distrea Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jeg ble dessverre smittet av covid 19 tidligere i vår. Var syk i over en uke med høy feber. Trodde at når jeg endelig var 'frisk' og ute av isolasjon så ble alt bra - men nei... Har i månedsvis slitt med senvirkninger som utmattelse, muskelsmerter, hukommelsestap og konsentrasjonsvansker. Legen min vet lite om korona, jeg var hans første pasient. Jeg har vært sykemeldt i flere mnd nå, og er fortvilet over at tilstanden ikke er blitt bedre. Skal til muskelterapaut imorgen - det ser jeg fram til. Pga tung pust/slitenhet av å gå i trapper og små oppoverbakker, vurderer legen å skrive ut astmamedisiner til meg. Føler meg som en prøvekanin - ingen har peiling. Hvordan er livet ditt etter koronasmitte? Hvis du har/kjenner noen som sliter med senvirkninger, så fortell meg hvordan du/de 'løser' hverdagen. Det går utover psyken å ha det sånn. Føler meg så alene. 3
GammelKaktus Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 LHL senteret ved Gardemoen hadde vel et slags rehabiliteringsopplegg for folk som sleit med ettervirkninger? Ellers så kan kanskje fysioterapi være noe som kan hjelpe, vet en venninne med astma har gått og fått visse øvelser som hjelper på pust og slikt når hun har det som verst. Jeg ville gått for å prøve astmamedisiner og se om de kan hjelpe på for en periode. Har en venninne som var skikkelig dårlig og hun har først merket bedring denne sommeren, et år etter. Hun har slitt mye med pusten og at hun føler hun ikke får nok. Hun fikk noe astmamedisiner som har funket bra for henne og så har hun gått mange turer. Altså små turer rundt huset, så til butikken osv. Hun prøvde å ta det veldig med ro for hun ble dårligere om hun presset seg for langt. Hun bor ikke her i Norge så muligens kompetansen har vært noe bedre der hun. 2
Zooey Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Jeg hadde det for ett år siden og slet særlig i det første halvåret etter jeg hadde vært syk. Samboeren min har astma og jeg brukte av og til inhalatoren hans for å få hjelp til å puste bedre. Nå er jeg tilbake til å kunne trene nesten som normalt, men jeg kjenner at å trene cardio fremdeles er en utfordring. Jeg blir fremdeles fortere sliten og utmattet og jeg sliter fremdeles med konsentrasjon, men alt i mindre grad enn før. 1
Anbefalte innlegg