Gå til innhold

Tidligere konisert, gravid i uke 19 og redd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidligere konisert (fjernet en del av livmorhalsen) pga av celleforandringer. Nå er jeg gravid i uke 19 og følges opp på sykehuset grunnet dette. Gynekologen målte livmorhalsen min for noen uker siden. Den var lukket slik den skal være, men hvordan vil jeg merke om den er i ferd med å åpne seg? Vil det kommer smerter (rier?) eller vil vannet kunne gå? Hva skjer i såfall da? Må jeg føde et  barn som kanskje ikke vil overleve?

Ønsker innspill fra dere som er koniserte og evt har opplevd at livmorhalsen åpnet seg for tidlig. 

Anonymkode: d9130...f3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv konsinert, men legen sier at det ikke er farlig ift graviditet. (?) 

Anonymkode: c60ad...d8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*konisert

Anonymkode: c60ad...d8d

Skrevet

Kommer vel litt ann på hvor lenge siden det er du ble konisert 

AnonymBruker
Skrevet

Du får oppfølging, vær glad for det. Aldri hørt om noen andre som har fått det. 

Anonymkode: de037...6b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i fjor, og ble konsert i 2019 - ingen komplikasjoner 😊 gravid igjen nå, og blir fulgt ekstra opp denne gangen og - men alt ser bra ut denne gangen og. Så lenge livmorhalsen så fin ut, har du ingen grunn til bekymring 🙌

Anonymkode: ec9f3...33e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I følge min gynekolog er det helt vanlig praksis at de som er konisert, Ogs å blir fulgt opp ekstra under en graviditet. 

Anonymkode: 4e28d...fb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg fikk ekstra oppfølging 😊 ihvertfall vanlig praksis her jeg kommer fra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert i 2016, og fødte min første for 9 uker siden. Jeg ble også fulgt opp, siden jeg ba om det. Hadde kort livmorhals på ca 2 cm i uke 28, og ble målt igjen rundt uke 32 med samme resultat. De var da trygge på at den kom til å holde seg stabil - noe den gjorde. Hos meg gikk vannet i uke 37. Det som er greit å vite er at fødselen kan ta lengre tid pga arrvev. Dette skjedde hos meg. Hadde rier i 3 døgn, der de var sterke og regelmessige i 2 av dem. Arrvevet ville ikke gi etter, og det stoppet opp ved 3 cm. Fikk til slutt epidural på dag 3, og da ga det til slutt etter siden jeg fikk slappet ordentlig av i bekkenet. Fikk da full åpning på kort tid.

Selv om livmorhalsen er noe kort, så tåler den ganske mye vekt. :) Men det er greit å vite at arrvev kan påvirke fødselen.

Anonymkode: 8da49...aff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med flere fødselsleger og jordmødre og de sier alle at det ikke er noen økt risiko for for tidlig fødsel ved konisering. Den metoden de brukte før (10-15 år siden) innebar en risiko for prematur fødsel, men ikke den metoden som brukes i dag. Det er derfor heller ikke behov for ekstra oppfølging i graviditeten. Er du derimot konisert flere ganger er det greit å få det sjekket. Jeg har fått beskjed om at dersom jeg merker tegn til modning (stikkinger nedentil, mensmurringer og nedpress) kan man få målt livmorhalsen, men at det ikke er noe vits i å gjøre det ellers. 

Anonymkode: 06cda...30d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I følge min gynekolog er det helt vanlig praksis at de som er konisert, Ogs å blir fulgt opp ekstra under en graviditet. 

Anonymkode: 4e28d...fb1

Vel, det er det ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vel, det er det ikke. 

https://www.ung.no/oss/graviditet/304250.html

Nå vet jeg ikke hvorfor du er så påståelig, men de fleste (ihvertfall veldig mange) blir faktisk tettere fulgt opp 💁‍♀️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert i 2016 og har fått to barn etter det. Fikk ingen spesiell oppfølging og fødslene startet ikke før tiden. Heller det motsatte, de måtte nesten dra ungene ut av meg 😅

Med mindre helsepersonell sier de måtte fjerne veldig mye da du ble konisert hadde jeg ikke bekymret meg over det. 

Anonymkode: 7509e...ab8

• Liker 2
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar.

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Vet de fjernet veldig lite under koniseringen. Men jeg har de siste dagene hatt en sånn ekkel stikkende følelse i området rundt livmorhalsen. Er fortsatt i uke 19, kjenner det særlig når jeg går/beveger meg. Husker ikke denne type smerte fra forrige graviditet ( var før jeg ble konisert).

Kan det være et tegn på at livmorhalsen er i ferd med å gi litt etter/åpne seg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Vet de fjernet veldig lite under koniseringen. Men jeg har de siste dagene hatt en sånn ekkel stikkende følelse i området rundt livmorhalsen. Er fortsatt i uke 19, kjenner det særlig når jeg går/beveger meg. Husker ikke denne type smerte fra forrige graviditet ( var før jeg ble konisert).

Kan det være et tegn på at livmorhalsen er i ferd med å gi litt etter/åpne seg?

Ring gynekologisk poliklinikk eller føden direkte. Legen kan fort si at det er normalt. Hør heller fra en som er spesialist på områder. De har jordmødre på gynekologiske

Anonymkode: ecff3...33e

• Liker 1
Skrevet

Hei! Har to barn, og er konisert to ganger (en gang før nr 1 og en mellom de to). Fødte til termin begge gangene, men var som du redd for for tidlig fødsel. Ingen tok meg på alvor da, for det er tydeligvis ikke en risiko? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 15.02):

Den var lukket slik den skal være, men hvordan vil jeg merke om den er i ferd med å åpne seg

Hadde vært krise med åpning så tidlig ja.... men vet du hvor lang den var? Og når skal du måle neste gang? 

Min holdt seg stabilt kort fra uke 20 til 33, da sa de at siden den hadde vært stabil så lenge ville de ikke ta flere målinger, og at jeg nok til til termin. Fødte dagen etter, ingen tegn før jeg plutselig fikk rier. 

Heldigvis er ikke uke 33 (+3) så tidlig at det ble problemer, men veldig glad for den oppfølging jeg fikk. Men vil bare si at det ikke trenger å være noen tegn i forkant, jeg kjente absolutt ingenting før livmorhalsen plutselig ga etter og fikk rier. Så kjenner du noe så ta kontakt med føden. Er det veldig tidlig kan de sette på en slags ring som holder livmorhalsen sammen! 

Anonymkode: a5ff5...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
meelissa skrev (7 timer siden):

Hei! Har to barn, og er konisert to ganger (en gang før nr 1 og en mellom de to). Fødte til termin begge gangene, men var som du redd for for tidlig fødsel. Ingen tok meg på alvor da, for det er tydeligvis ikke en risiko? 

Kan jeg spørre hvordan fødselen var mtp at jeg har hørt at arrvev etter koniseringen gir lengre åpningsfase…Det høres jo ikke så hyggelig ut :( 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde vært krise med åpning så tidlig ja.... men vet du hvor lang den var? Og når skal du måle neste gang? 

Min holdt seg stabilt kort fra uke 20 til 33, da sa de at siden den hadde vært stabil så lenge ville de ikke ta flere målinger, og at jeg nok til til termin. Fødte dagen etter, ingen tegn før jeg plutselig fikk rier. 

Heldigvis er ikke uke 33 (+3) så tidlig at det ble problemer, men veldig glad for den oppfølging jeg fikk. Men vil bare si at det ikke trenger å være noen tegn i forkant, jeg kjente absolutt ingenting før livmorhalsen plutselig ga etter og fikk rier. Så kjenner du noe så ta kontakt med føden. Er det veldig tidlig kan de sette på en slags ring som holder livmorhalsen sammen! 

Anonymkode: a5ff5...3bd

Takk for svar! Jeg vet ikke helt hva gyn sa da hun målte. Men det var ihvertfall lukket. Skal måle neste gang i midten av juli.

Hadde du lengre åpningsfase i fødselen pga arrvev etter koniseringen? Kan man få epidural på det grunnlaget?

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 12.14):

Ring gynekologisk poliklinikk eller føden direkte. Legen kan fort si at det er normalt. Hør heller fra en som er spesialist på områder. De har jordmødre på gynekologiske

Anonymkode: ecff3...33e

Takk,tenkte på å gjøre det men så ga denne stikkende følelsen seg. I dag har jeg ikke kjent noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...