AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #41 Skrevet 21. juni 2021 Tviler på det er så mye kulturell kapital i min omgangskrets. Hvert fall ikke som det poengteres eller gjøres et nummer ut av i en samtale. Med kulturell kapital så settes enkelte interesser og hobbyer ovenfor andre. Men hvem får definere at det er bedre å gå i operaen enn å fiske krabber? Hvorfor skal jazz være bedre enn country? Og hvorfor skal ikke norske kjøttkaker være like god som en rett de fleste har problemer med å uttale? Anonymkode: 90ed0...555 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #42 Skrevet 21. juni 2021 Kulturell kapital handler først og fremst å ha en viss klassisk dannelse; altså oversikt over noen av de sentrale verker innenfor kunst, filosofi, litteratur, musikk og vitenskap som vår kultur er basert på. Kunnskap om vin og mat er for kulturelle lettvektere, og tjener som et slags alibi eller substitutt for folk som har lest for lite. Anonymkode: 122ac...633 12
Rosa Dartle Skrevet 21. juni 2021 #43 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva er vi som ikke gjør noe av dette? Liker vin, dyre ferier og Reko? Hater statusbiler, og ikke leser bøker? Blir litt forvirret av denne tråden. Finnes det et poengsystem for når man faller inn under "kulturell kaptial", eller er det kun trigget av hva du deler på SoMe og ikke? Anonymkode: 2ed4a...b95 Man snakker gjerne om kulturell, økonomisk og sosial kapital. Det er ikke noe poengsystem. Det er bare i hvilken grad man har disse typene kapital. Man kan f.eks ha høy grad av kulturell kapital og lav grad av økonomisk kapital. Eller lav kulturell og økonomisk kapital, men høy sosial kapital. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #44 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kulturell kapital handler først og fremst å ha en viss klassisk dannelse; altså oversikt over noen av de sentrale verker innenfor kunst, filosofi, litteratur, musikk og vitenskap som vår kultur er basert på. Kunnskap om vin og mat er for kulturelle lettvektere, og tjener som et slags alibi eller substitutt for folk som har lest for lite. Anonymkode: 122ac...633 Hva med de som liker egne innlegg samme sekund som de publiserer dem? Anonymkode: 2ed4a...b95 1
Rosa Dartle Skrevet 21. juni 2021 #45 Skrevet 21. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tviler på det er så mye kulturell kapital i min omgangskrets. Hvert fall ikke som det poengteres eller gjøres et nummer ut av i en samtale. Med kulturell kapital så settes enkelte interesser og hobbyer ovenfor andre. Men hvem får definere at det er bedre å gå i operaen enn å fiske krabber? Hvorfor skal jazz være bedre enn country? Og hvorfor skal ikke norske kjøttkaker være like god som en rett de fleste har problemer med å uttale? Anonymkode: 90ed0...555 Nei, det settes ikke over det andre. Det sier ingenting om hva som er best, men kan si noe om sosial tilhørighet. Vil også si at symboler på f.eks. kulturell kapital er i endring. Det var kanskje opera tidligere, noe som var en mer utbredt interesse blant folk med høy sosioøkonomisk status før i tiden, mens i dag vil jeg påstå at krabbefiske, økomat, å abonnere på Morgenbladet i papir, høre på jazz, lese sakprosa/noveller osv. heller kan være mer typisk. Endret 21. juni 2021 av Rosa Dartle 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #46 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med de som liker egne innlegg samme sekund som de publiserer dem? Anonymkode: 2ed4a...b95 Eller de som ikke er i stand til å holde seg til saken. Forøvrig fullstendig skivebom. Anonymkode: 122ac...633
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #47 Skrevet 21. juni 2021 Jeg har nok kulturell kapital til å vite at jeg aldri kan regnes som finkulturell, eller kul-kulturell (som f.eks. hipstere o.lign). Men, trives ikke blant Granca-og Grandis-gjengen heller. En rar/god blanding, kan man si. Hverken lavkulturell eller finkulturell. Anonymkode: 90ab2...f18 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #48 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mitt inntrykk er at de jeg kjenner som er opptatt av f.eks. økologisk og kortreist mat, er genuint opptatt av det. Jeg er ikke veldig opptatt av slikt, men jeg spiser likevel så og si aldri frossenpizza. Så det er ikke nødvendigvis slik at folk gjør det i det skjulte, mens de legger ut tomater fra drivhuset på Instagram. Jeg jobber i forlag, så kolleger og omgangskrets for meg er vel mennesker som allment er ansett som "høy kulturell kapital". Anonymkode: a2490...370 Er vel litt avhengig av sammensetningen på arbeidsplassen. Det tenderer jo mot at slike steder, og akademia generelt, er som ekkokammer å regne. Mulig det faktisk er dette som regner som "høy kulturell kapital", men jeg finner slike miljø vanvittig kjedelig. Har personlig 9 års høyere utdanning, men får mye mer utav å omgå "blandete" miljø, både ifht. utdannelse og yrke. Anonymkode: 1e9f9...55f 3
Gjest Passpartou Skrevet 21. juni 2021 #49 Skrevet 21. juni 2021 (endret) Kulturell kapital er et annet ord for åndssnobberi, og viser at man har behov for å føle seg bedre enn andre mennesker. Er gjennomgående viktig for folk med lav selvfølelse. Selv har jeg millionlønn og mastergrad innen et svært krevende felt. Har derimot ingen behov for å spise tofu, eller se ned på folk som drar på campingferie. Endret 21. juni 2021 av Passpartou
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #50 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (14 minutter siden): Kulturell kapital er et annet ord for åndssnobberi, og viser at man har behov for å føle seg bedre enn andre mennesker. Er gjennomgående viktig for folk med lav selvfølelse. Selv har jeg millionlønn og mastergrad innen et svært krevende felt. Har derimot ingen behov for å spise tofu, eller se ned på folk som drar på campingferie. Jeg tror du tar feil mht hvordan termen «kulturell kapital» faktisk brukes, f.eks. i kultursosiologien. Høy inntekt gir for øvrig ikke i seg selv kulturell kapital, og heller ikke en høy utdannelse (f.eks. innenfor finans eller teknologi) hvis den ikke gir også gir deg dannelse. Anonymkode: 122ac...633 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #51 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (18 minutter siden): Kulturell kapital er et annet ord for åndssnobberi, og viser at man har behov for å føle seg bedre enn andre mennesker. Er gjennomgående viktig for folk med lav selvfølelse. Selv har jeg millionlønn og mastergrad innen et svært krevende felt. Har derimot ingen behov for å spise tofu, eller se ned på folk som drar på campingferie. Nope. Det er det ikke. Kulturell kapital er en nøytral kategori - selv om den selvsagt kan misbrukes til å se ned på andre. Da aller helst av folk som egentlig ikke besitter noe videre kulturell kapital. Man kan forøvrig fint ha mastergrad og tjene millionen - uten å ha et snev av kulturell kapital. Anonymkode: 9d9b7...9b4 9
Gjest Passpartou Skrevet 21. juni 2021 #52 Skrevet 21. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror du tar feil mht hvordan termen «kulturell kapital» faktisk brukes, f.eks. i kultursosiologien. Høy inntekt gir for øvrig ikke i seg selv kulturell kapital, og heller ikke en høy utdannelse (f.eks. innenfor finans eller teknologi) hvis den ikke gir også gir deg dannelse. Anonymkode: 122ac...633 Kulturell kapital er et begrep som ble funnet opp av folk som har mastergrad fra HR-fakultetet på Blindern, men jobber som desillusjonert saksbehandler i NAV med 460 tusen i årslønn. De trenger dette for å føle seg mindre mislykket. Derfor later de som om tofu er nydelig, mens hjemme ser de på Unge Mødre i smug og gumler ostepop. Endret 21. juni 2021 av Passpartou
Laraa Skrevet 21. juni 2021 #53 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eksempler på folk som kan anses å ha høy kulturell kapital er dem som snakker flere språk, reiser på vinsmaking- reise i Argentina, interesserer seg for jazz, opera, teater, kunst, økologisk mat, gjerne mat som er ukjent for mange f.eks ceviche eller fugu, og uttrykker det gjerne ved å tilfeldig nevne det i samtaler, ikke flashe på sosiale medier og skryte slik mange bloggere kanskje gjør. Såkalte nyrike med høy økonomisk kapital. De har ikke nødvendigvis opparbeidet seg kulturell kapital i takt med voksende bankkonto. Anonymkode: a071a...59b Høres slitsomt ut. Jeg trenger venner som spiser en harry kebab på hjørnet uten at det er "kumminmarinert storfekjøtt i lavash med røtter i Levanten " Mange såkalt kulturelle ( gjelder heldigvis ikke alle) er så pretentiøse og høye på korrekthet, politikk, veganisme og manerer at jeg blir helt matt. Ofte er de dessuten selvmotsigende....spise kortreist økologisk mat, men reise til Argentina for å prøvesmake vin 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #54 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (5 minutter siden): Kulturell kapital er et begrep som ble funnet opp av folk som går på HR-fakultetet på Blindern, og jobber som saksbehandler i NAV med 460 tusen i årslønn. De trengte dette for å føle seg mindre mislykket. Derfor later de som om tofu er nydelig, men hjemme ser de på Unge Mødre i smug og gumler ostepop. Haha du vet tydeligvis ikke hva du skriver om. Det var franske Bourdieu som sto bak dette begrepet + økonomisk og sosial kapital. Du har tydeligvis økonomisk kapital, men det virker som det er alt du har. Anonymkode: a071a...59b 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #55 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (10 minutter siden): Kulturell kapital er et begrep som ble funnet opp av folk som har mastergrad fra HR-fakultetet på Blindern, men jobber som desillusjonert saksbehandler i NAV med 460 tusen i årslønn. De trenger dette for å føle seg mindre mislykket. Derfor later de som om tofu er nydelig, mens hjemme ser de på Unge Mødre i smug og gumler ostepop. Jeg har master i kulturvitenskap (Google it), tjener 720 000 i året i en jobb der jeg ikke direkte får brukt utdannelsen min. Ser både Bergman og Unge Mødre i fullt dagslys. Har lest både Tolstoj og Nina Lykke 🙂 Ser ikke ned på så mange, men kan gjøre et unntak for deg - som tror det finnes et HR-fakultet på Blindern. Anonymkode: 9d9b7...9b4 4
Gjest Passpartou Skrevet 21. juni 2021 #56 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har master i kulturvitenskap (Google it), tjener 720 000 i året i en jobb der jeg ikke direkte får brukt utdannelsen min. Ser både Bergman og Unge Mødre i fullt dagslys. Har lest både Tolstoj og Nina Lykke 🙂 Ser ikke ned på så mange, men kan gjøre et unntak for deg - som tror det finnes et HR-fakultet på Blindern. Anonymkode: 9d9b7...9b4 Der ser du jo selv, du tjener bra fordi du har forlatt en meningsløs utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #57 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (2 minutter siden): Der ser du jo selv, du tjener bra fordi du har forlatt en meningsløs utdannelse. Nei. Jeg tjener bra fordi jeg er oppegående og kreativ - noe mange av oss med humaniorautdannelse er. Dine fabuleringer om Nav og ostepop treffer overhodet ikke. Anonymkode: 9d9b7...9b4 6
Kvalitet Skrevet 21. juni 2021 #58 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler på det er så mye kulturell kapital i min omgangskrets. Hvert fall ikke som det poengteres eller gjøres et nummer ut av i en samtale. Med kulturell kapital så settes enkelte interesser og hobbyer ovenfor andre. Men hvem får definere at det er bedre å gå i operaen enn å fiske krabber? Hvorfor skal jazz være bedre enn country? Og hvorfor skal ikke norske kjøttkaker være like god som en rett de fleste har problemer med å uttale? Anonymkode: 90ed0...555 Både opera og krabbefiske anser jeg som høyere kulturell kapital , Leos lekeland og cartoon nettverk anser jeg som lav kulturell kapital. Country og Jazz er gir mer kulturell kapital enn masseprodusert listepop. Norske kjøttkaker og/eller mat lager fra bunnen mer kapital enn Fjordland og mc Donalds. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2021 #59 Skrevet 21. juni 2021 Passpartou skrev (54 minutter siden): Kulturell kapital er et begrep som ble funnet opp av folk som har mastergrad fra HR-fakultetet på Blindern, men jobber som desillusjonert saksbehandler i NAV med 460 tusen i årslønn. De trenger dette for å føle seg mindre mislykket. Derfor later de som om tofu er nydelig, mens hjemme ser de på Unge Mødre i smug og gumler ostepop. ... eller en bekjent som bare eeeeeelsker sushi ... og spiser kun nigiri av laks. Altså elsker vedkommende rå laks og kokt kald ris ... men det høres jo ikke noe fint ut. Ingen annen sushi får komme på vedkommendes serveringsfat.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #60 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tviler på det er så mye kulturell kapital i min omgangskrets. Hvert fall ikke som det poengteres eller gjøres et nummer ut av i en samtale. Med kulturell kapital så settes enkelte interesser og hobbyer ovenfor andre. Men hvem får definere at det er bedre å gå i operaen enn å fiske krabber? Hvorfor skal jazz være bedre enn country? Og hvorfor skal ikke norske kjøttkaker være like god som en rett de fleste har problemer med å uttale? Anonymkode: 90ed0...555 Det er mange som ikke klarer å uttale kjøttkaker, da 🙃 Det er fortsatt uklart for meg hva ts egentlig spør om. Hvis du ønsker å finne ut hva folk ser på som god/mindre god livsstil, bør du nok omformulere spørsmålet. Som du ser, er det mange som får totalt hikke av ordet kultur. Anonymkode: 04365...97c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå