Gå til innhold

Mannen vil snu 3åringen i bilen - hva er det beste setet bakovervendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg bare må skjære gjennom og bestille bakovervendt. Barnet er 3 år, 104 cm. Lange ben. Noen som har erfaring med hva som er best? BeSafe Izi Plus x1? Britax Max way +?

Anonymkode: ffee4...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sitter ikke han bakovervendt nå? Hadde gått for britax maxway pluss, evt klippan opti 🙂

Anonymkode: 0474e...e54

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Britax max way plus, den varer til barnet er ca 6 år.

AnonymBruker
Skrevet

Han vokser ikke ut av setet før ørene stikker over kanten. 

Anonymkode: e6b99...e09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker jeg bare må skjære gjennom og bestille bakovervendt. Barnet er 3 år, 104 cm. Lange ben. Noen som har erfaring med hva som er best? BeSafe Izi Plus x1? Britax Max way +?

Anonymkode: ffee4...80b

Lengde og lange ben har ikke så mye å si, er vekt det går på. Så du må se hvor mange kilo barnet har å gå på.

AnonymBruker
Skrevet

Axkid One!

Anonymkode: 3d24c...235

AnonymBruker
Skrevet

Axkid one signerer jeg på!

Anonymkode: 42c2e...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Axkid minikid. Setet tar ikke stor plass i seg selv og barnet kan sitte lenge bakover. Veldig fornøyd!

Anonymkode: fba5a...d3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sitter han i nå da? Vi er i hvert fall veldig fornøyd med Britax Max way plus. Vår lange 3,5-åring har god plass i det 🙂

Anonymkode: b3735...efa

AnonymBruker
Skrevet

Vi er fornøyde med axkid.

Anonymkode: 9c168...a69

AnonymBruker
Skrevet

De færreste som svarer her har opplevd hvordan setet fungerer i en eventuell kollisjon, hvilket er det eneste som virkelig teller spør du meg. De svarene du får er basert på hva den enkelte har kjøpt og hvorvidt de er fornøyd med feks hvor enkelt det er å ta inn og ut, hvor behagelig barnet synes det er osv. De færreste har hatt anledning til å kjøpe/prøve et større utvalg seter, og som nevnt over, ei heller "testet" det ved en ulykke. 

Sjekk seriøse kollisjonstester og ta valget deretter. 

Hilsen en som jobber med trafikksikkerhet. 

Anonymkode: b9e9e...883

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Axkid minikid. Setet tar ikke stor plass i seg selv og barnet kan sitte lenge bakover. Veldig fornøyd!

Minikid er en dinosauri både festemekanisme, regulering og teknologi i forhold til Axkid one.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De færreste som svarer her har opplevd hvordan setet fungerer i en eventuell kollisjon, hvilket er det eneste som virkelig teller spør du meg. De svarene du får er basert på hva den enkelte har kjøpt og hvorvidt de er fornøyd med feks hvor enkelt det er å ta inn og ut, hvor behagelig barnet synes det er osv. De færreste har hatt anledning til å kjøpe/prøve et større utvalg seter, og som nevnt over, ei heller "testet" det ved en ulykke. 

Til å jobbe med trafikksikkerhet burde du kanskje vite at setene som er nevnt her er plus-testet/godkjent, som er den testen man bør stole mest på.

Anonymkode: 4a443...fda

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en stor 3-åring, og er veldig fornøyd med klippan century. Hadde Opti vært på markedet når vi kjøpte ny hadde jeg heller gått for det da 😊 

Anonymkode: a1750...531

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Minikid er en dinosauri både festemekanisme, regulering og teknologi i forhold til Axkid one.

Vi hadde en recaro zero i size som var vendbart først. Isofix festet gjorde det meget trangt for beina etterhvert og snu setet var ikke et alternativ. Valget gikk derfor på axkid minikid. Ramma er fremdeles "i veien" for beina på one. Og one koster også 3 ganger så mye som minikid. Minikid festes enkelt i bilen med belte og tar ikke stor plass sammenlignet med andre seter. Så om det er festet du tenker på så kan jeg jo legge til at isofix har mye lavere maxvekt på barnet også kontra annen festemekanisme. Så det igjen gjør at minikid varer lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde en recaro zero i size som var vendbart først. Isofix festet gjorde det meget trangt for beina etterhvert og snu setet var ikke et alternativ. Valget gikk derfor på axkid minikid. Ramma er fremdeles "i veien" for beina på one. Og one koster også 3 ganger så mye som minikid. Minikid festes enkelt i bilen med belte og tar ikke stor plass sammenlignet med andre seter. Så om det er festet du tenker på så kan jeg jo legge til at isofix har mye lavere maxvekt på barnet også kontra annen festemekanisme. Så det igjen gjør at minikid varer lenge.

Axkid one er dyrere ja, men rammen et absolutt ikke i veien. One er mye bredere i setet så det kan ikke sammenlignes engang og benplassen er danseplass. Vi har 36 cm benplass, altså glippen hvor barnet setter beina ned. Den tar også mindre plass enn minikid vil jeg påstå. Minikid er en dinosaur i forhold, eneste grunnen til å velge den må være prisen. Minikid har maksvekt 25 kg mens One har 23kg. Ikke store forkjellen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Axkid one er dyrere ja, men rammen et absolutt ikke i veien. One er mye bredere i setet så det kan ikke sammenlignes engang og benplassen er danseplass. Vi har 36 cm benplass, altså glippen hvor barnet setter beina ned. Den tar også mindre plass enn minikid vil jeg påstå. Minikid er en dinosaur i forhold, eneste grunnen til å velge den må være prisen. Minikid har maksvekt 25 kg mens One har 23kg. Ikke store forkjellen.

Og det er mye lettere å klikke One på plass med isofix istedet for de hærsens forankringsselene du har på minikid. Selv om du synes det ikke er stress med forankringsselet så er det mange som virkelig hater det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For et kleint innlegg, når stolene som anbefales alle er plus-testet og beste sort. 

Plus-testen er den eneste testen man bør sjekke ut. 

Anonymkode: c9a12...c23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til å jobbe med trafikksikkerhet burde du kanskje vite at setene som er nevnt her er plus-testet/godkjent, som er den testen man bør stole mest på.

Anonymkode: 4a443...fda

Lord, man snakker for døve ører🙄

Jeg har ikke snakket verken positivt eller negativt om noen seter nevnt. Poenget var at man spør ikke på et forum hva andre er fornøyd og ikke fornøyd med.

Du har hørt på kg at plus-test er den beste testen og slukt det rått kanskje? Vel, les deg opp. 

Det enkleste er kanskje å finne informasjon via norske nettsider. Da finner du ved et enkelt Googlesøk blant annet: 

•  Plus Test måler utelukkende nakkebelastning i frontkollisjon
  • Målingen utføres gjennom en dynamisk frontkollisjonstest i 56,5 km/t med kraftig retardasjon
  • Plus Test gir ingen graderte resultater eller karakterer, kun sertifisering/ikke sertifisering
  • Det eksisterer kun to typer sertifisering: Til 18 kg (under 1.220 newton (N) nakkebelastning) og til 25 kg (under 1.640 N nakkebelastning)
  • Tester kun stoler som dekker vektgruppe I (9-18 kg) eller vektgruppe I og vektgruppe II (15-25 kg)
  • I praksis vil kun bakovervendte stoler kunne oppnå sertifisering
  • Isofix-stoler kan kun oppnå sertifisering inntil 18 kg.
  • Beltefestede stoler kan oppnå sertifisering til 18 kg eller 25 kg. 

Hvis man gidder kan man ta seg bryet med å lese  hvordan ADAC/ICRT-testen gjennomføres og hva som vektes her. Setene får her karakter og kriteriene og testene er langt mer omfattende en plus-test. 

Hvis du er et snev kildekritisk så spør du ikke kvinneguiden liksom. Men sånne som deg har jo fasit så jeg lar deg ralle videre❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et kleint innlegg, når stolene som anbefales alle er plus-testet og beste sort. 

Plus-testen er den eneste testen man bør sjekke ut. 

Anonymkode: c9a12...c23

Ikke nødvendigvis, men du har kanskje lest det på seteprodusentens sider og tatt det for god fisk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...