Bli medlem Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Norges grenser har ikke vært stengt under pandemien. Det bare i perioder vært et krav om å oppholde seg i karantene ved ankomst i opptil 2 uker. Dersom det "står om livet", har det altså ikke vært noen hindring mot å reise til eller ut fra Norge. Derfor forstår jeg ikke slike gråtehistorier i mediene Søstrene gjenforenes etter 17 måneder: – Klarer ikke slutte å gråte – VG Altså. Hvis du ikke har møtt søsteren din på ett og et halvt år fordi du ikke gidder 2 uker i karantene, har det neppe vært særlig viktig å møtes. 6
Gjest ATLAS6 Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 (endret) Du tar helt feil. Grensene har vært stengt for folk som ikke har fast adresse i Norge en god stund nå. Det har ikke hjulpet om man kan stille med karantenebolig eller karantenehotell. Det har i praksis omtrent kun vært nordmenn og utenlandske med adresse i Norge som har fått innreise til Norge. I tillegg er det ikke "bare" 2 uker karantene. Det har vært 10-14 dager med dyr karantene i Norge i tillegg til karantene i hjemlandet. Da har det gått 4 uker av ferien, og det er ikke alle som har mulighet til å ta ulønnet permisjon for å sitte i karantene i pandemien. Empati er en fin evne å ha, så kanskje du skal forsøke å utvikle det i sommer? Endret 20. juni 2021 av ATLAS6
Bli medlem Skrevet 20. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2021 ATLAS6 skrev (6 minutter siden): Du tar helt feil. Grensene har vært stengt for folk som ikke har fast adresse i Norge en god stund nå. Det har ikke hjulpet om man kan stille med karantenebolig eller karantenehotell. Det har i praksis omtrent kun vært nordmenn og utenlandske med adresse i Norge som har fått innreise til Norge. I tillegg er det ikke "bare" 2 uker karantene. Det har vært 10-14 dager med dyr karantene i Norge i tillegg til karantene i hjemlandet. Da har det gått 4 uker av ferien, og det er ikke alle som har mulighet til å ta ulønnet permisjon for å sitte i karantene i pandemien. Empati er en fin evne å ha, så kanskje du skal forsøke å utvikle det i sommer? Nei jeg tar ikke feil. Ikke på noe tidspunkt under pandemien har det vært forbudt på reise ut for noen. Det har heller ikke vært forbudt å reise inn for de fleste. Det har i perioder vært enkelte begrensninger på innreise for enkelte grupper, men slik er det også utenfor pandemi. Det kalles visumregler. Ikke alle får visum til Norge. At noen ikke får reise inn til Norge av forskjellige grunner betyr ikke at grensene er stengt. 7
Helt uperfekt Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Siden reglene nå er oppdatert er det vanskelig å finne det som gjaldt da, men her er hvertfall ett eksempel på at folk som ikke er folketegistrert i Norge ikke fikk komme inn k landet en periode. https://www.vg.no/sport/fotball/i/lEJw69/justine-28-faar-ikke-komme-tilbake-til-norge-en-absurd-situasjon 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Bli medlem skrev (Akkurat nå): Nei jeg tar ikke feil. Ikke på noe tidspunkt under pandemien har det vært forbudt på reise ut for noen. Det har heller ikke vært forbudt å reise inn for de fleste. Det har i perioder vært enkelte begrensninger på innreise for enkelte grupper, men slik er det også utenfor pandemi. Det kalles visumregler. Ikke alle får visum til Norge. At noen ikke får reise inn til Norge av forskjellige grunner betyr ikke at grensene er stengt. Jo, det gjør du. Mars 2020: Norge stengte grensene for alle andre enn nordmenn, og utenlandske som bor eller arbeider i Norge Juli 2020: Norge åpner grensene for områder med lav smitte, og for familiemedlem og kjærester til norske borgere utenfra EU/EØS I mellomtiden kommer krav om hotellkarantene og obligatorisk testing for alle reisende Januar 2021: Sitat 29. januar stengte vi i praksis grensene for alle som ikke bor i Norge. Dette har store konsekvenser for mange familier og enkeltpersoner som ikke får møte sine nærmeste. Og det har enorme konsekvenser for norsk næringsliv, sier Mæland. https://www.nrk.no/norge/regjeringen-holder-grensene-stengt-1.15367305
Alivamale Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Grensen var da veldig stengt for han her en stund: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/alexander-22-nektes-innreise-til-norge-etter-militærtjeneste/ar-BB1feIzr 3
velociraptor Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Alivamale skrev (1 minutt siden): Grensen var da veldig stengt for han her en stund: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/alexander-22-nektes-innreise-til-norge-etter-militærtjeneste/ar-BB1feIzr Men hans far og muligens søsken, som er norske, kunne krysset grensen, så i praksis betyr det vel bare at de ikke gadd å møte ham. 1
Gjest Linny111 Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Også er det noen av oss som har valgt å ikke reise selv om vi gjerne vil møte familie fordi vi tenker at vi kan ofre det for å få slutt på pandemien. Jeg har familie i Norge som jeg ikke har sett fysisk på to år. Jeg savner dem jo fryktelig, men jeg klarer meg. Vi har kontakt på video og telefon og chat. Det skal likevel bli fint å møte dem når vi alle er fullvaksinert. Fire uker på karantenehotell (eventuelt hjemmekarantene) er heller ikke noe alle kan bruke hele ferien på. Også har jo folk rett her, grensene har vært stengt for folk som ikke bor i Norge (eller er norsk statsborger).
Capt. Obvious Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Bli medlem skrev (18 minutter siden): Nei jeg tar ikke feil. Ikke på noe tidspunkt under pandemien har det vært forbudt på reise ut for noen. Det har heller ikke vært forbudt å reise inn for de fleste. Det har i perioder vært enkelte begrensninger på innreise for enkelte grupper, men slik er det også utenfor pandemi. Det kalles visumregler. Ikke alle får visum til Norge. At noen ikke får reise inn til Norge av forskjellige grunner betyr ikke at grensene er stengt. Grensene inn til Norge har vært stengt for mange i store deler av pandemien faktisk, som noen andre henviser til i denne tråden. Jeg kan se poenget ditt for nordmenn som reiser ut, men det er faktisk langt fra alle som har hatt mulighet til å ta 10 dager i karantene/på karantenehotell når man kommer tilbake igjen, evt. i tillegg til karantene i destinasjonslandet. For disse gruppene har grensene i praksis vært stengt. Det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke jobber og kan dra når som helst, men forstår man ikke at langt fra alle er like privilegert så bør man nok jobbe med innsikten. 3
Justlooking Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Nå er det åpen for alle å reise i Schengen uten koronahotell.
Ukjent. Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Empati er en fin ting. Samt evnen til å sette seg inn i at alle kanskje ikke er i akkurat samme livssituasjon som en selv... 9
NorthernLight Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Ukjent. skrev (39 minutter siden): Empati er en fin ting. Samt evnen til å sette seg inn i at alle kanskje ikke er i akkurat samme livssituasjon som en selv... Folk som har vært i mot tiltakene det siste året har ikke vist så mye empati for folk i risikogruppene som var/er bekymret for å bli smittet av Covid-19 feks? 3
Ukjent. Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 NorthernLight skrev (1 time siden): Folk som har vært i mot tiltakene det siste året har ikke vist så mye empati for folk i risikogruppene som var/er bekymret for å bli smittet av Covid-19 feks? Dette handler om å se helheten. Tiltakene har ført til økte dødsfall blant rusmisbrukere, økt misbruk og mishandling av barn, unge, friske mennesker har mistet jobb og retten til studier osv osv. Psykiske problemer og spiseforstyrrelser har eksplodert. Jeg har langt mer empati med dem enn med de som har levd lange liv allerede. I gruppene jeg snakker om, snakker vi om potensielt fremtidige ødelagte liv. De aller fleste med svært høy risiko har allerede levd lange liv. Det kunne vært gjort mer for at de skal skjermes fra viruset. Hvorfor er din bekymring viktigere enn barns rett til skolegang? Eller ungdoms rett til å sosialisere og finne sin identitet? Er det noen som har blitt passet på det siste året så er det risikogruppen, så det sier ikke rent lite når man likevel får seg til å sutre over at noen mener at tiltakene er altfor strenge og ødeleggende for hele samfunnet. 5
clyde Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 Ukjent. skrev (2 timer siden): Dette handler om å se helheten. Tiltakene har ført til økte dødsfall blant rusmisbrukere, økt misbruk og mishandling av barn, unge, friske mennesker har mistet jobb og retten til studier osv osv. Psykiske problemer og spiseforstyrrelser har eksplodert. Jeg har langt mer empati med dem enn med de som har levd lange liv allerede. I gruppene jeg snakker om, snakker vi om potensielt fremtidige ødelagte liv. De aller fleste med svært høy risiko har allerede levd lange liv. Det kunne vært gjort mer for at de skal skjermes fra viruset. Hvorfor er din bekymring viktigere enn barns rett til skolegang? Eller ungdoms rett til å sosialisere og finne sin identitet? Er det noen som har blitt passet på det siste året så er det risikogruppen, så det sier ikke rent lite når man likevel får seg til å sutre over at noen mener at tiltakene er altfor strenge og ødeleggende for hele samfunnet. ❤ 2
Bli medlem Skrevet 21. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 21. juni 2021 ATLAS6 skrev (11 timer siden): Jo, det gjør du. Mars 2020: Norge stengte grensene for alle andre enn nordmenn, og utenlandske som bor eller arbeider i Norge Juli 2020: Norge åpner grensene for områder med lav smitte, og for familiemedlem og kjærester til norske borgere utenfra EU/EØS I mellomtiden kommer krav om hotellkarantene og obligatorisk testing for alle reisende Januar 2021: https://www.nrk.no/norge/regjeringen-holder-grensene-stengt-1.15367305 Nei jeg tar ikke feil. Innreiserestriksjoner ikke det samme som at grensene er stengt. Ikke på noe tidspunkt har det vært forbudt å reise ut fra Norge. Utreise utgjør halvparten av alle grensepasseringer. Innreise har vært åpen for alle nordmenn og de med adresse i Norge i tillegg til en lang liste med andre mindre grupper som har vært unntatt fra innreiserestriksjonene. Hvem gjenstår da? Hvordan du får dette til å bli stengte grenser er et mysterium. 2
Bli medlem Skrevet 21. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2021 Capt. Obvious skrev (11 timer siden): Grensene inn til Norge har vært stengt for mange i store deler av pandemien faktisk, som noen andre henviser til i denne tråden. Jeg kan se poenget ditt for nordmenn som reiser ut, men det er faktisk langt fra alle som har hatt mulighet til å ta 10 dager i karantene/på karantenehotell når man kommer tilbake igjen, evt. i tillegg til karantene i destinasjonslandet. For disse gruppene har grensene i praksis vært stengt. Det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke jobber og kan dra når som helst, men forstår man ikke at langt fra alle er like privilegert så bør man nok jobbe med innsikten. Da er det ikke reglene for inn og utreise over grensene som er problemet. Da er det jobben man har og ens egen privatøkonomi, som er grunnen til at man ikke får vært med familien. Da man må adressere det. Og ikke skylde på "stengte grenser". Som ikke er riktig. 2
Capt. Obvious Skrevet 21. juni 2021 #17 Skrevet 21. juni 2021 Bli medlem skrev (2 timer siden): Da er det ikke reglene for inn og utreise over grensene som er problemet. Da er det jobben man har og ens egen privatøkonomi, som er grunnen til at man ikke får vært med familien. Da man må adressere det. Og ikke skylde på "stengte grenser". Som ikke er riktig. Det er ikke riktig, for det er virkelig ikke mange jobber der du kan sette av 10-30 dager til å være i karantene, særlig ikke de periodene dette måtte bli gjort på karantenehotell. Forstår du ikke det har du faktisk liten innsikt. 2
Gjest Lunaris Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 En venninne av meg bor på et veldig avsides sted som også er et populært sted for folk å reise til. Der har det under hele pandemien vært fullt av bobilturister fra England, Tyskland, Belgia og Nederland. Null kontroll.
Alivamale Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 velociraptor skrev (13 timer siden): Men hans far og muligens søsken, som er norske, kunne krysset grensen, så i praksis betyr det vel bare at de ikke gadd å møte ham. Selv om hans far og søsken og finske mor kunne krysset grensen frem og tilbake ville ikke det hjulpet ham noe. Poenget er at han hadde jobb klar i Norge, og har aldri tidligere bodd noe annet sted enn i Norge. Han har trolig måttet endre bosted kun for å avtjene verneplikten i Finland.
velociraptor Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 NorthernLight skrev (16 timer siden): Folk som har vært i mot tiltakene det siste året har ikke vist så mye empati for folk i risikogruppene som var/er bekymret for å bli smittet av Covid-19 feks? Evt har man mer empati for de med potensielt mange gode leveår igjen, som får ødelagt livet av tiltakene, enn for sykehjemspasienter som uansett er i livets siste fase, og i minst 90 % av tilfellene har et uverdig liv. Det er trodd alt i hovedsak disse som har dødd. Capt. Obvious skrev (18 timer siden): Grensene inn til Norge har vært stengt for mange i store deler av pandemien faktisk, som noen andre henviser til i denne tråden. Jeg kan se poenget ditt for nordmenn som reiser ut, men det er faktisk langt fra alle som har hatt mulighet til å ta 10 dager i karantene/på karantenehotell når man kommer tilbake igjen, evt. i tillegg til karantene i destinasjonslandet. For disse gruppene har grensene i praksis vært stengt. Det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke jobber og kan dra når som helst, men forstår man ikke at langt fra alle er like privilegert så bør man nok jobbe med innsikten. Jeg trodde alle hadde rett på 5 uker ferie? Eller er det 4? Samme om det er 4 eller 5, burde det jo være mulig, med litt planlegging, å bake det inn i ferien. Hvis man anser det som viktig nok mener jeg. Men det er tydeligvis ikke viktig nok til at man gidder å kaste bort ferie på å sitte pg kjede seg på et hotell? Jeg synes grensene har vært alt for åpne, og at tiltakene innad i landet har vært alt for strenge. Sikkert derfor vi ser veldig forskjellig på dette.
Anbefalte innlegg