AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Jeg står overfor et lite dilemma; Greia er at jeg på det nåværende tidspunktet har et frikort fordelt mellom 2-3 arbeidsgivere. Jeg skal jobbe en del i ferien, men er usikker på om jeg kommer til å tjene over 60 000 før året er omme. Har skjønt det slik at dersom jeg tjener mer enn frikortsgrensen vil arbeidsgiveren trekke 50% til skatt på alt jeg tjener over 60 000 kr. Får jeg disse pengene tilbake neste år på skatteoppgjøret dersom jeg bestiller skattekort i etterkant? I tillegg lurer jeg på konsekvensene av å bestille skattekort og ikke tjene over 60 000? Får jeg til slutt refundert beløpet tilbake på neste skatteoppgjør påfølgende år? Anonymkode: 67342...d5b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg står overfor et lite dilemma; Greia er at jeg på det nåværende tidspunktet har et frikort fordelt mellom 2-3 arbeidsgivere. Jeg skal jobbe en del i ferien, men er usikker på om jeg kommer til å tjene over 60 000 før året er omme. Har skjønt det slik at dersom jeg tjener mer enn frikortsgrensen vil arbeidsgiveren trekke 50% til skatt på alt jeg tjener over 60 000 kr. Får jeg disse pengene tilbake neste år på skatteoppgjøret dersom jeg bestiller skattekort i etterkant? I tillegg lurer jeg på konsekvensene av å bestille skattekort og ikke tjene over 60 000? Får jeg til slutt refundert beløpet tilbake på neste skatteoppgjør påfølgende år? Anonymkode: 67342...d5b Ja du får det igjen på neste skatteoppgjør(så sant du ikke betsler for lite resten av året selvføgelig) Anonymkode: d6381...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Skatteoppgjøret neste år viser den skatten du skal betale for dette inntektsåret. Hvis du har blitt trukket for mye skatt får tilbake penger og hvis du har betalt for lite får du restskatt. Anonymkode: 4a3de...ad4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja du får det igjen på neste skatteoppgjør(så sant du ikke betsler for lite resten av året selvføgelig) Anonymkode: d6381...2a4 TS her, men da går det fint an å ha et frikort inntil jeg ser at inntekten bikker over 60 000 ila. et kalender og dermed bestille et skattekort? Eller har jeg ikke noe å "tape" ved å bestille skattekort allerede nå? Anonymkode: 67342...d5b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Begge deler går fint! Du får tilbake pengene neste år hvis du betaler for mye skatt. Anonymkode: 72dca...466
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begge deler går fint! Du får tilbake pengene neste år hvis du betaler for mye skatt. Anonymkode: 72dca...466 TS her, har blitt fortalt at det er mer lønnsomt å bestille et skattekort selv om man er uvitende om hva man kommer til å tjene (over eller under frikortsgrensen). Men slik jeg forstår så er det ingen forskjell fordi (1) dersom du tjener under frikortsgrensen, betaler du for mye skatt (og får dermed tilbake pengene på neste skatteoppgjør) mens (2) dersom du ikke bestiller skattekort i tide og tjener over frikortgrensen vil du betale 50% skatt, (altså du betaler for mye skatt, men dette får du også tilbake også ved neste skatteoppgjør) ? Anonymkode: 67342...d5b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Hvis du venter med å skaffe deg skattekort til du overstiger frikostgrensen så kan du bli trukket ganske mye på de siste utbetalingene. Si du skal tjene 70 000 og skatte 5000 tilsammen for hele året. ( totalt vilkårlige tall) Og du henter skattekort når du har tjent 30 000. Da bli du bli trukket 5000 fordelt på de siste 45 000. Hvis du venter til du har brukt opp frikortet. Da må du betale 5000 av de siste 10000 Anonymkode: 9e2bd...dcc
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du venter med å skaffe deg skattekort til du overstiger frikostgrensen så kan du bli trukket ganske mye på de siste utbetalingene. Si du skal tjene 70 000 og skatte 5000 tilsammen for hele året. ( totalt vilkårlige tall) Og du henter skattekort når du har tjent 30 000. Da bli du bli trukket 5000 fordelt på de siste 45 000. Hvis du venter til du har brukt opp frikortet. Da må du betale 5000 av de siste 10000 Anonymkode: 9e2bd...dcc TS her, dette var oppklarende! Anonymkode: 67342...d5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå