Gå til innhold

Hva er vanlige bivirkninger av hormonbehandlingen ved prøverørsbefruktning? Økt kreftrisiko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på hormonpreperater neste måned. Jeg skal begynne med 3x estrofem, og senere så skal jeg gå over på utrogestan. Jeg er veldig redd for bivirkninger og risikoer ved medsiner. Men jeg er bestemt på å komme igjennom det i ønske om et barn. Jeg og mannen skal til utlandet for å sette inn embryo i starten av august. Dette er ved hjelp av eggdonasjon, grunnet min alder. 

Men noen som har vært igjennom IVF og vet litt om hvilke bivirkninger medsiinene gir, eller hørt noe om økt risiko for kreft / blodpropp osv ? 

Anonymkode: be3a8...89f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest om det selv, men fikk beskjed at legen at det ikke var funnet noen økt risiko for kreft etter IVF-behandling så langt, og at man har hatt flere tiår å følge med på det på nå. 

Relis, som er en troverdig kilde, skriver litt om det her. Og nevner en liten mulig, men ikke sikker, økt risiko for brystkreft den første tiden etter behandlig, men ikke på lengre sikt:  https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2264?source=relisdb

Ellers varierer det hvilke bivirkninger man får. Jeg brukte ikke akkurat de medisinene du nevner, men har vært innom flere typer, både nesespray for nedregulering, hormonsprøyter og progesterontilskudd etter innsett, og har hatt lite bivirkninger. Jeg hadde en del hodepine i perioden jeg brukte nesespray. Og var kanskje litt ekstra gretten mens jeg brukte progesteron, men det kan like godt ha vært delvis eller helt pga den psykiske påkjenningen.

Jeg var også redd bivirkninger på forhånd. Jeg har hatt så plagsomme bivirkninger av hormonprevensjon at jeg kuttet det ut, og tenkte at dette her kom jeg i hvert fall til å slite med. Men jeg slapp altså unna det. Og vi fikk et nydelig barn til slutt.  

Anonymkode: 2aa22...1c6

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lest om det selv, men fikk beskjed at legen at det ikke var funnet noen økt risiko for kreft etter IVF-behandling så langt, og at man har hatt flere tiår å følge med på det på nå. 

Relis, som er en troverdig kilde, skriver litt om det her. Og nevner en liten mulig, men ikke sikker, økt risiko for brystkreft den første tiden etter behandlig, men ikke på lengre sikt:  https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-2264?source=relisdb

Ellers varierer det hvilke bivirkninger man får. Jeg brukte ikke akkurat de medisinene du nevner, men har vært innom flere typer, både nesespray for nedregulering, hormonsprøyter og progesterontilskudd etter innsett, og har hatt lite bivirkninger. Jeg hadde en del hodepine i perioden jeg brukte nesespray. Og var kanskje litt ekstra gretten mens jeg brukte progesteron, men det kan like godt ha vært delvis eller helt pga den psykiske påkjenningen.

Jeg var også redd bivirkninger på forhånd. Jeg har hatt så plagsomme bivirkninger av hormonprevensjon at jeg kuttet det ut, og tenkte at dette her kom jeg i hvert fall til å slite med. Men jeg slapp altså unna det. Og vi fikk et nydelig barn til slutt.  

Anonymkode: 2aa22...1c6

Takk for svar i tråden. Kjekt å høre at dere fikk et nydelig barn tilslutt.  

Jeg er kjemperedd for bivirkninger, men fristelsen for å få et barn er så stort at jeg ønsker å forsøke, og håper på at risikoen for kreft / blodpropp og andre alvorlige bivirkninger er svært lav. For ellers kunne de vel ikke gitt slike medisiner og foretatt slike behandlinger? . Jeg leste gjennom brukerveiledningen. Kan bli ganske skremt når man leser at det er høyere risiko enn normal for både kreft, blodpropp osv men regner med at det er ytterst sjeldne bivirkninger. Skal bare igjennom dette en gang. Og får håpe det går bra. 

Anonymkode: be3a8...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...