Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor lenge mener du at man bør ha vært sammen for å kalle personen for en ex om det blir slutt? Jeg trodde en ex var en tidligere kjæreste, ikke bare en ONS, fuckfriend eller sexpartner?

På programmer som, for eksempel, ex on the beach har jo folk en hel haug med exer. Ikke bare et par stykker, men et stort antall. Såpass stort antall at de umulig kan ha rukket å være i et kjæresteforhold med alle. Ingen så unge har vel rukket 100 kjæresteforhold, f.eks.? 

Det virker som en ex kan være en de kun har hatt sex med én gang? Jeg stusser litt på terskelen for å kalle noen for ex. Selv tenker jeg at en ex er en tidligere kjæreste, ikke bare en sexpartner for en natt.

Hva tenker dere? Kan man regne en sexpartner som en ex, hvis man ikke har vært sammen med personen? Synes det er litt interessant.

Hvor mange exer sier du at du har? Og er de tidligere kjærester, eller regner du sexpartnere som exer? Hvor går grensen for deg?

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du skal la ex on the beach definere noe som helst i forhold til kjæreste, forhold, og samliv. Bare et tips. 

Kun de jeg har bodd med er ekser. Selv tenåringskjæresten kaller jeg for en flørt, for ingenting er egentlig etablert når man er 16-17. 

Anonymkode: 682bd...373

• Liker 18
Skrevet

Ex on the beach er et underholdningsprogram og ikke noe man skal la sette standarden for noen ting. En ex er i min verden noen du har vært sammen med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg har vært i langvarige forhold med er ekser. De jeg har hatt ons eller kortvarige greier med, har jeg "vært bortpå" :ler: 

Anonymkode: c68b9...e59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte faktisk også litt på det første gang jeg så Ex on the beach, jeg trodde konseptet var "ordentlige" ekser. 

Men ja, det virker som de tar med folk som bare har hatt et one night stand omtrent, og nå er det jo bare en gjeng med de samme folkene som har pult hverandre på selve programmet. Som en annen sier så tror jeg ikke du skal la dem definere hva en eks er, da. De lager bare TV, og det heter Ex on the beach fordi det er et ordspill på Sex on the beach, og høres bedre ut enn "folk du har pult". Kanskje den opprinnelige ideen var ordentlige ekser (jeg har aldri sett originalen til MTV), men de får jo ikke castet like mange da.

Litt av samme årsak kan jeg finne på å si "eks" om folk jeg bare har hatt som pulevenner omtrent, fordi det kan høres litt trashy ut å si en jeg pulte. Når det ikke er relevant for historien hvordan jeg definerte forholdet, så er det kjapt og enkelt å bare si eks.

Men det er vel bare to menn jeg faktisk anser som ekser, selv om jeg har hatt en lang rekke kortere forhold. Jeg har vel landet på å si "en jeg hadde noe på gang med" eller "en jeg datet" i en del tilfeller.

Anonymkode: 0d5c4...375

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på settingen faktisk, hva jeg kaller forskjellige folk. I en "formel undersøkelse" ville jeg bare kalt de jeg har vært i langvarige forhold med i voksen alder for ekser. Rent definisjonsmessig mener jeg det er riktig. Jeg har imidlertid noen ikke-bare-en-venn-men-ikke-heller-en-kjæreste-tilfeller bak meg, og i dagligtale kan jeg finne på å referere til dem som ekser for enkelhets skyld, litt avhengig av hvorfor jeg snakker om dem.

Anonymkode: e5d41...bda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg har vært kjæreste med er x-er, de som jeg har hatt sex med men ikke vært sammen med so kjæreste er "folk jeg holdt på dem"

Anonymkode: 16387...68d

• Liker 1
Skrevet

I mitt hode er en eks en du har vært offisiell kjæreste med. Ikke en du har holdt på med eller datet litt

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

En ex er en du har vært i forhold med, ikke en du bare har datet. 

Skrevet
AnonymBrukern skrev (5 minutter siden):

I mitt hode er en eks en du har vært offisiell kjæreste med. Ikke en du har holdt på med eller datet litt

Det må gå videre en dette tenker jeg, en ex er en man har hatt et lengre forhold til og faktisk har bodd samme med og hatt et forpliktende forhold til over tid. Kjærester som ikke har bodd sammen er ikke "ex" i den betydningen. Ektefelle mener og så skilsmisse er det jeg regner for ex, et lengre samboerskap er vel også innenfor definisjonen i disse dager.

Skrevet
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Det må gå videre en dette tenker jeg, en ex er en man har hatt et lengre forhold til og faktisk har bodd samme med og hatt et forpliktende forhold til over tid. Kjærester som ikke har bodd sammen er ikke "ex" i den betydningen. Ektefelle mener og så skilsmisse er det jeg regner for ex, et lengre samboerskap er vel også innenfor definisjonen i disse dager.

Haha what? Jeg og typen var sammen i 4 år før vi flyttet sammen. Hvis vi hadde slått opp ila den tiden ville han vært en eks. Man må ikke bo sammen for å være kjærester, så lenge man er ekslusive. Er ikke i noe mindre forpliktet forhold av den grunn

• Liker 5
Skrevet
AnonymBrukern skrev (1 minutt siden):

Haha what? Jeg og typen var sammen i 4 år før vi flyttet sammen. Hvis vi hadde slått opp ila den tiden ville han vært en eks. Man må ikke bo sammen for å være kjærester, så lenge man er ekslusive. Er ikke i noe mindre forpliktet forhold av den grunn 

Jo du er mye mindre forpliktet på alle mulige måter spesielt juridisk. Dere har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre ovenfor samfunnet. Arver hverandre ikke, har null juridiske forpliktelser ovenfor hverandre. Dere er bare kjærester og bare det. Joda de fleste kaller det for "ex" men det er jo ikke det. Det er bare en i rekken av forhold som ikke nådde helt frem. Et ekte seriøst forhold er et der man må ha forpliktelser ovenfor hverandre. Øyeblikkelig skjer dette bare ved ekteskap, etter 2 år ved samboerskap. Ut over dette er det bare et luftig kjæresteforhold. Tror jeg bare hadde vært forundret om noen titulerte noen som "ex" til meg uten disse forutsetningene var sannheten. Kalle der heller tidligere kjæreste. For det er faktisk en enorm forskjell.

Skrevet
Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Jo du er mye mindre forpliktet på alle mulige måter spesielt juridisk. Dere har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre ovenfor samfunnet. Arver hverandre ikke, har null juridiske forpliktelser ovenfor hverandre. Dere er bare kjærester og bare det. Joda de fleste kaller det for "ex" men det er jo ikke det. Det er bare en i rekken av forhold som ikke nådde helt frem. Et ekte seriøst forhold er et der man må ha forpliktelser ovenfor hverandre. Øyeblikkelig skjer dette bare ved ekteskap, etter 2 år ved samboerskap. Ut over dette er det bare et luftig kjæresteforhold. Tror jeg bare hadde vært forundret om noen titulerte noen som "ex" til meg uten disse forutsetningene var sannheten. Kalle der heller tidligere kjæreste. For det er faktisk en enorm forskjell.

hahaha herlighet.. du lever visst en del år tilbake i tid der man må være gift for at noe skal være gyldig. Man har da forpliktelser selvom man ikke bor sammen. Man er forpliktet til hverandre. Trist at enkelte må ha et hus eller et barn for å kunne forplikte seg til en person

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fem personer som jeg tenker på som ex'er. Dog var tre av forholdene kortvarige, og i slutten av tenårene/før jeg ble 22. Så et toårig samboerskap, og et toårig avstandsforhold.

Grunnen til at jeg tenker på disse kortere forholdene som ex'er er at vi omtalte oss som kjærester, selv om forholdet egentlig ikke var veldig seriøst. Jeg har og en flørt bak meg, som egentlig var mer seriøst enn et par av de korte forholdene, men hun anser jeg ikke som ex, rett og slett fordi vi aldri omtalte oss som et par.

Skrevet

hahaha herlighet.. du lever visst en del år tilbake i tid der man må være gift for at noe skal være gyldig. Man har da forpliktelser selvom man ikke bor sammen. Man er forpliktet til hverandre. Trist at enkelte må ha et hus eller et barn for å kunne forplikte seg til en person

Det er jo ikke noe forpliktelse der uansett hva du hevder, de kan kutte all kontakt og samvær med deg med en textmelding og så er du historie. I et ekteskap og samboerskap over 2 år eller ved kontrakt kan de ikke gjøre dette. Der er det separasjonstid ved skilsmisse og lover som regulerer all deling av verdier. Som en kjæreste har du ikke noe av dette her på noen måte. Det er en enorm forskjell. 

Skrevet
Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe forpliktelse der uansett hva du hevder, de kan kutte all kontakt og samvær med deg med en textmelding og så er du historie. I et ekteskap og samboerskap over 2 år eller ved kontrakt kan de ikke gjøre dette. Der er det separasjonstid ved skilsmisse og lover som regulerer all deling av verdier. Som en kjæreste har du ikke noe av dette her på noen måte. Det er en enorm forskjell. 

du om det.. 

Skrevet

du om det.. 

Det er jo sant da:)

Skrevet
AnonymBrukern skrev (4 minutter siden):

du om det.. 

Det er ikke noe "du om det" dette er fakta! :)  Jeg har også et forhold bak med som varte noen måneder der hun bare gjorde det slutt i løpet av noen dager. Regner ikke dette som en "ex" fordi det var så lite forpliktende som det var. Snakker ikke om det overhodet til noen. Det var noe som kunne blitt noe, og som ikke ble noe. "Kjæreste" noen måneder er ikke noe "ex" det er litt fjortis over å faktisk si noe slikt. Voksne mennesker vil reagere på akkurat det.

Skrevet
Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Det er jo sant da:)

Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe "du om det" dette er fakta! :)  Jeg har også et forhold bak med som varte noen måneder der hun bare gjorde det slutt i løpet av noen dager. Regner ikke dette som en "ex" fordi det var så lite forpliktende som det var. Snakker ikke om det overhodet til noen. Det var noe som kunne blitt noe, og som ikke ble noe. "Kjæreste" noen måneder er ikke noe "ex" det er litt fjortis over å faktisk si noe slikt. Voksne mennesker vil reagere på akkurat det.

Ja du om det. Hvis du mener man ikke har noen forpliktelser, og at det kun er juridiske forpliktekser som gjelder så får du bare synes det. Finnes ikke noe definisjon og krav på hva en kjæreste og en eks skal være. 
har heller aldri sagt at man er kjærester i noen måneder også blir man eks. Skrev at kjærester som er ekslusive over lenger tid er etter min mening en eks om man slår opp

vanlige folk slåt ikke opp over sms, eller ditcher kjæresten over natta. Og voksne mennesker trenger heller ikke den type forpliktelser som du sier for å ha et helt vanlig forhold

• Liker 1
Skrevet
AnonymBrukern skrev (2 minutter siden):

vanlige folk slåt ikke opp over sms, eller ditcher kjæresten over natta.

Kvinneguiden taler mot deg. Det renner over av eksempler hver eneste dag :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...