Gå til innhold

Dere som ble gravide for første gang i høy alder (39-40-41), fikk dere hjelp eller ble dere naturlig gravide?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hjelp fikk dere? Hvordan foregikk utredningen? Hvis dere ble naturlig gravide, hvor lang tid tok det? 

Anonymkode: 54ee4...9e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble naturlig gravid når jeg var hhv:

-38 år (3 prøveperioder)

-40 år (uplanlagt da baby var 7 mnd)

-42 år (2 prøveperioder, men endte med MA i uke åtte)

-42 år. Ble gravid igjen 4 mnd etter MA. Prøvde aktivt de to siste månedene før jeg ble gravid. Er nå i uke 19. Fyller 43 noen uker før termin).

Anonymkode: a0095...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy alder?

Veldig mange jeg kjenner har fått sin første i alderen 37-40, ingen har behøvd hjelp, såvidt jeg vet.

Høy alder, da tenker jeg 45+, da har fruktbarheten falt vesentlig, og under 50%. 

Anonymkode: f6b31...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som ble gravid som 40 åring, hun hadde mange spontanaborter, før det. Men nå har det klaffet, helt naturlig. 

Anonymkode: a9cb3...bdc

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

MA

hva betyr MA?

Anonymkode: 5d7ef...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hva betyr MA?

Anonymkode: 5d7ef...628

Missed abortion.
En type spontanabort der kroppen ikke støter ut noe, men fosteret blir liggende inne i livmoren. Ble oppdaget på ultralyd i uke 9. 

Anonymkode: a0095...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høy alder?

Veldig mange jeg kjenner har fått sin første i alderen 37-40, ingen har behøvd hjelp, såvidt jeg vet.

Høy alder, da tenker jeg 45+, da har fruktbarheten falt vesentlig, og under 50%. 

Ja, legene kaller over 35 «høy alder», fordi fruktbarheten synker drastisk fra og med denne alderen. Selv om du kjenner noen som ikke har hatt problemer, og selv tenker en høyere alder, så er det legevitenskapen man må stole på. Er man over 40 år har man statistisk sett 5% sjans hver syklus til å bli gravid naturlig, mens dette er 25-30% under 35 år.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, legene kaller over 35 «høy alder», fordi fruktbarheten synker drastisk fra og med denne alderen. Selv om du kjenner noen som ikke har hatt problemer, og selv tenker en høyere alder, så er det legevitenskapen man må stole på. Er man over 40 år har man statistisk sett 5% sjans hver syklus til å bli gravid naturlig, mens dette er 25-30% under 35 år.

Nei, det gjør de ikke. Det er etter fylte 38 man kaller det høy alder. 

Anonymkode: a5846...cb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

naturlig gravid som 41-åring. fødte rett før jeg fylte 42. gravid i uke 13. er nå 45 år. spent på om det holder hele svangerskapet.... aldri vært til utredning eller tatt noe form for fertilitetsmedisiner.

Anonymkode: 273b4...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Det er etter fylte 38 man kaller det høy alder. 

Anonymkode: a5846...cb6

0414BD53-7DD8-4888-90A0-29DF39E795ED.jpeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er førstegangsgravid nå, hun er 43 og vil være 44 når hun får barnet. Naturlig.

Anonymkode: d7cc9...fe6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som ble gravid mellom 35-45 ble det på naturlig måte. Kjenner òg en dame som ikke trodde hun kunne bli gravid, men som ble gravid da hun var 48 uten at det var planlagt. 

Vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: 2d3e3...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig tror jeg mange ikke forteller at det var IVF. Vi har hatt et IVF-forsøk, og først da jeg var åpen om dette, fikk jeg vite at det var mange IVF-barn rundt meg ❤️

Anonymkode: a5c55...4fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samtidig tror jeg mange ikke forteller at det var IVF. Vi har hatt et IVF-forsøk, og først da jeg var åpen om dette, fikk jeg vite at det var mange IVF-barn rundt meg ❤️

Anonymkode: a5c55...4fd

Det tror jeg også.. mange som sier de er blitt naturlige gravide, eller ikke sier noe og dermed later som.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg også.. mange som sier de er blitt naturlige gravide, eller ikke sier noe og dermed later som.

Enig.

Så egentlig er det ikke så relevant for trådstarters spørsmål når folk skriver innlegg om hvor mange de kjenner/vet om som har fått barn naturlig i høy alder. Det gir sannsynligvis ikke et representativt inntrykk av hvor lett det er for godt voksne kvinner å bli gravid uten hjelp.  

Når det er sagt: Jeg har to kollegaer som begge har blitt uplanlagt gravide i en alder av hhv 39 og 42. Ingen av dem var førstegangsfødende, da. De fikk begge sine første barn da de var i midten av 20-årene. Og jeg vet at det ikke var IVF, for begge var ærlig talt ganske fortvilet over situasjonen (men valgte å beholde). Barna ble født friske og fine. Hun på 42 fikk tvillinger:)

Anonymkode: a9838...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Myte: A207D08E-373F-4583-A35A-E45BAD2BA3B1.thumb.jpeg.564c43a35a488846aa54719b4edb9ca8.jpeg

Anonymkode: 7ebae...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Høy alder?

Høy alder i prøververden er fra fylte 35 år. Etter dette synker fruktbarheten drastisk. Etter 45 er det veldig vanskelig å bli gravid, så man skal være forsiktig med å si disse tingene høyt om man faktisk ikke har peiling. 

Det er store sjanser for spontanabort når man har passert 40. Veldig få lykkes etter 40. 

Når du har passert 45 er det kun 3% sjanse for å lykkes. Ikke 50%. 

Mange er derfor avhengig av å få hjelp. De fleste bør kontakte en spesialist etter fylte 40 da de få eggene man har igjen kan ha abnormaliteter. 90% av eggene har abnormaliteter.

Med litt research kommer all denne infoen opp, så det er merkelig at «veldig mange» du kjenner har blitt gravide naturlig i en alder av 37-40. De kan ha fått hjelp uten å være åpen om det. 

Tror faktisk jeg kun kjenner en som har blitt naturlig gravide i den alderen. Hun var 36. Men de hadde prøvd en stund. Resten jeg kjenner som prøver eller har prøvd i den alderen har enten ikke fått det til ennå eller fått hjelp. 

Min svigersøster er 37 å hun har valgt å ikke få barn da hun har prøvd en stund uten hell.

Men på kg får «alle» det til lett som bare det når de er 39-40+ men det er ikke realiteten. 

Er forresten selv 35, og kan ikke få flere barn uten IVF. Lave eggreserver og høy fsh. Det er heldigvis ikke så vanlig å være så å si infertil så tidlig, men fruktbarheten forsvinner overraskende fort. Har heldigvis 2 barn jeg fikk i  20 årene. 

Anonymkode: 764f1...540

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høy alder i prøververden er fra fylte 35 år. Etter dette synker fruktbarheten drastisk. Etter 45 er det veldig vanskelig å bli gravid, så man skal være forsiktig med å si disse tingene høyt om man faktisk ikke har peiling. 

Det er store sjanser for spontanabort når man har passert 40. Veldig få lykkes etter 40. 

Når du har passert 45 er det kun 3% sjanse for å lykkes. Ikke 50%. 

Mange er derfor avhengig av å få hjelp. De fleste bør kontakte en spesialist etter fylte 40 da de få eggene man har igjen kan ha abnormaliteter. 90% av eggene har abnormaliteter.

Med litt research kommer all denne infoen opp, så det er merkelig at «veldig mange» du kjenner har blitt gravide naturlig i en alder av 37-40. De kan ha fått hjelp uten å være åpen om det. 

Tror faktisk jeg kun kjenner en som har blitt naturlig gravide i den alderen. Hun var 36. Men de hadde prøvd en stund. Resten jeg kjenner som prøver eller har prøvd i den alderen har enten ikke fått det til ennå eller fått hjelp. 

Min svigersøster er 37 å hun har valgt å ikke få barn da hun har prøvd en stund uten hell.

Men på kg får «alle» det til lett som bare det når de er 39-40+ men det er ikke realiteten. 

Er forresten selv 35, og kan ikke få flere barn uten IVF. Lave eggreserver og høy fsh. Det er heldigvis ikke så vanlig å være så å si infertil så tidlig, men fruktbarheten forsvinner overraskende fort. Har heldigvis 2 barn jeg fikk i  20 årene. 

Anonymkode: 764f1...540

Jeg ble gravid på første forsøk da jeg var 36.

Anonymkode: 410ed...30a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har regelmessig menstruasjon, så har man vel også eggløsning? Og så lenge man har en stabil syklus så kan man vel i prinsippet få barn helt til mensen opphører?

Skrevet

Ble naturlig gravid da jeg var 43. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...