AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Hei! Jeg har ingen greie på økonomi da vi sjelden har snakket om det hjemme. Likevel har jeg spart og spart og endelig nådd 100 000-, Har lest at etter denne summen taper su på å ha penger stående i sparekonto, det er aksjer og fond som teller. Hvilke burde jeg gå for og ca hvor mye burde jeg sette inn i måneden? Jeg kommer ikke til å bruke pengene før 5+ år. Til informasjon så jobber jeg ved siden av studiene. Anonymkode: d3177...ced
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Så lenge du har skattbar inntekt bør prioriteringen være slik: fyll opp BSU dersom du har mulighet til BSU2 (konto med god rente, men uten skattefordel) så fyll opp denne også fond Fond bør du gå inn i over tid - dvs. at du lager en spareplan i banken på et fast beløp i måneden. Jeg har kr 1.000. Jeg er ikke spesielt smart eller har mulighet til å følge med og trade, så jeg har valgt aksjefond i den banken jeg er kunde i. I min bank får jeg til og med opp forslag - og det står god informasjon om det. Dersom du siden skulle tenke at "nå har jeg lyst å endre risikoprofil" har du flere muligheter. Du kan endre sammensetningen i sparepakken din slik at du sparer i andre aksjefond. Eller du kan bytte. Jeg har ikke veldig god greie på dette selv, og har derfor valgt den enkle løsningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå