AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 I hvilken uke ble du satt i gang, og hvordan er din opplevelse? Anonymkode: a3f99...bb2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Ble satt i gang 8 dager over termin pga. lite fostervann på trivselskontrollen dagen før. Fikk satt inn ballong kl.12, den falt ut morgenen etter. Fikk så modningstabletter med 3 eller 4 timers mellomrom, husker ikke helt. Første tabletten gjorde ingenting, så var innstilt på at det ville ta tid. Men så etter tablett 2 eller 3 så var det plutselig åpning nok til at de kunne ta vannet, så den kvelden ble jeg flyttet til fødestue, mannen min fikk komme inn og vannet ble tatt. Da begynte riene litt mer. Ble satt på drypp og fikk epidural. Endte med vakuumforløsning på morgenen, så litt under 2 døgn fra igangsetting til bebis ute. Det var en grei opplevelse hele veien fram til pressfasen, synes jeg. Da funka ikke epiduralen lenger og lite framgang førte til sugekopp. Det var forferdelig vondt og det ble klipp og dype rifter som måtte sys. Anonymkode: b60ed...e71
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Ble igangsatt 11 dager på overtid ettersom det er vanlig når baby ikke har kommet av seg selv. Begynte med ballong som ikke falt ut av seg selv. Dagen etter ble det modningstablett som til slutt førte til at vannet gikk ca. klokka 17 samme dag. Jeg hadde da åpning på 4 cm og ble trillet på fødestua. Det skjedde ingen verdens ting etter det, så måtte ha riestimulerende (?) drypp som de skrudde opp og opp og opp konstant. Fordi kroppen nekta å samarbeide 😄 Fikk heldigvis lystgass som hjalp litt. Etter ni timer ba jeg om epidural. Etter det gikk det vel 12 timer til før han var ute. Han var helt umulig å få ut, jeg greide det ikke på egen hånd uansett hvor mye jeg presset, så han måtte tas med vakuum. Det var hakket før keisersnitt, men det gikk heldigvis uten. Selv om jeg husker jeg tenkte, etter 19 timer med ekstreme smerter, at de kunne gjøre hva som helst bare de fikk ham ut 😅 Han ble født 13 dager over termin. Mistet en del blod fordi morkaka satt fast, men fikk lite rifter og ble fint sydd. Merker ingenting i ettertid Anonymkode: 049e2...d41
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Med nr. 3 ble jeg satt i gang med ballong som falt ut 12 timer senere. Dette var 6 dager over. Fikk så til sammen 4 modningstabletter før jeg plutselig var i aktiv fødsel. 1 time senere endte fødselen med haste keisersnitt (den tiende dagen på overtid). Han fikk en veldig tøff start på livet, men det endte heldigvis bra og han ble skrevet ut fra nyfødtintensiven etter en uke. Anonymkode: d7da6...780
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 3 uker før termin ble jeg satt i gang. Gikk veldig fint Ballong på kvelden som datt ut etter noen timer, deretter 4 modningspiller med 2 timers intervaller, og da startet fødselen. 4 timer etter første rie ble baby født. Alt gikk kjempebra. Hadde hørt så mye negativt om igangsettelse, men syns ikke selve igangsettelsen gjorde vondt i det hele tatt. Gikk kjempebra. Anonymkode: 66188...e54
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Jeg ble satt igang uke 42+0. Fødselen varte i ca 14 timer. Enorme smerter under riene, revnet til grad 3B. Anonymkode: acf82...8a8
Sinsiew Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 42+0. Fikk ballong som falt ut etter 2 timer. Skjedde ikke noe mer før ca kl 22.30 da jm bestemte seg for å bare ta vannet for å se om det ga fortgang. Piller var ikke et alternativ. Litt etter at vannet ble tatt, startet riene. Hun var ute litt over 4 timer etter det.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 Satt i gang med første 11 dager over termin. De tok vannet og baby var ute etter 2 timer og 5 minutter 😱 intens fødsel! Men gikk jo bra. Satt i gang 37+4 med nr 2. Prøvd først med ballong og så med piller, men funket ikke. Ble så sendt hjem, og så tilbake og tok vannet. Da tok fødselen 45 minutter! Anonymkode: e41e6...2a9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Dere som ble satt i gang tre uker før termin, hva var årsaken til dette? Anonymkode: 72c95...7ab
Cer3s Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Ble satt i gang 40+1 på grunn av høyt blodtrykk. Ballong klokka 12.00, fikk beskjed om å dra i den hver gang jeg var på do, synes den satt så løst og dro den ut 22.30 ish. 1 stk modningspille kl 09.00, det syntes jordmor holdt. Inn på føden klokka 15. Tok litt tid å få fart på rier så fikk akupunktur og jordmor tøyde livmorhals noen ganger. Klokka 19.00 startet riene med ett pang og klokka 21.02 var hun ute ❤️ Kjempefin fødsel og synes igangsetting var ganske fint, hatt en som startet av seg selv også 😁
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som ble satt i gang tre uker før termin, hva var årsaken til dette? Anonymkode: 72c95...7ab Fødte i uke 37. Babyen hadde stagnert veksten, og jeg hadde høy blodtrykk. Fikk satt inn ballong på morgenen, som jeg hadde i 24 timer ca. Deretter riedrypp, som ble skrudd mye av og på, av ulike grunner. «Bare» 16 timer senere kom babyen ut 😆 Så totalt en langvarig og merkelig fødsel der mye merkelig skjedde. Håper jeg ikke skal igangsettes neste gang… Anonymkode: e8a12...317
Gjest Lija Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 (endret) Ble satt i gang en dag etter termin fordi babyen ikke hadde det bra. Fikk ballongkateter som falt ut etter 2 timer ca, og da trengte de ikke gi meg noe mer. De tok vannet på 4 cm (da var det gått ca 6 timer siden ballongen falt ut). Fra jeg fikk ballong til ungen var ute tok det 12 timer, noe de sa var veldig kjapt. Hadde på forhånd tatt modningsakupunktur noen uker, så det hjalp kanskje på. Endret 26. juni 2021 av Lija
Arkana Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 Nr 2: Satt i gang på termindato. Var så moden at jordmor bare tok vannet og riene startet av seg selv med en gang. Han ble født to timer etter. Raskt og greit. Nr 3: Satt i gang en uke før termin. Fullt på føden, fikk en modningstablett og lå på obsposten uten en eneste liten ri eller annet hele dagen. På kvelden fikk jeg fødestue og skulle settes i gang (de diskuterte om de skulle ta vannet eller gi meg drypp) og da gikk plutselig vannet av seg selv og riene kom som kastet på meg. Hun ble født 24 minutter etter. Veldig intenst, men også raskt og greit.
myMa Skrevet 27. juni 2021 #14 Skrevet 27. juni 2021 Satt i gang ca 2 uker før termin pga svangerskapsdiabetes. Fikk ballong som datt ut neste morgen. Ble lagt inn på avd. Fikk modningspiller over 2 døgn før de tok vannet ca kl 12 på formiddagen. Ingen spontane rier så fikk drypp kort tid etterpå. Ganske intense stormrier i noen timer. Fikk deretter spiral. Lå med full åpning i timesvis men baby kom ikke lenger ned. Jordmødre og leger kom i tur og orden og instruerte diverse stillinger og øvelser, men til ingen nytte. Ble bestemt keisersnitt rundt midnatt og baby kom 00.50.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dere som ble satt i gang tre uker før termin, hva var årsaken til dette? Anonymkode: 72c95...7ab Ble sett i gang pga mine helseproblemer. De var såpass alvorlige at det kunne gått ut over babyen, så da var det det beste valget. Skulle gjerne gått til termin. Anonymkode: e41e6...2a9
Snart7 Skrevet 27. juni 2021 #16 Skrevet 27. juni 2021 Ble satt i gang uke 39 pga tvilling graviditet og dårlig vekts siste ukene. Kom inn med 4 cm åpning så de tok vannet. Styrtrier som etterhvert roet seg. Tok 7 timer fra vannet ble tatt til de var ute, topp fødsel👍
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #17 Skrevet 27. juni 2021 Igangsatt 35+2 eller 35+3 (husker ikke akkurat hvilken dag jeg ble igangsatt) på grunn av svangerskapsforgiftning. Jeg fikk både ballong og piller, men merket egentlig liten effekt av de. Sov godt om nettene. Spiste godt. Morgenen 35+6 ble det besluttet å ta vannet. Jeg tenkte at det ville fortsette å ta tid, for jeg hadde ikke noen særlige rier å snakke om. Jeg trodde dagens høydepunkt skulle bli å få vafler fra kjøkkenet. Men når de tok vannet fikk jeg raskt rier som økte på. Lukten fra vaffelsteking ble kvalmende. Fra ingen vondter før de tok vannet så tok det 5-6 timer så var babyen ute. Skikkelig intenst, men for meg var det en drømmefødsel. Anonymkode: 1fdf5...f82
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 Ble satt i gang i uke 37 pga svangerskapsforgiftning. De tok vannet kl 06, og ga meg smertestillende for den intense hodeverken forgiftningen ga. Så da sovnet jeg endelig, etter å ha kastet opp av smerter i hodet i noen timer. Våknet klokka 10 av småmurringer. Ble aldri skikkelig vondt, men jordmødrene var fornøyde med at kroppen min responderte. Klokka 13 begynte jeg å få rier. Klokka 14 ble det skikkelige rier, og 14.20 var barnet ute. Helt topp fødsel hadde det ikke vært for hodesmertene. De var så vonde at jeg prøvde å grave ut øynene mine. Fødselen var liksom bare en irriterende bismerte underveis. Anonymkode: e7344...213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå