AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Virker som mange bruker følelsene sine for å avgjøre hva de skal mene om ting, men synes det virker som en litt farlig taktikk. Hva du føler om noe er veldig påvirket av hva slags "informasjon" du utsettes for av de rundt deg. Hvorfor føler så mange at de bør bruke følelsene til å avgjøre hva de skal mene om ting, og ikke heller ta en mer objektivt nøytral vurdering basert på fakta og logikk? Hvorfor føler du, at dine følelser, er fasiten for alle verdens problemer? Hva om du tar feil og dine følelser fører til store skader på samfunnet ? Kan du da bruke dine følelser som unnskyldning? Er det virkelig greit? Mange føler at homofili er synd, på grunn av religiøs propaganda under oppveksten, derfor føler de at homofili ikke er bra. Betyr det at homofili ikke er bra da. Siden vi tydeligvis mener at følelser skal avgjøre. Men nei, da kommer motsvaret mine følelser teller mer og jeg føler at homofili er bra, derfor tar du feil når du føler at det ikke er bra fordi mine følelser teller mest. Wow, for en debatt. Høres ut som en parodi men det er ikke det Er dette virkelig det beste vi har i år 2021. Jeg FØLER, derfor ER DET. Noen som kan forsvare slike holdninger om følelser og hvordan de konverteres til fakta på denne måten, for for meg høres det bare ut som logiske feilslutninger. Kjør debatt ! Anonymkode: f2dc2...2ef
Blueberrymuffin Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Føleri er ikke fakta. Baserer man seg på føleri i en debatt, så viser man kun at man ikke klarer å forholde seg til fakta eller hva som måtte være sant.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #3 Skrevet 21. juni 2021 Føleri, og dermed hele paradigmet kritisk teori, kommer aldri til å resultere i fakta. Det skumle er jo at slik forskning blir sett på som vitenskap i enkelte akademiske miljøer. Anonymkode: d6d59...7fc
Gjest byråkrati Skrevet 21. juni 2021 #4 Skrevet 21. juni 2021 On 6/20/2021 at 3:10 PM, Blueberrymuffin said: Føleri er ikke fakta. Baserer man seg på føleri i en debatt, så viser man kun at man ikke klarer å forholde seg til fakta eller hva som måtte være sant. Du føler det, ja?
A-hunter Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 Nå har jo folk begynt å påberope staten egne følelser, så vi er på full fart over kanten av stupet. Alle samfunn går til grunne en gang - og vår tid er kommet.
Gjest Jaconandersen Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Følelser er helt fantastisk. Det hjelper oss med å komprimere utrolig mye informasjon til en opplevelse, som igjen gjør at vi tar et standpunkt. Uten følelser, hadde vi vært mye dummere. Problemet med følelser er at vi ikke alltid er klar over hvorfor vi mener noe. Så klart, når en stoler blindt på følelsene så blir det fort feil. En må tenke gjennom ting og.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Føleri er bortimot det motsatte av fakta. Anonymkode: b54ff...247 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #8 Skrevet 21. juni 2021 Jepp. Føleri er grunnen til at psudovitenskap som astrologi eksisterer, MDG eksisterer og at folk generelt ikke tar logiske argument Anonymkode: 50cdc...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #9 Skrevet 21. juni 2021 følelser er ikke så fjernt som du trur: https://www.nap.edu/read/12023/chapter/17#190 https://www.howitworksdaily.com/the-science-of-emotions/ Anonymkode: 07d0b...df8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): følelser er ikke så fjernt som du trur: https://www.nap.edu/read/12023/chapter/17#190 https://www.howitworksdaily.com/the-science-of-emotions/ Anonymkode: 07d0b...df8 Ja det stemme, som de skriver i 2. lenke så ble hjernen din ble designet, for å fungere i stamme-samfunn (er derfor vi mennesker har rasistiske/tribalistiske trekk bla.a) Men mener du altså, at vi i Norge i år 2021, f.eks bør være rasister, fordi rasistiske følelser var viktige i stamme samfunn i Afrika for noen hundretusener av år siden? Altså, godt mulig du har rett, men personlig så synes jeg vi bør forsøke å ta menneskeheten til det neste steget, selv om vi må kjempe i motbakke mot våre instinkter og følelser og biaser, vi har fått en mulighet ingen andre kjente dyr i det vi kjenner til av verdens historie har hatt muligheten til. Å bare kaste det bort og herme etter andre primitive dyr istedenfor føles litt galt for min del altså Er mulig du har rett og at hjernen vår rett og slett har for sterke biaser og følelser til at vi vil klare å unnslippe dem, men vi bør vel i det minste gi det er forsøk, synes du ikke? I vertfall på noen områder? Anonymkode: f2dc2...2ef
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Du snakker om logos som i stor grad har måttet vike for etos i samfunnsdiskursen i dag. Anonymkode: 0fe76...016
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Jeg tror at mange føler (pun intended) at de faller til kort når man snakker fakta. De sliter med lav utdannelse, manglende leseferdigheter og er digitale analfabeter. Og så skjer det noe nytt i verden som de dermed ikke har forutsetning for å forstå, og ikke vil evne å sette seg inn i. Og så vil de ikke forholde seg til det, fordi alt nytt forventer læring av dem, og de vet at læring er deres fiende. Og når man er digital analfabet (og gjerne også i realiteten analfabet fordi man har ekstremt lav leseforståelse) så er angrep det beste forsvar. Det gjør vondt å si "jeg har valgt bort å lære meg nye ting så lenge at jeg nå er helt akterutseilt og frykter at jeg ikke kommer til å mestre en verden der homofili, facebook, digitale bestillingsskjema eller digital betaling er hverdagen. Derfor er jeg mot det." Da er det lettere å si "jeg føler at dette er feil". Men vi andre hører jo "dette gjør meg redd" eller "dette mestrer jeg ikke" når noen sier ordet "føler". Man har veldig mange fine eksempler fra "mammahjertet". da er føleri noe som til enhver tid overgår forskning. Jo, forskere kan ha etablert som sannhet for 100 år siden at det du gjør med barnet ditt vil føre til senskader. Men det driter du i fordi den korrekte metoden vil gjøre deg vondt, mens din metode kun gjør barnet vondt. Når noen bruker "følelser" ønsker de å si "jeg er viktigere (for meg) enn hensynet til andres beste" En simpel hersketeknikk brukt av folk som føler (igjen: pun intended) seg underlegne. Så kan vi jo diskutere om vi som samfunn burde være flinkere på å etablere at du ikke er mindreverdig bare fordi du er analfabet. Eller mindreverdig fordi du mistenker at du feiler som mor. Og da er vi inne på fruktbare diskusjoner: at desse menneskene trenger et samfunn der det er stuerent å si "jeg mestrer ikke" Anonymkode: 192db...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå