Gå til innhold

Kan hjemmekontor bremse fortettingen i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bo i Oslo, men håper at noen stopper utbyggingen av eplehager. Men kan hjemmekontor gjøre at utviklingen blir mer moderat?

Anonymkode: 3dfb4...8e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, eplehagen har utspilt din funksjon. Før hadde man behov for å ha litt matauk i hagen, i dag er stor hage mer en ekstrajobb for en familie med to voksne i 100% jobb. Man har større behov for større bolig enn større hage i dag, derfor er fortetningen fornuftig.

Anonymkode: 96da6...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor vil unektelig ha påvirkning på boligpriser i Oslo, det tror jeg. Flere så i løpet av siste år, viktigheten av å ha større plass hjemme, og mer luft rundt seg.

Samtidig, enig med AB som svarer deg. Eplehager trenger jo faktisk en god del vedlikehold. De som nå har råd til å kjøpe et hus med en eplehage i Oslo, har absolutt ikke kunnskap, tid eller lyst og energi, til å bruke på det. Eplehager er ut av også andre grunner, enn bare skinnsyke tomtepriser i Oslo. 

Anonymkode: 76079...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker å bo i Oslo, men håper at noen stopper utbyggingen av eplehager. Men kan hjemmekontor gjøre at utviklingen blir mer moderat?

Tenker du at Oslo skal forbli en liten småby? 

Av og til er jeg usikker på hva folk som er imot ett bilfritt sentrum eller høyhus eller fortettning vil med Oslo. Om man fortsatt vil ha en provinsiell småby som heter Oslo som hovedsted, der folket i Norge drar over grensen og til Paris/London for å oppleve byliv så er motstanden riktig. Men i så fall undrer man seg jo over hvorfor de bor i Norges største by? Hvorfor bo i by om du hater byer?

Om man ønsker og liker å bo i by så bør man jo tenke at å få opp folketallet retning 5-10 mill som kommer seg rundt med bane og til fots på sikt er det eneste riktige. Da har man visjoner om en ordentlig by i Norge. Ok - det er nok først barnebarna eller oldebarna som får oppleve byen. Men man unner dem vel alt godt?

Og så kan man kritisere at norske politikere ikke stiller noen form for krav til bokvalitet når de lar utbyggere bygge ut. Men det handler ikke om fortetning vs ikke-fortetning men om hvor mange kompiser i entreprenørbransjen din lokalpolitiker har. Og om at velgere ikke stiller krav til politikere utover "jeg vil ikke ha bomring og helst ikke betale skatt". 

Anonymkode: 6cd2c...144

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hjemmekontor vil unektelig ha påvirkning på boligpriser i Oslo, det tror jeg. Flere så i løpet av siste år, viktigheten av å ha større plass hjemme, og mer luft rundt seg.

Samtidig, enig med AB som svarer deg. Eplehager trenger jo faktisk en god del vedlikehold. De som nå har råd til å kjøpe et hus med en eplehage i Oslo, har absolutt ikke kunnskap, tid eller lyst og energi, til å bruke på det. Eplehager er ut av også andre grunner, enn bare skinnsyke tomtepriser i Oslo. 

Leser vi innlegget likt siden du og den andre snakker om det jeg oppfatter som «vil kjøpe bolig med eplehag fordi de ikke gidder bruke tid lengre pga vedlikehold»?

Uttrykket «eplehageutbygging» er en greie særlig i Oslo hvor man særlig på Nordstrand, deler av vestkant og type Grefsen/Kjelsås osv har solgt en normal hage som byggetomt. 

Altså eplehagefortetting. Poenget er ikke at de ikke gidder bruke tid på det, men at utbyggere eksempelvis kjøper et hus med hage til LANGT mer privatpersoner får kjøpt tomta til - fordi planen er å rive huset og bygge 3 eneboliger. Utbyggere kupper altså visninger og skyver prisene til sinnsyke høyder. 

Huset koster feks 17 mill, så byr utbygger veldig, veldig mye over. 

Man river ikke sitt eget hus og får større plass = fortetting. 

Man kjøper eksempelvis opp halve Grefsen slik planen var (og det ble bråk om) for å bygge høyblokker. Eller 3-4 eneboliger i hus+normal hagetomt. 

Men til spørsmålet: håper det? Både for de som bor i Oslo og for de som har jobb her men kunne tenke seg å flytte og beholde jobb (les: sånne som mim husstand). 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Jeg håper det. Jeg er avhengig av å bo i Oslo eller en større by for å kunne jobbe innen min sektor, ikke fordi jeg nødvendigvis vil bo her, men fordi det til dags dato er her jobbene befinner seg. Kunne gjerne tenkt meg å flyttet til bygda/et mer desentralisert område etterhvert, så jeg håper at det tilrettelegges for å kunne jobbe hjemmefra. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Fnuggolina said:

Leser vi innlegget likt siden du og den andre snakker om det jeg oppfatter som «vil kjøpe bolig med eplehag fordi de ikke gidder bruke tid lengre pga vedlikehold»?

Uttrykket «eplehageutbygging» er en greie særlig i Oslo hvor man særlig på Nordstrand, deler av vestkant og type Grefsen/Kjelsås osv har solgt en normal hage som byggetomt. 

Altså eplehagefortetting. Poenget er ikke at de ikke gidder bruke tid på det, men at utbyggere eksempelvis kjøper et hus med hage til LANGT mer privatpersoner får kjøpt tomta til - fordi planen er å rive huset og bygge 3 eneboliger. Utbyggere kupper altså visninger og skyver prisene til sinnsyke høyder. 

Huset koster feks 17 mill, så byr utbygger veldig, veldig mye over. 

Man river ikke sitt eget hus og får større plass = fortetting. 

Man kjøper eksempelvis opp halve Grefsen slik planen var (og det ble bråk om) for å bygge høyblokker. Eller 3-4 eneboliger i hus+normal hagetomt. 

Men til spørsmålet: håper det? Både for de som bor i Oslo og for de som har jobb her men kunne tenke seg å flytte og beholde jobb (les: sånne som mim husstand). 

Jeg tror ikke at man kan skylde bare på utbyggere her. Det er jo en grunn til at utbyggere kan nå tjene penger på å rive ned et gammelt og dårlig vedlikeholdt hus, dele tomte, og selge flere mindre rekkehus med små hager - til omtrent samme pris hver, som de selv kjøpte eneboligen for. Fordi barnefamilier med god råd i Oslo, vil heller ha en nyere bolig i toppstand og med mindre hage, enn gammel bolig med stor hage.

Jeg har sett dette skje så mange ganger på Tåsen der jeg bodde. Der en gammel enebolig selges, og det blir en het budrunde, og det selges for 16 mil - og ja, det er utbyggere som kjøpte. Men utbygger bygger 3 små eneboliger på samme tomt, og selger hver av de til 16-17 mil - og plutselig blir jo disse solgt. Disse barnefamilier som nå står i kø for å kjøpe disse, de var jo da ikke i budrunden da den opprinnelige nedslitte boligen med 1 mål tomt ble solgt, bare et halvt år tidligere. 

Så slik jeg ser det, får utbyggere hjelp fra flere kanter. Høy kvadratmeter-pris som gjør slik utbygging lønnsomt, ja absolutt. Total mangel på mindre familieboliger i Oslo (=rekkehus, små enebolig). Og, det at den største kjøpegruppa har ikke nødvendigvis lyst og interesse på en oppussingsobjekt fra 60-tallet, selv om det huset har kjempehage, så de har ikke konkurrenter i budrunder, annet enn andre utbyggere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg er ikke imot fortetting og er heller ikke lysten på å en stor hage selv. Men jeg er opptatt av karakteren til boligområdene. Noen hus må bevares og man må tilpasse etter området. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...