Gå til innhold

Til dere med tvillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det mest krevende i spedbarnsperioden? Hvor avhengig var dere av å være to voksne den første tida, og når ble det «bedre»?😅

Jeg er gravid med tvillinger, og er faktisk livredd. Mannen har en jobb som gjør at jeg vil bli mye alene med ungene.

Anonymkode: 489a1...996

AnonymBruker
Skrevet

Amming/flaske til to babyer og underskudd av søvn. Anbefaler mannen å bruke en god del av fellesperioden sammen med det i starten. Det tar tid å finne rutine for to babyer. Jeg satt hvertfall veldig pris på at vi var to i starten! 

Dere er uansett heldige som skal ha tvillinger😃

Anonymkode: 5ab88...499

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Amming/flaske til to babyer og underskudd av søvn. Anbefaler mannen å bruke en god del av fellesperioden sammen med det i starten. Det tar tid å finne rutine for to babyer. Jeg satt hvertfall veldig pris på at vi var to i starten! 

Dere er uansett heldige som skal ha tvillinger😃

Ja, ser for meg at vi MÅ være to den første tiden, til rutiner faller på plass 🙈 hvor lenge kan vi være hjemme sammen da? Jeg har ikke satt meg inn i dette med permisjon enda.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, ser for meg at vi MÅ være to den første tiden, til rutiner faller på plass 🙈 hvor lenge kan vi være hjemme sammen da? Jeg har ikke satt meg inn i dette med permisjon enda.

TS

det velger dere selv av fellesperioden . Vi var to mnd sammen. Gullverdt!

Er det 11 uker ekstra man får med tvillinger? Husker ikke helt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg har som sagt ikke satt meg inn i dette med permisjon enda, men at det er noen uker ekstra, vet jeg😅👍

Følte du deg «trygg» på å være mer alene med tvillingene etter to måneder? Var rutiner på plass? 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

17 uker ekstra :)

Anonymkode: 42c23...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å ha tvilingvogn og godt bæretøy (elastisk sjal) klart, er mitt viktigste tips.

Her ble det over to måneder på sykehus pga. prematur fødsel og komplikasjoner, så vær forberedt på at det er en mulighet også. På den positive siden var jo alt av rutiner godt innarbeidet innen vi fikk ta med barna hjem. 

Anonymkode: 9486d...be6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sørg for å ha tvilingvogn og godt bæretøy (elastisk sjal) klart, er mitt viktigste tips.

Her ble det over to måneder på sykehus pga. prematur fødsel og komplikasjoner, så vær forberedt på at det er en mulighet også. På den positive siden var jo alt av rutiner godt innarbeidet innen vi fikk ta med barna hjem. 

Anonymkode: 9486d...be6

Ja, det er selvsagt en mulighet for det. Så da dere kom hjem med barna, følte du at du hadde «kontroll»?😅

Kan du bære begge barna samtidig i sjal, eller finnes det seler med plass til to? 

Jeg er bare så redd for hvordan det blir å være alene med den når de er veldig små🙈

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg har som sagt ikke satt meg inn i dette med permisjon enda, men at det er noen uker ekstra, vet jeg😅👍

Følte du deg «trygg» på å være mer alene med tvillingene etter to måneder? Var rutiner på plass? 

TS

Ja, da hadde jeg lært meg teknikk ift amming/mating. (I starten måtte jeg ha hjelp).  fordelen med at begge er hjemme i starten er at dere kan sove på skift, du kan ta deg en luftetur alene, gå i butikken eller cafe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, da hadde jeg lært meg teknikk ift amming/mating. (I starten måtte jeg ha hjelp).  fordelen med at begge er hjemme i starten er at dere kan sove på skift, du kan ta deg en luftetur alene, gå i butikken eller cafe.

Ok, det er godt å høre at det ikke tok så fryktelig lang tid før du kjente deg trygg på å være alene med barna😅 

Jeg ser for meg unntakstilstand den aller første tiden, men så håper jeg at vi finner gode rutiner slik at jeg greier å følge opp de andre barn våre på aktiviteter osv, med tvillingene på slep, når mannen er borte. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er når den ene babyen våkner for mat på natta så vekk den andre. Dette rådet fikk jeg av helsesøster gull verdt. Jeg var alene med mine og det gikk overraskende bra selv med en på 3 år også.

Anonymkode: 626b7...c56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det første året var lettest. Nå var vi lenge på sykehuset siden de kom for tidlig men følte jeg fikk med med to ferdig programmerte babyer hjem. 
De spiste hver 3 time, da var det pumping, blanding med mme og restsonding. Og det var det året de sov best. 
Var selvfølgelig kveldsuro som det er med de fleste babyer men begge på ammepute eller i hver sin baby bjørn vippestol ( verdens beste investering  btw) og en hånd på magen funket fint for mine. 

Mine sluttet å sove da de ble 1 så da ble det straks litt verre 😅 Nå sover de nesten alltid fint 😊 

Og det hun over skrev. Få de samkjørte på mat. Da får du faktisk sove 😊

Anonymkode: 135c1...e75

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer 😊 har tvillinger på 4 år. Synes det første året var lettest. Det ble mest slitsomt når de begynte gå og klatre på ting 😅 få inn rutiner med en gang, vekk den ene hvis den andre spiser på natt osv. Jeg er mye alene med barna da mannen har jobb hvor han er borte noen uker av gangen og det har gått helt fint 😊 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...