AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Hei! Jeg har en venninne jeg ikke helt klarer å forstå meg på. Hun har MS og fikk diagnosen allerede da hun var 15 år. Heldigvis har sykdommen holdt seg stabil og hun har ingen nevneverdige plager utenom at hun sier at hun blir litt fortere sliten enn normale folk. Hun er nå 25 år, og har siden hun var 18 jobbet i klesbutikk fast en gang i uka (5 timer) og blir en sjelden gang ringt og spurt om hun kan jobbe hvis noen er syk, men det sier hun nesten alltid nei til. Hun kjemper for å bli ung ufør fordi hun sier at jobben sliter henne fullstendig ut og at det er håpløst for henne å noen gang skulle kunne jobbe med denne grusomme sykdommen. Det jeg stusser på er at hun lever et så utrolig aktivt liv på fritiden. Hun har 2 tvillingjenter på 2 år som hun forsørger alene, i tillegg til en husky som hun tar med på lange turer hver eneste dag, gjerne på fjellet. I helgene bruker hun å ta med jentene på ulike aktiviteter, mens på hverdagene når de er i barnehagen spør hun alltid meg eller andre venner og å finne på noe, fordi hun er så rastløs og ikke klarer å sitte stille. Det skal også sies at hun klaget like mye over jobben før hun fikk barn. Jeg vil så gjerne tro på henne, og støtter henne alltid når hun klager over hvor sliten hun blir av jobb. Men jeg sliter virkelig med å forstå hvordan 5 timer med jobb i uka kan vær så grusomt, samtidig som at det å vær aleneforsørger for tvillinger, gå lange turer hver dag og «alltid» ha noe å gjør er null problem... Anonymkode: 7dfc4...4b3 5
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Meningen er jo at hun skal kunne fungere i det daglige. Hvis en dag i uka gjør henne sliten så klarer hun jo ikke full jobb. Det er og stor forskjell på å gå hjemme med barn, gå på turer og være i jobb og "yte". Hun må jo hele tiden innstille seg på å være i form den dagen hun skal være i jobb og det kan føre til stress som igjen fører til forverring av sykdommen. At hun er rastløs og ikke sitter stille kan være fordi at hun kjenner på smertene og ubehaget når hun er rolig, er hun i bevegelse så slipper hun å "stivne". Når hun er i aktivitet så hjelper det på sykdommen. Hvis du lurer på noe så kan du jo spør henne selv? Ellers så kan du jo lese deg litt opp på MS hvis du er virkelig interessert. 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Svigermor har vært 40% ufør med fibromyalgi i maaange år, så hun har ikke jobbet fullt siden ungdommen... I en periode slet hun litt med noe i underlivet og bekkenet, samtidig som hun hadde forverring osv symptomene ved søvnapné så hun var veldig sliten.. Da ble hun sykmeldt, tilsammen ett år, ytterligere 40% å sto igjen med arbeid 1 dag pr uke.. Etter en sa hun da faktisk at det var verre for henne å jobbe denne ene dagen, enn de 3 hun var vandt med! Fordi hun rakk å stivne til i kroppen mellom øktene, fordi hun brukte enormt med tid på å grue seg til jobb, OG fordi hun følte hun falt helt utenfor det sosiale nettverket på jobb.. Kan det kanskje være noe sånt, med venninnen din? Kanskje hun skulle hatt kortere dager men 2 pr uke? Anonymkode: 66307...67f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Tror du venninnen din fortsatt er venninnen din hvis hun leser dette? Anonymkode: b23a1...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Jeg er ganske kritisk generelt til å dømme utfra det en ser på sosiale medier - og det man generelt ikke vet noe om. Men om din versjon er riktig - altså hun går turer med hund i timesvis mens tvillingene er i barnehage, og så orker å ta seg av dem helt alene - OG er rastløs av kjedsomhet, vel da...... Da har hun iallefall høyere energinivå enn folk flest med kronisk sykdom som går utover livskvalitet og arbeidsevne. Men hva du ikke ser hjemme er jo nettopp det da 🤷♀️ Anonymkode: 63650...61c 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Jeg tenker at hun kanskje har valgt feil yrke og at hun antagelig kunne fungert noe bedre i jobb dersom hun hadde valgt et annet yrke. Det er jo ikke for sent å ta utdannelse og velge et yrke med bedre muligheter til å tilpasse, kanskje det er noe du kan oppmuntre til? Er hun fornøyd med det arbeidet hun har i dag? Anonymkode: 80e80...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 On 6/21/2021 at 12:21 AM, AnonymBruker said: Hei! Jeg har en venninne jeg ikke helt klarer å forstå meg på. Hun har MS og fikk diagnosen allerede da hun var 15 år. Heldigvis har sykdommen holdt seg stabil og hun har ingen nevneverdige plager utenom at hun sier at hun blir litt fortere sliten enn normale folk. Hun er nå 25 år, og har siden hun var 18 jobbet i klesbutikk fast en gang i uka (5 timer) og blir en sjelden gang ringt og spurt om hun kan jobbe hvis noen er syk, men det sier hun nesten alltid nei til. Hun kjemper for å bli ung ufør fordi hun sier at jobben sliter henne fullstendig ut og at det er håpløst for henne å noen gang skulle kunne jobbe med denne grusomme sykdommen. Det jeg stusser på er at hun lever et så utrolig aktivt liv på fritiden. Hun har 2 tvillingjenter på 2 år som hun forsørger alene, i tillegg til en husky som hun tar med på lange turer hver eneste dag, gjerne på fjellet. I helgene bruker hun å ta med jentene på ulike aktiviteter, mens på hverdagene når de er i barnehagen spør hun alltid meg eller andre venner og å finne på noe, fordi hun er så rastløs og ikke klarer å sitte stille. Det skal også sies at hun klaget like mye over jobben før hun fikk barn. Jeg vil så gjerne tro på henne, og støtter henne alltid når hun klager over hvor sliten hun blir av jobb. Men jeg sliter virkelig med å forstå hvordan 5 timer med jobb i uka kan vær så grusomt, samtidig som at det å vær aleneforsørger for tvillinger, gå lange turer hver dag og «alltid» ha noe å gjør er null problem... Anonymkode: 7dfc4...4b3 Du kjenner henne, ikke vi. Dersom du tenker at hun faker, så kan det hende at hun gjør det. Men so what? Ms er en fæl sykdom, uføretrygd er lav. Hun gjør seg selv en bjørnetjeneste. Anonymkode: a4ef3...111
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #10 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 20.10): Tror du venninnen din fortsatt er venninnen din hvis hun leser dette? Anonymkode: b23a1...5bb Dette er ei anonym side der folk må få lufte tankene sine. Du har vel tanker om folk du omgås du også? Anonymkode: ef82d...39d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #11 Skrevet 24. juni 2021 MS er en sykdom som gradvis bryter ned kroppen. Ved mye stress kan det gå raskere. De får anfall innimellom som gjør de dårligere. I tillegg er det bivirkninger av medisiner. For å ta vare på helsa er det viktig å lytte til kroppen. MS er ikke det samme som ME.. klart hun vil sørge for å få ung ufør da hun får mer utbetalt. Da kan hun jobbe det hun klarer ved siden av opp til en viss sum. Anonymkode: ef82d...39d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #12 Skrevet 24. juni 2021 Å være utmattet er en del av sykdommen for mange, og selv har jeg perioder der jeg er syk og perioder der jeg ikke har en aktiv sykdoms periode, da har jeg det bedre. MS er ikke lik for alle, det er en komplisert og individuell sykdom. Anonymkode: 00354...c1c
LilleMai Skrevet 24. juni 2021 #13 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 0.21): Hei! Jeg har en venninne jeg ikke helt klarer å forstå meg på. Hun har MS og fikk diagnosen allerede da hun var 15 år. Heldigvis har sykdommen holdt seg stabil og hun har ingen nevneverdige plager utenom at hun sier at hun blir litt fortere sliten enn normale folk. Hun er nå 25 år, og har siden hun var 18 jobbet i klesbutikk fast en gang i uka (5 timer) og blir en sjelden gang ringt og spurt om hun kan jobbe hvis noen er syk, men det sier hun nesten alltid nei til. Hun kjemper for å bli ung ufør fordi hun sier at jobben sliter henne fullstendig ut og at det er håpløst for henne å noen gang skulle kunne jobbe med denne grusomme sykdommen. Det jeg stusser på er at hun lever et så utrolig aktivt liv på fritiden. Hun har 2 tvillingjenter på 2 år som hun forsørger alene, i tillegg til en husky som hun tar med på lange turer hver eneste dag, gjerne på fjellet. I helgene bruker hun å ta med jentene på ulike aktiviteter, mens på hverdagene når de er i barnehagen spør hun alltid meg eller andre venner og å finne på noe, fordi hun er så rastløs og ikke klarer å sitte stille. Det skal også sies at hun klaget like mye over jobben før hun fikk barn. Jeg vil så gjerne tro på henne, og støtter henne alltid når hun klager over hvor sliten hun blir av jobb. Men jeg sliter virkelig med å forstå hvordan 5 timer med jobb i uka kan vær så grusomt, samtidig som at det å vær aleneforsørger for tvillinger, gå lange turer hver dag og «alltid» ha noe å gjør er null problem... Anonymkode: 7dfc4...4b3 MS eller ME? Kan man fake MS?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #14 Skrevet 24. juni 2021 LilleMai skrev (9 minutter siden): MS eller ME? Kan man fake MS? Nei, man kan ikke fake MS. Det er tydelige diagnostiske kriterier for diagnosen. Det er også helt normalt at tilstanden svinger for de som har attakvis MS. Det er helt forståelig at hun vil sørge for en stabil inntekt. Hun kan fortsatt jobbe selv om hun får innvilget dette, men forutsigbarhet er utrolig viktig for pasienter med kronisk sykdom, og økonomi er en viktig del av dette. Man oppfordrer for øvrig personer med kronisk sykdom, som antakelig vil falle ut av arbeidslivet, å være aktiv på andre måter, slik som sosialt og med interesser. Det er utrolig viktig for å bevare livskvaliteten. Hvorfor du i det hele tatt lager denne tråden her kan man jo lure på. Anonymkode: 3cd73...496
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #15 Skrevet 24. juni 2021 Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne tråden. Mener du at hun skal gi fra seg ungene til fosterhjem og jobbe mer? Mange med MS og andre fysiske sykdommer blir bedt om å holde seg i aktivitet så mye som mulig for å holde sykdommen under kontroll. Å gå i terreng er noe av det beste du kan gjøre. At hun er rastløs og vil finne på noe med ungene skjønner jeg godt. Det er faktisk som oftest lettere å passe to glade toåringer ute på farten, enn å ha to sutrende og rastløse småbarn hjemme. Dessuten er hun sikkert mye alene og trenger et minimum av voksenkontakt. Når man har en sykdom der stress gjør deg verre er det noe helt annet å gjøre ting som er frivillige, enn å ha en jobb med byrder, forpliktelser og stress. Anonymkode: 79f65...b8c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 Hun er syk de er vel ikke hennes feil jeg har diagnosen scizofreni og blir fortere sliten en andre orker knapt gå turer virker som venninna di klarer seg fint tross sykdom me som er en utmattelses sykdom Anonymkode: af52c...7f5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 Jeg hadde også synes det var rart at hun orker lange turer hver dag, men ikke en ekstra vakt på jobben. De kronikere som jeg kjenner er veldig opptatt av å holde seg i jobb for å ha en så normal hverdag som mulig, mens hun virker å tenke motsatt. Anonymkode: 235ad...8b9
Vimsemortil2 Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Vær også klar over at mange sykdommer som rammer muskel og skjelett, krever en viss mengde fysisk aktivitet for å holde kroppen i gang. Kanskje hadde hun vært langt dårligere uten disse turene eller uten daglige aktiviteter med barna.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 MS er veldig vanskelig å fake en diagnose på, og om den oppdages i så ung alder ofte ganske alvorlig. Du kan ikke fake spinalvæskeprøver og du kan ikke fake MR-bildene som alle må ha minst en av symptomene i/ på for å få diagnosen. Har hun fått diagnosen MS har hun MS. Hun kan se helt frisk ut, for deg, men kan utmattes av enkle ting. Jeg har slektninger med sykdommen og du merker ingen ting til sykdommen om du henger med dem fire timer hver eneste dag, men når du er sammen med dem 24 timer i døgnet ser man hva som skjer. De er utslitt etter å ha sittet og pratet med deg som gjest i fire timer, eller av å ha hatt deg på middag. Det er alt de klarer den dagen. Og kanskje dagen etter. Veldig bra om din venninne klarer å være litt aktiv i friluft for hennes sykdom. For diagnose i så ung alder er ofte en dødsdom med tid i rullestol først. Det er ikke sikkert hun blir 40 og enda mer usikkert om hun blir 50. Ta vare på venninna di du, fremfor å mistenkeliggjøre henne. Hun dør nesten garantert en god stund før deg. Anonymkode: 15192...3d9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Det er stor forskjell på å gå tur i skogen to timer om dagen og å måtte yte noe og skape resultater på en jobb. Det er jo derfor mange i full jobb kobler av med en tur i skogen. Anonymkode: 15192...3d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå