Gå til innhold

Kulturell kapital i din omgangskrets?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De med kulturell kapital er ikke så spennende som det gis utrykk for. Jeg har ganske tilfeldig gjennom ei vennine kommet inn i miljø med moderne hippier,  dedikerte folk, grafisk designere og feminismer og ja de har også mange dager der de kaster inn håndkledet og spiser nugatti rett fra boksen uten å bry seg om det er palmeolje eller ei,  snakker ikke nødvendigvis veldig mye  bedre engelsk enn folk med fagbrev selv om de har master i antropologi og de tømmer gjerne hennes og Mauritz på salg, slik som folk flest selv om de uka før boikottet dem pga barnearbeid. 

Det er ikke det å bo på Grünerløkka eller storhaug ( Stavangers svar på Grünerløkka), å gå med strikka genser fra fretex kombinert med klær fra skorpio ,  ha en venn fra Zanzibar som du går på trommekurs hos eller å ha bodd i kloster i Tibet som gjør det interessant å omgås.  Hvis du virkelig tar deg tid til å snakke med snekkeren som renoverer huset ditt eller dama som jobber i butikken, vil du se at de er like spennende folk med like mye verdifull kapital og har hobbyer,  livshistorier og en egenskaper som er minst like bra og viktige. Dessuten er det blitt så vanlig å være "unik " at det å være unikt ikke lenger er unikt. 

Anonymkode: 212fd...f2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De med kulturell kapital er ikke så spennende som det gis utrykk for. Jeg har ganske tilfeldig gjennom ei vennine kommet inn i miljø med moderne hippier,  dedikerte folk, grafisk designere og feminismer og ja de har også mange dager der de kaster inn håndkledet og spiser nugatti rett fra boksen uten å bry seg om det er palmeolje eller ei,  snakker ikke nødvendigvis veldig mye  bedre engelsk enn folk med fagbrev selv om de har master i antropologi og de tømmer gjerne hennes og Mauritz på salg, slik som folk flest selv om de uka før boikottet dem pga barnearbeid. 

Det er ikke det å bo på Grünerløkka eller storhaug ( Stavangers svar på Grünerløkka), å gå med strikka genser fra fretex kombinert med klær fra skorpio ,  ha en venn fra Zanzibar som du går på trommekurs hos eller å ha bodd i kloster i Tibet som gjør det interessant å omgås.  Hvis du virkelig tar deg tid til å snakke med snekkeren som renoverer huset ditt eller dama som jobber i butikken, vil du se at de er like spennende folk med like mye verdifull kapital og har hobbyer,  livshistorier og en egenskaper som er minst like bra og viktige. Dessuten er det blitt så vanlig å være "unik " at det å være unikt ikke lenger er unikt. 

90-tallet ringte. De lurer på hvor du har blitt av?

Anonymkode: 9d9b7...9b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du snakker også om hipstere. For å illustrere, snekkeren din kan godt ha mye mer kulturell kapital enn designerne med trommekurs fra Zanzibar. Snekkeren kan for eksempel ha mastergrad i middelalderlitteratur fra Polen og være gift med en fiolinist i et symfoniorkester. Ikke noe av dette betyr at de nødvendigvis er over gjennomsnittet opptatt av sunn mat eller miljø.

I praksis er det sikkert bedre å ha økonomisk kapital, god helse og så videre enn å ha kulturell kapital. Den kulturelle kapitalen kan imidlertid ingen ta fra deg, og den kan gi glede og mening i tilværelsen dersom du mister alt annet. 

Anonymkode: 04365...97c

• Liker 1
Skrevet
Tanuki skrev (17 timer siden):

aldri tenkt over. Jeg liker det jeg liker. I går lå jeg på sofaen og leste donald duck, mens forrige helg var jeg på en kunstutstilling med en venninne. 

Var det du som tok initiativ til kunstutstilllingen? Visste du noe om kunstneren og kunstformen ? Forstod du kunsten ? Dette sier noen om mengden kulturell kapital 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du snakker også om hipstere. For å illustrere, snekkeren din kan godt ha mye mer kulturell kapital enn designerne med trommekurs fra Zanzibar. Snekkeren kan for eksempel ha mastergrad i middelalderlitteratur fra Polen og være gift med en fiolinist i et symfoniorkester. Ikke noe av dette betyr at de nødvendigvis er over gjennomsnittet opptatt av sunn mat eller miljø.

I praksis er det sikkert bedre å ha økonomisk kapital, god helse og så videre enn å ha kulturell kapital. Den kulturelle kapitalen kan imidlertid ingen ta fra deg, og den kan gi glede og mening i tilværelsen dersom du mister alt annet. 

Anonymkode: 04365...97c

Nettopp. Jeg har slektninger med høy kulturell kapital der mannen i familien jobber som snekker. Han har ikke høyere utdanning, men de har en viss type bøker og plater i hylla og abonnerer på aviser som viser høy grad av kulturell kapital. Jeg har ikke så høy grad av kulturell kapital som den familien, selv om vi kanskje har noen felles referanser.

Min familie har høy grad av sosial kapital og økonomisk kapital. Selv har jeg en mastergrad, men jeg har likevel ikke så høy kulturell kapital som ham. Det er ingenting som er feil eller bedre enn det andre, og det har heller ingenting med snobberi å gjøre. Det kan derimot si noe om klassetilhørighet. Vi velger ikke hvilken klasse vi fødes inn i, men vi kan velge om vi vil være snobber eller ikke. Han er fra den høyere middelklasse, men er absolutt ingen snobb og elsker snekkeryrket. 

Selv er jeg født inn i lavere middelklasse/arbeiderklasse (far som hadde masse strøjobber, mens mor kom inn på jussen men ble gravid), men har jobbet meg noe oppover og er nå kanskje midt på treet. Den kulturelle kapitalen har kanskje ikke kommet med i dette arbeidet selv om den økonomiske kapitalen har det.

Klasse er interessant og viktig. Mange tror det har noe med snobberi å gjøre, men det kan være viktig fordi ved å få det fram, så kan vi arbeide med å viske ut forskjeller slik at vi får et mest mulig egalitært samfunn. For eksempel fordeler helsen seg veldig ulikt i den norske befolkningen. Først de siste årene har det blitt vanlig å snakke om klasse, helse og sosial ulikhet og at det å utjevne dette vil kunne bedre helsen her i Norge. Vi har nok hatt litt berøringsangst for dette temaet, men siden forskjellene blir stadig større, så er det viktig at vi forsker på det og setter ord på det. Ikke i denne tråden da, men sånn ellers 😊

Anonymkode: a3f50...de4

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, Kvalitet said:

Var det du som tok initiativ til kunstutstilllingen? Visste du noe om kunstneren og kunstformen ? Forstod du kunsten ? Dette sier noen om mengden kulturell kapital 

Jeg tok initiativ, en kunstner jeg har fulgt med på en stund, har en venninne som liker samme type kunst. Vi går stadig på utstillinger og museumer sammen og reiser en del sammen med barna våre:)

• Liker 1
Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Jeg tok initiativ, en kunstner jeg har fulgt med på en stund, har en venninne som liker samme type kunst. Vi går stadig på utstillinger og museumer sammen og reiser en del sammen med barna våre:)

Da blir jeg fascinert over at du kan finne Donald Duck interessant 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var flau lesning ….

Anonymkode: e75bb...73d

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Kvalitet said:

hvorfor det egentlig? Det ene utelukker vel ikke det andre? Dessuten er det noe nostalgisk over å lese Donald, har så mange poketbøker fra da jeg og broren min var små. Syns det er gøy, særlig de lengre historiene til Carl Barks og Don Rosa. :) Og ikke minst, greit lesestoff for sønnen min som strever litt med motivasjon når det gjelder lesning.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne tråden er veldig interessant. Diskusjonen har blitt til en slags maktkamp mellom debattantene - folk forklarer hva de mener er riktig definisjon av begrepet kulturell kapital, etterfulgt av en utgreiing av hvordan de selv lever et liv omgitt av folk med høy kulturell kapital. Eller de skriver et innlegg som får fram at de selv har høy kulturell kapital, eller intelligens, uten å direkte påstå det. Dette er særlig interessant, synes jeg, fordi:

"I Bourdieus sosiologi gis den kulturelle kapitalen stor betydning for hvordan maktforholdene og forskjeller mellom grupper i samfunnet skapes og reproduseres. Bourdieu har framfor alt studert utdanningssystemet i denne sammenhengen. Han har også vist hvordan distinksjoner mellom grupper i samfunnet opprettholdes gjennom at mennesker har ulik smak innenfor mat, klær, musikk, sport og lignende. De gruppene som har en smak som oppfattes som mest verdifull, får gjennom dette makt." -Wikipedia / Ekström, Mats (1997). «Kulturell kapital».

Min mening, for å bidra til maktkampen: SNL sin definisjon av begrepet kulturell kapital er ganske mangelfull. Kapital er noe man opparbeider seg gjennom livet (oppvekts, miljø, utdanning), det handler i mindre grad om man liker frossenpizza eller ikke. ELLER GJØR DET DET? Kanskje frossenpizzadebatten er nettopp hva det hele handler om? 

Endret av Jacuzzi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (På 22.6.2021 den 15.05):

Du har kanskje ikke så høy kulturell kapital selv?

Anonymkode: d95e2...b94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 14.09):

Å herregud, alltid må det komme noen trekkende med en misforstått fortolkning av janteloven. :klaske: 

Man praktiserer ikke janteloven bare fordi man drister seg til å nevne at "noen" kaster stein i glasshus. 

Anonymkode: 24f26...0ed

Noen er mer intelligent enn andre, og at noen ser seg selv som oppegående og smart er vel en ærlig sak. 
janteloven: «du skal ikke komme her å tro du er noe»

du skyter fra hofta med engang noen snakker opp seg selv.. det er bare trist! Kanskje du skal snakke opp deg selv du også? 

Anonymkode: 9e182...4bd

Skrevet

Det kalles trender.. trender kommer og går. Her jeg bor er det veldig trendy med retro klær, bestemors kjoler. Mennene skal ha fløyels bukse, ullgenser og skjegg. Så er det økologisk så klart. Sykle på gamle sykler og gå på loppis. Dette er in. De er hverken spennende mennesker eller spesielle, de er en saueflokk som prøver å passe inn o det som er trendy. Min kollega er litt slik. Bestilte sushi og vin for å virke kulturell. Brekte seg flere ganger og kunne helt sikkert tenkt seg en pizza istedefor. Vet ikke hvor lenge hun holdt på før hun gav opp sushi.. tvinge i seg mat som er in for å være kul. 
de som er kule er de som er seg selv som ikke kaster seg på alle trendene og er usikre. 

AnonymBruker
Skrevet
Sunnys skrev (4 timer siden):

Det kalles trender.. trender kommer og går. Her jeg bor er det veldig trendy med retro klær, bestemors kjoler. Mennene skal ha fløyels bukse, ullgenser og skjegg. Så er det økologisk så klart. Sykle på gamle sykler og gå på loppis. Dette er in. De er hverken spennende mennesker eller spesielle, de er en saueflokk som prøver å passe inn o det som er trendy. Min kollega er litt slik. Bestilte sushi og vin for å virke kulturell. Brekte seg flere ganger og kunne helt sikkert tenkt seg en pizza istedefor. Vet ikke hvor lenge hun holdt på før hun gav opp sushi.. tvinge i seg mat som er in for å være kul. 
de som er kule er de som er seg selv som ikke kaster seg på alle trendene og er usikre. 

Hæ? Sushi er blitt ganske vanlig her til lands. Mange som liker det. «in»?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Sushi er blitt ganske vanlig her til lands. Mange som liker det. «in»?

Je det er det, men det ble fortsatt veldig «in» 

sønnen min hadde så lyst å prøve sushi, helt til han skjønte at det var fisk.. han hadde bare hørt om sushi og at det var kult 

Anonymkode: 9e182...4bd

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kulturell kapital er et begrep som utelukkende er viktig for mennesker som er veldig opptatt av å snobbe oppover. Gjerne folk med venstreorienterte meninger.

Anonymkode: cf146...576

Skrevet
Passpartou skrev (På 21.6.2021 den 15.04):

Kulturell kapital er et begrep som ble funnet opp av folk som har mastergrad fra HR-fakultetet på Blindern, men jobber som desillusjonert saksbehandler i NAV med 460 tusen i årslønn. De trenger dette for å føle seg mindre mislykket. Derfor later de som om tofu er nydelig, mens hjemme ser de på Unge Mødre i smug og gumler ostepop.

Lol, les under så slipper du å fremstå så uvitende...

AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 15.12):

Haha du vet tydeligvis ikke hva du skriver om. Det var franske Bourdieu som sto bak dette begrepet + økonomisk og sosial kapital. Du har tydeligvis økonomisk kapital, men det virker som det er alt du har.

Anonymkode: a071a...59b

Presis! De ulike kapitalsformene henger tett sammen med Bourdieus konsept med habitus, men det vet du sikkert svært godt. Habitus er, om jeg husker korrekt, et begrep som henspiller på naturlig kjennskap til og fortrolighet med ulike kulturelle og økonomiske mm verdier og handlingsmønstre. Har man kulturell kapital opplever man eksempelvis stor grad av naturlighet/ fortrolighet rundt fenomener og samhandling andre opplever som fremmed.  

Kulturell kapital kan være noe så banalt som et sterkt ordforråd. Dette gjør at man kan opptre mindre anstrengt i høyere sosiale lag. Et praktisk eksempel kan være om man gjester en fin restaurant. Hvor skal man egentlig begynne med bestikket? Det ligger jo en rekke ulike kniver og gafler der??? 

Den med kulturell kapital og høy sosiokulturell habitus vet nøyaktig hvilket bestikk som skal brukes når. Man er kort og godt som en fisk i vannet. Andre opplever stor usikkerhet og føler seg utilpass. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

I min omgangskrets er de fleste midt på treet. De færreste kjenner til bestikk og etikette regler på dyre restauranter og i høye sosiokulturelle lag, men flere av oss setter pris på klassisk musikk. Vi diskuterer teologi, filosofi og politikk, men de/vi misliker sushi og hummer. De fleste jeg omgir meg med kommer fra "møblerte hjem", men hører hjemme i middelklassen. Gafler trenger vi kun èn av og pilsen smaker godt både fra glass og fra boks 👍

Endret av Den Sagnsomsuste
Gjest Passpartou
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (57 minutter siden):

Lol, les under så slipper du å fremstå så uvitende...

Presis! De ulike kapitalsformene henger tett sammen med Bourdieus konsept med habitus, men det vet du sikkert svært godt. Habitus er, om jeg husker korrekt, et begrep som henspiller på naturlig kjennskap til og fortrolighet med ulike kulturelle og økonomiske mm verdier og handlingsmønstre. Har man kulturell kapital opplever man eksempelvis stor grad av naturlighet/ fortrolighet rundt fenomener og samhandling andre opplever som fremmed.  

Kulturell kapital kan være noe så banalt som et sterkt ordforråd. Dette gjør at man kan opptre mindre anstrengt i høyere sosiale lag. Et praktisk eksempel kan være om man gjester en fin restaurant. Hvor skal man egentlig begynne med bestikket? Det ligger jo en rekke ulike kniver og gafler der??? 

Den med kulturell kapital og høy sosiokulturell habitus vet nøyaktig hvilket bestikk som skal brukes når. Man er kort og godt som en fisk i vannet. Andre opplever stor usikkerhet og føler seg utilpass. 

Undertegnede er nok den personen i denne tråden som har spist på flest Michelin-restauranter. Behøver ikke å skryte på meg Bourdieu for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen i men omgangskrets som aldri spiser frossen pizza 🤔

Det være seg om de er leger, har hovedfag i kunst historie, eller jobber som ufaglært i butikk. 

ALLE spiser frossen pizza‼️

Anonymkode: 84240...0e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...