre til kvelning og hvis de sovner i den må de ikke sitte der mer enn 30 min. Men sovner de ikke kan de sitte der lenger. Bilseter var visst også farlige. Nå synes jeg vippestol er bare stress, for baby sovner ofte der. Og da må jeg visst bare sette den vekk resten av dagen. Jeg leste også at romtemperatur bør være på 18 grader i alle rom de sover. Jeg sliter med å få denne temperaturen på varme sommerdager, selv med vifte og åpne vinduer. Blir ofte til at jeg ikke får sove og bare titter på baby, blir redd for at det er for varmt. Jeg gir baby en del morsmelkerstatning. Leste at det pulveret har inneholdt salmonellabakterier og kan gjøre babyer skikkelig syke, med betennelse i tarmen. Leste også at man alltid skal følge målene bak på pakken i forhold til skjeer i vannet, ellers kunne baby få magevondt. På helsestasjonen fikk jeg imidlertid beskjed om å ta en ekstra skje i noen flasker for mer effektiv vektoppgang. Etter disse flaskene får baby vondt i magen. Men helsestasjon sier jeg skal gjøre det. En artikkel på nett sier det gir magevondt. På helsestasjonen har jeg fått opplyst at vaksiner gitt på tre måneders kontroll kan resultere i feberkramper hvor barnet rister og jeg må da ringe ambulanse .Fikk ikke sove etter jeg fikk den beskjeden. Begynte plutselig å bli skeptisk til vaksiner, noe jeg aldri har vært. Har dere med eldre babyer opplevd at baby fikk feberkramper, 40 i feber og måtte hentes i ambulanse etter vaksiner på tre måneders kontroll ? Jeg kunne nevnt utallige ting. De kan visst ikke være ute i solen i det hele tatt heller. Jeg føler alt er farlig og selvmotsigende. Er det flere som opplever det slik? Anonymkode: ce376...acd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Jeg tror du er litt overveldet, og overtenker litt mye rett og slett Det er råd, ikke noe oppskrift,man må kjenne etter selv og bruke sunn fornuft også. Man gjør så godt man kan, mer kan ingen kreve Babyer skal ligge flatt på ryggen på et trygt sovested når man ikke selv er der og passer på. Ved mye gulping kan man jo bare heve hodeenden av senga På deg, mens du er våken og følger med på at baby puster, kan den ligge så krøllete den bare vil, da passer du jo på Flatt bakhode er nok ikke noe stort problem, de fleste babyer varierer hvilken vei de snur hodet mens de sover Bruk leker til å oppmuntre baby til å snu hodet frem og tilbake når våkent, så blir de jevne i muskulaturen. Vippestol er vel i utgangspunktet ikke anbefalt før 3mnd og skal jo ikke brukes så lenge av gangen, nei. Om babyen din sovnet i den går nok det også helt fint så lenge du passer på luftveier. Det beste er jo å legge baby på gulvet når våken og aktiv, både på rygg og mage så den får trent. Temperatur får man ikke gjort så mye med om sommeren, vi har det rundt 25-27 grader inne på varme sommerdager, selv med markise, rullgardin og vifter. Da bare sover baby uten klær, man må bare tilpasse etter temperatur Det bor jo folk i varme strøk i verden også,og de færreste i verden har råd til aircondition 😁 Du må ikke være skeptisk til vaksiner, de er veldig trygge og har blitt brukt i mange, mange år. Jeg har aldri opplevd noe som helst reaksjon på vaksine på barna, meg eller noen jeg kjenner, ihvertfall ikke i nærheten av feberkramper. At noen kan være litt ekstra grinete eller ha litt feber etter en vaksine er jo en helt normal, sunn reaksjon på vaksine. Bakteriene i morsmelkerstatningspulveret dør hvis du bruker varmt nok vann - bland pulveret i vann som er over 70 grader, også avkjøler du med nedkjølt kokt vann før du gir Hvis baby får vondt i magen av å overdosere pulver så driter du i hva helsestasjonen sier, gi det som du vet din baby tåler Sol skal ikke babyer være i, men man kan jo selvfølgelig være ute, bare ha på klær og solhatt eller ha skygge i vogna/der baby ligger Dette får du til 💪 Anonymkode: 2e032...185 12
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Pust med magen og bruk sunn fornuft 😊 du kan lese deg gal på alle anbefalinger der ute. Det ble folk av de som ble født før alle disse anbefalingene òg. Prøv å la være å surfe rundt på nettet for å lese om alt som kan skje. Ikke legg teppe over vogna, kok flaskene mellom hvert MME-måltid ellers så vil jeg si de viktigste rådene er å holde babyen under oppsyn, lese signalene, gi kjærleik og kos - så gjør du alt du skal som mor 🥰 Anonymkode: d8652...742 1
Nooni Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 (endret) Huff, jeg føler med deg. Mitt beste råd er å ikke følge mamma-forum på nett, det gjør deg bare mer usikker og det er en stor sjanse for at det vil gi deg en følelse av utilstrekkelighet. Det er mange år siden jeg hadde små barn, men jeg har fått med meg at ammehjelpen.no er kjempebra (ammer du: bra, ammer du litt: bra, gir du morsmelkerstatning: også bra) ++ masse info som gir støtte, ikke kritikk. Det eneste tipset jeg vil gi deg er å ikke dekke barnevognen med et teppe fordi du vil skjerme for sol - eller generelt kle på barnet for mye på sommeren. Tenk deg selv hvis det hadde vært deg - det blir veldig varmt. Mange foreldre kler på barna sine altfor mye klær om sommeren. Ja, og kanskje en ting til: Ta vare på deg selv. Det er lov å gjøre aktiviteter som DU har lyst til, og som ikke nødvendigvis er så morsom for barn. Jeg tenker at ved å også ha dette fokuset så lærer du barnet ditt at de kan ikke alltid utfolde seg, noen ganger må de også tilpasse seg: museum (være litt stille), kafeer (manerer) mm. Når de er nyfødte/små er det selvsagt ikke aktuelt, men du kan forsøke å jobbe deg mot en balanse hvor du ikke glemmer dine behov, for etter hvert så skal dine barn lære at andres behov også er av betydning. At vi ser, anerkjenner og elsker dem betyr ikke at de alltid skal gå først. Endret 21. juni 2021 av Nooni 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Å hjelpes, TS. Du må finne deg noen å prate med. Og så må du få hjelp til å sette rådene i kontekst, og stole på deg selv! Flatt bakhode handler ikke om soving, men barn som ligger veldig mye i babygymmen. Gulping er ikke farlig i det hele tatt, barn med refluks overlever. Men OM barnet gulper hjelper det å holde det litt oppreist etter måltid. Bilsete skal ikke barnet sitte i flere timer hver dag, men skal man kjøre en langtur gjør man det man må. Vippestol skal ikke brukes for mye, men bruk det når du må mtp. å få dusjet, spist, gått på toalettet. Alt dette handler om å sette ting i kontekst, noe det ikke ser ut til at du stoler nok på deg selv til at du gjør. Får barnet vondt i magen av ekstra MME? Dropp det. Bakterier finnes i alt, bare varme opp MME etter anbefalinger, så går det bra. Babyen har ligget most i magen din de siste månedene, den tåler helt fint å ligge på brystet. Legg fra deg Internett og STOL på deg selv! Søk opp den informasjonen du faktisk trenger, ikke drukne deg i informasjon du ikke klarer å ta selvstendig stilling til. Anonymkode: 7c152...170
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Jeg syns det første svaret i tråden her var veldig fint Selv om jeg ikke kjente så mye på frykt for å gjøre noe galt, kjente jeg på at samme hva en gjorde, var det alltid noen som mente at det var feil. Med første barn kjentes det som at når jeg hørte at noe var anbefalt, var det nesten bare å vente på en artikkel eller uttalelse om at det var frarådet. Og det er kanskje litt fordi det ikke finnes én fasit på mange ting. Og så er det enkelte ting som er viktigere, men prøv å forhold deg først og fremst fra råd fra helsestasjonen. Helsesykepleieren til vår førstefødte sa "husk at babyer designet for å tåle uerfarne foreldre" da hun var på hjemmebesøk etter fødselen. Anonymkode: f6222...19c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Barnet mitt fikk skjevt hode da han sov i bedsidecrib med hodet vendt mot meg. Vi løste dette med å sette senga på andre siden, vi foreldre byttet plass og baby begynte å vende hodet andre veien. I tillegg oppmuntret vi baby til å se mot motsatt side av der skjevheten forelå på dagtid i Babygymmen o.l. Sunn fornuft, det går seg til og er ikke farlig 😊 tok ikke lange tiden for å jevne ut formen 🤭 Her var det ingen som helst reaksjoner på vaksiner. Baby sov alltid flatt, men hadde heller ikke problem med gulping. Under nattamming, fikk baby rape over låret eller magen min. Gikk raskt og kunne legges ned igjen for å sove. Slapp av, man kommer langt med fornuft og kjærlighet. Anonymkode: 1bdd1...f57
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Du høyrest ut som førstegangs mamma. Eg kan trøsta deg med at eg var ganske lik deg og at det går over. Du blir meir trygg på kva som er rett for ditt barn på sikt, spesielt når du har vore igjennom det før. Det er ein del råd der ute som er forskjellige frå plass til plass. Med neste barn er det så mykje lettare. Min baby fekk også flatt bakhovud, det er ganske vanlig når barn sover på ryggen. Vi retta opp favorittsida ved å gjera alt motsatt for barnet. Tok ikkje veldig lang tid før det hadde retta seg opp greitt. Sånn ang MME er det lurt å riste flaska forsiktig eller røre ut pulveret med skje sånn at det ikkje er masse luftbobler i flaska, mitt barn fekk mindre magevondt av det. Vi brukte også ekstra skje (pga vekt), det gjekk heilt fint. Gulping er også heilt normalt, men av og til kan det væra reflux (ekstrem gulping). Ang vaksiner så er det fleire barn som reagerer litt, vårt fekk feber men ingen krampar. Gjekk fort over! Barnevaksinasjonsprogrammet er heilt trygt. Vi lot baby sove på både meg og far på magen på dagtid, det var koselig og eg følte aldri at det var utrygt. Sov også i bæresele med myk nakkestøtta mens eg arbeida i huset. Vippestol er ikkje farlig om man bruker det lite, eg brukte det kun for å ta 4-5.min dusj når eg ikkje hadde avlastning. Ellers vart den ikkje brukt. Eg var også usikker på det med temperatur, men aller fleste babyer gråter om dei er kalde eller for varme. Dei seie som regel i frå på sin måte, vi gjekk for 21.grader på soverommet. Når det var hetebølje ein kort periode sommaren 2019 klarte vi ikkje å halda det fint temperert sjølv med vifta. Vi sov alle tre i undertøy og baby bare i bleie, det var fryktelig varmt! Men vi overlevde, det er ikkje alt man får gjort så mykje med og det går som regel bra. Passa på at baby fekk i seg nok drikke. Om vinteren kjente eg på barnet i nakken og sov med ullpysj (dynesparkar), brukte doble ullsokkar fordi ho hadde tendenser til å bli kald på beina. Det gjekk heilt fint. Framleis "allergisk" mot dyne 2,5 år seinare, her er barn veldig forskjellige. Anonymkode: 6acd9...e31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå