AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Jeg leste den saken på VG om flere psykologer som hadde misbrukt pasientene og hadde sex med de, fordi de følte seg tiltrukket av de emosjonelt og fysisk. Jeg forstår ikke dette helt. Hvordan kan de bli tent på en person som er så psykisk syk som de gir sterke medisiner til? Jeg forstår det ikke bare. Hva tror dere? Har noen av dere en teori? Det er nettopp pga slike ting jeg aldri kommer til å gå til en mannelig psykolog. Jeg er glad jeg ba om en kvinnelig psykolog. Anonymkode: e9102...1f8 3
Sdkkds Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Nå er det jo ikke slik at alle som går til psykolog går på medisiner, det er heller ikke psykologen som skriver ut medisiner. Og mener du virkelig at man ikke kan være tiltrukket av en person som har en psykisk lidelse, er dette noe som automatisk gjør at man blir ufyselig så ingen vil noensinne finne deg attraktiv? For å svare på din "teori". Det er en viss prosent av befolkningen som begår overgrep, du ville finne en nogenlunde lik fordeling av dette også blant psykologer, dette er grunnen til at noen psykologer begår overgrep. Nå skal det jo også sies at grensen for hva som er overgrep er lavere hos psykologer, psykiater og leger, da muligheten for å utnytte en person i en sårbar sitausjon er større enn om det f.eks var en frisør. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Sdkkds skrev (3 minutter siden): Nå er det jo ikke slik at alle som går til psykolog går på medisiner, det er heller ikke psykologen som skriver ut medisiner. Og mener du virkelig at man ikke kan være tiltrukket av en person som har en psykisk lidelse, er dette noe som automatisk gjør at man blir ufyselig så ingen vil noensinne finne deg attraktiv? For å svare på din "teori". Det er en viss prosent av befolkningen som begår overgrep, du ville finne en nogenlunde lik fordeling av dette også blant psykologer, dette er grunnen til at noen psykologer begår overgrep. Nå skal det jo også sies at grensen for hva som er overgrep er lavere hos psykologer, psykiater og leger, da muligheten for å utnytte en person i en sårbar sitausjon er større enn om det f.eks var en frisør. Åhhh nå går du virkelig inn for å skape en debatt som ikke var poenget her i det hele tatt. Jeg spurte SPESIFIKT OM HVORFOR PSYKIATERE/PSYKOLOGER blir tiltrukket av pasientene sine og har sex med de. Jeg sa aldri noe om at psyke mennesker ikke er attraktive, men det er jævlig kvalmt og ekkelt at en psykiater utnytter en person som har kommet til h*n for å få hjelp, men istedenfor blir psykiateren så kåt at de utnytter de. Hvorfor blir de så kåte på sine sårbare pasienter? Kan det være en slags fetish? Anonymkode: e9102...1f8 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 De fleste som velger yrket har jo valgt det fordi de har en skrue løs, sier seg jo selv at de kan finne på slikt da. Anonymkode: 977c4...ca1 3
skreppamedleppa Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 (endret) Jeg tror ikke nødvendigvis dette har med psykolog tittelen i seg selv å gjøre. Men kanskje mer yrker hvor det er en viss maktubalanse.. De finnes i alle yrker og desverre har de ikke stempel i pannen.. De er noen sin nabo, noen sin venn, noen sin sønn og de jobber over alt, som politi, som dommere, som leger som tømrere som trenere, tannleger osv. Jeg har sett en sak på VG for litt siden men han psykologen er død nå, så jeg tror ikke jeg har lest den saken du refererer til så jeg kan bare uttale meg om mine tanker på et generelt grunnlag. Men det kan høres litt grusomt ut dette med "mulighetene marked", altså... det er i en "lukket situasjon". Det er to mennesker som er alene sammen, der den ene er mer sårbar enn den andre. Om en er istand til å utnytte noen er nok dette en ideell situasjon. Men hva kom først av høna og egget, ble de psykologer først for så å utnytte sårbare mennesker? Eller har de alltid hatt denne trangen i seg for så å bli psykologer for så å gjøre noe aktivt med den lysten de alltid har hatt? Misbruk finnes som sagt over alt, i alle samfunnslag og yrker desverre. Men ja det er groterskt! Endret 20. juni 2021 av skreppamedleppa 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste som velger yrket har jo valgt det fordi de har en skrue løs, sier seg jo selv at de kan finne på slikt da. Anonymkode: 977c4...ca1 Tror du det er derfor? Jeg har alltid sett på psykologer/psykiatere som oppegående intelligente mennesker? Og et annrt spørsmål, er en psykolog og psykiater det samme? Anonymkode: e9102...1f8
AnonymBrukern Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Noen tenner vel på å utnytte folk.. i deres hode så «hjelper» de jo den stakkars pasienten som trenger trøst
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Dette er litt som når kvinner påstår at alle gynekologer utelukkende har ærlige hensikter😂 Anonymkode: 577c6...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 skreppamedleppa skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke nødvendigvis dette har med psykolog tittelen i seg selv å gjøre. Men kanskje mer yrker hvor det er en viss maktubalanse.. De finnes i alle yrker og desverre har de ikke stempel i pannen.. De er noen sin nabo, noen sin venn, noen sin sønn og de jobber over alt, som politi, som dommere, som leger som tømrere som trenere, tannleger osv. Jeg har sett en sak på VG for litt siden men han psykologen er død nå, så jeg tror ikke jeg har lest den saken du refererer til så jeg kan bare uttale meg om mine tanker på et generelt grunnlag. Men det kan høres litt grusomt ut dette med "mulighetene marked", altså... det er i en "lukket situasjon". Det er to mennesker som er alene sammen, der den ene er mer sårbar enn den andre. Om en er istand til å utnytte noen er nok dette en ideell situasjon. Men hva kom først av høna og egget, ble de psykologer først for så å utnytte sårbare mennesker? Eller har de alltid hatt denne trangen i seg forsåvidt å bli psykologer for så å gjøre noe aktivt med den lysten de alltid har hatt? Misbruk finnes som sagt over alt, i alle samfunnslag og yrker desverre. Men ja det er groterskt! Ja du sier mye bra her! Men dette med at det er to personer som sitter sammen og snakker, en lukket situasjon… har ikke disse psykologene barn og er gift med mann eller dame? Tror du disse er single som gjør dette, eller tror du det er psykologer som er godt etablert og gift? Anonymkode: e9102...1f8 1
Sdkkds Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Åhhh nå går du virkelig inn for å skape en debatt som ikke var poenget her i det hele tatt. Jeg spurte SPESIFIKT OM HVORFOR PSYKIATERE/PSYKOLOGER blir tiltrukket av pasientene sine og har sex med de. Jeg sa aldri noe om at psyke mennesker ikke er attraktive, men det er jævlig kvalmt og ekkelt at en psykiater utnytter en person som har kommet til h*n for å få hjelp, men istedenfor blir psykiateren så kåt at de utnytter de. Hvorfor blir de så kåte på sine sårbare pasienter? Kan det være en slags fetish? Anonymkode: e9102...1f8 "Hvordan kan de bli tent på en person som er så psykisk syk som de gir sterke medisiner til?" Jeg tror du bør ordlegge deg på en annen måte om du ikke vil at noen skal legge ord i munnen på deg. Grunnen til at noen psykologer begår overgrep, er fordi noen psykologer er overgripere. Dette har ikke nødvendigvis noe med at de er psykologer å gjøre, det er ikke noe spesielt med psykologer som gjør at de begår overgrep. Eller at de har en fetisj for syke mennesker. Noen har det helt sikkert, andre har det ikke. Det vil være like stor variasjon mellom de enkelte psykologene som begår overgrep, som det vil være blant de andre som begår overgrep. Dette er ikke emner som man kan forenkle ned til en teori. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBrukern skrev (3 minutter siden): Noen tenner vel på å utnytte folk.. i deres hode så «hjelper» de jo den stakkars pasienten som trenger trøst Så fælt. Enn at de tenker sånn. Trodde mer om enkelte psykologer, jeg. Det er en hard studie, og man må være litt smart for å komme seg gjennom slikt. Anonymkode: e9102...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 Sdkkds skrev (1 minutt siden): "Hvordan kan de bli tent på en person som er så psykisk syk som de gir sterke medisiner til?" Jeg tror du bør ordlegge deg på en annen måte om du ikke vil at noen skal legge ord i munnen på deg. Grunnen til at noen psykologer begår overgrep, er fordi noen psykologer er overgripere. Dette har ikke nødvendigvis noe med at de er psykologer å gjøre, det er ikke noe spesielt med psykologer som gjør at de begår overgrep. Eller at de har en fetisj for syke mennesker. Noen har det helt sikkert, andre har det ikke. Det vil være like stor variasjon mellom de enkelte psykologene som begår overgrep, som det vil være blant de andre som begår overgrep. Dette er ikke emner som man kan forenkle ned til en teori. Jada. Dette er ikke en norsk oppgave eller eksamen som skal leveres inn. Du skjønte godt hva intensjonene mine var, og du trenger virkelig ikke å skape et problem fra ingen steds. Ro deg ned! Anonymkode: e9102...1f8 3
AnonymBrukern Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så fælt. Enn at de tenker sånn. Trodde mer om enkelte psykologer, jeg. Det er en hard studie, og man må være litt smart for å komme seg gjennom slikt. Anonymkode: e9102...1f8 Ja men er det som er skummelt. Så lenge man har gode karakterer fra vgs kan man ta denne utdanningen. Men man vet egt hvem som sitter der og er psykologen
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 Jeg lurer på hvorfor helsetilsynet ikke varslet politiet. Skammelig! Anonymkode: d7049...697 1
Silva Pluvialis Skrevet 20. juni 2021 #16 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på hvorfor helsetilsynet ikke varslet politiet. Skammelig! Anonymkode: d7049...697 Helt skrudd at de fikk tilbake lisensen. Flere av pasientene tok jo selvmord som følge av overgrepene. Hadde de respektive behandlerne hatt noe som helst samvittighet så hadde de respektert yrket sitt nok til å holde seg laaaangt unna. Mye sier meg at de har psykopatiske trekk. De tiltrakk seg den jobben for å utnytte og skade sårbare mennesker.
Sdkkds Skrevet 20. juni 2021 #17 Skrevet 20. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jada. Dette er ikke en norsk oppgave eller eksamen som skal leveres inn. Du skjønte godt hva intensjonene mine var, og du trenger virkelig ikke å skape et problem fra ingen steds. Ro deg ned! Anonymkode: e9102...1f8 Jeg kjenner ikke deg, hvordan skal jeg kunne vite noe om intensjonene dine? Les gjennom noen andre tråder her, så får du et veldig klart bilde på hvordan mange her ser på psykisk syke. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #18 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor helsetilsynet ikke varslet politiet. Skammelig! Anonymkode: d7049...697 De aller fleste mister autorisasjonen sin, og får det tilbake etter noen år. DET ER HELT SYKT Anonymkode: e9102...1f8
Cuntzilla Skrevet 20. juni 2021 #19 Skrevet 20. juni 2021 Fordi de kan.. Overgripere finnes i alle yrker, og kanskje spesielt der hvor det er en maktubalanse. Det er vel ikke veldig uvanlig at pasienter kan bli forelsket i psykologen heller, de har jo utlevert seg, og psykologen sitter der og hører på alt du sier og gir deg all oppmerksomhet og råd, så pasient kan bli knyttet til dem og føle seg elsket av dem. Så er det vel noen som vet å utnytte denne posisjonen til å begå overgrep. 2
Raven.Writingdesk Skrevet 20. juni 2021 #20 Skrevet 20. juni 2021 (endret) Det er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel hvor en psykolog hevdet at om pasienten ble forelsket i psykologen så kunne dette være en viktig del av behandlingen : https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-blir-du-forelsket-i-psykologen-din/s/12-95-3423353476 Jeg tror det like gjerne kan være et form for «heltesyndrom» hvor pasienten kanskje blir emosjonelt knyttet til behandleren fordi det er jobben til vedkommende, også kan det være vanskelig å trekke en linje for behandleren også. Vedkommende ser på seg selv som en ressurs i pasienten sitt liv og de begge opplever dermed en form for emosjonell belønning i relasjon til hverandre. Jeg tror nok det er mye mer intrikat enn at psykologer er «verre» enn andre mennesker når det gjelder å utnytte sårbare eller overgrep. Det er nok grenser som flyttes og hviskes ut, da en psykolog og pasient ofte er avhengig av å skape en nære relasjon for at psykologen skal evne å behandle pasienten. Endret 20. juni 2021 av Raven.Writingdesk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå