AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Jeg og samboeren min har ei jente på 3 år sammen. Vi har bodd sammen hele tiden. Men ting begynte og bli vanskelig økonomisk pga jeg ble arbeidsledig og han bruker urolig mye penger på seg selv og det han ønsker å kjøpe. Vi bestemte oss derfor for å flytte fra hverandre for at ting kanskje kunne bli bedre og ikke gå så mye ut over meg og jentungen. Forholdet har heller ikke vert på topp. Men vi er sammen enda men bor hver for oss. Vi har bestemt at jentungen bor fast hos meg (mor) og at far kommer her og er med oss og sover her et par netter i uken. Nå er jeg litt usikker på hva man kan ha rett til av støtteordninger hos nav. (Dette vil jo bare bli en midlertidlig løsning for å komme oss gjennom frem til jeg får meg jobb). noen som kan svare litt enkelt og konkret på dette? Spør dersom det er noe jeg har glemt å skrive. Anonymkode: bd285...2b6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/hva-naa Anonymkode: 346da...4b8
GammelKaktus Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Så du skal fortsatt være sammen med far, bo et annet sted der han kommer å overnatter og i tillegg motta stønadsordninger som enslig forelder? 1
Angelheart2 Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Du er ikke enslig forsørger dersom dere fortsatt har et forhold. Det vil si at du har ikke rett på noe mer hos NAV enn du ville hatt om dere bodde sammen. Det eneste dere oppnår ved å gjøre det på dette viset er å få en ekstra husleie, noe jeg antar ikke bedrer økonomien. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/hva-naa Anonymkode: 346da...4b8 Takk. FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Så du skal fortsatt være sammen med far, bo et annet sted der han kommer å overnatter og i tillegg motta stønadsordninger som enslig forelder? Situasjonen mellom meg å barnefar er komplisert. jeg vet ikke om det er støtteordninger som enslig forsørger jeg har rett på. Bostøtte kanskje? Det er jo derfor jeg spør her for jeg er usikker på hva man kan ha rett på. Nav forklarer urolig komplisert er min mening. Uansett så kommer jeg til å forklare situasjonen vår i søknaden slik at nav kan avgjøre riktig ut fra vår situasjon. Jeg har allerede vert i kontakt med nav. Men de var ikke så mye hjelp å få. ts Anonymkode: bd285...2b6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Angelheart2 skrev (3 minutter siden): Du er ikke enslig forsørger dersom dere fortsatt har et forhold. Det vil si at du har ikke rett på noe mer hos NAV enn du ville hatt om dere bodde sammen. Det eneste dere oppnår ved å gjøre det på dette viset er å få en ekstra husleie, noe jeg antar ikke bedrer økonomien. Jeg har ikke påstått og sagt jeg er enslig forsørger heller da? ts Anonymkode: bd285...2b6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Du har ikke rett på noe som helst fra nav, så dette vil bare bli durer for dere. Betale for to bosteder og forvirre ungen deres, dumskap. Anonymkode: b4d7f...97b 1
Angelheart2 Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke påstått og sagt jeg er enslig forsørger heller da? ts Anonymkode: bd285...2b6 Tror du gikk glipp av hovedpoenget i svaret mitt: Du er ikke enslig forsørger dersom dere fortsatt har et forhold. Det vil si at du har ikke rett på noe mer hos NAV enn du ville hatt om dere bodde sammen. Det eneste dere oppnår ved å gjøre det på dette viset er å få en ekstra husleie, noe jeg antar ikke bedrer økonomien. Altså, jeg påstår ikke at du har sagt at du er enslig forsørger, men jeg påpeker at siden du ikke er det så har du ingen andre rettigheter enn du ville hatt ellers. Ser du nevner bostøtte et sted. Det kan godt hende du kan få bostøtte av Husbanken, men det er altså ikke en NAV-stønad, som du spurte om.
Gjest Elder Millennial Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal lønne seg økonomisk å ha delt bosted? Hvis du har krav på noe ekstra i bostøtte/enslig forsørger vil det uansett bli spist opp av de ekstra kostnadene til leie, strøm og andre utgifter som nå blir dobbelt opp. Det er helt greit å flytte hver for seg fordi forholdet ikke fungerer så greit, men hvis det kun er av økonomisk grunnlag så vil jeg si det er lite gjennomtenkt.
Gjest ABM Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg og samboeren min har ei jente på 3 år sammen. Vi har bodd sammen hele tiden. Men ting begynte og bli vanskelig økonomisk pga jeg ble arbeidsledig og han bruker urolig mye penger på seg selv og det han ønsker å kjøpe. Vi bestemte oss derfor for å flytte fra hverandre for at ting kanskje kunne bli bedre og ikke gå så mye ut over meg og jentungen. Forholdet har heller ikke vert på topp. Men vi er sammen enda men bor hver for oss. Vi har bestemt at jentungen bor fast hos meg (mor) og at far kommer her og er med oss og sover her et par netter i uken. Nå er jeg litt usikker på hva man kan ha rett til av støtteordninger hos nav. (Dette vil jo bare bli en midlertidlig løsning for å komme oss gjennom frem til jeg får meg jobb). noen som kan svare litt enkelt og konkret på dette? Spør dersom det er noe jeg har glemt å skrive. Anonymkode: bd285...2b6 Dette løser jo ingenting kjære du! Du kan ikke bo sammen...og ikke bo sammen med barnefar samtidig...blir jo som å forsøke hoppe over elva med 2 raske hopp..? Det dere oppnår er doble boutgifter, trolig et barn til..og garantert et permanent brudd etter barn nr 2 er født... Dere og særlig DU må faktisk bestemme dere...og blir det fortsatt forhold MÅ du stille krav om at han oppfører seg som en far, voksenutgaven..
GammelKaktus Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Situasjonen mellom meg å barnefar er komplisert. jeg vet ikke om det er støtteordninger som enslig forsørger jeg har rett på. Bostøtte kanskje? Det er jo derfor jeg spør her for jeg er usikker på hva man kan ha rett på. Nav forklarer urolig komplisert er min mening. Uansett så kommer jeg til å forklare situasjonen vår i søknaden slik at nav kan avgjøre riktig ut fra vår situasjon. Jeg har allerede vert i kontakt med nav. Men de var ikke så mye hjelp å få. ts Men du ser jo selv at økonomisk sett så vil du jo ikke stille sterkere alene heller? Bostøtte er et par tusen det er jo ikke hele leia? Du har jo ingen "enslig forsørger" rettigheter heller for du er ikke enslig forsørger når du er i et kjæresteforhold med far. For å være helt ærlig så hadde du kommet lenger hvis du bare dropper dette forholdet. Jeg vet ikke hvor gamle dere er eller potensialet for forandring hos denne mannen men dere har et barn på 3 år, har han ikke tatt sitt ansvar før så tviler jeg på at han gjør det nå. At ting faller fra hverandre når du blir arbeidsledig vitner jo ikke akkurat om et fantastisk grunnlag for et langvarig forhold heller. Uansett, er du alene og ikke har utdanning så kan du jo få overgangsstønad og får deg et godt grunnlag for veien videre. Eventuelt videreutdanning hvis du har gode grunner for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå