Gå til innhold

Vektnedgang, hva funket for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting er å være ryddig i den fronten hva gjelder trening. Mange har en god rutine på trening, men samtidig føles det ofte som om man ikke får den effekten man skulle ønsket. Hvorfor er det slik? 

Jeg trener ofte, men sliter med nedre del av magen hvor det ligger litt ekstra. Jeg er dessverre ikke flink nok når det kommer til kosthold. 

Så da er spørsmålet, hva funket for deg? Hva spiste du når du gikk ned i vekt? Hvor ofte spiste du? Hvordan var ditt forhold til f. eks lørdagskos og lettbrus? 

På forhånd, takk for svar. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drikker ikke annet enn vann. Spiser ikke godteri 🙈😅 Spiser stort sett plantebasert. Lager mye godt og sunt med det. Spiser når jeg er sulten, men prøver å drøye det så lenge som mulig etter jeg våkner. 

Anonymkode: 15337...8b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere ting. Periodisk faste, lavkarbo/keto og bare kjøtt. Ut med karbohydrater og inn med protein. Spiser det jeg har lyst på en dag i uka.

Anonymkode: f5495...a21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kcal-telling. Ville spise meg mett hver dag og ha mulighet til å spise alle ting.

Orker ikke sult, bare demotiverende.

Anonymkode: b63d0...bd2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Et daglig regnskap med kalorier. Hver dag. Kcal ut og kcal inn. 45kg forsvant på 50 uker. Var ganske "lett", og lettere enn forventet. Spiste meg mett hver dag, og koste meg mye. Ikke trente jeg hardt heller, var kun dagligdags aktiv. Jeg var veldig strix, og utskeiinger skjedde ikke. Selv ikke helg. Hvorfor skal man det? Man har jo skeiet ut hele livet, og må da for pokker klare å gå noen måneder uten sjokolade, chips, brus, alkohol osv for helsas skyld. 

Nå er vekta stabilisert, og nå kan jeg spise som normalt. Og da mener jeg også utskeiinger. Fordi denne reisen har gitt meg så mye innblikk og kunnskap om kcal, mat, ingredienser osv at jeg kjører på autopilot uten å legge på meg selv om jeg koser meg mye. 

Anonymkode: b4b4a...488

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kaloritelling i noen uker så jeg visste ca hvor jeg lå i løpet og justerte ned, så kun periodisk faste og porsjonskontroll. Litt godteri kun i helger, mindre porsjon middag om vi hadde pasta og større porsjon om vi hadde suppe.

Fokus på sunne måltider i hverdagen, men har spist alt jeg pleier bare i mindre mengder :)

Anonymkode: 5d47f...7e7

• Liker 3
Skrevet

Takk for god respons her dere 🙂

Brukte noen av dere en app f. eks? 

AnonymBruker
Skrevet

Gå 2x3  km hver dag og kcal telling

Anonymkode: 69c49...92a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (1 minutt siden):

Takk for god respons her dere 🙂

Nei. Veide opp ca 50 forskjellige måltider, skrev de opp på et a4 ark og hang det på kjøkkenet.

Da kan jeg lett beregne hva jeg kan spise ila en dag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Veide opp ca 50 forskjellige måltider, skrev de opp på et a4 ark og hang det på kjøkkenet.

Da kan jeg lett beregne hva jeg kan spise ila en dag.

Lurt 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Slankeoperasjon og Mysimba

Anonymkode: 90021...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (9 minutter siden):

Jeg brukte Lifesum. Er en del år siden, og vet ikke hvordan den er nå, men den fungerte da godt til formålet. 

• Liker 1
Skrevet

Det sies jo at trening har grammene og kosthold kiloene, så om du ønsker å gå ned i vekt blir det litt unødvendig å «bare» trene. Jeg har gått ned nesten 9kg på ca 5 mnd. Veide 72 og er 167 høy, så jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, men hadde definitivt høyere vekt enn jeg var komfortabel med. Jeg har både begynt med trening og å endre kostholdet, men siden du spør om kosthold så kan jeg svare på det. I begynnelsen brukte jeg Lifesum for å få en viss oversikt over kalorier, men har ikke drevet aktivt med det. Jeg spiser mye knekkebrød med sunt pålegg og frukt/grønnsaker til lunsj og kveldmat (noen ganger frokost også), og ellers prøver jeg å få inn mye grønnsaker og gode matvarer til middag. Har også blitt mer obs på å spise meg mett, og ikke stappmett. 
Når det gjelder brus/godteri osv, så spiser jeg det innimellom, men da i små mengder. Passer alltid på at jeg er mett av vanlig mat først, og jeg drikker som oftest bare Pepsi Max. 

Her er 10. februar vs 19. mai, så mye har skjedd 💪

03B79FB3-2EF8-4965-9AEC-D059980DC5AC.jpeg

A4F04587-A921-44DA-A312-859C782A2C25.jpeg

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Smacky87 skrev (1 minutt siden):

Det sies jo at trening har grammene og kosthold kiloene, så om du ønsker å gå ned i vekt blir det litt unødvendig å «bare» trene. Jeg har gått ned nesten 9kg på ca 5 mnd. Veide 72 og er 167 høy, så jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, men hadde definitivt høyere vekt enn jeg var komfortabel med. Jeg har både begynt med trening og å endre kostholdet, men siden du spør om kosthold så kan jeg svare på det. I begynnelsen brukte jeg Lifesum for å få en viss oversikt over kalorier, men har ikke drevet aktivt med det. Jeg spiser mye knekkebrød med sunt pålegg og frukt/grønnsaker til lunsj og kveldmat (noen ganger frokost også), og ellers prøver jeg å få inn mye grønnsaker og gode matvarer til middag. Har også blitt mer obs på å spise meg mett, og ikke stappmett. 
Når det gjelder brus/godteri osv, så spiser jeg det innimellom, men da i små mengder. Passer alltid på at jeg er mett av vanlig mat først, og jeg drikker som oftest bare Pepsi Max. 

Wow! Gratulerer! Godt jobba. Du ser smashing ut! 🤩

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bruker Lifesum til kaloritelling og Fitbit til trening.

Jeg har halvert porsjonsstørrelsen og spiser stort sett mat laget fra grunnen av (altså jeg lager ikke pasta selv). Jeg har økt andelen grønnsaker og redusert andelen kjøtt. Jeg spiser mer fisk enn før.

Jeg spiser 4 måltider for dagen.

Trening er gåturer. 

AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (59 minutter siden):

En ting er å være ryddig i den fronten hva gjelder trening. Mange har en god rutine på trening, men samtidig føles det ofte som om man ikke får den effekten man skulle ønsket. Hvorfor er det slik? 

Jeg trener ofte, men sliter med nedre del av magen hvor det ligger litt ekstra. Jeg er dessverre ikke flink nok når det kommer til kosthold. 

Så da er spørsmålet, hva funket for deg? Hva spiste du når du gikk ned i vekt? Hvor ofte spiste du? Hvordan var ditt forhold til f. eks lørdagskos og lettbrus? 

På forhånd, takk for svar. 

Som flere har vært inne på her så er det på kostholdet vektnedgang gjøres. Om du trener ekstermt mye så kan det selvfølgelig holde, men om du ikke gjør det og du spiser med et godt kalorioverskudd så er det vanskelig, dessverre. Så begynn med kostholdet! Tell kalorier. Det hjelper. :)

Anonymkode: e3f95...709

AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (31 minutter siden):

Lurt 🙂

Jepp. Slik bommer jeg aldri på en kalori. Det er også kjekt å se på arket hva en har "plass til" når en skal spise kvelds. Når man finner ut at man har 6-700 kcal å gå på den dagen😊.

Da blir det fest😂

• Liker 2
Skrevet
Smacky87 skrev (25 minutter siden):

Det er rart hvor forskjellige kropper og vekt er. Jeg er nesten helt lik deg i kroppen på før bildene, er 168 og veier 95! Du har gjort en kjempefin jobb:-D mitt mål er 70kg!

• Liker 3
Skrevet
Smacky87 skrev (41 minutter siden):

TS her! Wow. Fantastisk bra jobba 😄 Virkelig! 

Skrevet

Kombinasjon av lavkarbo (ikke ketogen variant) og periodisk faste, 2-3 måltider pr dag. Har hatt god metthetsfølelse hele tiden, ikke plaget av søtsug. Gått ned 7 kg på 8 uker. Ingen spesifikk trening med unntak av (minst) en halvtimes gåtur 5 dager i uka og en litt lenger og mer krevende tur (1- 1,5 t i bratt/ kupert terreng) 2 ganger i uka. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...