AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Skal melde meg opp til fagprøven som Barne-og ungdomsarbeider, noen som vet om man må finne barnehage til å utføre prøven i selv? Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal melde meg opp til fagprøven som Barne-og ungdomsarbeider, noen som vet om man må finne barnehage til å utføre prøven i selv? Anonymkode: d6974...11a Jeg antar du tar prøven som privatist? Det kommer nok litt an på kommunen du tar fagprøven i, men jeg vil tro du må finne barnehage selv. Forhåpentligvis er de behjelpelige i fylkeskommunen om du ikke finner en. Men hvis du går opp som privatist må man ha fem år (?) praksis, så jeg vil tro du har kjennskap til noen barnehager du kan ta prøven i? Anonymkode: 42147...326 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg antar du tar prøven som privatist? Det kommer nok litt an på kommunen du tar fagprøven i, men jeg vil tro du må finne barnehage selv. Forhåpentligvis er de behjelpelige i fylkeskommunen om du ikke finner en. Men hvis du går opp som privatist må man ha fem år (?) praksis, så jeg vil tro du har kjennskap til noen barnehager du kan ta prøven i? Anonymkode: 42147...326 Ja, men vil gjerne ta den i en ukjent barnehage der ingen kjenner meg, det blir en ekstra utfordring og vil derfor det. Har alle papirer og praksis som kreves, det er kun fagprøven, takk for svar.🌸 Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 21.07): Ja, men vil gjerne ta den i en ukjent barnehage der ingen kjenner meg, det blir en ekstra utfordring og vil derfor det. Har alle papirer og praksis som kreves, det er kun fagprøven, takk for svar.🌸 Anonymkode: d6974...11a Hvorfor? Det er en stor fordel å ta den i kjent barnehage med barn som kjenner deg, grenser, rutiner osv og samarbeider med kollega som du kjenner. Anonymkode: 0d88e...e50 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Det er en stor fordel å ta den i kjent barnehage med barn som kjenner deg, grenser, rutiner osv og samarbeider med kollega som du kjenner. Anonymkode: 0d88e...e50 Absolutt, men det siste stedet jeg har jobbet (de vet jeg har tatt eksamen) har ikke tilbudt seg at de kan være en barnehage jeg kan ta fagprøven i. Jeg har stått på 24,7 og er flink, likevel var det ingen som gratulerte meg med toppkarakter på eksamen. Noe jeg ikke skrøt av i det hele tatt, det var få som spurte og når jeg svarte så gratulerte de meg ikke en gang. Jeg har dessverre blitt vaksinert mot å arbeide i barnehage etter å ha jobbet et år som vikar, slik de har behandlet meg er så dårlig at jeg oppriktig er lei meg og vegrer meg for å søke i nye barnehager. Fagprøven tar jeg, men har heldigvis en annen utdannelse i bakhånd. Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt, men det siste stedet jeg har jobbet (de vet jeg har tatt eksamen) har ikke tilbudt seg at de kan være en barnehage jeg kan ta fagprøven i. Jeg har stått på 24,7 og er flink, likevel var det ingen som gratulerte meg med toppkarakter på eksamen. Noe jeg ikke skrøt av i det hele tatt, det var få som spurte og når jeg svarte så gratulerte de meg ikke en gang. Jeg har dessverre blitt vaksinert mot å arbeide i barnehage etter å ha jobbet et år som vikar, slik de har behandlet meg er så dårlig at jeg oppriktig er lei meg og vegrer meg for å søke i nye barnehager. Fagprøven tar jeg, men har heldigvis en annen utdannelse i bakhånd. Anonymkode: d6974...11a Høres ikke noe hyggelig ut, men ikke helt ukjent. Noen steder har et utrygt arbeidsmiljø. Hvis folk er usikre på om de er akseptert så blir de lite inkluderende. Et sted jeg jobbet følte jeg meg utenfor og ønsket å slutte etter kort tid. På slutten av oppsigelsen oppdaget jeg at mange andre hadde det på samme måte. De ble ikke sett av leder, var usikre på om de var ønsket osv. Anonymkode: 0d88e...e50
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ikke noe hyggelig ut, men ikke helt ukjent. Noen steder har et utrygt arbeidsmiljø. Hvis folk er usikre på om de er akseptert så blir de lite inkluderende. Et sted jeg jobbet følte jeg meg utenfor og ønsket å slutte etter kort tid. På slutten av oppsigelsen oppdaget jeg at mange andre hadde det på samme måte. De ble ikke sett av leder, var usikre på om de var ønsket osv. Anonymkode: 0d88e...e50 Ja, men det er så rart at det er slik i en del barnehager, det virker som om barnehager sliter, I utgangspunktet er det jo mange flotte ressursterke mennesker som jobber i barnehage, likevel så virker det som mange er litt sinte (?). Det er ikke noe jeg vil være en del av, jeg ønsker meg normalitet rundt meg, det er empati, gjensidig respekt& felles arbeid - ikke ignorering, ikke unne andre suksess eller baksnakking. Enkelte av de jeg arbeidet meg lesset frustrasjoner på meg når faste ansatte ikke var til stede, når de faste var der så ble de på en måte en annen, ble litt forvirret av slik oppførsel. Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, men det er så rart at det er slik i en del barnehager, det virker som om barnehager sliter, I utgangspunktet er det jo mange flotte ressursterke mennesker som jobber i barnehage, likevel så virker det som mange er litt sinte (?). Det er ikke noe jeg vil være en del av, jeg ønsker meg normalitet rundt meg, det er empati, gjensidig respekt& felles arbeid - ikke ignorering, ikke unne andre suksess eller baksnakking. Enkelte av de jeg arbeidet meg lesset frustrasjoner på meg når faste ansatte ikke var til stede, når de faste var der så ble de på en måte en annen, ble litt forvirret av slik oppførsel. Anonymkode: d6974...11a Ja det er sånn mange steder. Det kommer du nok ikke bort fra. Hvis du skal dukke opp i en barnehage for å gjennomføre så kan du også oppleve det problematisk. Prøv å heve deg over det og tenk at du bare skal fullføre prøven. Du slipper disse menneskene så fort du er ferdig. Hvis du ikke har noen bekjentskaper i barnehage så kn du vel forhøre deg med kommunen eller prøvenemda. Anonymkode: 0d88e...e50 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det er sånn mange steder. Det kommer du nok ikke bort fra. Hvis du skal dukke opp i en barnehage for å gjennomføre så kan du også oppleve det problematisk. Prøv å heve deg over det og tenk at du bare skal fullføre prøven. Du slipper disse menneskene så fort du er ferdig. Hvis du ikke har noen bekjentskaper i barnehage så kn du vel forhøre deg med kommunen eller prøvenemda. Anonymkode: 0d88e...e50 Ja, det er planen. Takk for konstruktive fine svar, det varmer.🌸 Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): er så rart at det er slik i en del barnehager, det virker som om barnehager sliter, I utgangspunktet er det jo mange flotte ressursterke mennesker som jobber i barnehage, likevel så virker det som mange er litt sinte (?). Det er ikke noe jeg v Ja jeg tror rett og slett det er mange som kunne trenge utvikling og utnytte sine ressurser, men ender opp der og kun gir omsorg og sliter fysisk på kroppen uten å få utfordret og tilfredsstilt kognitive behov. Det fører til misfornøydhet og dårlig adferd. Anonymkode: 0d88e...e50 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja jeg tror rett og slett det er mange som kunne trenge utvikling og utnytte sine ressurser, men ender opp der og kun gir omsorg og sliter fysisk på kroppen uten å få utfordret og tilfredsstilt kognitive behov. Det fører til misfornøydhet og dårlig adferd. Anonymkode: 0d88e...e50 👏 Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja det er sånn mange steder. Det kommer du nok ikke bort fra. Hvis du skal dukke opp i en barnehage for å gjennomføre så kan du også oppleve det problematisk. Prøv å heve deg over det og tenk at du bare skal fullføre prøven. Du slipper disse menneskene så fort du er ferdig. Hvis du ikke har noen bekjentskaper i barnehage så kn du vel forhøre deg med kommunen eller prøvenemda. Anonymkode: 0d88e...e50 Helt utrolig at det skal være slik, de burde jo ha stor interesse for folk som faktisk utdanner seg for å jobbe i barnehage, det er mye støy, kan være tunge løft, du skal ha mye psykisk og fysisk energi, stadige krav fra foreldre og andre aktører og dårlig betalt. Hvorfor de skal gjøre det vanskelig når jeg skal ta en fagprøve er helt under min fatteevne, det skal lønne seg å stå på og ta en utdannelse innen det yrket man har valgt ut. Det blir jantelov, du skal ikke tro du er noe.. nei, på tide at noe snur. Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt utrolig at det skal være slik, de burde jo ha stor interesse for folk som faktisk utdanner seg for å jobbe i barnehage, det er mye støy, kan være tunge løft, du skal ha mye psykisk og fysisk energi, stadige krav fra foreldre og andre aktører og dårlig betalt. Hvorfor de skal gjøre det vanskelig når jeg skal ta en fagprøve er helt under min fatteevne, det skal lønne seg å stå på og ta en utdannelse innen det yrket man har valgt ut. Det blir jantelov, du skal ikke tro du er noe.. nei, på tide at noe snur. Anonymkode: d6974...11a Ja det kan du si. Men som du selv nevner så er det en slitsom jobb, sp du kan vel se for deg at man ikke har så mye overskudd til andre. I barnehager er det kanskje høyt sykefravær, stadig nye folk som skal læres opp. Hvis de ikke fungerer med barna blir det en ekstra belastning i stedet for hjelp. Så er det stadig folk fra nav som skal ha praksis på arbeidstrening eller språklæring som kommer i perioder og må læres opp og hensyntas. Eller vanskeligstilt ungdom som skal ha praksis med vekslende hell. Når man har mange sånne som ikke helt fungerer så blir man litt matt. Man har en jobb å ivareta i tillegg. Men du fortjener absolutt å bli godt mottatt, jeg sier ikke noe på det. Anonymkode: 0d88e...e50
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det kan du si. Men som du selv nevner så er det en slitsom jobb, sp du kan vel se for deg at man ikke har så mye overskudd til andre. I barnehager er det kanskje høyt sykefravær, stadig nye folk som skal læres opp. Hvis de ikke fungerer med barna blir det en ekstra belastning i stedet for hjelp. Så er det stadig folk fra nav som skal ha praksis på arbeidstrening eller språklæring som kommer i perioder og må læres opp og hensyntas. Eller vanskeligstilt ungdom som skal ha praksis med vekslende hell. Når man har mange sånne som ikke helt fungerer så blir man litt matt. Man har en jobb å ivareta i tillegg. Men du fortjener absolutt å bli godt mottatt, jeg sier ikke noe på det. Anonymkode: 0d88e...e50 Ja, og det forstår jeg. Men de må også ha evner til å se folk an og faktisk være takknemlig for at ressursterke mennesker med høyere utdannelse kan ta seg jobb som vikar, den drittslengingen de bedriver med vikarer ( andre ) når jeg er tilstedeværende er faktisk ikke greit. Skal jeg si det samme om deres yrkesgruppe? de søker seg inn der jeg er utdannet fordi de er sliten, skal jeg stå ved siden av dem og le av feil utdanningsvalg eller at de bare er vikar? NEI, respekt for enkeltmennesker i ulike situasjoner er veldig viktig, Folk på arbeidstrening skal også leve i samfunnet vårt, og mennesker som jobber i barnehager bær være gode rollemodeller i stedet for å rakke ned på folk som er annerledes. Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, og det forstår jeg. Men de må også ha evner til å se folk an og faktisk være takknemlig for at ressursterke mennesker med høyere utdannelse kan ta seg jobb som vikar, den drittslengingen de bedriver med vikarer ( andre ) når jeg er tilstedeværende er faktisk ikke greit. Skal jeg si det samme om deres yrkesgruppe? de søker seg inn der jeg er utdannet fordi de er sliten, skal jeg stå ved siden av dem og le av feil utdanningsvalg eller at de bare er vikar? NEI, respekt for enkeltmennesker i ulike situasjoner er veldig viktig, Folk på arbeidstrening skal også leve i samfunnet vårt, og mennesker som jobber i barnehager bær være gode rollemodeller i stedet for å rakke ned på folk som er annerledes. Anonymkode: d6974...11a Det er ikke greit. Det er en ukultur som ikke er bra for noen involverte. En sak for verneombud og leder. Anonymkode: 0d88e...e50 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke greit. Det er en ukultur som ikke er bra for noen involverte. En sak for verneombud og leder. Anonymkode: 0d88e...e50 Gir meg, årsak til at jeg har valgt barnehage er fordi jeg VIRKELIG brenner for barn og deres oppvekst, gir alt og er ikke under arbeidstrening eller NAV. ( Selv om det og respekteres høyt fra meg som menneske). Jeg har opplevd og forsøkt bli brutt ned, ikke snakket til og når jeg har godtatt nok en ny periode som vikar ( snakk om 4 mnd ) så har de stått og snakket over hodet på meg:"ntååå, se så glad hun blir!".... Anonymkode: d6974...11a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gir meg, årsak til at jeg har valgt barnehage er fordi jeg VIRKELIG brenner for barn og deres oppvekst, gir alt og er ikke under arbeidstrening eller NAV. ( Selv om det og respekteres høyt fra meg som menneske). Jeg har opplevd og forsøkt bli brutt ned, ikke snakket til og når jeg har godtatt nok en ny periode som vikar ( snakk om 4 mnd ) så har de stått og snakket over hodet på meg:"ntååå, se så glad hun blir!".... Anonymkode: d6974...11a Må bare le av hele greien, for meg er ikke dette normalt.😂 Anonymkode: d6974...11a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå