Gå til innhold

Hvordan bli flink til å prioritere søvn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du det til? Søvn er jo så viktig for helsa, sier de. 

Jeg er skikkelig dårlig på å legge meg i fornuftig tid. Det er så godt å sitte oppe om kvelden, i fred og ro. Klarer alltid å overtale meg selv om at det går fint, får nok søvn selv om jeg drøyer litt. Men så blir det plutselig for seint og så blir jeg trøtt og sur neste dag.

Anonymkode: 5055e...9ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er stuptrøtt i 23-tiden. Om jeg ikke legger meg når jeg kjenner dette sovner jeg på sofaen, og det er veldig ubehagelig. Sovner i det hodet treffer puta. Så det fikser seg selv. 

Bruk eventuelt sengetid funksjon på telefonen, og hold deg til den. 

Anonymkode: ae195...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt inn påminnelse på mobilen og har automatisk tidsstyring på lyset i stuen. Så når lyset slukket og mobilen piper så bør jeg legge meg. Men hender jeg overser det😅😂

Anonymkode: f9b34...eec

• Liker 1
Skrevet

Har bestemt meg for å ta bedre vare på meg selv, og derfor gå i senga klokka 22. Sover mye bedre da jeg får til det! Nok timer, mer dyp søvn, akkurat det en sliten tobarnsmor trenger. 

• Liker 1
Skrevet

Sliter selv her. Sitter ofte oppe altfor sent. 

Det som hjelper meg litt, er hvis jeg dusjer og steller meg litt tidlig på kvelden, altså 21-21.30 eller lignende. Så setter jeg meg for å se et eller annet på tv/lese. Da er det lettere å bare legge seg med det samme jeg kjenner meg trøtt, uten å drøye fordi man ikke har ork til å starte på kveldsritualet på badet. 

Men jeg har absolutt mer å gå på med rutiner der! Ønsker jeg hadde klart være standhaftig i en litt lengre periode, så jeg fikk kjenne på hvor godt det sikkert gjør for både kropp og hode å være skikkelig uthvilt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stå opp til samme tid hver dag, bruk alarm.

Avslutt alle skjerm kl 21, legg deg mellom 22 og 23. Stå opp kl 7.

Anonymkode: 2b3e8...1dd

Gjest Smeltemann
Skrevet

Legger meg straks etter 21,har dette til hovedregel. Men kan avvike noen ganger. Våkner rundt 06 på morgenen.  En må bare legge dette til en vane.

Skrevet

Enig i at dette er vanskelig. Har sykt travle dager og elsker å tilbringe tid med tenåringene mine på kvelden. Så står jeg opp 6 igjen på morgenen. Fant ut i dag at jeg ikke har sovet mer enn 5-6 timer per natt i noen uker nå, og kjenner det på kroppen. Har noen dager tid til en powernap, som hjelper litt. 

Har som du tenkt å lage en plan på dette og har bestemt meg for at jeg to kvelder i uken skal ta meg en kveldsdusj og legge meg senest 22, og ha en av dagene på helg uten fjellturer eller jobbing slik at jeg får hvilt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dårlig på å prioritere søvn, føler ikke det er nok timer i døgnet. Fantastisk som kroppen min er, nekter den å sove om jeg ikke leger meg stuptrøtt. Legger jeg meg uten å være trøtt blir jeg bare liggende våken og snu meg. Kan stå opp og forsøke igjen uten at det har noe å si. Selv som stuptrøtt bruker jeg en time på å sovne inn. Prøvd alle mulige triks med å droppe skjermtid, ikke trene like før jeg skal legge meg og slikt, ingenting har noe effekt. Er helt rådvill:P På en annen side er jeg i koma når jeg først sover med få unntak. Jeg føler jeg har "prøvd alt" uten at det hjelper. Tenkte det skulle bli lettere når jeg sluttet i turnus, men ble ikke nevneverdig bedre.

Anonymkode: 45aa4...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også skikkelig dårlig på å legge meg, og enda dårligere om mannen er hjemme på kvelden (han er enda dårligere enn meg på å legge seg). Er ofte ikke i sovemodus før ett-tida, og drøyer iblant til to-tida, og så har jeg alarm på 6.30 for å få unger i barnehage og skole. 

Det er bare så veldig deilig å få den tida på kvelden. Jeg er ekstremt introvert og trenger mye alenetid. Så etter en hektisk dag er jeg helt kjørt, og trenger å være for meg selv. Det går ok at mannen er hjemme, men likevel å ha "personal space", og jeg trenger å ha det i timevis for å lade opp. Dette er en sånn ting som knapt lades opp i sovende tilstand. 

Er ikke mannen hjemme, hender det jeg er i seng 21.30-23, men våkner da grytidlig. Jeg våkner ikke veldig lett av lyder osv., men har jeg først våknet, så er jeg våken. En drøm, tissetrengt, sulten eller et barn kommer inn i senga - jeg er våken. Da kan jeg likeså godt stå opp. Da er jeg dyrisk trøtt fra kl 12-19, før jeg kvikner til igjen. Dette slipper jeg om jeg legger meg senere, men da er jeg trøtt og surrete hele morgenen, og så er det den typiske "middagsluren" som følger med barnetv i 18-tida som jeg alltid prøver å overvinne ved å ta husarbeid. Fy flate altså, noen dager er heavy. 

Saken er å finne den rytmen som passer for seg. Ved å registrere søvnen (noen smartklokker har mulighet til det), så kan du se når tid på natta du er i en lett søvnfase. Det er da du bør våkne, da er det lettest å våkne og stå opp. Passelig søvnmengde er ca 7-9 timer for de aller fleste, så finner du den lette søvnen mellom de to tidspunktene, vet du når tid du bør komme deg i seng for å få en bedre søvnhverdag. Kanskje er det lettere å legge seg til fast tidspunkt når du vet hva som fungerer best for deg.
Jeg trenger 9-10 timer uavbrutt søvn for å være kvikk hele dagen. Min letteste søvnfase pleier å være i femtida. Det skjer kanskje ei gang i året at jeg klarer å holde meg til den døgnrytmen...

Anonymkode: 62948...40d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 7.17):

Hvordan får du det til? Søvn er jo så viktig for helsa, sier de. 

Jeg er skikkelig dårlig på å legge meg i fornuftig tid. Det er så godt å sitte oppe om kvelden, i fred og ro. Klarer alltid å overtale meg selv om at det går fint, får nok søvn selv om jeg drøyer litt. Men så blir det plutselig for seint og så blir jeg trøtt og sur neste dag.

Anonymkode: 5055e...9ae

Jeg er like dårlig på søvn, og jeg kjente meg igjen argumentasjonen din - den har jeg med meg selv hver kveld 😂

AnonymBruker
Skrevet

Nå i kveld er godt eksempel. Først så ønsker jeg litt alenetid etter barna er i seng rundt ni. Også når jeg legger meg, er jeg ikke trøtt i det hele tatt. 
Må skjerpe meg på dette. Men nyter virkelig den timen alene på kvelden!

Anonymkode: 9e9b5...63c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...