AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Stemmer det at det har blitt vanlig å ha to bachelorgrader? Jeg er akkurat ferdig med en BA-grad og har også søkt på ny grad. Skal, skal ikke? Med tanke på arbeidslivet. Er det lurt? Anonymkode: 20a78...b0f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker i noen tilfeller at de har vært uheldige. Ofte tar de jo en ny utdannelse om de ikke får noe innenfor det de først utdannet seg innen eller om de har gått på en smell og søker nye oppgaver. Men man har jo også de som er "evige studenter"... Som bare studerer for å studere Anonymkode: 993db...3eb
AnonymBrukern Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Hva var poenget med å ta den første hvis du ikke skal jobbe med det da? 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har tatt to bachelorgrader og en og en halv master. Har vært veldig nyttigi jobben min, men lønnsmessig får jeg lite igjen for det. Anonymkode: ecce6...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker i hvert fall ikke at de er målbevisste, som jeg kunne tenkt om noen som tok en master. Første tanke heller mot at de har valg feil. Anonymkode: dad23...edf 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Ombestemte seg eller fikk ikke jobb med den første. Ta master om mulig - høyere lønn og ser ikke vinglete ut. Anonymkode: e205b...c02 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har to grader. Første tok jeg fordi det er/var en interesse/hobby/lidenskap. Jobbet freelance med det i noen år. Når jeg fikk barn og mann ville jeg ha et mer stabilt liv, og tok en annen grad som gav meg en sikker jobb. Tror ikke det er negativt, men det kan jo gi høyere lønn om en går for en master i stedet.. Mange grunner til at folk har flere grader. Anonymkode: acbc9...4ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Min første tanke er at man kanskje har blitt veldig komfortabel med studenttilværelsen, men kan godt forstå det hvis man er nødt til å velge et annet yrke eller har valgt feil. Anonymkode: 39eab...b50
Gjest Ringhalelemur Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker ikke så mye om det - alle må jo gjøre det som føles riktig for seg. Det er jo lov å velge noe annet om det første ikke føltes helt rett likevel - eller om man tenker man stiller sterkere med to grader. Det viktigste er jo at utdannelsen man tar leder til en jobb man kan trives med. Noen ganger er det sikkert en fordel med to bachelorgrader, andre ganger får man mindre igjen for det. Jeg tenker at det er lurt å ha en plan med utdannelsen i hvert fall… Ellers kan man jo risikere å bruke fem-ti år på å studere spennende ting man er interessert i, men så oppdage at det ikke finnes jobber eller at det ikke finnes jobber man faktisk vil ha. Kjedelig å stå der etter så mange år med utdannelse og ikke få jobb.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Såpass.. En grunn er at jeg ikke er helt klar for arbeidslivet. Jeg har jobbet under studiene, men liker valgfriheten og at jeg kan legge dagene opp slik jeg vil. Å studere i tre år til vil gjøre meg bedre rustet til forpliktelsene som følger med (det kjedelige) voksenlivet mtp arbeid. En annen årsak er valgfrihet igjen, denne gang i ulike sektorer. Jeg ønsker mulighet til å ikke binde meg til en arbeidsplass. Master kunne jeg nok kommet inn på da jeg har B/C i snitt. Ts Anonymkode: 20a78...b0f
Jegerikkeminskyld Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Det kan jo hende de har interesser innen flere felt. Hadde jeg ikke havnet så tidlig ut i jobb kunne jeg godt tenkt meg bachelor i to eller tre fag og så valg en dem for master. Det finnes noen som har master i mer enn et fag også. Jeg skjønner ikke problemstillingen, en bred faglig utdanning er da bare bra? 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Kjenner to som har to bachelorgrader. Begge tok en til bachelorgrad etter å ha fullført første bachelorgrad pga. de ombestemte seg og ville jobbe med noe annet. I tillegg kjenner jeg en som snart er ferdig med bachelor, men som tenker å ta en til om hun ikke får jobb (hun studerer journalistikk). H Anonymkode: 98f49...91a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner to som har to bachelorgrader. Begge tok en til bachelorgrad etter å ha fullført første bachelorgrad pga. de ombestemte seg og ville jobbe med noe annet. I tillegg kjenner jeg en som snart er ferdig med bachelor, men som tenker å ta en til om hun ikke får jobb (hun studerer journalistikk). H Anonymkode: 98f49...91a Venninnen min studerte journalistikk og fikk seg aldri jobb, så hun tok lektorutdannelse etter dette. Anonymkode: 5dcb4...91d
Maleficenta Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer det at det har blitt vanlig å ha to bachelorgrader? Jeg er akkurat ferdig med en BA-grad og har også søkt på ny grad. Skal, skal ikke? Med tanke på arbeidslivet. Er det lurt? Anonymkode: 20a78...b0f jeg har to og grunnen er at jeg angra på den første. Fikk aldri jobb etter første Endret 20. juni 2021 av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Såpass.. En grunn er at jeg ikke er helt klar for arbeidslivet. Jeg har jobbet under studiene, men liker valgfriheten og at jeg kan legge dagene opp slik jeg vil. Å studere i tre år til vil gjøre meg bedre rustet til forpliktelsene som følger med (det kjedelige) voksenlivet mtp arbeid. En annen årsak er valgfrihet igjen, denne gang i ulike sektorer. Jeg ønsker mulighet til å ikke binde meg til en arbeidsplass. Master kunne jeg nok kommet inn på da jeg har B/C i snitt. Ts Anonymkode: 20a78...b0f De fleste jeg kjenner som har to bachelorer har det fordi de bommet på den første (feil valg faglig eller fikk ikke jobb). Du vil nok få mer igjen lønnsmessig hvis du tar master, du er aktuell for høyere stillinger, og det tar også ett år kortere tid - ett års tapt arbeidsinntekt utgjør MYE. Men klart, faglig sett vil en ny bachelor være enklere enn master. Hvis målet egentlig er å leve studentlivet noen år til. Anonymkode: 0efb3...f55 2
L'amie Skrevet 20. juni 2021 #16 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker også at de har valgt feil eller ikke fikk jobb. I dagens arbeidsmarked har veldig mange mastergrad, og avhengig av retning, er det vanskelig (ere) å få jobb med kun en bachelor. Hvis du ikke er klar for arbeidslivet, men har valgt riktig retning, ville jeg mye heller ha startet på en mastergrad evt. begynt å jobbe. Jeg ville ikke valgt en ny bachelor med mindre jeg hadde valgt feil eller det er vanskelig å få jobb innen det yrket/retningen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #17 Skrevet 20. juni 2021 Nesten alle jeg kjenner, med ett unntak, begynte på ny bachelorgrad fordi de hadde valgt feil. Enten på grunn av interesser eller manglende mulighet for jobb. Det betyr jo ikke nødvendigvis at tiden er bortkastet eller at gradene ikke kan komplementere hverandre på et vis, men hvis jeg antar noe når jeg hører at folk har to bachelorgrader så er det nok ikke at de er veldig målretta ihvertfall. 2 hours ago, AnonymBruker said: Såpass.. En grunn er at jeg ikke er helt klar for arbeidslivet. Jeg har jobbet under studiene, men liker valgfriheten og at jeg kan legge dagene opp slik jeg vil. Å studere i tre år til vil gjøre meg bedre rustet til forpliktelsene som følger med (det kjedelige) voksenlivet mtp arbeid. En annen årsak er valgfrihet igjen, denne gang i ulike sektorer. Jeg ønsker mulighet til å ikke binde meg til en arbeidsplass. Master kunne jeg nok kommet inn på da jeg har B/C i snitt. Ts Anonymkode: 20a78...b0f Det er alltid noen som reker rundt på spesielt universitetene uten mål og mening litt vel lenge. En del gjør det nok av samme grunner som deg. De jeg kjenner har kommet seg ut og jobber nå (men er også 35–45 år), men de har langt ifra fått økonomisk uttelling for alle studiepoeng og lån, hvis man bryr seg om sånt. Hva med å se etter en jobb du faktisk kan trives med? Så kan du eventuelt bygge på med relevant utdannelse etterhvert, for å ende opp i en jobb som du i det minste ikke aktivt misliker. Anonymkode: 49d98...16c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 Jeg tok 2 Bachelorgrader og 1 Master på 5 år. Siv.Ing + Øk.Adm Gjorde det fordi jeg hadde muligheten (økd.adm fagene var ganske lette, jeg valgte strategisk dem med minst arbeidskrav), og fordi jeg ville ha flest mulig dører åpen. Anonymkode: cadef...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 Mye fordommer der ute. Anonymkode: 6426c...950 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 Det legger jeg meg ikke opp i. Anonymkode: e8d86...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå