Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sykepleiere og studenter som vil fortelle meg hva jeg går til?? Det er mange som har en mening om yrket, men jeg vil gjerne ha førstehåndserfaringer.

Og til dere andre. Kommer Covid19 til å endre synet på sykepleiere? Vil lønnen faktisk øke? Tror dere mange dessuten har søkt på yrket fordi det er en slags status knyttet til det å være kritisk samfunnsfunksjon? Hvis viruset bryter ut, stenges alle arbeidsplasser, men barnehagen og skolen er åpne nettopp fordi sykepleiere (og leger) trenger barnepass for å utøve profesjonen sin.

Anonymkode: 13337...608

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du søkt?😊 jeg har også søkt sykepleie.

Anonymkode: d59c5...65d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går til en fantastisk givende, spennende og variert jobb. Hadde vært verdens beste jobb, om bemanningen var høy nok. Du går også til et tempo, arbeidsmengde, stress og ansvar du ikke kan forestille deg i dine villeste fantasi. 

Tror aldri sykepleie vil bli en statusjobb. Tror ikke lønna øker, men håper virkelig det blir økt bemanning og bedring av arbeidsvilkår.

Anonymkode: 97234...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har valgt et yrke som gjør at du alltid kan få jobb og der det er mange muligheter. Du kommer til å føle at du gjør en viktig jobb som er samfunnskritisk.

Minus er dårlig betalt, tøff turnus, tøft fysisk og psykisk arbeidshverdag, detaljstyrt ledelse, ingen goder som (fleksitid, lang lunsj, bonus, søke om 4 uker sommerferie).

Anonymkode: 7db27...bed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også søkt!

Anonymkode: 34bcd...bf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har valgt et yrke som gjør at du alltid kan få jobb og der det er mange muligheter. Du kommer til å føle at du gjør en viktig jobb som er samfunnskritisk.

Minus er dårlig betalt, tøff turnus, tøft fysisk og psykisk arbeidshverdag, detaljstyrt ledelse, ingen goder som (fleksitid, lang lunsj, bonus, søke om 4 uker sommerferie).

Anonymkode: 7db27...bed

Ikke 4 uker ferie? Vet om en som har 5 ukers ferie.  I tillegg så har spl tydeligvis lang nok pause til å lage videoer på tiktok. 

Anonymkode: 3cc35...95c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke 4 uker ferie? Vet om en som har 5 ukers ferie.  I tillegg så har spl tydeligvis lang nok pause til å lage videoer på tiktok. 

Herregud 😂😂😂

Anonymkode: 7a032...699

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud 😂😂😂

Anonymkode: 7a032...699

Hva herregud? Spl syter på KG om ditt og datt, men mye av de gnåler om stemmer jo ikke. Det som er morsomt er når de skriver at de ikke rekker å gå på do. Tisser de på seg? 😂 

Men apropos ferie. 

"Men sykepleiere er, sammen med mange andre yrkesgrupper, omfattet av det som kalles avtalefestet ferie gjennom sine tariffavtaler. Det betyr i praksis at du har krav på 30 feriedager, eller fem hele uker." https://sykepleien.no/2019/05/ferieavvikling-dine-rettigheter-og-plikter

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Og til dere andre. Kommer Covid19 til å endre synet på sykepleiere? Vil lønnen faktisk øke? Tror dere mange dessuten har søkt på yrket fordi det er en slags status knyttet til det å være kritisk samfunnsfunksjon? Hvis viruset bryter ut, stenges alle arbeidsplasser, men barnehagen og skolen er åpne nettopp fordi sykepleiere (og leger) trenger barnepass for å utøve profesjonen sin.

Anonymkode: 13337...608

Nei, lønnen kommer ikke til å øke. De fleste jobber i offentlig sektor, utdannelsen er kort og relativt enkel, og det er stor tilvekst av søkere.

Det virker som mange sykepleiere blir motivert av "viktigheten" i yrket, og det er jo flott for dem. men det betyr ikke at de høster noe særlig høy status i resten av samfunnet. Tvert imot ble sykepleiere mindre populære etter at de startet lønnskamp midt i en pandemi der store deler av befolkningen sto uten jobb. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kjipeste med yrket er vel at du må belage deg på å jobbe turnus resten av ditt yrkesaktive liv, og vil gå glipp av flere julaftener, bursdager osv., noe som er ekstra kjipt når man får barn. Rene dagstillinger er det langt færre av enn det er søkere, så de må du ha flaks for å få.

Det positive er at du alltid er sikret jobb, du har god pensjonsavtale, redusert arbeidsuke ved to-eller tredelt turnus, lønna er faktisk grei og du får overtidsbetalt dersom du må jobbe ekstra (noe de færreste får i dagens arbeidsliv) 

Anonymkode: 78b7f...ecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var godt ut i mitt 2. år på sykepleien da jeg droppet ut i fjor. Det var det flere grunner til, og jeg er veldig glad jeg tok det valget. Det er jo både fordeler og ulemper med en hver type jobb, men for meg veide ulempene tyngre og tyngre. Opplevde også at flere av mine medstudenter følte de ble kjent med flere negative aspekter med yrkesvalget i løpet av studietiden, men at de ikke turte å slutte når de allerede var kommet så langt. Vil bare anbefale alle uansett retning å være ærlig med en selv, og ikke presse seg ut i et arbeidsliv de egentlig ikke ønsker å være i bare fordi man "allerede har gått et år på utdanningen og kan like så godt fullføre". 

For med var det spesielt noen ting som vippet meg til å slutte: 
- Det er ekstremt krevende å "jobbe med mennesker". Jeg hadde tilslutt ingen energi etter jobb og praksis, for jeg brente alt kruttet i møte med trengende pasienter som hele tiden krever din oppmerksomhet. Om du er introvert ville jeg vært veldig obs på dette. Jeg er ikke sjenert og blir ikke lei meg av frekke eller utakknemlige pasienter, men å hele tiden forholde seg til, prate og være tilgjengelig for andre slet meg ut totalt. 
- Sykepleien er et yrke det er knyttet mye identitetsfølelse til gjennom historie, NSF osv. Følte det var et stort fellesskap jeg ikke klarte å kjenne meg igjen i eller være en del av. 
- Turnus og diverse dårlige arbeidsforhold som jobb på røde dager, ingen fleksitid, dårlig bemanning, og mange steder var det rett og slett skikkelig mange konflikter mellom ansatte :( Og dette er noe som hele tiden blir snakket om av studieledelse, medstudenter og NSF som til tider minnet litt om "dere kommer til å ha sååå mange utfordringer i arbeidslivet pga. samfunnet ikke verdsetter dere nok, og her er hvordan dere kan forholde dere til det...." - veldig motiverende :P

Anonymkode: 43a31...208

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kjipeste med yrket er vel at du må belage deg på å jobbe turnus resten av ditt yrkesaktive liv, og vil gå glipp av flere julaftener, bursdager osv., noe som er ekstra kjipt når man får barn. Rene dagstillinger er det langt færre av enn det er søkere, så de må du ha flaks for å få.

Det positive er at du alltid er sikret jobb, du har god pensjonsavtale, redusert arbeidsuke ved to-eller tredelt turnus, lønna er faktisk grei og du får overtidsbetalt dersom du må jobbe ekstra (noe de færreste får i dagens arbeidsliv) 

Anonymkode: 78b7f...ecf

Nei, lønnen er ikke grei. Det er ca 350 kr du får ekstra for å jobbe kveld. Og da mener jeg. Du er ikke ferdig før 22.0å. Ingen tillegg for å måtte stå opp tidlig dagen ettet heller. Man begynner kl.07.00 på sykehus ofte. 

Det er et tøft ytre..du har aldri fri i høytider, veldig dårlig betalt.,  enorm.påkjenning og man føler seg nesten tråkket på siden en får latterlig lite i helger også..

Ikke takk ja. Du vil angre deg. Å jobbe med suke mennesker dag ut og dag inn vil ta fra deg livsgleden til slutt. Finn deg noe annet.. 

Jeg har vært sykepleirt i 20 år.

Anonymkode: 7529c...1da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var godt ut i mitt 2. år på sykepleien da jeg droppet ut i fjor. Det var det flere grunner til, og jeg er veldig glad jeg tok det valget. Det er jo både fordeler og ulemper med en hver type jobb, men for meg veide ulempene tyngre og tyngre. Opplevde også at flere av mine medstudenter følte de ble kjent med flere negative aspekter med yrkesvalget i løpet av studietiden, men at de ikke turte å slutte når de allerede var kommet så langt. Vil bare anbefale alle uansett retning å være ærlig med en selv, og ikke presse seg ut i et arbeidsliv de egentlig ikke ønsker å være i bare fordi man "allerede har gått et år på utdanningen og kan like så godt fullføre". 

For med var det spesielt noen ting som vippet meg til å slutte: 
- Det er ekstremt krevende å "jobbe med mennesker". Jeg hadde tilslutt ingen energi etter jobb og praksis, for jeg brente alt kruttet i møte med trengende pasienter som hele tiden krever din oppmerksomhet. Om du er introvert ville jeg vært veldig obs på dette. Jeg er ikke sjenert og blir ikke lei meg av frekke eller utakknemlige pasienter, men å hele tiden forholde seg til, prate og være tilgjengelig for andre slet meg ut totalt. 
- Sykepleien er et yrke det er knyttet mye identitetsfølelse til gjennom historie, NSF osv. Følte det var et stort fellesskap jeg ikke klarte å kjenne meg igjen i eller være en del av. 
- Turnus og diverse dårlige arbeidsforhold som jobb på røde dager, ingen fleksitid, dårlig bemanning, og mange steder var det rett og slett skikkelig mange konflikter mellom ansatte :( Og dette er noe som hele tiden blir snakket om av studieledelse, medstudenter og NSF som til tider minnet litt om "dere kommer til å ha sååå mange utfordringer i arbeidslivet pga. samfunnet ikke verdsetter dere nok, og her er hvordan dere kan forholde dere til det...." - veldig motiverende :P

Anonymkode: 43a31...208

Veldig godt beskrevet, føler det helt på samme måten! Dette har vært et stort problem for meg helt siden utdannelsen, jeg har aldri følt meg som en av dem, og der blir faktisk et problem til slutt!

Anonymkode: be83f...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i! Slutter på sykepleien nå etter ett år, nettopp på grunn av dette. Ønsker fortsatt å jobbe med mennesker, men på en annen måte, der jeg ikke trenger å forholde meg til pasienter, pårørende og kollegaer til en hver tid, hele tiden - for meg ble det for mye, og tappet meg helt for energi.

Dersom man synes dette er en fin måte å jobbe på, vil jeg anbefale yrket. Det er utrolig spennende, grei lønn, mange muligheter.

Anonymkode: cbb9a...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Skulle quote innlegget til anonymbruker 43a31...208, var det innlegget jeg mente jeg kjente meg igjen i 😅

Anonymkode: cbb9a...0aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva herregud? Spl syter på KG om ditt og datt, men mye av de gnåler om stemmer jo ikke. Det som er morsomt er når de skriver at de ikke rekker å gå på do. Tisser de på seg? 😂 

Men apropos ferie. 

"Men sykepleiere er, sammen med mange andre yrkesgrupper, omfattet av det som kalles avtalefestet ferie gjennom sine tariffavtaler. Det betyr i praksis at du har krav på 30 feriedager, eller fem hele uker." https://sykepleien.no/2019/05/ferieavvikling-dine-rettigheter-og-plikter

Poenget er at man som sykepleier på sykehus e.l ikke kan forvente å få sammenhengende 4-5 ukers ferie om sommeren, det går ikke opp med driften.

Og nei de tisser nok ikke så ofte på seg, men går med ubehagelig full blære lenge. Og det er nok av eksempler på at de ikke har fått mulighet til å bytte sanitetsprodukter på jobb og derfor blødd gjennom uniformen (mener det var en kampanje i SOME om det for noen år siden?) 

Anonymkode: e0c8f...21d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (8 timer siden):

Nei, lønnen kommer ikke til å øke. De fleste jobber i offentlig sektor, utdannelsen er kort og relativt enkel, og det er stor tilvekst av søkere.

Det virker som mange sykepleiere blir motivert av "viktigheten" i yrket, og det er jo flott for dem. men det betyr ikke at de høster noe særlig høy status i resten av samfunnet. Tvert imot ble sykepleiere mindre populære etter at de startet lønnskamp midt i en pandemi der store deler av befolkningen sto uten jobb. 

Jeg er litt enig der, men samtidig så de kanskje en mulighet å faktisk få gjennomslag for kravene sine.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er at man som sykepleier på sykehus e.l ikke kan forvente å få sammenhengende 4-5 ukers ferie om sommeren, det går ikke opp med driften.

Og nei de tisser nok ikke så ofte på seg, men går med ubehagelig full blære lenge. Og det er nok av eksempler på at de ikke har fått mulighet til å bytte sanitetsprodukter på jobb og derfor blødd gjennom uniformen (mener det var en kampanje i SOME om det for noen år siden?) 

Syntes vi burde være flinkere til å sette grenser. Det er sjeldent SÅÅÅÅ mye å gjøre at man ikke kan gå å sette seg på do i 1-2 min. 

Anonymkode: 78e97...634

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Det er en god utdanning som gir mange og varierte muligheter. Det er også mye en kan videreutdanne seg til. 
Sykepleiere har ferie de også, men får kanskje ikke mer enn 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Dette skaper problem for de som har barn med tanke på stengt barnehage og SFO. Det skaper gjerne problem med at en ikke får ferie samtidig med partner så en ev familieferie går i vasken.  De får gå på toalettet selvsagt, men på en travel avdeling er kanskje (ofte...) toalettet opptatt akkurat når du har tid og du må bare fortsette med pasientene og da går det fort 1-2 t til neste gang du får muligheten.....

Anonymkode: dfc3e...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 8.56):

Men apropos ferie. 

Ingen på min arbeidsplass får ta ut mer enn 3 uker sommerferie i sommerperioden (fra mai til september). De to resterende må taes ut utenom. Å få både skolens høst og vinterferie kan du bare glemme, selv om du har barn.

Veldig veldig sjelden har jeg hørt om sykepleiere som får ta 4 uker sommerferie. Det er fordi ledelsen må få sommerturnusen til å gå opp. Men når jeg jobbet som medisinsk sekretær fikk jeg 4 uker som den største selvfølge. Fleksitid hadde jeg og. Grunnlønnen var og like god 🙈😂

Anonymkode: be83f...0bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tull!!! Hahaha! Jobber på sykehjem og jeg har aldri opplevd en spl blø igjennom uniform buksen. Selv om det er mye å gjøre så går på man do. Hva faen? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...