Gjest Passpartou Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Får ikke helt taket på hva man egentlig mener med det utrykket?
Druid Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Passpartou skrev (1 time siden): Får ikke helt taket på hva man egentlig mener med det utrykket? Det er situasjonbeskrivelse av et sett med problemer som oppstår med høy innvandring uten en helhetlig politisk integrasjonspolitikk. Rent praktisk handler det om høy grad av ghettofisering, lav integreringsgrad og følgelig lav tilknytning til samfunnskontrakten. Man får store bomiljøer hvor tilknytningen til lokale «klaner» er viktigere og individuelt sett mer verdifulle, enn tilknytning til den svenske stat. Ut av dette forvitrer tillit til myndighetene, ikke bare hos innvandrere men også medelsvenson. Sverige er ikke alene om å ha disse problemene i Europa, men problemet er mindre anerkjent i Svensk politikk, så der problemet er en konsekvens av større politiske valg, som i Frankrike, Tyskland og Storbritannia, så finnes ikke disse hensynene i svensk politikk. Du kan trekke paralleller til Norge, som har hatt perioder der vi har sett at problemene har begynt å vise seg, men der vi, pga integrasjonspolitikken, som har hatt relativ tverrpolitisk støtte, har kunnet slått ned på dem fortløpende. Dessverre har vi begynt å kopiere en del av Sveriges måter å løse ting på, og vi har begynt å gjøre samme type feil som de gjør, og forståelsen av hva som er viktig for integrasjon er på vei til å bli en politisk posisjonskrig som ødelegger for oss selv. Det er litt ironisk at Listhaug er den politikeren som er ansvarlig for flest politiske vedtak som stimulerer til svenske tilstander. 14
Callisto83 Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Svenske tilstander er resultatet av grenseløs naiv innvandringspolitikk; når myndighetene til slutt totalt mister kontrollen over lov og orden i parallell samfunn, hovedsaklig bestående av ikke vestlige innvandrere. Det har fått fotfeste fordi angsten for å fremstå som alt annet en snill og aksepterende, har fått prege politikken. 11
Okaki Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Det begynte slik de over beskriver, men har vel glidd over til å bli en ironisk samfunnsbeskrivelse av Norge i ulike sammenhenger hvor alt som ligner Sverige er fælt😅
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Okaki skrev (4 minutter siden): Det begynte slik de over beskriver, men har vel glidd over til å bli en ironisk samfunnsbeskrivelse av Norge i ulike sammenhenger hvor alt som ligner Sverige er fælt😅 Ja, ser også at det brukes om deres måte å håndtere pandemien.
Callisto83 Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 En teori jeg har, er at land som ganske nylig husker krig og elendighet, ofte er de som er mest skeptisk til innvandring generelt sett. Ta f.eks enkelte land i øst Europa. Der er minnet sterkt om hvordan naboer fra ulike bakgrunner, som hadde bodd sammen i generasjoner, plutselig ble bitre fiender over natten. Sverige er helt i andre enden av skalaen. De slapp billig unna 2. verdenskrig også, og har et veldig utopisk og virkelighetsfjernt syn på hvilke konsekvenser ulike valg kan ha. (Det så man jo også i starten av pandemien, når Tegnell snakket om flokk immunitet innen mai 2020...) 4
Antiviruset Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Passpartou skrev (3 timer siden): Får ikke helt taket på hva man egentlig mener med det utrykket? Da følger du heller ikke mye med! Svenske tilstander er stor innvandring der innvandrere bor i segregerte områder der alt styres av klaner som livnærer seg på kriminalitet. De dreper for fote for å beskytte sine habitater. Dette er et enormt problem i Sverige i mange byer. Staten klarer ikke å håndtere det eller stanse det. I verste fall ender man opp som Mexico som et totalt forfalt samfunn der mennesker drepes for fote i de kriminelles krig mot hverandre. Så dreper de alle som truer deres makt. Dette er Svenske tilstander. 3
A-hunter Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Antiviruset skrev (1 minutt siden): innvandrere bor i segregerte områder der alt styres av klaner som livnærer seg på kriminalitet. De dreper for fote for å beskytte sine habitater. Dette er et enormt problem i Sverige i mange byer. Antiviruset skrev (1 minutt siden): Dette er Svenske tilstander. Nja, svenske tilstander er mer enn dette. Det handler også om at alle pengene brukes på innvandrerne (svenske pensjoner kuttes årlig - "vi har ikke råd til annet enn innvandrerne" - sitat svensk regjering), manglende deltagelse i arbeidslivet, parallellsamfunn, utenforskap, fremmedgjøring, religiøs unnfallenhet (det gjaller høyt fra moskeene i Sverige). Alt i alt handler svenske tilstander om alt som kan gå galt med mye innvandring over kort tid. 1
Blomsterpotta Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 (endret) A-hunter skrev (4 minutter siden): Det er 65 000 000 flyktninger i verden. Det at man aksepterer at noen kommer, betyr at man aktivt velger at de flyktningene som har ressurser nok til å komme seg lengst mulig er de som er verdige å beskytte. Et fullstendig grotesk menneskesyn, som selvsagt møter full jubel av velgere på venstresiden av politikken. De elsker å sortere mennesker. Mener du alle som vil skal få lov å flytte til Norge? Isåfall om det skjer en dag, så trur jeg selv du vil angre deg. Endret 20. juni 2021 av Blomsterpotta 2
A-hunter Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Blomsterpotta skrev (2 minutter siden): Mener du alle som vil skal få lov å flytte til Norge? Isåfall om det skjer en dag, så trur jeg selv du vil angre deg. Hvor står det at jeg mener det? Jeg påpeker det groteske menneskesynet som ligger i at noen flyktninger får komme. I det ligger det at jeg mener flyktninginstituttet ikke har noen positive elementer ved seg og at det bør opphøre å eksistere. 1
Blomsterpotta Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 A-hunter skrev (3 minutter siden): Hvor står det at jeg mener det? Jeg påpeker det groteske menneskesynet som ligger i at noen flyktninger får komme. I det ligger det at jeg mener flyktninginstituttet ikke har noen positive elementer ved seg og at det bør opphøre å eksistere. Klar vi må sortere ut hvem som får komme hit eller ikke. Ellers ville vel innbyggertallet i Norge sikkert 10 doblet seg på rimelig kort tid. Jeg mener vi har tatt i mot nok for flere år fremover. 2
A-hunter Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 Blomsterpotta skrev (2 minutter siden): Klar vi må sortere ut hvem som får komme hit eller ikke. Ellers ville vel innbyggertallet i Norge sikkert 10 doblet seg på rimelig kort tid. Jeg mener vi har tatt i mot nok for flere år fremover. Vi må ingen verdens ting. Vi kan vel så gjerne si at ingen får komme. Ikke våre konflikter, ikke våre kriger, ikke våre kriser. At man er et land i verden betyr ikke at man behøver å redde den. Dessuten flyktninger avler bare flyktninger. Løser man ikke årsaken - løser man ingen verdens ting. Og årsakene er ikke løsbare, ihvertfall ikke av oss - ei lita steinrøys i nord med politikerskapt stormannsgalskap. Flyktninge - og asylinstituttet må opphøre og det haster. 6
Perelandra Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker, og svar til dette. Perelandra, mod.
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 Svenske tilstander er vel også å nekte å innse at man overhodet har et problem.
Gjest someone_here Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Callisto83 skrev (På 20.6.2021 den 17.00): En teori jeg har, er at land som ganske nylig husker krig og elendighet, ofte er de som er mest skeptisk til innvandring generelt sett. Ta f.eks enkelte land i øst Europa. Der er minnet sterkt om hvordan naboer fra ulike bakgrunner, som hadde bodd sammen i generasjoner, plutselig ble bitre fiender over natten. Sverige er helt i andre enden av skalaen. De slapp billig unna 2. verdenskrig også, og har et veldig utopisk og virkelighetsfjernt syn på hvilke konsekvenser ulike valg kan ha. (Det så man jo også i starten av pandemien, når Tegnell snakket om flokk immunitet innen mai 2020...) Hvis du henviser deg til Ukraina og Russland, så bommer du kraftig. De hadde et forhold som ligner veldig på Danmark-Norge og Sverige-Norge før Norge fikk uavhengighet. De prøvde å undertrykke alt av ukrainsk opprinnelse, akkurat som Norge gjorde med samer. Mens Norge, Danmark og Sverige har evolusjonært til fredelige og roende, har ikke Russland endret seg betraktelig.
Drizzt Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 (endret) Passpartou skrev (På 20.6.2021 den 14.10): Får ikke helt taket på hva man egentlig mener med det utrykket? Høy og grov kriminalitet, grove voldtekter og drap av unge svenske kvinner, gjengvoldtekter hvor flere innvandrere forgriper seg på og brutalt voldtar en svensk kvinne eller jente, ghettoisering av hele områder, fraflytting av lokalbefolkning som erstattes med innvandrere, skyting på åpen gate, påsatte bilbranner, no-go soner hvor hverken politi, brannbiler eller ambulanse går og hvor lokale gjenger dominerer og alt på grunn av massiv ikke-bærekraftig ikke-vestlig innvandring fra land og kulturer som er uforenelige med vestlige verdier og levesett. P.S. Som en av de få svenskene som er igjen i Sverige blant mine venner skrev til meg: ''Man må kunne arabisk, persisk og somali for å handle på den lokale butikken der vi bodde før'' (de flyttet dypt på landet et sted i nord hvor det fortsatt er flertall svensker) Endret 24. juni 2021 av Drizzt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå