Gå til innhold

Hvordan gå frem ift bleieslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd, så ønsker jeg å forberede meg litt 😅 Barnet er 2.5 år, og vi hadde egentlig tenkt at i sommer skulle bleia bort, men vi føler ikke at hun er klar. Hun har noe sen språkutvikling, føler vi, sier ikke setninger enda kun ord, utenom "nei, mamma" eller "ikke, pappa" eller "seeee pusi!" 

Hun sitter av og til på do, hjemme og i barnehagen, men tisser sjeldent. Mer interessert i å tørke seg 🤭 Hun er ikke redd doen, men tror nok det er langt igjen til hun vil bæsje i do. Hun har også cøliaki og det kan virke som hun får i seg spor av hvete av og til, hun stikker av for å bæsje i fred og bruker tid på å gjøre seg ferdig. 

Men nå er sommerferien her snart og hun skal ha 4 uker sammenhengende, så det er en ypperlig tid å prøve. Konkrete tips og råd til fremgangsmåte tas i mot med åpne armer 🙂

Anonymkode: 9a314...7a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta på trusebleier og sett henne på do med jevne mellomrom/til faste tider og dersom dere ser at hun har 'noe på gang'. Ros/highfive når hun gjør noe på do. Fjern bleia når hun har tørre bleier.

Anonymkode: 01a10...00b

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det nå enn om 1 år. Om ett år har hun fått mye sterkere vilje.

Anonymkode: 7f084...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok med minstemann å kjøpte nye truser etter eget ønske. Vipps så var det helnekt med bleie dagen etter og sånn gikk bleieslutt hos oss. Fra å aldri ville sitte på do, til få uhell. Vi er nesten i sjokk over hvor enkelt det har gått. 

Anonymkode: 96c7d...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gjør det nå enn om 1 år. Om ett år har hun fått mye sterkere vilje.

Anonymkode: 7f084...6c6

Haha, vi er wayyyyy too late hvis vi skal tenke viljestyrke. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tok med minstemann å kjøpte nye truser etter eget ønske. Vipps så var det helnekt med bleie dagen etter og sånn gikk bleieslutt hos oss. Fra å aldri ville sitte på do, til få uhell. Vi er nesten i sjokk over hvor enkelt det har gått. 

Anonymkode: 96c7d...5c8

Takk for tips, dette skal absolutt prøves! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet den mentale forberedelsen cirka 6 måneder før. Kommuniserte datoen og telte ned.

Når dagen kom feiret vi, med brask og bram, om hun skulle sove på eget rom, slutte med smokk, bleie, ikke ha med seg suttebamsen mm. 

Den datoen som ble satt stod vi på, uten unntak. Helt konsekvent. Regid. 

Husker spesielt den dagen hun måtte sove på eget rom, tror ingen av oss sov stort mer enn 3 timer natten i fire døgn. Hver gang hun våknet gikk en av oss inn og forklarte avtalen vi hadde, og at det er best for hennes søvn og vår søvn. 

Det nytter å stå i det i noen dager, men det krever et uendelig slit. 

Anonymkode: cf044...8c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi startet den mentale forberedelsen cirka 6 måneder før. Kommuniserte datoen og telte ned.

Når dagen kom feiret vi, med brask og bram, om hun skulle sove på eget rom, slutte med smokk, bleie, ikke ha med seg suttebamsen mm. 

Husker spesielt den dagen hun måtte sove på eget rom, tror ingen av oss sov stort mer enn 3 timer natten i fire døgn. Hver gang hun våknet gikk en av oss inn og forklarte avtalen vi hadde, og at det er best for hennes søvn og vår søvn. 

Stakkars liten

Anonymkode: ba8a8...dc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Datter har ingen forståelse for tid, og husker knapt hva jeg sa til henne på morgenen ved levering i barnehagen. Jeg kan si at vi skal til besteforeldrene å spise middag og hoppe på trampolinen etterpå (hun elsker det, vi har ikke egen) og hun husker det ikke. Vi kan gå på butikken for å kjøpe en sjokolade til å kose oss meg hjemme, men innen vi kommer inn døren hjemme er den for lengst glemt - enda hun elsker Kinder Maxi. Jeg kan love henne å få ha på skjørtet når hun kommer hjem fra bhg, igjen, hun elsker å pynte seg, men når vi kommer hjem er det glemt...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Datter har ingen forståelse for tid, og husker knapt hva jeg sa til henne på morgenen ved levering i barnehagen. Jeg kan si at vi skal til besteforeldrene å spise middag og hoppe på trampolinen etterpå (hun elsker det, vi har ikke egen) og hun husker det ikke. Vi kan gå på butikken for å kjøpe en sjokolade til å kose oss meg hjemme, men innen vi kommer inn døren hjemme er den for lengst glemt - enda hun elsker Kinder Maxi. Jeg kan love henne å få ha på skjørtet når hun kommer hjem fra bhg, igjen, hun elsker å pynte seg, men når vi kommer hjem er det glemt...

Da er barn i den alderen forskjellige. Min husker alt, og da mener jeg absolut alt 😅 men forståelse for tid, har han ikke. 6 måneder, 1 uke, to timer, sier mitt barn ingenting.

Anonymkode: f848a...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...