AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #1 Skrevet 21. juni 2021 Hei alle mine medkvinner. jeg har startet i ny jobb på et serveringssted, tempoet er høyt, sjefene er strenge, og alle vet nøyaktig hva de skal gjøre til enhver tid bortsett fra meg. Poenget mitt er, at jeg ikke trives. Jeg drar hjem fra jobb på gråten hver dag, etter mine 10-11 timers vakter på dette serveringsstedet. Sjefene kjefter på meg dagen lang, fordi jeg ikke kan bære brett med mange drinker på, fordi jeg gjør noe riktig på feil tid osv. Jeg merker at jeg bekymrer meg heletiden over at jeg gjør det dårlig, noe jeg vet jeg gjør. Jeg er vel ikke skapt for slike yrker. Hva skal jeg gjøre? Er enda i prøvetid så har kun 2 ukers oppsigelse, men vet ikke om jeg takler de to ukene… Anonymkode: 6debb...b4c
Mona123 Skrevet 21. juni 2021 #2 Skrevet 21. juni 2021 Enten si ifra om at du trenger mer mer veiledning for å bli enda flinkere, og ta det derifra. Eller ta en samtale med sjef om at du ønsker å slutte siden dette ikke er noe for deg. De får nok noen andre raskt på plass, så tror ikke det er farlig dersom du spør om du kan slutte litt før. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Det kan ta opptil 3-6 mnd å bli kjent i ny jobb. Gi det tid, bli litt mer hardhudet så skal du se at det går bedre. Første bud er å stille på jobb med en innstilling om at DETTE klarer jeg, og ikke grave deg ned i selvmedlidenhet. Husk at det er karantene på dagpenger om du sier opp jobben uten grunn. Anonymkode: 66157...c38 1
Gjest Ringhalelemur Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 Uff, dette var ikke noe kjekt å lese, TS. Om det kan være noen trøst så er det ganske vanlig at man føler seg helt håpløs de første ukene i ny jobb. Man lærer det meste etterhvert! Er et virkelig sånn at sjefene dine kjefter på deg, eller gir de deg veiledning og forteller deg på en ordentlig måte at du gjør feil? Når man er litt usikker kan det noen ganger føles som kjeft selv om det egentlig ikke er det. Siden du synes det er så tøft hadde jeg begynt med en prat med sjefen. Si du synes det er kjempevanskelig og at du føler at du ikke får til - og at du vurderer å slutte. Det kan godt være at tilbakemeldingen du da får er at du klarer deg bra, at du bare må gi det litt tid. Det vil også gi sjefen en pekepinn på å kanskje være litt rundere i tilbakemeldingene sine. Kanskje blir dere enige om at du skal få mer opplæring eller kortere vakter i starten - eller kanskje dere blir enige om at jobben kanskje ikke passer for deg. Men start med en prat!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Hva er alternativet, ts? Jeg tror at det dessverre er ganske vanlig å oppleve noe sånt...Folk trives ikke, sjefen kjefter...men skal man gå arbeidsledig da? Eller løpe fra jobb til jobb i håp om at det blir bedre? Jeg vet ikke. Anonymkode: 9cdc5...4a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Når du får høre at du gjør noe feil, så vær rask med å si at du gjerne vil vite hvordan ting skal gjøres riktig. Da gir du dem ansvar for å veilede. Vær like mye på dem som de er på deg. Be gjerne om en gjennomgang av gjøremål og fordeling av ansvar ved vakten start. Det er lov å si at du ikke har kommet helt inn i det ennå, og at du gjerne tar imot tips og råd underveis. Smil og vær blid, selv om du gjør feil. Si at "nå lærte jeg noe nytt, det skal jeg huske" både til deg selv og kollegaer. Minn dem rett og slett på at du er ny og da gjør man feil om ikke noen veileder deg. Finn deg gjerne en du stoler på som du kan spørre litt ekstra. Smisk litt og spør om han/hun vil være din mentor fordi du ser hn er så flink. Anonymkode: 9e3e1...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du får høre at du gjør noe feil, så vær rask med å si at du gjerne vil vite hvordan ting skal gjøres riktig. Da gir du dem ansvar for å veilede. Vær like mye på dem som de er på deg. Be gjerne om en gjennomgang av gjøremål og fordeling av ansvar ved vakten start. Det er lov å si at du ikke har kommet helt inn i det ennå, og at du gjerne tar imot tips og råd underveis. Smil og vær blid, selv om du gjør feil. Si at "nå lærte jeg noe nytt, det skal jeg huske" både til deg selv og kollegaer. Minn dem rett og slett på at du er ny og da gjør man feil om ikke noen veileder deg. Finn deg gjerne en du stoler på som du kan spørre litt ekstra. Smisk litt og spør om han/hun vil være din mentor fordi du ser hn er så flink. Anonymkode: 9e3e1...4b8 Flott kommentar! Anonymkode: 9cdc5...4a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er student og dette er bare en sommerjobb.. Jeg startet rett etter siste eksamen, og har en annen jobb på matbutikk som jeg fikk i tiden jeg ventet på at serveringsplassen skulle starte igjen. Det er så ille at jeg bare ligger å tenker på at jeg ikke vil dra dit.. skal reise til hjembyen min til uken nå, og vurderer å bare si opp, sykemelde meg og være der i sommer fordi jeg er så utmattet… Anonymkode: 6debb...b4c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 Jeg har nå jobbet nok til at jeg kan klare meg uten støtte fra Lånekassen i juli. Er dette noe jeg kan gjøre? Si opp altså Anonymkode: 6debb...b4c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Siden du har annen jobb og ellers klarer deg greit, så er det ikke så mye å lure på. Om det er et sted sjefene kjefter for den minste ting så er det ikke et sted du ønsker å være. Tilbakemeldinger må man tåle, også de som går ut på det man ikke har gjort så bra, men regelrett kjeft fra A til Å hver dag skal man ikke finne seg i. Og enhver er selvfølgelig berettiget til å si opp jobben når som helst, og er det i prøvetiden er det ofte kortere oppsigelsestid. Anonymkode: e3fef...901
Gjest Ringhalelemur Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har nå jobbet nok til at jeg kan klare meg uten støtte fra Lånekassen i juli. Er dette noe jeg kan gjøre? Si opp altså Anonymkode: 6debb...b4c Du kan selvsagt si opp når du vil, men du må antakelig være forberedt på å jobbe ut oppsigelsestiden.
Knirke Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 Serveringsbransjen er grusom. Tro meg, det blir ikke bedre. Jeg ville sagt ifra om at dette ikke er noe for deg, og holdt ut i oppsigelsestiden (hvis de insisterer på å holde deg der). Ta en dag om gangen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå