Gå til innhold

Sammensetning barselgrupper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha barn i desember/januar. En attpåklatt, dvs at jeg blir en «gammel» mor på 40.

Har tenkt på hvordan det blir å være i barselgruppe med feks mødre på 25, og håper vel egentlig at sammensetningen av disse gruppene baseres både på alder og geografi?

Er det noen som vet hvordan deler inn slike grupper? Bor i Tønsberg.

Anonymkode: 97b0a...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke i Tønsberg, men ikke så langt unna heller. I min gruppe hadde var vi fem damer med alder på 24, 30, 32, 42 og 43. Vi hadde alle noe til felles som nybakte mødre, selv om alderen spredte ganske mye. Møttes en dag i uke gjennom hele permisjonstiden og så møttes vi ca en gang i måneden hele året etter. Litt færre møter nå i koronatiden, men møtes innimellom. Så vi kom alle godt overens. Her delte de gruppene etter sånn ca hvilket område man bodde i. Vi hadde alle gåavstand til hverandre. 

Anonymkode: 03868...4de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som foreldre har man alltid noe til felles uavhengig av alder. Barselgruppe skal være en støtte i rollen som nybakt mor, har ingenting med din alder Å gjøre. Dere er i samme båt :)

Anonymkode: daff9...71e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som foreldre har man alltid noe til felles uavhengig av alder. Barselgruppe skal være en støtte i rollen som nybakt mor, har ingenting med din alder Å gjøre. Dere er i samme båt :)

Det er sant, men ser ikke frem til eventuelt å bli dømt av yngre mødre som synes synd på barnet mitt fordi jeg vil være en gammel mor etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant, men ser ikke frem til eventuelt å bli dømt av yngre mødre som synes synd på barnet mitt fordi jeg vil være en gammel mor etc.

Her vi bor er alt basert på når man føder. De fem-seks som fødte nærmest i tid kom på samme gruppe,

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker da jeg var nybakt førstegangsmor som 25-åring og hadde et par på gruppa som var en del år eldre enn meg og hadde unger fra fær. Jeg syns det faktisk var fint - de hadde erfaring å dele. Selv om du får en attpåklatt nå så har du jo erfaring å dele 🙂

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper da inderlig ikke du møter fordømmelse i barselgruppe av noe årsak! Det skal jo være takhøyde for ulikheter og støttende miljø. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte slutte i min barselgruppe, jeg fikk første barnet da jeg var 23 år, og havnet i gruppe med kun mødre over 30 år, som fikk nummer 2 eller 3. Og de dømte meg, og de bare kritiserte alt, de kritiserte bilen min, boligen min, at jeg ikke hadde utdannelse, de kritiserte virkelig alt ved meg. Var ikke noe gøy å havne i en sånn gruppe. 

Anonymkode: 52013...429

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ikke delta i barselgruppe da jeg ikke har noe behov for det, men min helsestasjon deler inn barselgruppene etter uke - dvs alle barn født samme uke og som sogner til helsestasjonen blir satt sammen til en barselgruppe. I den gruppen jeg skulle ha vært i var mødrene fra 30-42 år.

Anonymkode: 0511e...845

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kuttet ut hele barselgruppen. Så ingen verdi i å delta i en sånn gruppe. Var da like gammel som deg. Er gravid igjen nå og fyller 43 like før termin. Tenker å gjøre det samme nå. Diskuterer heller med venner/familie.

Anonymkode: 2769c...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet på gruppe med ei som ikke snakket norsk, så vi måtte snakke engelsk hele tiden. Engelsken min er helt grei, men jeg syns det var veldig slitsomt å ikke kunne "slappe av" og la samtalen gå naturlig, uten å være redd for å drite seg ut med språket. I tillegg klagde alle på det jeg oppfattet som ganske lette babyer. De klagde typ på at ungen bare som en halvtime i slengen på dagtid, så de ikke fikk så mye pauser på dagtid, selv om ungen kunne legges fint i egen seng på natt og våknet bare et par ganger i løpet av 12 timer. Jeg hadde en som kun sov en halvtime, maks én time i strekk på natt, og som det også tok en god stund å roe ved hver oppvåkning. Allikevel klaget jeg ikke, jeg orket ikke den negative holdningen der, hvor alt bare var sååå slitsomt og vanskelig.

Min gruppe ble forøvrig satt sammen basert på ett kriterium: Når barnet var født, og selvsagt at vi tilhørte samme helsestasjon. Det var vel ca.1 mnd mellom eldste og yngste baby i gruppa. 

Anonymkode: 4e081...122

AnonymBruker
Skrevet

Tror de tar noe hensyn til både alderssammensetning og geografi. Bor i Tønsberg og vi var en godt sammensveisa gruppe med alder som spant mellom 25 og 38. De fleste var 30-31. Verdier og den gode kjemien oss imellom gjorde at alder igrunn aldri var noe vi tenkte over. Alle er fremdeles veldig gode venner. 

Venter selv barn samme tid som deg TS, veldig spent på om det i det heletatt blir barselgrupper. Håper det, siden siste erfaring var over all forventning 😊

Anonymkode: 55b0e...fec

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn som 19 åring (ble 20 senere på året), og barselgruppa mi gikk helt opp til 40. Trodde de kom til å se ned på meg, siden jeg var så ung, men vi alle kom godt overens. Så det går nok helt fint! 

Anonymkode: e5d9e...25f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle det skje? Det er jo helt vanlig å få barn rundt 40 nå. Her er det jo du som forhåndsdømmer kvinner du ikke en gang aner hvem er enda.

Anonymkode: c1f7c...018

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer veldig. Har opplevd at det prioriteres å sette førstegangsmødre i gruppe, og at man i noen grad ser på alder, men som oftest ikke. I begge mine barselgrupper var vi fra tidlig i tyveårene til midten av førtiårene og hadde fra ett til fire barn. Det fungerte helt greit, opplevde ikke at alder var avgjørende for kjemi. 

Du fremstår jo selv ganske fordomsfull om du tror noen vil "fordømme" deg basert på alder. 

Anonymkode: 9506f...c82

AnonymBruker
Skrevet

Bir ikke i Tønsberg men i Asker....

min første barselgruppe var 7 stk. 4 av de var 35-42 med attpåklatt mens 3 av oss var førstegangs mor. Følte ikke det hadde noe å si for noen av oss. De med attpå klatt haddde åpenbart ikke like mye tid som oss andre da e hadde andre barn som skinne hentes å følges opp. Men akkurat på baby greiene stilte vi likt alle babyer er jo forskjellige

Anonymkode: c2206...cbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det skje? Det er jo helt vanlig å få barn rundt 40 nå. Her er det jo du som forhåndsdømmer kvinner du ikke en gang aner hvem er enda.

Anonymkode: c1f7c...018

Dette!

Anonymkode: aebaf...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en helt vanlig alder å få barn på. Hvorfor skulle barselgruppa di bestå av masse 25 åringer? 

Anonymkode: 2fc83...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Snittalder for førstegangsfødende er vel rundt 30 nå, så ville ikke vært så redd for 25-åringer. Tenkte du selv sånn om eldre mødre da du fikk dine første? På seg selv kjenner man andre?

Anonymkode: 80f86...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snittalder for førstegangsfødende er vel rundt 30 nå, så ville ikke vært så redd for 25-åringer. Tenkte du selv sånn om eldre mødre da du fikk dine første? På seg selv kjenner man andre?

Anonymkode: 80f86...9e0

På seg selv kjenner man andre? For et giftig lite innlegg. Nei, jeg har lest en del tråder her inne hvor vi «gamle» mødre blir snakket veldig negativt om, at det er synd på barna våre, at vi er egoistiske etc. Men håper og tror folk ikke tør snakke sånn ansikt til ansikt i barselgrupper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...