Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og mannen min er vært gift i ni år, og vi har fått barn sammen og har det greit. 

Da jeg var tenåring ble jeg voldtatt og misbrukt flere ganger. Jeg visste ikke hva som var rett og galt på den tiden, så jeg har aldri tenkt at det var noe jeg trengte å bearbeide. Men tydeligvis. 

Jeg har siden da hatt et veldig distansert forhold til sex. Føler mye skam knyttet til det å nyte det, så det klarer jeg ikke. Vi hadde en episode for to år siden med litt for heftig sex, og siden da har jeg såvidt tort å vise meg naken. 

Det har begynt å eskalere. Sist graviditet nå fikk jeg panikkanfall flere ganger så vi måtte droppe sex frem til etter fødsel . 

Mannen har alltid ville ha sex hver dag, og etter sist fødsel har han mast hver dag om sex og vi gjør det. Det er ekkelt fordi jeg får en redsel i kroppen. Jeg blir kvalm, blir fjern og fader helt ut. Jeg har fortalt mannen min om at jeg trenger å føle at jeg har kontroll, la meg føle at jeg har lyst selv en gang også, noe han selvsagt vil bidra til. 

Men, likevel maser han hver dag, klår meg nedentil og blir stille og sur de dagene det ikke har blitt noe. Jeg har sagt at jeg ikke får mer lyst på han når han oppfører seg surt mot meg, men da mener han at han har all rett til å føle som han gjør. Jeg tenker det at alle følelser er tillatt, men noen ganger synes jeg det er innafor å ta seg sammen litt. Føler det ikke er verdt det, vil bare at han skal være glad så jeg sier jo ja så jeg skal slippe den oppførselen.

Han er vanskelig om dagen, og han sier også nei til korona vaksinen, nekter meg og barna (i fremtiden om det blir noe) å ta den, mener det bare er bs osv og ser på YouTube. 

Blant annet sier han til meg at han skal fikse ting (feks løfte tyngre ting opp på loftet eller ned i kjelleren), så det ikke står i veien for oss, han gjør det ikke og sist gang tok det lang tid, så jeg bestemte meg for å gjøre det selv. Da klikka han på meg og sa han skulle gjøre det. 

Jeg begynner å bli sliten for jeg føler jeg sitter litt fast i eget hjem her.. 

Parterapi synes han ikke et et alternativ. 

Wtf.. Hva skal jeg gjøre? :(

Anonymkode: 7ded9...13f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han retraumatiserer deg jo, dette er ikke bra! Hvis han er helt uvillig til å bli med i terapi eller til sexolog eller i det hele tatt jobbe med saken så ville jeg faktisk forlatt han. Han kommer til å ødelegge deg :(

Anonymkode: 940ce...948

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere trenger hjelp som par.

Anonymkode: f0db7...13a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han retraumatiserer deg jo, dette er ikke bra! Hvis han er helt uvillig til å bli med i terapi eller til sexolog eller i det hele tatt jobbe med saken så ville jeg faktisk forlatt han. Han kommer til å ødelegge deg :(

Anonymkode: 940ce...948

Det er det jeg sitter og tenker selv. Han sier alltid at han skal skjerpe seg, og det gjør han i en uke før det samme maset begynner igjen... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Virker ut som han ikke er bevisst på at det han gjør er galt. Jeg har sagt det, men virker ikke ut som han skjønner hvordan og hvorfor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres fryktelig slitsomt ut for dere begge..! 

Han tråkker definitivt iver dine grenser, samtidig så kan en jo forsøke å sette seg inn i hans situasjon når dette varer "over et helt liv"

Jeg synes du bør komme deg i terapi, med eller uten han! Du trenger å få hjelp til dine tanker og dine gamle traumer. 

Vi kjenner ikke ham, og vet ikke om han ville blitt med på parterapi etterhvert. Men drar du alene så får du i hvertfall noen å prate med som bare er der for deg, som hjelper deg. Og det trenger du. 

Om han ikke er villig til å være med å fikse noe som helst så bør du kanskje revurdere om du skal fortsette med ham, i hvertfall så lenge han fortsetter slik. Du skal jo ikke gå rundt å ha vondt i magen og være redd i hverdagen...

Anonymkode: b5f77...cef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er parterapi på sin plass. Tema der kan f.eks. være seksuallivet deres, der jeg tror det ville vært bra om du fikk anledning til å ta initiativ innenfor dine grenser, slik at du gradvis kunne bygge opp tryggheten og slappe mer av. I stedet for slik det er nå, der du blir mast på, presset til sex mot din vilje, og får en sur mann om du sier nei. Slik skal du ikke ha det!

For at forholdet skal kunne fungere må han være med på dette og samarbeide, ikke kjøre egoløp. Kanskje han kan forstå dette om han får høre det fra en tredjepart som en terapeut/rådgiver, men da må han være villig til å bli med til terapi/rådgivning. Om han absolutt ikke vil men heller fortsetter som nå, skader han både din trygghet og dine følelser, og ødelegger forholdet. Da er det sunnest å skilles.

Anonymkode: c9a74...e28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg. Du er jo igjen i en relasjon med misbruk.

Press, følelsesmessig utpressing, fysiske tilnærminger, det er seksuelt misbruk. Det er ikke greit. 

Du fortjener bedre. Ingen mann skal bli sur fordi du ikke har lyst, og de skal i alle fall ikke drive med fysiske tilnærmelser. Jeg har aldri opplevd dette i et forhold, og ville ikke akseptert det.

Anonymkode: ca8b5...158

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det som er sagt: han nekter deg å ta vaksine? Hva har han med å nekte deg det, det er din kropp.

Anonymkode: 1f73f...33d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner din mann til at du har blitt utsatt for voldtekt/overgrep? 

Anonymkode: 401c3...897

AnonymBruker
Skrevet

Logg deg inn på helsenorge.no og send en melding til fastlegen din der du skriver at du ønsker henvisning til psykolog pga. seksuelt misbruk i oppveksten og retraumatisering i nåværende parforhold. Dessverre er det lang ventetid på psykolog for tiden, men jo raskere du ber fastlegen om henvisning jo raskere får du hjelp.
Når du har gjort det kontakter du familievernkontoret og ber om samlivsterapi. Bestill time hos dem selv hvis mannen din nekter å bli med. Du kan møte opp alene og få god støtte og rådgivning uansett. 
Mens du venter på terapi bør du avstå fra sex. Si enkelt og tydelig ifra til mannen din om at du ikke vil ha sex mens du venter på å få den helsehjelpen du behøver. Det bør ikke være nødvendig å gi den beskjeden mer enn én gang. Hvis han elsker deg forstår han, og respekterer, at du har behov for dette og at din helse kommer før hans nytelse.
Det viktigste er at du får den hjelpen du har behov for nå før dette forverres. Seksuelt misbruk kan sette seg i kroppen og gi en lang rekke fysiske plager, alt fra muskelsmerter til hjerteproblemer, så ta tak i dette nå før det er for sent. Din helse er viktig! Alt godt.❤️

Anonymkode: a4e2a...573

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Du har blitt utsatt for gjentatte overgrep og mannen din blir sur hvis han ikke får tilgang til kroppen din hver bidige dag. Virkelig?  Han er kun opptatt av egen tilfredstillelse og bryr seg ikke om dine problemer. Fy... sier bare jeg.

Sier som en over her, du blir misbrukt av mannen din. Null forståelse herfra. Ingen, absolutt ingen kan forlange sex med partner hver dag. 

Anonymkode: d06b6...c9a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her igjen. 

Jeg har ikke peiling, føler ikke det er misbruk, for noen ganger sier jeg nei og han holder seg unna. Noen ganger går det bra og han blir ikke sur. Og vet ikke om han er klar over at det han gjør er galt? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Logg deg inn på helsenorge.no og send en melding til fastlegen din der du skriver at du ønsker henvisning til psykolog pga. seksuelt misbruk i oppveksten og retraumatisering i nåværende parforhold. Dessverre er det lang ventetid på psykolog for tiden, men jo raskere du ber fastlegen om henvisning jo raskere får du hjelp.
Når du har gjort det kontakter du familievernkontoret og ber om samlivsterapi. Bestill time hos dem selv hvis mannen din nekter å bli med. Du kan møte opp alene og få god støtte og rådgivning uansett. 
Mens du venter på terapi bør du avstå fra sex. Si enkelt og tydelig ifra til mannen din om at du ikke vil ha sex mens du venter på å få den helsehjelpen du behøver. Det bør ikke være nødvendig å gi den beskjeden mer enn én gang. Hvis han elsker deg forstår han, og respekterer, at du har behov for dette og at din helse kommer før hans nytelse.
Det viktigste er at du får den hjelpen du har behov for nå før dette forverres. Seksuelt misbruk kan sette seg i kroppen og gi en lang rekke fysiske plager, alt fra muskelsmerter til hjerteproblemer, så ta tak i dette nå før det er for sent. Din helse er viktig! Alt godt.❤️

Anonymkode: a4e2a...573

Takk for konkret tips. 

Jeg får bare gjøre det. 

Dette med samlivsterapi har jeg tenkt mye på, for han mener alt er bra og det er ikke riktig at vi skal brette ut om våre intime problemer for mennesker som vi ikke kjenner. 

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvor han har denne holdningen fra..familien hans er en haug med engler hele gjengen, men han.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei, ts her igjen. 

Jeg har ikke peiling, føler ikke det er misbruk, for noen ganger sier jeg nei og han holder seg unna. Noen ganger går det bra og han blir ikke sur. Og vet ikke om han er klar over at det han gjør er galt? 

Takk for konkret tips. 

Jeg får bare gjøre det. 

Dette med samlivsterapi har jeg tenkt mye på, for han mener alt er bra og det er ikke riktig at vi skal brette ut om våre intime problemer for mennesker som vi ikke kjenner. 

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvor han har denne holdningen fra..familien hans er en haug med engler hele gjengen, men han.. 

En gang er nok.

Hadde mannen min en eneste gang klådd, eller blitt sur, etter å ha fått nei, hadde han blitt sendt rett ut døra for å tenke seg om. 

Det er ikke greit. 

Vær så snill å følge tipset du her siterer. 

Anonymkode: ca8b5...158

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fra en manns perspektiv her, så synes jeg du burde avslutte forholdet og la han gå og gi deg selv til å hele og få bearbeidet det du sliter med. 

For mange menn er sex viktig, det er på noen måter vår måte å kjenne på trygghet og kjærlighet i forholdet. Det er også mange andre aspekter med sex som har gode virkninger, som stress avløser. 

Jeg tror han mister seg selv her og du får dessverre kjenne på det. 

Sender gode klemmer og håper du finner ro og fred igjen. 

Anonymkode: 15f9d...f11

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde faktisk gått. Når han vet om traumene dine og allikevel seksuelt trakasserer deg så er han søppel. 

Han nekter parterapi også. 

Nei, kom deg bort, finn deg selv og på sikt finn en mann som viser deg respekt og kjærlighet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fra en manns perspektiv her, så synes jeg du burde avslutte forholdet og la han gå og gi deg selv til å hele og få bearbeidet det du sliter med. 

For mange menn er sex viktig, det er på noen måter vår måte å kjenne på trygghet og kjærlighet i forholdet. Det er også mange andre aspekter med sex som har gode virkninger, som stress avløser. 

Jeg tror han mister seg selv her og du får dessverre kjenne på det. 

Sender gode klemmer og håper du finner ro og fred igjen. 

Dette kunne like godt skjedd uten voldtekt i bildet. Det er faktisk overgrep å konstant klå på partner når partner sier nei. Å da presse på, bli sur og aggressiv ville fått hvilken som helst partner til å trekke seg mer unna. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, WhisperingWind said:

Dette kunne like godt skjedd uten voldtekt i bildet. Det er faktisk overgrep å konstant klå på partner når partner sier nei. Å da presse på, bli sur og aggressiv ville fått hvilken som helst partner til å trekke seg mer unna. 

Hvorfor skriver du det til meg? Sitert feil person?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skriver du det til meg? Sitert feil person?

Nei, du snakker om at sex er viktig for menn. Men ikke alle menn presser, klår og tar på partner når partner sier nei og ikke er bekvem med det, for å så bli sur. Det blir jo en ond sirkel, uavhengig om en har noe å bearbeide eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...