AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Mens vi andre er på timelønn. Er det lov å ha det sånn? Jeg vil gjerne over på fastlønn, da jeg føler at jeg taper penger på å ha timelønn. Anonymkode: 265a3...046
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Mens vi andre er på timelønn. Er det lov å ha det sånn? Jeg vil gjerne over på fastlønn, da jeg føler at jeg taper penger på å ha timelønn. Anonymkode: 265a3...046 Hvorfor taper du penger på å ha timelønn? Forstår ikke logikken. Anonymkode: 8f4f4...f0d 4
dillyduzit Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Du tjener faktisk bedre med timeslønn, så lenge du jobber det du skal. Vi har det slik hos oss også, jeg som har timelønn tjener mer enn den fastlønnende selv om jeg har noe mindre timer. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Det er ansettelseskontrakten din som bestemmer om du har fastlønn eller timelønn. Og det er vanlig å ha en mix av fast og timelønn i mange bedrifter. Anonymkode: 4a1b7...c47 1
Leitz Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Ingenting ulovlig ved at noen er timelønnet og andre er månedslønnet. Om man tjener mest på det ene eller andre er jo umulig å svare på uten å ha noen tall å forholde seg til. 2
Baktusen Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Hæ? Du taper ikke på å ha timelønn kontra fastlønn, hvorfor ' føler' du det? Helt absurd. Men for å svare på spørsmålet ditt, ja.. det er lov å ha en blanding av fastlønnede og timelønnede i bedriften ja. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er en av de som har fastlønn på min arbeidsplass, mens mange andre har timeslønn. Her har ledere fastlønn, mens resten er på timelønn. Med fastlønn så får jeg for eksempel ikke overtidsbetalt. Jeg jobber mye overtid, så det hadde nok vært mye dyrere for bedriften å ha meg på timelønn! Jeg er uansett fornøyd med lønna sett i forhold til ansvar og oppgaver, så jeg klager ikke. Det er mye som spiller inn på hva man har i lønn. Helt vanlig å ha en kombinasjon av timelønn og fastlønn. Arbeidsvilkårene dine har du i kontrakten, og det er vanlig at ikke alle har den samme kontrakten eller lønna. Anonymkode: eeaaa...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 Med fast lønn får man ikke overtidsbetaling. Jeg har selv fast lønn, og det er ingenting lukrativt med det. Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt timelønn med overtidsbetaling. Og det er helt vanlig at organisasjoner har en blanding mellom ansatte med timelønn og fast lønn. Anonymkode: 481f9...27d
nomore82 Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 Det er ingenting i veien for at man har fastlønn OG krav på overtidsbetaling. Faktisk så sier arbeidsmiljøloven at du som utgangspunkt alltid har krav på overtidsbetaling og at det kun er unntaksvis at du ikke har krav på det. Og unntakene er veldig strenge, så en kan ikke bare avtale det ut av det blå heller. Ut fra et par innlegg her ser det ut til at det er en del arbeidsgivere som kanskje får en del gratisarbeid fra sine ansatte. 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Just now, nomore82 said: Det er ingenting i veien for at man har fastlønn OG krav på overtidsbetaling. Faktisk så sier arbeidsmiljøloven at du som utgangspunkt alltid har krav på overtidsbetaling og at det kun er unntaksvis at du ikke har krav på det. Og unntakene er veldig strenge, så en kan ikke bare avtale det ut av det blå heller. Ut fra et par innlegg her ser det ut til at det er en del arbeidsgivere som kanskje får en del gratisarbeid fra sine ansatte. Jeg er en av de med fastlønn og overtidsbetaling Anonymkode: a0731...871 3
nomore82 Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en av de med fastlønn og overtidsbetaling Anonymkode: a0731...871 Jeg og. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Med fast lønn får man ikke overtidsbetaling. Jeg har selv fast lønn, og det er ingenting lukrativt med det. Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt timelønn med overtidsbetaling. Og det er helt vanlig at organisasjoner har en blanding mellom ansatte med timelønn og fast lønn. Anonymkode: 481f9...27d Hæ? Den skjønner jeg ikke. Hvorfor vil man da noen gang jobbe overtid? Jeg har fastlønn, men jeg får selvsagt betalt om jeg jobber flere timer enn avtalt, noe annet hadde jeg aldri i verden gått med på. Jobber da ikke gratis... Anonymkode: c9143...636 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 9 hours ago, dillyduzit said: Du tjener faktisk bedre med timeslønn, så lenge du jobber det du skal. Vi har det slik hos oss også, jeg som har timelønn tjener mer enn den fastlønnende selv om jeg har noe mindre timer. Hvordan fungerer det egentlig? Får dere ikke betalt for like mange timer uansett, dersom begge jobber 100 prosent? Anonymkode: c9143...636
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det egentlig? Får dere ikke betalt for like mange timer uansett, dersom begge jobber 100 prosent? Anonymkode: c9143...636 Dersom man har en særskilt selvstendig stilling kan overtid være innbakt i fastlønn. Mange i byggebransjen misbruker dette... så da har ansatte lavere timebetaling pr time, fordi de jobber mange flere timer, uten overtidsbetaling. Fagforeningene prøver å bli kvitt dette, men det går trått. Anonymkode: 8f4f4...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hæ? Den skjønner jeg ikke. Hvorfor vil man da noen gang jobbe overtid? Jeg har fastlønn, men jeg får selvsagt betalt om jeg jobber flere timer enn avtalt, noe annet hadde jeg aldri i verden gått med på. Jobber da ikke gratis... Anonymkode: c9143...636 Jeg har fastlønn, og får ikke overtidsbetalt. Blir det overtid/ekstra timer noen dager, må jeg ta det ut i fri andre dager. Tidligere hadde jeg fastlønn + ubekvemstillegg og overtidsbetalt. Mindre fritid, men mye mer penger! Anonymkode: ca358...b1a
nomore82 Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fastlønn, og får ikke overtidsbetalt. Blir det overtid/ekstra timer noen dager, må jeg ta det ut i fri andre dager. Tidligere hadde jeg fastlønn + ubekvemstillegg og overtidsbetalt. Mindre fritid, men mye mer penger! Anonymkode: ca358...b1a Har du muligheten til å justere arbeidstid og arbeidsmengde selv etter eget ønske?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 2 hours ago, nomore82 said: Har du muligheten til å justere arbeidstid og arbeidsmengde selv etter eget ønske? Jeg har også fastlønn, og får ikke overtidsbetalt. Eller, jeg tror jeg kan få det dersom leder spesifikt ber meg om å jobbe overtid, men de gjør jo aldri det. Hos oss har vi fleksitid og avspasering, og vi har ganske stor frihet til å styre arbeidsdagene våre selv. Dersom jeg jobber 3 timer mer en dag, så slutter jeg bare 3 timer tidligere den neste. En gang sparte jeg opp masse timer, slik at jeg tok en hel uke fri med kun avspasering (man kan max ta ut 12 hele avspaseringsdager i året). Lønna er bra nok, så er egentlig veldig fornøyd med denne friheten. Anonymkode: 98869...d4a
dillyduzit Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan fungerer det egentlig? Får dere ikke betalt for like mange timer uansett, dersom begge jobber 100 prosent? Anonymkode: c9143...636 Hun er på en 90% stilling og jeg 50%, de siste mnd har jeg jobbet opp mot 95% med å ta ekstra vakter, gått noe senere. Vi har begge lik sats. Hun får en fleksidag ved arbeid av en ekstra dag. Hun får kun overtidsbetalt ved visse ting, som feks varetelling eller dager hvor vi må gå mer enn 9 timer og nødstilfeller. Si et eksempel; Jeg står på jobb til 18, får ikke gått før 18.45. Får da betalt til 18.45, hun gjør det samme, men får kun betalt til 18, fordi det er de timene som er satt i kontrakten. Jeg hadde fastlønn på min tidligere arbeidsplass, fikk da fleksidager mot overtid. Samme firma, flyttet og fikk jobb på nytt sted, ba da om timesbetalt. Endret 22. juni 2021 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 nomore82 skrev (22 timer siden): Det er ingenting i veien for at man har fastlønn OG krav på overtidsbetaling. Faktisk så sier arbeidsmiljøloven at du som utgangspunkt alltid har krav på overtidsbetaling og at det kun er unntaksvis at du ikke har krav på det. Og unntakene er veldig strenge, så en kan ikke bare avtale det ut av det blå heller. Ut fra et par innlegg her ser det ut til at det er en del arbeidsgivere som kanskje får en del gratisarbeid fra sine ansatte. Dessverre misbrukes "uavhengig stilling" fra arbeidsmiljøloven. Det blir et definisjonsspørsmål som ikke alltid har helt klare skiller. Jeg personlig mener at dette burde fjernes fra arbeidsmiljøloven. Samtlige burde få overtidsbetaling dersom de MÅ jobbe overtid. Anonymkode: 481f9...27d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #20 Skrevet 23. juni 2021 Trodde først og fremst fastlønn uten overtidsbetaling brukes på ulike ledende stillinger? Hos oss er det i hvert fall slik. Mulig det misbrukes av mange, men slik jeg tolker reglene er det innafor å bruke det hos oss. For meg er overtida innbakt i fastlønn, men så er også lønna høyere - fordi det er beregnet at man skal jobbe noe overtid. Når jeg ser på lønn opp mot arbeidsmengde, ansvar og så videre, så synes jeg lønna er ok - og føler meg ikke «utnyttet» på noe vis. Kan avspasere hvis jeg har jobbet ekstra en periode. AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 22.22): Hæ? Den skjønner jeg ikke. Hvorfor vil man da noen gang jobbe overtid? Jeg har fastlønn, men jeg får selvsagt betalt om jeg jobber flere timer enn avtalt, noe annet hadde jeg aldri i verden gått med på. Jobber da ikke gratis... Anonymkode: c9143...636 Jeg kan svare på hvorfor jeg gjør det. Ansvarsfølelse. Som leder er det mitt ansvar at jobben vi utfører blir bra, og det står mitt navn på det. Jeg har stor yrkesstolthet og brenner for jobben min. Men jeg jobber jo altså ikke «gratis», for jeg har god lønn. Hadde jeg skulle hatt overtidsbetalt så ville nok grunnlønna vært en god del lavere. Dette er jo forhandlet fram når jeg fikk jobben. Spørsmålet for meg er om sluttsummen man sitter igjen med føles bra sammenliknet med arbeidsinnsatsen og hva som er vanlig i liknende stillinger. For meg er det mindre viktig om jeg får overtidsbetalt eller ei. Sitat Arbeidstilsynet viser til at med "ledende stilling" menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner. Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som har et større ansvar. De må i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten. De må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid. Videre viser Arbeidstilsynet til at med "særlig uavhengig stilling" menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres. Selv om en arbeidstaker er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og at arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten Anonymkode: eeaaa...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå