Gå til innhold

Finnes det noen planter eller lukter måker ikke liker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemer med måker som prøver å legge egg i blomsterkasser.Må leve med et i år, men tenker jo at jeg  ønsker å forebygge neste år. Finnes det lukter, f eks kaffegrut, hvitløk, eller planter måkene ikke liker? 

Anonymkode: ad304...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke måler lar seg skremme med lukt nei, men fugleskremmere (slike flygende "drager" med rovfugl) og pigger har hatt ganske god effekt i vårt borettslag. :)

Her er offisielle råd: (https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/arter-naturtyper/vilt/vilt-som-gjor-skade/Jeg-opplever-prorblemer-med-en-art-hva-kan-jeg-gjore/)

Før måkene bygger reir, kan du gjøre forebyggende tiltak:

legge til rette for hekking andre steder ved å bygge måkeplattformer som settes opp på egnede steder

sette opp forstyrrende pigger på typiske sitteplasser, på gesimser og takutstikk der fuglene ofte sitter for å observere og følge med

spenne tråder opp på taket med 30 cm mellomrom og 30 cm opp fra taket før hekking, men ikke bruk nett som fuglene kan sette seg fast i

variere med ulike typer fugleskremmere før hekking

Disse tiltakene må skje i god tid før hekkesesongen på våren. Når måkene først har begynt å bygge reir, må du la dem være i fred.

Anonymkode: 4f697...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...