Gå til innhold

Vil øke prisen på brus med sukker.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86e0jG/nordmenns-brusvaner-drakk-ni-milliarder-sukkerbiter-i-fjor

Velkommen til Norge, forbudslandet. Til tross for at statestikk viser at over 60% av brussalget i fjor var sukkerfritt så mener Mina Gerhardsen i nasjonalforeningen følgende:

- Vi må øke prisen ytterligere på brus med sukker.

- Og at minst 90% av sortimentet til butikkene må være sukkerfritt i utgangen av 2022. (Altså Mina mener at butikkene helst ikke ha lov til å selge brus med sukker).

Finnes det egentlig noen andre land med så syke reguleringer (bortsett fra Nord Korra). For unnskyld, dette minner jo veldig om sovjetunionen sin planøkonomiløsning under den kaldekrigen, hvor de detajlstyret og regulerte hva folk fikk lov å kjøpe.

Greit Mina Gerhardsen er imot overvekt, men hun snakker jo som om Norge sliter med samme overvektsproblematikk som USA. Jeg synes ikke verdiene hennes med forbud eller å frata folk sin frihet til ansvar over egen helse hører hjemme i et demkoratisk land.

Ja, det er kun brus. Men målene til Mina er jo et stort overtramp av folks frihet til å ta egne valg. 

Det er iværtfall en fin måte å få fart på grensehandelen, og drepe norsk næringsliv.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom denne pandemien har lært oss noe så må det være at vi må sette en kork i handelslekkasjen til Sverige/Danmark, redusere avgiftene og beholde arbeidsplassene i Norge. 

Anonymkode: a8da0...5b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke fulgt med helt i saken og hvilke gode argumenter de har for at det skal fungere , men må si at jeg også sliter litt med at løsningen er å øke prisen gitt at en ganske stor andel da uansett drar til Sverige for å kjøpe brus og da heller drikker mer for da kjøper de mange brett med brus og da drikker mer fordi man har mer brus tilgjengelig. 

Så sliter jeg jo litt med den norske befolkningen som ikke skjønner at man bør drikke mindre brus med sukker av helsemessige årsaker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dersom denne pandemien har lært oss noe så må det være at vi må sette en kork i handelslekkasjen til Sverige/Danmark, redusere avgiftene og beholde arbeidsplassene i Norge. 

Trengtes ikke en pandemi til å forstå det. Dette har veldig mange folk sagt i årevis. Er bare stortingsfolk som har på skylapper. Og det hjelper lite med 2kr mindre i avgift pr flaske med brus. Norge har veldig mange særavgifter som ingen andre land har. Derfor vil det alltid være billigere å handle i utlandet (søta bror feks)

• Liker 2
Skrevet
punkyB skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke fulgt med helt i saken og hvilke gode argumenter de har for at det skal fungere , men må si at jeg også sliter litt med at løsningen er å øke prisen gitt at en ganske stor andel da uansett drar til Sverige for å kjøpe brus og da heller drikker mer for da kjøper de mange brett med brus og da drikker mer fordi man har mer brus tilgjengelig. 

Så sliter jeg jo litt med den norske befolkningen som ikke skjønner at man bør drikke mindre brus med sukker av helsemessige årsaker. 

Forbud/høye priser resulterer ikke i at nasjonen drar til Sverige på handletur. Økte priser på røyk i kombinasjon med folkeopplysning har medført at nesten ingen røyker lenger. Totalt sett røyker 9% av befolkningen. Og spesielt gledelig er det at blant ungdom under 22 år er det bare 1% som røyker. Blant de med utdannelse er det 4% som røyker. 

Økte priser vil medføre at de fleste går over til å drikke mindre brus, drikke sukkerfritt eller slutte med brus. 

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Forbud/høye priser resulterer ikke i at nasjonen drar til Sverige på handletur. Økte priser på røyk i kombinasjon med folkeopplysning har medført at nesten ingen røyker lenger. Totalt sett røyker 9% av befolkningen. Og spesielt gledelig er det at blant ungdom under 22 år er det bare 1% som røyker. Blant de med utdannelse er det 4% som røyker. 

Økte priser vil medføre at de fleste går over til å drikke mindre brus, drikke sukkerfritt eller slutte med brus. 

Jeg mener vel fremdeles at ganske mange kjøper brusen i Sverige istedenfor  men jeg har ikke tall å begrunne det med . VIl jo hvertfall da være avh. av hvor i landet du bor. 

Ang. røyking er det vel mange som har sluttet men begynt med snus istedet Det er jo litt bedre men fremdeles ikke bra for folkehelsa.  

Der vil jeg vel tro det er en miks av at folk faktisk tar et helsevalg - mulig de synes det er tungvint å røyke da det er forbudt mange steder - og veldig mulig at det er økonomisk betinget som du skriver. 

Skrevet

Hadde nok vært mer effektivt med en avgift om man handler fra Sverige gitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alternativt kunne vi bare ha avviklet den tullete taxfree ordningen.

Skrevet
punkyB skrev (5 minutter siden):

Jeg mener vel fremdeles at ganske mange kjøper brusen i Sverige istedenfor  men jeg har ikke tall å begrunne det med . VIl jo hvertfall da være avh. av hvor i landet du bor. 

Ang. røyking er det vel mange som har sluttet men begynt med snus istedet Det er jo litt bedre men fremdeles ikke bra for folkehelsa.  

Der vil jeg vel tro det er en miks av at folk faktisk tar et helsevalg - mulig de synes det er tungvint å røyke da det er forbudt mange steder - og veldig mulig at det er økonomisk betinget som du skriver. 

Snus har selvsagt tatt Iver en del. Men det er billigere og mindre helseskadelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...