AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Hei, har nettopp funnet ut at jeg er gravid (3 uker + 2). Når er det vanlig å fortelle dette til arbeidsgiver? Jeg jobber offshore hvor det forekommer både tunge løft og eksponering for ulike kjemikalier og stoffer. Reiser også med både fly og helikopter for å komme meg på jobb. I utgangspunktet så har vi en regel at gravide ikke får reise offshore etter uke 21. men føler fortsatt på at det er farlig, og man er jo mest utsatt tidlig i svangerskapet. Skal kontakte legen og avtalr møte med hun, men lurer på hva dere tenker her inne? Anonymkode: 73115...e98
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Så fort som mulig. Anonymkode: b0fca...6fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Nå er det jo ekstremt tidlig enda, ikke vanlig å få positiv test så tidlig (du mener ikke 5+2 kanskje?). Men jeg ville dratt til lege så fort som mulig for å få graviditeten bekreftet og pratet om hvilke tilrettelegginger legen mener har behov for, rundt uke 6 ihvertfall. Jeg ville nok startet prosessen med å søke svangerskapspenger så fort som mulig. Du kan også gå til jordmor, de kan også skrive søknad om svangerskapspenger. https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Hvis det ikke hadde vært for at du hadde et farlig yrke ville jeg ventet med å fortelle, enten frem til du har behov for tilrettelegging eller rundt uke 22, når du har vært på OUL og skal søke om permisjon til NAV. Innenfor lovverket må du si fra 4 uker før du skal ut i permisjon hvis du skal være borte under ett år, og 12 uker før du skal i permisjon hvis du skal vært borte lenger et år. Men ho de fleste begynner graviditeten å syntes før det Anonymkode: 069b7...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå er det jo ekstremt tidlig enda, ikke vanlig å få positiv test så tidlig (du mener ikke 5+2 kanskje?). Men jeg ville dratt til lege så fort som mulig for å få graviditeten bekreftet og pratet om hvilke tilrettelegginger legen mener har behov for, rundt uke 6 ihvertfall. Jeg ville nok startet prosessen med å søke svangerskapspenger så fort som mulig. Du kan også gå til jordmor, de kan også skrive søknad om svangerskapspenger. https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Hvis det ikke hadde vært for at du hadde et farlig yrke ville jeg ventet med å fortelle, enten frem til du har behov for tilrettelegging eller rundt uke 22, når du har vært på OUL og skal søke om permisjon til NAV. Innenfor lovverket må du si fra 4 uker før du skal ut i permisjon hvis du skal være borte under ett år, og 12 uker før du skal i permisjon hvis du skal vært borte lenger et år. Men ho de fleste begynner graviditeten å syntes før det Anonymkode: 069b7...cb9 Takk for svar og gode råd! jeg hadde eggløsning 28 mai, så da blir det vel 3+2? Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 73115...e98
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar og gode råd! jeg hadde eggløsning 28 mai, så da blir det vel 3+2? Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 73115...e98 Man regner graviditet fra første dag i siste mens https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator/ Anonymkode: 069b7...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar og gode råd! jeg hadde eggløsning 28 mai, så da blir det vel 3+2? Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 73115...e98 Da tenker du feil, du teller fra 14 dager før eggløsning Anonymkode: f8b12...aed
Niny Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Eggløsningsdagen er allerede 2+0, selv om 3+2 er fullt mulig å få positiv test på (9dpo). Fikk selv positiv 3+4, men du er nok som nevnt over 5+2 nå 😊 Masse lykke til videre! Husk at som ansatt i et industrielt yrke så har firmaet alltid et samarbeid med bedriftshelsetjeneste. Disse ble jeg selv anbefalt fra lege å kontakte tidlig. Jobber selv innen oljeservice. Da fikk vi tatt opp faremomenter osv man er utsatt for og diskutert den rette veien videre. Bedriftshelsetjenesten har også ikke lov til å fortelle arbeidsgiver at du er gravid (glemte det rette ordet for dette) 🙄
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Takk for svar, da har jeg vært helt på bærtur🤣 Jeg får ta en samtale med arbeidsgiver i nærmeste fremtid, og komme fra til en løsning👍🏻 Anonymkode: 73115...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå