AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Et eksempel: frossenpizza er noe man ikke akkurat skryter av at man spiser, men kortreist, økologisk mat (gjerne egendyrket) er noe man kan legge ut på sosiale medier/nevne i samtaler. Andre ting? Anonymkode: c2b4a...84e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et eksempel: frossenpizza er noe man ikke akkurat skryter av at man spiser, men kortreist, økologisk mat (gjerne egendyrket) er noe man kan legge ut på sosiale medier/nevne i samtaler. Andre ting? Anonymkode: c2b4a...84e Nevne i samtaler? Har du tenkt på at folk snakker om det som opptar dem? Å gi kroppen giftfri mat er jo ikke bare for å snobbe seg i samtale, det er rett og slett bevissthet rundt mat. Anonymkode: 5a71e...180 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nevne i samtaler? Har du tenkt på at folk snakker om det som opptar dem? Å gi kroppen giftfri mat er jo ikke bare for å snobbe seg i samtale, det er rett og slett bevissthet rundt mat. Anonymkode: 5a71e...180 Det var et eksempel. Og det er et spørsmål til forumet for å se hvordan det er i omgangskretser rundt omkring. Anonymkode: c2b4a...84e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Hvis man virkelig har kulturell kapital vet man at å slenge en frossenpizza i ovnen nå og da ikke ødelegger den. De som skryter eller føler behov for å skjule det de tror er mindre bra er de som ikke er trygge på seg selv. Høres slitsomt ut å ha det slik du beskriver. Anonymkode: 05fcf...930 37
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var et eksempel. Og det er et spørsmål til forumet for å se hvordan det er i omgangskretser rundt omkring. Anonymkode: c2b4a...84e Det gir jo ikke mening, da mennesker som faktisk har kulturell kapital har det som en del av en livsstil og kan ikke se det med samme ironiske distanse som en som ikke har kulturell kapital. Anonymkode: 5a71e...180 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Mitt inntrykk er at de jeg kjenner som er opptatt av f.eks. økologisk og kortreist mat, er genuint opptatt av det. Jeg er ikke veldig opptatt av slikt, men jeg spiser likevel så og si aldri frossenpizza. Så det er ikke nødvendigvis slik at folk gjør det i det skjulte, mens de legger ut tomater fra drivhuset på Instagram. Jeg jobber i forlag, så kolleger og omgangskrets for meg er vel mennesker som allment er ansett som "høy kulturell kapital". Anonymkode: a2490...370 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Hva er kulturell kapital? Vi spiser frossenpizza noen ganger, men bedre og billigere å lage sjøl. Anonymkode: 02797...acb 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 Hva er det ts spør om? Dårlig stilt spørsmål. Anonymkode: 08a21...c50 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er kulturell kapital? Vi spiser frossenpizza noen ganger, men bedre og billigere å lage sjøl. Anonymkode: 02797...acb AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er det ts spør om? Dårlig stilt spørsmål. Anonymkode: 08a21...c50 https://snl.no/kulturell_kapital Anonymkode: a071a...59b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er kulturell kapital? Vi spiser frossenpizza noen ganger, men bedre og billigere å lage sjøl. Anonymkode: 02797...acb AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er det ts spør om? Dårlig stilt spørsmål. Anonymkode: 08a21...c50 https://snl.no/kulturell_kapital Anonymkode: a071a...59b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 Eksempler på folk som kan anses å ha høy kulturell kapital er dem som snakker flere språk, reiser på vinsmaking- reise i Argentina, interesserer seg for jazz, opera, teater, kunst, økologisk mat, gjerne mat som er ukjent for mange f.eks ceviche eller fugu, og uttrykker det gjerne ved å tilfeldig nevne det i samtaler, ikke flashe på sosiale medier og skryte slik mange bloggere kanskje gjør. Såkalte nyrike med høy økonomisk kapital. De har ikke nødvendigvis opparbeidet seg kulturell kapital i takt med voksende bankkonto. Anonymkode: a071a...59b 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et eksempel: frossenpizza er noe man ikke akkurat skryter av at man spiser, men kortreist, økologisk mat (gjerne egendyrket) er noe man kan legge ut på sosiale medier/nevne i samtaler. Andre ting? Anonymkode: c2b4a...84e Å legge ut middagen sin på sosiale medier vitner om lav kulturell kapital. Ferdig snakka. Anonymkode: 9d9b7...9b4 19
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er i en omgangskrets som har høy kulturell kapital, men det er lite snakk om det. Så å si «alle» har egen kjøkkenhage, dyrker/spiser økologisk, handler på rekoringen, tar med ungene på teater og workshops på kunstmuseet heller enn kino og lekeland, vin og jazz og alt det der. Men snakker om det? Nei… ikke noe mer enn at i samtaler kan man spørre om tips til selvdyrking eller tipse om gode opplevelser i kulturen. Opplever de fleste som lite opptatt av sosiale medier. Anonymkode: 4c7b8...aa6 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 Er det eksempler på kulturell kapital fra omgangskretsen til fremmede på Internett du vil ha? Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Anonymkode: c5ad0...e2b 5
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 Ut fra ordboksforklaringen og det TS skriver er ordet kulturell kapital en fin fin unnskyldning til å heve seg over de med såkalt mindre kulturell kapital. Med andre ord har jåler og snobber som mener at deres smak er bedre enn alle andres - ref. frossen pizza - og at de derfor har en høyere kulturell kapital. Nå skal det sies at jeg ikke spiser frossen pizza i det hele tatt, fordi jeg anser det som svært usunt, men jeg blander meg virkelig ikke bort i hva andre spiser med mindre de ber om råd.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #16 Skrevet 21. juni 2021 Jeg har høy utdannelse og god jobb, langt over middels intelligent og har nok det som kan kalles kulturell kapital på mange måter. Men jeg ser rett gjennom overfladiske folk som skal skryte av at de er på teater eller har prøvd den og den retten på resturant, vært på vinsmaking etc. For meg er mye av dette uttrykk for en saueflokkmentalitet av høyst middels intelligente folk som er usikre på seg selv og vil fremheve seg selv ved å gjøre ting de tror har høy status. Jeg er heldigvis så intelligent og trygg på hvem jeg er, at jeg den ene dagen kan lytte til opera og spise deilig ost og kjeks med kjæresten min, og så dagen etter gå på kino med barna og se en barnefilm mens vi spisser popcorn. Kan kose meg på telttur med familien på fjellet en helg, og spise frossenpizza etter jobb en hverdag fordi jeg kom hjem litt sent fra jobb. Er vegetarianer, totalavholds og sunn, og synes igrunnen litt synd på folk som ikke er intelligente nok til å være trygge på seg selv, slik at de heller skryter av aktiviteter for å fremstå smartere enn de er. Legger aldri ut bilder og info om mat og reiser vi er på i sosiale medier, det er meningsløst det. Anonymkode: 9a2f7...841 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #17 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har høy utdannelse og god jobb, langt over middels intelligent og har nok det som kan kalles kulturell kapital på mange måter. Men jeg ser rett gjennom overfladiske folk som skal skryte av at de er på teater eller har prøvd den og den retten på resturant, vært på vinsmaking etc. For meg er mye av dette uttrykk for en saueflokkmentalitet av høyst middels intelligente folk som er usikre på seg selv og vil fremheve seg selv ved å gjøre ting de tror har høy status. Jeg er heldigvis så intelligent og trygg på hvem jeg er, at jeg den ene dagen kan lytte til opera og spise deilig ost og kjeks med kjæresten min, og så dagen etter gå på kino med barna og se en barnefilm mens vi spisser popcorn. Kan kose meg på telttur med familien på fjellet en helg, og spise frossenpizza etter jobb en hverdag fordi jeg kom hjem litt sent fra jobb. Er vegetarianer, totalavholds og sunn, og synes igrunnen litt synd på folk som ikke er intelligente nok til å være trygge på seg selv, slik at de heller skryter av aktiviteter for å fremstå smartere enn de er. Legger aldri ut bilder og info om mat og reiser vi er på i sosiale medier, det er meningsløst det. Anonymkode: 9a2f7...841 Men å framheve din egen intelligens er du tydeligvis ikke fremmed for Anonymkode: 24f26...0ed 26
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 Jeg orker ikke å forholde meg til folk som snakker om «kulturell kapital», sorry. Anonymkode: e0a1e...61c 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men å framheve din egen intelligens er du tydeligvis ikke fremmed for Anonymkode: 24f26...0ed Dette er et anonymt forum. Driver da ikke og skryter av dette irl. Det var jo litt av selve poenget med innlegget mitt, men gikk deg visst hus forbi gitt. 😂 Anonymkode: 9a2f7...841 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har høy utdannelse og god jobb, langt over middels intelligent og har nok det som kan kalles kulturell kapital på mange måter. Men jeg ser rett gjennom overfladiske folk som skal skryte av at de er på teater eller har prøvd den og den retten på resturant, vært på vinsmaking etc. For meg er mye av dette uttrykk for en saueflokkmentalitet av høyst middels intelligente folk som er usikre på seg selv og vil fremheve seg selv ved å gjøre ting de tror har høy status. Jeg er heldigvis så intelligent og trygg på hvem jeg er, at jeg den ene dagen kan lytte til opera og spise deilig ost og kjeks med kjæresten min, og så dagen etter gå på kino med barna og se en barnefilm mens vi spisser popcorn. Kan kose meg på telttur med familien på fjellet en helg, og spise frossenpizza etter jobb en hverdag fordi jeg kom hjem litt sent fra jobb. Er vegetarianer, totalavholds og sunn, og synes igrunnen litt synd på folk som ikke er intelligente nok til å være trygge på seg selv, slik at de heller skryter av aktiviteter for å fremstå smartere enn de er. Legger aldri ut bilder og info om mat og reiser vi er på i sosiale medier, det er meningsløst det. Anonymkode: 9a2f7...841 Oi, så selvgodhet i ett innlegg er det en stund siden jeg har sett. Jeg snakker om det som engasjerer meg. Rekoring, dyrevelferd, og kortreist mat. Opplevelser på reise. Jeg snakker også om at vi hentet en peppes i går. Og jeg kjører en 12 år gammel bil som jeg liker å gjøre narr av. Og at jeg synes opera og teater er dørgende kjedelig. Det kalles en avslappet og åpen holdning til hva man gjør, og valg man tar. Ikke at man er skrytete i det ene hjørnet, eller opptatt av å snakke seg selv mest mulig ned i det andre. Anonymkode: 2ed4a...b95 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå