Gå til innhold

Kan man ha hund med på kjøpesenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten valp som er vant til å være i reiseveske. Er alene med henne og hun er ikke vant til å være alene særlig lenge ennå.
Jeg skulle så gjerne ha vært innom en dyrebutikk på kjøpesenteret pluss en elektrobutikk og sengetøybutikk, men er usikker på hva som er lov på generelt basis...

Anonymkode: 5dc62...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen senter er det lov, andre ikke. Google det sentret du skal på for å se.

Dyrebutikker er det stortsett tillatt da, men som oftest ikke de andre.

Anonymkode: 13b01...b47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan ta med hunden til dyrebutikken om du går inn nærmeste inngang og går rett til dyrebutikk og ut igjen. De andre butikkene eller senteret kan du ikke det. Du kan bestille på nett om du ikke har noen til å passe valpen.

Anonymkode: 0a870...f8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er lov å ta med til dyrebutikk for å kunne prøve på seler og klær, må da ta korteste vei inn og ut. Er selvfølgelig ikke lov til å ta med i andre butikker. Jeg har snakket til flere i min butikk som ikke har skjønt dette.

Eneste unntaket er fører- og servicehunder.

Anonymkode: 6af40...f14

• Liker 4
Skrevet

I utgangspunktet er det ingen lov eller forskrift som sier noe om du kan ha med hund på et kjøpesenter. Det eneste er det kan "tas" på, er næringsmiddelhygiene. Dvs at du ikke kan ta med hund inn der det tilberedes mat. Alt annet går på hva de forskjellige sentrene selv ønsker å ha som en regel. 

• Liker 4
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Som regel er det ikke lov - annet enn for eventuelt å gå korteste veg til og fra dyrebutikk hvis man må prøve seler og slik.
Å ha med hunden i andre butikker er ikke greit, mener jeg. Det har blant annet med hensynet til de som er hyperallergiske, og som skal kunne gå i butikken uten å være redde for å få anafylaktisk sjokk. 

Gjest Ringhalelemur
Skrevet (endret)
Troyamin skrev (3 minutter siden):

I utgangspunktet er det ingen lov eller forskrift som sier noe om du kan ha med hund på et kjøpesenter. Det eneste er det kan "tas" på, er næringsmiddelhygiene. Dvs at du ikke kan ta med hund inn der det tilberedes mat. Alt annet går på hva de forskjellige sentrene selv ønsker å ha som en regel. 

Nei, du har nok rett i at det (dessverre) ikke er noen lov som regulerer dette. Men som regel står det vel skilt på døra. Sånn «hunder forbudt» skilt? 

Endret av Ringhalelemur
Skrevet

På Oslo City tillater de hunder, utenom i matbutikk og på  serveringssteder. 

• Liker 2
Skrevet

Det er opp til hvert enkelt kjøpesenter. De færreste godtar det, men du må nesten bare sjekke det opp på det kjøpesenteret du skal innom. 

Ellers er vel dette et tegn på at det er på tide å begynne hjemmealenetrening ;)

• Liker 3
Gjest Ringhalelemur
Skrevet
MissPierce skrev (17 minutter siden):

På Oslo City tillater de hunder, utenom i matbutikk og på  serveringssteder. 

Uff. Synes det er rart at folks behov for å ha med seg hunden på KJØPESENTER skal trumfe allergikeres rett til å gå på kjøpesenter uten å være redd for å få allergisjokk. 

(Det gjelder selvsagt ikke for blindehunder og servicehunder, de forstår jeg at må få komme inn). 

Skrevet
Ringhalelemur skrev (26 minutter siden):

Uff. Synes det er rart at folks behov for å ha med seg hunden på KJØPESENTER skal trumfe allergikeres rett til å gå på kjøpesenter uten å være redd for å få allergisjokk. 

(Det gjelder selvsagt ikke for blindehunder og servicehunder, de forstår jeg at må få komme inn). 

Oslo City har som Stor Stor Senter valgt å legge dyrebutikken sin langt inn i senteret. På Storo er det også hundespa på dyrebutikken, som da krever at hunder må kunne fraktes dit igjennom resten av senteret. 

De færreste senter tillater det, så i Oslo burde det ikke være noe problem å velge ett annet senter. Selv om jeg absolutt har medfølelse for de det gjelder. 

Blir jo samme med offentlig kommunikasjon også, hvor det er tillat med hund.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det ikke lov. 

Anonymkode: 68b05...386

• Liker 1
Skrevet
Ringhalelemur skrev (1 time siden):

Nei, du har nok rett i at det (dessverre) ikke er noen lov som regulerer dette. Men som regel står det vel skilt på døra. Sånn «hunder forbudt» skilt? 

Det er ikke noe lov/forskrift, fordi kjøpesenter er privateide områder, og private aktører har lov til å vurdere selv om de ønsker hunder og/eller andre dyr på sitt område. Det eneste lovverket kan bestemme angående adgang til private områder er at det ikke skal diskrimineres.

Om det står hunder forbudt, og noen tar med hunden, så har private aktører all rett til å bortvise vedkommende.

• Liker 1
Gjest Ringhalelemur
Skrevet
MissPierce skrev (2 minutter siden):

Oslo City har som Stor Stor Senter valgt å legge dyrebutikken sin langt inn i senteret. På Storo er det også hundespa på dyrebutikken, som da krever at hunder må kunne fraktes dit igjennom resten av senteret. 

De færreste senter tillater det, så i Oslo burde det ikke være noe problem å velge ett annet senter. Selv om jeg absolutt har medfølelse for de det gjelder. 

Blir jo samme med offentlig kommunikasjon også, hvor det er tillat med hund.  

Jada, akkurat i Oslo kan man jo godt velge et annet sted å gå - så det er jeg enig i. Er mer prinsippet jeg reagerer på ☺️Dyrebutikker i kjøpesenter som må ha dyr innom burde jo helst hatt egen inngang - og det har de heldigvis her jeg bor. 

Synes for så vidt det er akkurat det samme med kollektivtransport - bare at jeg har litt mer forståelse for at folk må ha med seg hunden på toget enn i klesbutikken. Og litt større tog har heldigvis egne vogner som er dyrefrie! 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpesenteret jeg jobber på, er det ikke lov med hund, hverken de som sitter i ei veske, eller de som går i bånd (service- og førerhunder er selvfølgelig tillatt). Dette fordi en liten veskehund kan ha like mye allergener som en stor hund i bånd. Det er lov å ta med hunden inn i dyrebutikken, denne ligger rett ved siden av den ene inngangen her. Hvis eieren skal innom flere butikker, må enten hunden stå igjen utenfor senteret, eller så må de komme tilbake uten hund for de andre butikkene. 

Anonymkode: e9966...490

Skrevet

Men vil allergien slå ut om hunden er i en stelleveske? Har hverken hund/allergier så aner ikke. 

Hva med service hunder? De er jo tillat, men vil det ikke uansett slå ut for de som er allergiske? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

Men vil allergien slå ut om hunden er i en stelleveske? Har hverken hund/allergier så aner ikke. 

Hva med service hunder? De er jo tillat, men vil det ikke uansett slå ut for de som er allergiske? 

Jo, det vil det, men forskjellen er at en servicehund er nødvendig for eieren, så hvis det kun er de som trenger å ta med seg hund som har de med seg, vil det være mindre allergener i lufta enn hvis alle tar med seg hunden sin. 

Anonymkode: e9966...490

AnonymBruker
Skrevet

En veskehund er akseptert overalt, mens vi andre med større hunder kan ikke gjemme den bort i en litenveske/sekk. Om hunden ikke synes så er det tydeligvis greit(hvertfall om du er influencer, da kan du til og med ta med hunden din inn på louis vuitton og Gucci :)😖)

Anonymkode: ae20e...a38

Gjest Ringhalelemur
Skrevet
Kenelz skrev (3 minutter siden):

Så fint at du spør! Allergien vil slå ut om hunden er i en stelleveske ja. Det er heller ingenting som heter "allergifrie hunder" for den som er skikkelig, skikkelig allergisk. Dessverre. 

Servicehunder er selvsagt like ille som alle andre hunder. Men da blir det to personers behov som blir satt opp mot hverandre - allergikerens behov for hundefritt senter, mot den blinde (for eksempel) sitt behov for å ha med seg et helt nødvendig hjelpemiddel. Servicehunden har en viktig funksjon for eieren sin, og jeg tenker det er viktig at de som har behov for dette hjelpemidlet også har tilgang på kjøpesenter - selv om det da går ut over de er veldig allergiske.

Heldigvis er det jo ikke så mange som har behov for servicehund, så problemet blir i hvert fall betraktelig mindre enn om alle skal ha med seg hunden inn. Med en og annen servicehund trenger ikke allergikeren å løpe i sikksakk rundt på kjøpesenteret for å unngå allergisjokk i hvert fall! 

Jeg tror de fleste som har alvorlig allergi har forståelse for at hunder må få være med noen plasser (som på toget, i de vognene der det er tillatt). Men der hunder ikke MÅ være med (som i klesbutikken), kan man sette allergikernes behov først! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En veskehund er akseptert overalt, mens vi andre med større hunder kan ikke gjemme den bort i en litenveske/sekk. Om hunden ikke synes så er det tydeligvis greit(hvertfall om du er influencer, da kan du til og med ta med hunden din inn på louis vuitton og Gucci :)😖)

Anonymkode: ae20e...a38

Hmmm, lurer på om du er en person som misliker influencere 🤔 Guess we will never know

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...